Arnroths krönika – Idioti ger spel som berör

Robot
Arnroths krönika – Idioti ger spel som berör

Ska man sälja spel ska man göra uppföljare. Men ska man göra spel som säger något om omvärlden, som skakar om och berör, ja då ska man strunta blankt i kloka råd. Man ska vara lite dum i huvudet.

#simogo, #year-walk, #thomas-was-alone, #volume, #beat-sneak-bandit, #thomas-was-alone-2, #hotline-miami, #hotline-miami-2-4, #denatton, #gta-v-2, #battlefield-4


Medlem
Arnroths krönika – Idioti ger spel som berör

Bra krönika som vanligt. Tack Thomas.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.

Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.

Medlem

Aldrig hört talas om Year Walk, Thomas Was Alone och Hotline Miami :/


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.

Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.

Visst är spel konst, konst som PC spelare mer än gärna förstör med mods

Skrivet av Gaara:
Skrivet av Rakoon:

Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.

Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.

Visst är spel konst, konst som PC spelare mer än gärna förstör med mods

Det där sista du skrev är det inte många som vågar säga högt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tack för en mycket bra och välskriven krönika. Alltid kul att läsa om de mer udda spelen och de små spelutvecklarna, som för tillfället skapar de bästa spelupplevelserna just nu för min egen del åmtinstone.

Medlem

Rolig läsning! Hotline Miami är ett av de bästa spel jag spelat och jag ser väldigt mycket fram emot 2:an

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Rakoon:

Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.

Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.

Visst är spel konst, konst som PC spelare mer än gärna förstör med mods

Ja mer än gärna om det är konst i form av ett jävla deppigt blått filter över spelet..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Menige_Erik:

Rolig läsning! Hotline Miami är ett av de bästa spel jag spelat och jag ser väldigt mycket fram emot 2:an

Detsamma, det blir köp redan samma dag som det släpps, om plånboken inte säger emot mig


signatur

Game long and prosper

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kimpur:

Aldrig hört talas om Year Walk, Thomas Was Alone och Hotline Miami :/

Thomas was alone är ett gudomligt bra spel. Då har du missat något


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Konsten är att göra nåt eget, att inte bry sig om vad dom andra gör eller säger.

Medlem

Kul läsning! Skönt på nåt sätt att få veta att det även i spelindustrin finns de som vågar och vill gå sin egen väg.

Medlem

Dem flesta framgångsrika utvecklare och spelserier jag kan komma på började väl med att gå sin egna väg, något majoriteten inom branchen idag verkar glömt bort.

dmn
Medlem
Skrivet av Rakoon:

Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.

Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.

Spel är lika lite konst som film är.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Rakoon:

Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.

Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.

Visst är spel konst, konst som PC spelare mer än gärna förstör med mods

Mjo, precis som att remixar förstör musik.

Knappast så att du formulerade ditt inlägg för att maximera potentialet för ett konsoll vs. PC flamewar.

Inaktiv

Skräp som vanligt. Avgå

Medlem

Gräsrotsfinansiering är ett bra ord. Fortsätt använda det!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det finns crowdfundingliknande saker a la Kickstarter som också agerar i Sverige. Fundedbyme är en, Crowdcube är en annan.

Herr rygg
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Kimpur:

Aldrig hört talas om Year Walk, Thomas Was Alone och Hotline Miami :/

Thomas was alone är ett gudomligt bra spel. Då har du missat något

Kan bara instämma, att man kan få sådana känslor för fyrkanter och rektanglar:D


signatur

"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/

Medlem
Skrivet av User:

Skräp som vanligt. Avgå

Ungefär samma sak kan användas om ditt inlägg, User!

Thomas Arnroth skriver en lång, välformulerad krönika om kreativitet som du sågar med fyra ord. Du behöver inte gilla den och får gärna kommentera här - MEN försök åtminstonne att bidra med lite kreativa synpunkter på varför.
Sedan skriver ju Thomas att han är frilansare så han kan ju inte ens avgå - kritisera de som köper in hans krönikor istället om du ogillar dem så mycket.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Rakoon:

Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.

Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.

Visst är spel konst, konst som PC spelare mer än gärna förstör med mods

Hur kan man förstöra med en mod? Det är ju frivilligt att använda och skadar inte originalet, inte som att modda en Picasso direkt, eller hur ?

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Rakoon:

Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.

Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.

Visst är spel konst, konst som PC spelare mer än gärna förstör med mods

Hur kan man förstöra med en mod? Det är ju frivilligt att använda och skadar inte originalet, inte som att modda en Picasso direkt, eller hur ?

Mata inte trollen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Rakoon:

Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.

Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.

Visst är spel konst, konst som PC spelare mer än gärna förstör med mods

Det där sista du skrev är det inte många som vågar säga högt.

Du har rätt Walter. Det är en mörk hemlighet.

Spel som Team Fortress, CS, Dota, Day of Defeat med mera har bara förstört för PC-spel, eftersom de var mods från början.

Eller varför inte alla nya banor till Portal 2, många av dem jävligt bra; *host* jag menar usla.

Bättre då att betala 500 kr till för ett DLC.

Man blir matt ibland.av idiotin som flödar.

Skrivet av Sethernis:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Rakoon:

Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.

Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.

Visst är spel konst, konst som PC spelare mer än gärna förstör med mods

Det där sista du skrev är det inte många som vågar säga högt.

Du har rätt Walter. Det är en mörk hemlighet.

Spel som Team Fortress, CS, Dota, Day of Defeat med mera har bara förstört för PC-spel, eftersom de var mods från början.

Eller varför inte alla nya banor till Portal 2, många av dem jävligt bra; *host* jag menar usla.

Bättre då att betala 500 kr till för ett DLC.

Man blir matt ibland.av idiotin som flödar.

Precis som jag skrev. Man får inte anse att mods är dåliga, för då tycker gamers att man är knäpp. Jag tycker mods är bra på många sätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Sethernis:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Rakoon:

Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.

Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.

Visst är spel konst, konst som PC spelare mer än gärna förstör med mods

Det där sista du skrev är det inte många som vågar säga högt.

Du har rätt Walter. Det är en mörk hemlighet.

Spel som Team Fortress, CS, Dota, Day of Defeat med mera har bara förstört för PC-spel, eftersom de var mods från början.

Eller varför inte alla nya banor till Portal 2, många av dem jävligt bra; *host* jag menar usla.

Bättre då att betala 500 kr till för ett DLC.

Man blir matt ibland.av idiotin som flödar.

Precis som jag skrev. Man får inte anse att mods är dåliga, för då tycker gamers att man är knäpp. Jag tycker mods är bra på många sätt.

Ledsen men du är inget offer.

Det du skrev var korkat. Det är ingen som förnekar att vissa mods inte är vettiga. Vissa mods förgyller inte spelet. Men alla som spelat BF2 vet att utan mods så hade det spelet inte räckt lika länge eller varit lika bra. Desert Combat-modden är vid detta laget legendarisk.

Därutöver så har spel som CS, Dota, Team Fortress och så vidare alla startats som moddar. Om man hade accepterat ditt argument om att "moddar förstör konsten" så hade de aldrig varit möjliga.

Sen har vi alla extremt bra och roliga maps till spel som Portal 2 t.ex. som igen höjer spelkvalitén och förlänger livslängden.

Det finns ingen som inte håller med om att alla mods alltid är bra.
Men att på ett generellt sätt döma ut moddar som du gjorde i första kommentaren - och nu verkar inse hur korkat det var - är pantat. Och det förtjänas att pekas ut.

Speciellt i en tid då spelföretag tycker om att råna spelarna två gånger med DLC-paket istället för att släppa modverktyg.
Att du ställer dig på EA:s och Activisions sida är tragiskt.

1
Skriv svar