Daggerfall gratis

Medlem
Daggerfall gratis

Bethsoft släppte nyss TES2: Daggerfall gratis. Det kan tas hem här, och instruktioner över hur man (relativt) lätt spelar det kan läsas här.

http://bethblog.com/index.php/2009/07/09/daggerfall-now-avail...

Medlem

Jo, jag installerade det på min Vistaburk och det fungerar. Hade glömt att det var såpass bra grafik i spelet. Full 3D och allt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

.... och jag är HELT fast i spelet igen!

Underbart spel! Har en krigare och en magiker i gång för närvarande.

Fasen, man är ju rädd när man kryper omkring djupt nere i någon dungeon.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag startade det och var svin taggad men sedan blev jag attackerad av en råtta och visste inte hur jag skulle titta ner. xD

Lite hjälp? Kanske ska ge det en till chans då Morrowind är mitt favoritspel.

Medlem

Ja, standardkontrollerna suger i Daggerfall.

Gå in i options och ställ om styrningen från 'cursor'-styrning till musstyrning. Dit man tittar går man. Då har du free-look som i alla vanliga fps.

Ställ om knapparna så du får en styrning fu är van vid. T.ex. wasd-knapparna. Så 'a' och 'd' går i sidled/slide istället för att rotera gubben.

Lägg om 'activate object' eller vad det nuj heter från enter till något lämpligare... kanske musknapp 3?

Experimentera vetja. Själv så har jag fått till perfekt styrning.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

^^ tack, ska ge det lite mer tid sedan!

Medlem

Fick du styrningen att fungera?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Funkar bra men jag fattar inte riktigt hur jag slår. x/ Verkar inte vilja på M1.

Sorry btw att det dröjde innan jag svara!

EDIT: Nu fattar jag! xD

Medlem

Bra!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

detta skall laddas ner på en gång!


signatur

There is whiskey in the jar!

Medlem

Hehe... ja... ögonen blöder pga pixlig grafik, men bara tills den första svåra motståndaren, då är sådant bortblåst och man vill bara överleva.

Eftersom startgrottan är så svår så glömmer man snabbt grafiken. Sedan vänjer man sig över tid. Hoppa dock inte mellan ett nytt spel med ultrabra grafik utan försjunk i Daggerfall några timmar istället.

Spara ofta... det ÄR buggigt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Daggerfall tar nästan priset för mest buggar från Golden Eye till N64. Men det är fortfarande en mycket bra spel


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Haha, jo... Fast det är tillåtet att använda konsollen om man "faller genom världen" eller fastnar någonstans. Sedan så sparar man ofta.

Bara man är inställd på att spelet kommer att bugga ur så blir man inte lika irriterad. Snarrare så skrattar man lite och klättrar omkring en stund "utanför spelarean". Då kan man passa på att reta upp en bunt monster som inte kan attackera din karaktär.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

otroligt musigt men måste säga att jag hatar att view distansen är så låg annars är det riktigt coolt

Medlem

Ja, när man skall leta reda på ett visst hus några meter bort så måste man typ plocka fram karta och kompass. ;P

Jag hade faktiskt glömt att man kunde susa fram på häst... och till och med ha en kärra för allt byte man forslar. Dessutom kan man skaffa det nästan omgående.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Har också laddat ner Daggerfall, men jag fattar inte hur fasen man ska börja questa. Har fått en lapp där jag skulle möta Lady Brisienna i en bar eller vad det var. Men nu när jag träffat henne har jag ingen aning om hur jag kommer vidare därifrån. Kollade UESP's artikel om första questet men det stog bara att man ska resa till slotten i tre olika delar av världen.
Men var fan ligger slotten?! Hittar heller inga dungeons att springa ner i.
http://www.uesp.net/wiki/Daggerfall:Lady_Brisienna Länk till artikeln jag nämnde.

Är det någon som kan ge en nybörjare lite tips om hur man ska göra?


signatur

SneL fezt heSt

Medlem

Det finns en världskarta. Där kan du klicka och resa till andra ställen. Byar, städer, dungeons, graveyards osv.

Vid världskartan har du även en sökfunktion där du kan skriva in namn på ställen.

Är det någon hjälp?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Nja, har kommit så långt. Men har ju inte någon aning om var jag ska resa. Finns inget som heter "Castle Daggerfall" eller liknande. Och jag kan ju inte slumpa, det finns ju typ 15,000 städer i Daggerfall.


signatur

SneL fezt heSt

Medlem

Jamen, du kan ju gå med i något gille och fixa bättre vapen och sådant. Man får fler quests med automatik också, ge det lite tid.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jamen, du kan ju gå med i något gille och fixa bättre vapen och sådant. Man får fler quests med automatik också, ge det lite tid.

Okej, hur går jag med i ett gille då?


signatur

SneL fezt heSt

Medlem
Skrivet av IcePillow:
Skrivet av Tybalt:

Jamen, du kan ju gå med i något gille och fixa bättre vapen och sådant. Man får fler quests med automatik också, ge det lite tid.

Okej, hur går jag med i ett gille då?

Besök ett gilleshus och prata med dem.

Har du spelat något av de andra TES-spelen?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av IcePillow:
Skrivet av Tybalt:

Jamen, du kan ju gå med i något gille och fixa bättre vapen och sådant. Man får fler quests med automatik också, ge det lite tid.

Okej, hur går jag med i ett gille då?

Besök ett gilleshus och prata med dem.

Har du spelat något av de andra TES-spelen?

Ja, Morrowind och Oblivion.
Var ligger gillehusen då? Slumpat eller? Måste jag chansa på en stad och kolla om det finns någon guild där eller?


signatur

SneL fezt heSt

Medlem

De finns överallt... nästan. Åk runt och utforska, det är ju det som är nöjet med en fri spelvärld. Det är ju bara tråkigt att få allt serverat och utpekat. Gör vad du känner för!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Minimala spoilers:

Om jag inte minns fel nu så heter nästan alla huvudstäder i varje provins likadant som själva provinsen. Dvs, är du i provinsen Daggerfall, öppna världskartan och sök på "Daggerfall". När du väl är där, kolla stadskartan. Det kommer att vara ganska uppenbart vilken byggnad som är slottet. Angående vars du hittar gillen, fråga invånarna i en stad bara.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Medlem

Okej, tackar. Ska försöka mig på spelet lite senare.


signatur

SneL fezt heSt

Medlem

Men vafan alltså, varför kommer jag inte in hos dom flesta gillen? Det står typ "This lock has nothing to fear from you".


signatur

SneL fezt heSt

Medlem

Men lol!
Hint: Är det på natten du knackar på?
Lycka till med att lista ut det!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Men lol!
Hint: Är det på natten du knackar på?
Lycka till med att lista ut det!

Aaah, jag löste det.
Är så van med att man kan lubba in till guilderna när som helst på dygnen.

Nu har jag börjat komma igång med spelet i alla fall, har gått med i en del gillen. Det är skoj.


signatur

SneL fezt heSt

Medlem

Ny fråga! Hur gör man för att komma in i "climbing mode"? Jag lyckas göra det ibland men har ingen aning om hur jag gör. Jag brukar bara spamma alla knappar som finns tills jag lyckas.


signatur

SneL fezt heSt

Inaktiv

Ställ dig i rak vinkel framför väggen du vill klättra över och håll in "gå framåt" knappen i några sekunder bara, du skall inte behöva använda några andra knappar alls.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

12
Skriv svar