Om recensioner och sexism - igen

Medlem
Om recensioner och sexism - igen

Här kommer lite oorganiserade och kvicka tankarna kring mycket av den kritik som blossat upp nyligen angående recensioner och skribenters förgrömmade subjektivitet. Det här är något som jag skrivit om en del tidigare, men det känns som att det är värt att dyka ner i pölen igenom i samband med reaktionerna på flera recensioner av Grand Theft Auto V:

När recensenter ger ett lägre betyg till ett spel med anledning av att de upplever en del av spelets innehåll att vara sexistiskt, rasistiskt eller på annat sätt anstötligt är det helt enkelt för att de inte vill se sådan skit i spel. Det handlar inte om att vara politiskt korrekt eller att åberopa censur. Det handlar om att man vill se mediet utvecklas och bli bättre. Det handlar om att inte acceptera attityder och bildspråk som uppmuntrar till att fördomar får mer spridning än de redan har.

Det handlar om att när jag spelar ett spel och stöter på mer eller mindre subtila exempel på sexism, rasism, transfobi, homofobi eller någon annan smörja så drar det ner min uppskattning för spelet i fråga, vilket i sin tur drabbar mitt utlåtande och betyget. Precis som dålig frame rate, medioker story eller någon annan kackig design skulle göra. Vi vet att utvecklare och utgivare inte bryr sig om att vi slår de på handen för sexistisk design, men vi vet att de bryr sig om skillnaden mellan ett 4/5 och ett 5/5. Om skillnaden mellan de två ligger i hur de porträtterar en redan utsatt grupp så finns chansen att de kastar ett kritiskt öga på sig själva tills nästa gång.

Om det här är ämnen som inte är ett problem för dig som spelare, så till vida att din upplevelse inte störs av de saker som recensenten påpekar som negativa, finns det rimligen ingen anledning att uppröras. Recensenter är inte ute efter att förstöra eller för att censurera. Recensenters jobb är att applicera sig själva, sina tankar, sin kunskap och sina ideal på ett spel och sedan göra en analyserande bedömning av det. Detta innefattar varje aspekt av spelet som höjer eller sänker deras upplevelse. Om dina personliga ideal inte matchar skribentens så är det inte svårare än att ignorera de bitarna och fokusera på resten. Om spelet i fråga är en solklar 10/10 för dig så borde det väl inte spela roll om någon PK-fjant med queerfeministisk agenda tycker att det "bara" är en 9/10.

#blogg

Moderator | Testpilot
Om recensioner och sexism - igen

Jag skulle vara lycklig om dagen någon gång kommer där människor förstår att folk har olika åsikter när det kommer till recensioner. Det är EN Människas åsikt. Tycker du att COD är underbart år efter år så TYCKER DU DET och det betyder inte att du har FEL.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

När jag läser recensioner tar jag dem för vad de är; dvs. blott som åsikter om en produkt jag ännu inte hunnit testa. Om betyget är översvallande eller helt och hållet negativt gör inte så mycket. Det är ju min åsikt som är den viktiga i slutändan.

Vem bryr sig att jag tycker mer om Mozart än Bach? Ingen, och varför skulle de göra det?

Recensioner idag är på många sätt en kvarleva från äldre tider, vissa tar dem på förs stort allvar, vissa bryr sig inte ett skvatt. Jag tycker man ska ha ett öppet sinne, därutöver vara trevlig i sin ton var man än behagar att hoppa in och komma med en åsikt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Problemet är när exempelvis klausuler om bonusar till en given spelutvecklare knyts till Metacritic. Obsidian fick inga royalties för Fallout: New Vegas eftersom Metacritic-betyget var 1 poäng för lågt.

Om man då börjar blanda in politiska värderingar i sin recension och man skriver för en spelsida som Metacritic hämtar data från så blir det en indirekt form av censur. Utvecklarna går miste om pengar och har sedan inte råd att göra uppföljare osv.

Ponera att man lät Jack Thompson recensera GTA och han ger spelet en 1:a med anledning av att han hatar dator- och tv-spelsvåld. Ser du inte problematiken i det?

Man borde helt slopa poängsystemet och tvinga läsarna att läsa recensionen för att bilda sig en uppfattning. Då hade jag inte haft några problem alls.

Medlem
Skrivet av cm0s:

Problemet är när exempelvis klausuler om bonusar till en given spelutvecklare knyts till Metacritic. Obsidian fick inga royalties för Fallout: New Vegas eftersom Metacritic-betyget var 1 poäng för lågt.

Om man då börjar blanda in politiska värderingar i sin recension och man skriver för en spelsida som Metacritic hämtar data från så blir det en indirekt form av censur. Utvecklarna går miste om pengar och har sedan inte råd att göra uppföljare osv.

Ponera att man lät Jack Thompson recensera GTA och han ger spelet en 1:a med anledning av att han hatar dator- och tv-spelsvåld. Ser du inte problematiken i det?

Man borde helt slopa poängsystemet och tvinga läsarna att läsa recensionen för att bilda sig en uppfattning. Då hade jag inte haft några problem alls.

Du kan väl inte mena på allvar att det är en recensents ansvar att ge höga betyg bara för att en utgivare har en rutten policy mot sina anställda? Det vore ju inget annat än att legitimisera en avskyvärd företagsverksamhet, och dessutom ett helt sanslöst hån mot läsarna eftersom vi då verkligen skulle sitta i utgivarnas fickor.

Jämförelsen med Jack Thompson är helt skev eftersom han aldrig hade rätt eller ens hade någon direkt förståelse för mediet överhuvudtaget. Det går ju inte att jämföra en okunnig lobbyist vars enda mål är att främja sin egen karriär med skribenter som har erfarenhet, kunskap och kärlek för spel.

Medlem

Om ett spel ser jävligt bra ut i gameplay videor och är kul i trial demos, eller jag kanske har egen erfarenhet av en spelserie, så spelar det mig ingen roll om FZ har get det en 1 eller 2/5 eller vad sjutton som helst i betyg..

För att jag köper inte spel efter vad någon annan tycker, jag skapar mig en egen uppfattning efter vad jag sett och läst, ibland blir det fel endå och jag kanske köper något jag snabbt tappar intresse för, men sånt är livet!

Visst är det Fel om politik styr något som Metacritic, men det kanske är fel att metacritic har den påverkan det har för utvecklare/utgivare också!? kanske borde skrotas!?

sen kan man ju diskutera hur stor skillnad 10/10 och 9/10 verkligen är.. Är något spel ärligt fulländat? kanske inget spel borde få 10/10 någonsin då det Alltid finns något de kunde ha gjort bättre. Men igen, det är ju upp till var och en av oss att bedömma (recencenter oxå) och är inte en fråga om Rätt eller Fel oavsett om vi håller med någon annans åsikt eller inte.


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Du kan väl inte mena på allvar att det är en recensents ansvar att ge höga betyg bara för att en utgivare har en rutten policy mot sina anställda? Det vore ju inget annat än att legitimisera en avskyvärd företagsverksamhet, och dessutom ett helt sanslöst hån mot läsarna eftersom vi då verkligen skulle sitta i utgivarnas fickor.

Jag skrev att man borde slopa poängsystem. Framgick inte det tydligt?

Skrivet av Rocky Dennis:

Jämförelsen med Jack Thompson är helt skev eftersom han aldrig hade rätt eller ens hade någon direkt förståelse för mediet överhuvudtaget. Det går ju inte att jämföra en okunnig lobbyist vars enda mål är att främja sin egen karriär med skribenter som har erfarenhet, kunskap och kärlek för spel.

Vem är det egentligen som bestämmer vem som har förståelse för mediet? Du? Jag? Anita Sarkeesian har ju, trots att hon sagt att hon inte är ett fan av tv-spel, hög auktoritet inom spelmedia.

Medlem
Skrivet av cm0s:

Jag skrev att man borde slopa poängsystem. Framgick inte det tydligt?

Om man ska slopa betyg eller inte kan man ju tvista om, men det är en annan diskussion helt och hållet. Framför allt borde betyg inte ha någon inverkan på huruvida anställda får betalt för sitt arbete eller inte.

Skrivet av cm0s:

Vem är det egentligen som bestämmer vem som har förståelse för mediet? Du? Jag? Anita Sarkeesian har ju, trots att hon sagt att hon inte är ett fan av tv-spel, hög auktoritet inom spelmedia.

Det är väl upp till var och en om de vill dra några precisa riktlinjer, men min poäng är att bara för att man kritiserar ett spel, eller hela branschen, så kan man inte per automatik likställas med Jack Thompson eller någon annan anti-spel-ivrare. De argument och slutsatser som Thompson använde för att slå ner på spel var i bästa fall kraftigt vridna och i värsta fall helt påhittade. Det är inte detsamma som att påpeka och diskutera när ett spel går över gränsen vad gäller representation av kvinnor och minoriteter.

Medlem
Skrivet av cm0s:

Problemet är när exempelvis klausuler om bonusar till en given spelutvecklare knyts till Metacritic. Obsidian fick inga royalties för Fallout: New Vegas eftersom Metacritic-betyget var 1 poäng för lågt.

Om man då börjar blanda in politiska värderingar i sin recension och man skriver för en spelsida som Metacritic hämtar data från så blir det en indirekt form av censur. Utvecklarna går miste om pengar och har sedan inte råd att göra uppföljare osv.

Ponera att man lät Jack Thompson recensera GTA och han ger spelet en 1:a med anledning av att han hatar dator- och tv-spelsvåld. Ser du inte problematiken i det?

Man borde helt slopa poängsystemet och tvinga läsarna att läsa recensionen för att bilda sig en uppfattning. Då hade jag inte haft några problem alls.

Men det är ju ett avtalsproblem och inte ett recensionsproblem. Du försöker lösa fel problem. Tänk om. En utvecklare får ta konsekvenserna för vad de gör. Inte konstigare än så.

Om jag gjorde ett "skjut svenskar i ansiktet"-spel skulle det förmodligen sälja skitdåligt och få skitdålig kritik i Sverige. Det är inte censur, det är att inte förstå vad det är för produkt man säljer, hur man säljer det och till vem man säljer det. Då är det ju inte recensentens fel att jag får dåligt betyg. Sen behöver du inte hålla med recensenten, det är ju fritt att tycka vad man vill. Jag kan inte begripa varför det skulle vara mer ok att censurera recensioner än de spel de faktiskt recenserar.

Medlem

Då allt är fiction så tycker jag själv att det är okej med sexism i ett spel, kan jag massmörda folk eller slå dem på käften in-game, så vill jag själv kunna avgöra om jag är en mansgris eller inte, i spelet. Allt jag nämnt är inget jag företar mig i verkliga livet, men vill jag leka svin och mördare 3 timmar i veckan är det mitt val.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Om man ska slopa betyg eller inte kan man ju tvista om, men det är en annan diskussion helt och hållet. Framför allt borde betyg inte ha någon inverkan på huruvida anställda får betalt för sitt arbete eller inte.

De får betalt oavsett, men de får mer betalt om spelet mottas väl av kritiker.

Skrivet av Rocky Dennis:

Det är väl upp till var och en om de vill dra några precisa riktlinjer, men min poäng är att bara för att man kritiserar ett spel, eller hela branschen, så kan man inte per automatik likställas med Jack Thompson eller någon annan anti-spel-ivrare. De argument och slutsatser som Thompson använde för att slå ner på spel var i bästa fall kraftigt vridna och i värsta fall helt påhittade. Det är inte detsamma som att påpeka och diskutera när ett spel går över gränsen vad gäller representation av kvinnor och minoriteter.

Det finns de som anser att många av de argumenten som framförs vad gäller representation av kvinnor och minoriteter är kraftigt vridna och i värsta fall helt påhittade.

Skribent

Bra sammanfattat Rikard.

Fråga till alla som tycker det är okej med sexism i spel: spelar ni någonsin tillsammans med kvinnor? Fru/flickvän/sambo, döttrar, mammor, vänner? Och då med någon som är genuint spelintresserad? (Alltså inte någon som sitter bredvid och glor på mobilen/är social.)

Min fru är minst lika spelintresserad som jag, och sedan jag träffade henne och vi började spela tillsammans har jag fått upp ögonen för all skit utvecklarna kommer undan med på ett helt annat sätt.

Problemet är att kvinnor ofta blir negativt särbehandlade av spelmediet. Eftersom jag har det perspektiv jag har så påpekar jag alltid när utvecklarna går över gränsen i mina recensioner. Jag ser sånt direkt och det stör mig otroligt mycket för att det är så sjukt onödigt.

Om du inte håller med mig är det bara att göra som Rikard säger, ignorera de bitarna av recensionen och fokusera på resten. Fast är du en av dem som blir fly förbannad och attackerar kommentarsfältet varje gång sexism påtalas råder jag även till självrannsakan. Varför tycker du det är så viktigt att försvara sexism i spel?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av maucau:

Men det är ju ett avtalsproblem och inte ett recensionsproblem. Du försöker lösa fel problem. Tänk om. En utvecklare får ta konsekvenserna för vad de gör. Inte konstigare än så.

Om jag gjorde ett "skjut svenskar i ansiktet"-spel skulle det förmodligen sälja skitdåligt och få skitdålig kritik i Sverige. Det är inte censur, det är att inte förstå vad det är för produkt man säljer, hur man säljer det och till vem man säljer det. Då är det ju inte recensentens fel att jag får dåligt betyg. Sen behöver du inte hålla med recensenten, det är ju fritt att tycka vad man vill. Jag kan inte begripa varför det skulle vara mer ok att censurera recensioner än de spel de faktiskt recenserar.

Jag ser det snarare som ett spelbranschproblem. Konsumenterna är för lata för att läsa recensionerna och tittar direkt på vilket betyg ett spel har fått.

Missförstå mig rätt. Recensenter ska naturligtvis vara ärliga i sina recensioner, men problem uppstår när man försöker kvantifiera hur bra ett spel är. Om Gone Home får 9.5 och GTA5 får 9, är Gone Home ett bättre spel då? Den förnuftige läsaren vet att det är som att jämföra äpplen och päron, men konsumenter är inte alltid så smarta.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130918/gta-v-en-betygsucc...

Läs den här artikeln och reflektera över följande: Betygen tillskrivs tidningarna/hemsidorna och inte de enskilda recensenterna i sig. Att säga att "FZ gav GTA 5 en 4:a i betyg" är problematiskt, eftersom olika recensenter har olika smak. Betygen bör alltså tillskrivas enskilda individer och inte FZ som helhet. GTA 5 hade kanske fått en 3:a om någon annan på FZ hade recenserat spelet, och en 5:a om en tredje person hade gjort det.

Folk förstår inte att en recension är en enskild persons högst subjektiva åsikt.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Bra sammanfattat Rikard.

Fråga till alla som tycker det är okej med sexism i spel: spelar ni någonsin tillsammans med kvinnor? Fru/flickvän/sambo, döttrar, mammor, vänner? Och då med någon som är genuint spelintresserad? (Alltså inte någon som sitter bredvid och glor på mobilen/är social.)

Min fru är minst lika spelintresserad som jag, och sedan jag träffade henne och vi började spela tillsammans har jag fått upp ögonen för all skit utvecklarna kommer undan med på ett helt annat sätt.

Problemet är att kvinnor ofta blir negativt särbehandlade av spelmediet. Eftersom jag har det perspektiv jag har så påpekar jag alltid när utvecklarna går över gränsen i mina recensioner. Jag ser sånt direkt och det stör mig otroligt mycket för att det är så sjukt onödigt.

Jag har spelat spel med flera tjejer och ingen av dem har klagat över att spel är sexistiska. Däremot så brukar mitt senaste ex skratta åt alla genusdebatter som pågår just nu.

Skrivet av Mattias Frost:

Om du inte håller med mig är det bara att göra som Rikard säger, ignorera de bitarna av recensionen och fokusera på resten. Fast är du en av dem som blir fly förbannad och attackerar kommentarsfältet varje gång sexism påtalas råder jag även till självrannsakan. Varför tycker du det är så viktigt att försvara sexism i spel?

"Om du tycker att ett spel är sexistiskt, ignorera de bitarna av spelet och fokusera på resten"

Skribent
Skrivet av cm0s:

"Om du tycker att ett spel är sexistiskt, ignorera de bitarna av spelet och fokusera på resten"

Fast om man börjar ignorera sina egna åsikter kan vi ju helt slopa recensioner och bara köra produktbeskrivningar istället.

Angående exet som skrattar åt genusdebatten: Hur ofta spelar hon? Vad spelar hon? Jag frågar inte för att jag försöker vinna några argument här, utan för att jag är genuint nyfiken. Jag har aldrig träffat en tjej med ett seriöst, brett och djupt spelintresse som skulle få för sig att garva åt spelsexismen. (Eller menar du att hon skrattar åt genusdebatter i samhället i övrigt, inte bara spel? Ignorera i sådana fall mina frågor )


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av cm0s:

"Om du tycker att ett spel är sexistiskt, ignorera de bitarna av spelet och fokusera på resten"

Fast om man börjar ignorera sina egna åsikter kan vi ju helt slopa recensioner och bara köra produktbeskrivningar istället.

Men det är av samma anledning som folk reagerar på poängavdrag motiverade av upplevd sexism. Folk håller inte med. Sedan så måste man naturligtvis respektera att smaken är som baken, och jag fördömer alla påhopp på recensenter.

Skrivet av Mattias Frost:

Angående exet som skrattar åt genusdebatten: Hur ofta spelar hon? Vad spelar hon? Jag frågar inte för att jag försöker vinna några argument här, utan för att jag är genuint nyfiken. Jag har aldrig träffat en tjej med ett seriöst, brett och djupt spelintresse som skulle få för sig att garva åt spelsexismen. (Eller menar du att hon skrattar åt genusdebatter i samhället i övrigt, inte bara spel? Ignorera i sådana fall mina frågor )

Innan jag besvarar dina frågor så vill jag bara påpeka att du ligger farligt nära samma retorik som "dudebros" använder mot "girl gamers" och genusförfäktare. "Hon spelar bara casualspel, hon är inte en riktig gamer" etc.

Jag vet inte hur ofta hon spelar nu för tiden, men hon spelar Dragon Age-spelen, HoMM3, The Sims 2, facebookspel etc.

Medlem

Fast att du känner en kvinna som inte bryr sig om eller inte håller med om den typen av kritik ogiltigförklarar ju inte kritiken.

Jag tycker f.ö. att man ofta hör just män som säger "min flickvän/mitt ex/min kvinnliga bekant tycker också att feminism är löjligt", men att man betydligt mer sällan hör kvinnor säga samma sak.

Skribent
Skrivet av cm0s:

Innan jag besvarar dina frågor så vill jag bara påpeka att du ligger farligt nära samma retorik som "dudebros" använder mot "girl gamers" och genusförfäktare. "Hon spelar bara casualspel, hon är inte en riktig gamer" etc.

Jag vet inte hur ofta hon spelar nu för tiden, men hon spelar Dragon Age-spelen, HoMM3, The Sims 2, facebookspel etc.

Fast jag frågar inte för att på något sätt sänka hennes trovärdighet, utan av vanlig nyfikenhet. Vissa genrer och spel är ju relativt fria från sexism. Till exempel The Sims-serien är ett spel av killar och tjejer för killar och tjejer, för att använda Arnroths uttryck.

Actionspel är ofta skapade av killar för killar, och därför hittar ofta sexismen in i upplevelsen. Om man som tjej verkligen uppskattar dessa spel kan man uppleva det som ett problem att nästan alla alternativ är sjukt grabbiga. Hade ditt ex spelat dessa spel och inte haft några problem med det hade det varit intressant, därför jag frågade.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av cm0s:

"Om du tycker att ett spel är sexistiskt, ignorera de bitarna av spelet och fokusera på resten"

Fast om man börjar ignorera sina egna åsikter kan vi ju helt slopa recensioner och bara köra produktbeskrivningar istället.

Men det är av samma anledning som folk reagerar på poängavdrag motiverade av upplevd sexism. Folk håller inte med. Sedan så måste man naturligtvis respektera att smaken är som baken, och jag fördömer alla påhopp på recensenter.

Skrivet av Mattias Frost:

Angående exet som skrattar åt genusdebatten: Hur ofta spelar hon? Vad spelar hon? Jag frågar inte för att jag försöker vinna några argument här, utan för att jag är genuint nyfiken. Jag har aldrig träffat en tjej med ett seriöst, brett och djupt spelintresse som skulle få för sig att garva åt spelsexismen. (Eller menar du att hon skrattar åt genusdebatter i samhället i övrigt, inte bara spel? Ignorera i sådana fall mina frågor )

Innan jag besvarar dina frågor så vill jag bara påpeka att du ligger farligt nära samma retorik som "dudebros" använder mot "girl gamers" och genusförfäktare. "Hon spelar bara casualspel, hon är inte en riktig gamer" etc.

Jag vet inte hur ofta hon spelar nu för tiden, men hon spelar Dragon Age-spelen, HoMM3, The Sims 2, facebookspel etc.

Jag skulle snarare tro att han undrade vad hon spelar för spel eftersom sexism inte existerar i alla spel, ingenting annat? Och det här med att man inte skulle vara en "riktig" gamer för man spelar "casual" spel är ju bara skitsnack, det tror jag fler kan hålla med om.

Jag har spelat TV- och datorspel sen barnsben och jag spelar allt möjligt från BF3 till The Sims, C&C, CoH, SC, Dragon Age, mobilspel och konsolspel till Xbox 360 och PS3.

Sexism existerar inte i alla spel, men det finns där likväl. "Vad är sexism och hur existerar det i spel?" Det är något som är väldigt individuellt för alla, eftersom alla människor tycker och tänker olika och uppfattar saker på olika sätt. En del kanske uppfattar vissa saker i spel som sexism, andra reagerar inte alls och sen finns det dem som bara skrattar och tycker det är underhållande.

Förutom hur kvinnor porträtteras i en del spel så finns det ju en annan sorts sexism inom spel, och det är att man inte tas på allvar för man är tjej och spelar. Alternativt blir trakasserad och kallad diverse glåpord... för att man är tjej och spelar?
Jag menar inte att ta på mig offerkoftan, utan bara belysa ett problem som faktiskt finns. Jag skulle aldrig få för mig att t.ex sitta och spela online med andra (som jag inte har på min vänner lista och känner sen innan) på Xbox live med mic eller ens ha ett användarnamn som skulle kunna antyda att jag är tjej. Och jag tror faktiskt att en del av dessa problem inte blir bättre av hur kvinnor porträtteras i en del spel. Sen har den generella attityden i onlinespel blivit mycket värre. Det är sällan när jag spelar online då folk INTE skriker diverse glåpord till andra antingen i micen eller skriver nedsättande saker via chatten.

Givetvis blir det knepigt om en recensent sänker betyget pga. att han eller hon har upplevt sexism (som inte andra inte upplevt eller håller med om) i spelet som de tycker drar ner deras spelupplevelse. Men återigen så är en recension just det - en enskild persons åsikt om någonting.

Jag uppskattar recensioner av spel som tar upp mer än bara grafik, spelmekanik, story osv. utan som är mer djupgående och kanske tar upp personliga reflektioner och åsikter kring innehållet i spelet. Även om jag inte håller med om allt som skrivs så är det just det som gör den recensionen personlig och unik.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Fast att du känner en kvinna som inte bryr sig om eller inte håller med om den typen av kritik ogiltigförklarar ju inte kritiken.

Det har jag väl aldrig sagt, heller? Sluta slåss mot halmgubbar.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Fast jag frågar inte för att på något sätt sänka hennes trovärdighet, utan av vanlig nyfikenhet. Vissa genrer och spel är ju relativt fria från sexism. Till exempel The Sims-serien är ett spel av killar och tjejer för killar och tjejer, för att använda Arnroths uttryck.

Actionspel är ofta skapade av killar för killar, och därför hittar ofta sexismen in i upplevelsen. Om man som tjej verkligen uppskattar dessa spel kan man uppleva det som ett problem att nästan alla alternativ är sjukt grabbiga. Hade ditt ex spelat dessa spel och inte haft några problem med det hade det varit intressant, därför jag frågade.

Kvinnor och män gillar generellt sett olika sorters spel. Det är inte konstigt att spel gjorda av män för män inte tilltalar kvinnor. Mitt ex har sett mig spela Bayonetta, och det hade hon inget emot. Hon tycker dock inte om actionspel för hon anser att det går för fort och är stressigt.

Medlem
Skrivet av Nowly:

Jag skulle snarare tro att han undrade vad hon spelar för spel eftersom sexism inte existerar i alla spel, ingenting annat? Och det här med att man inte skulle vara en "riktig" gamer för man spelar "casual" spel är ju bara skitsnack, det tror jag fler kan hålla med om.

Jag har spelat TV- och datorspel sen barnsben och jag spelar allt möjligt från BF3 till The Sims, C&C, CoH, SC, Dragon Age, mobilspel och konsolspel till Xbox 360 och PS3.

Sexism existerar inte i alla spel, men det finns där likväl. "Vad är sexism och hur existerar det i spel?" Det är något som är väldigt individuellt för alla, eftersom alla människor tycker och tänker olika och uppfattar saker på olika sätt. En del kanske uppfattar vissa saker i spel som sexism, andra reagerar inte alls och sen finns det dem som bara skrattar och tycker det är underhållande.

Förutom hur kvinnor porträtteras i en del spel så finns det ju en annan sorts sexism inom spel, och det är att man inte tas på allvar för man är tjej och spelar. Alternativt blir trakasserad och kallad diverse glåpord... för att man är tjej och spelar?
Jag menar inte att ta på mig offerkoftan, utan bara belysa ett problem som faktiskt finns. Jag skulle aldrig få för mig att t.ex sitta och spela online med andra (som jag inte har på min vänner lista och känner sen innan) på Xbox live med mic eller ens ha ett användarnamn som skulle kunna antyda att jag är tjej. Och jag tror faktiskt att en del av dessa problem inte blir bättre av hur kvinnor porträtteras i en del spel. Sen har den generella attityden i onlinespel blivit mycket värre. Det är sällan när jag spelar online då folk INTE skriker diverse glåpord till andra antingen i micen eller skriver nedsättande saker via chatten.

Givetvis blir det knepigt om en recensent sänker betyget pga. att han eller hon har upplevt sexism (som inte andra inte upplevt eller håller med om) i spelet som de tycker drar ner deras spelupplevelse. Men återigen så är en recension just det - en enskild persons åsikt om någonting.

Jag uppskattar recensioner av spel som tar upp mer än bara grafik, spelmekanik, story osv. utan som är mer djupgående och kanske tar upp personliga reflektioner och åsikter kring innehållet i spelet. Även om jag inte håller med om allt som skrivs så är det just det som gör den recensionen personlig och unik.

Vilka typer av spel man spelar är relevant, men inte hur ofta man spelar.

Definitionen av "gamer" är väldigt flytande och kan tolkas olika beroende på i vilken kontext termen används. Jag håller helt med i att vad som är sexism är subjektivt.

Att kvinnor blir utsatta för mer trakasserier i spel är något man absolut måste arbeta med. Jag är dock inte helt säker på att det beror på att spelarna har en skev kvinnosyn, utan beror kanske i stället på att de i allmänhet gillar att provocera andra. De vet att det är lätt att att vara otrevliga mot kvinnor så därför blir de lättare byten. Jag menar inte att det är kvinnornas fel som tar åt sig - det jag menar är att man måste arbeta generellt med otrevliga attityder online och inte specifikt med spelarnas kvinnosyn.

Medlem
  1. text

Personligen känner jag att det nästan skulle bli lite tråkigt med spel om man helt och hållet tog bort den "perfekta" kroppsdesignen på spelkaraktärer. Jag ser det som lite komiskt när man spelar som supermuskulösa män och storbystade kvinnor just pågrund av hur stereotypiskt det är. Det är ju av samma anledning många tycker om gamla Arnold filmer. Inte för att han är snygg just pågrund av sina muskler. Snarare pågrund av hur komiskt det är att kolla på en stor biff som honom spöa skurkar. Så länge det är inom vissa gränser är det alltså helt okej för min del. För vad är poängen med fiction om det måste "realiseras"? Och då menar jag inte att man nödvändigtvis behöver behålla grejer som att kvinnor alltid är hjälplösa osv.

Designen på Quiet i Metal Gear är ju ett praktexempel på när man gått över gränsen. Hennes design är ju helt sanslöst dålig och är helt ologisk.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Rocky Dennis:

Fast att du känner en kvinna som inte bryr sig om eller inte håller med om den typen av kritik ogiltigförklarar ju inte kritiken.

Det har jag väl aldrig sagt, heller? Sluta slåss mot halmgubbar.

Jag menade verkligen inte att lägga ord i mun på dig, men jag förstår inte riktigt hur det annars var relevant att du känner en kvinna som inte tycker det är något problem med sexistiska inslag i spel.

Ang. det du säger om trakasserier och kvinnosyn så tror jag att de går hand i hand. Jag tror absolut att du har rätt när du säger att spelarkulturen är aggressiv i grunden, och att det genom den "grabbiga" atmosfären helt enkelt blir en mer otrevlig kultur som inte välkomnar utomstående.

Men jag tror verkligen inte att det hjäper när en så stor andel av stora spelsläpp i mer eller mindre stor utsträckning bekräftar de fördomar som göder den här typen av exkluderande kultur. Det är svårt för en utvecklare att med ena handen försöka stoppa trakasserier mot kvinnor och minoriteter, samtidigt som de skapar spel som nästan uteslutande är power fantasies (svensk översättning på det?) riktade mot vita, heterosexuella män.

Medlem
Skrivet av Apministern:
  1. text

Personligen känner jag att det nästan skulle bli lite tråkigt med spel om man helt och hållet tog bort den "perfekta" kroppsdesignen på spelkaraktärer. Jag ser det som lite komiskt när man spelar som supermuskulösa män och storbystade kvinnor just pågrund av hur stereotypiskt det är. Det är ju av samma anledning många tycker om gamla Arnold filmer. Inte för att han är snygg just pågrund av sina muskler. Snarare pågrund av hur komiskt det är att kolla på en stor biff som honom spöa skurkar. Så länge det är inom vissa gränser är det alltså helt okej för min del. För vad är poängen med fiction om det måste "realiseras"? Och då menar jag inte att man nödvändigtvis behöver behålla grejer som att kvinnor alltid är hjälplösa osv.

Designen på Quiet i Metal Gear är ju ett praktexempel på när man gått över gränsen. Hennes design är ju helt sanslöst dålig och är helt ologisk.

Det tycker jag absolut inte att man ska göra, men det borde inte vara default-läget eller det enda alternativet, framför allt inte när det gäller kvinnliga karaktärer.

Killar kan ju trots allt vara annat än bara Duke Nukem-muskulösa, även om det är ganska sällan man ser manliga protagonister som inte ser ut som Nathan Drake-kloner. Men detsamma gäller ju knappast för kvinnor, eftersom de fortfarande i stor utsträckning designas för de heterosexuella killarnas skull.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Rocky Dennis:

Fast att du känner en kvinna som inte bryr sig om eller inte håller med om den typen av kritik ogiltigförklarar ju inte kritiken.

Det har jag väl aldrig sagt, heller? Sluta slåss mot halmgubbar.

Jag menade verkligen inte att lägga ord i mun på dig, men jag förstår inte riktigt hur det annars var relevant att du känner en kvinna som inte tycker det är något problem med sexistiska inslag i spel.

Ang. det du säger om trakasserier och kvinnosyn så tror jag att de går hand i hand. Jag tror absolut att du har rätt när du säger att spelarkulturen är aggressiv i grunden, och att det genom den "grabbiga" atmosfären helt enkelt blir en mer otrevlig kultur som inte välkomnar utomstående.

Men jag tror verkligen inte att det hjäper när en så stor andel av stora spelsläpp i mer eller mindre stor utsträckning bekräftar de fördomar som göder den här typen av exkluderande kultur. Det är svårt för en utvecklare att med ena handen försöka stoppa trakasserier mot kvinnor och minoriteter, samtidigt som de skapar spel som nästan uteslutande är power fantasies (svensk översättning på det?) riktade mot vita, heterosexuella män.

Det var relevant eftersom Mattias Frost uttryckligen frågade om det.
"spelar ni någonsin tillsammans med kvinnor?"

De är "power fantasies" för den konsumentgruppen eftersom den är den mest köpstarka. Det blir litet som ett moment 22, och företag vill inte lida ekonomiska förluster för att förändra samhället. Det har de inte råd med.

Medlem
Skrivet av cm0s:

Jag ser det snarare som ett spelbranschproblem. Konsumenterna är för lata för att läsa recensionerna och tittar direkt på vilket betyg ett spel har fått.

Missförstå mig rätt. Recensenter ska naturligtvis vara ärliga i sina recensioner, men problem uppstår när man försöker kvantifiera hur bra ett spel är. Om Gone Home får 9.5 och GTA5 får 9, är Gone Home ett bättre spel då? Den förnuftige läsaren vet att det är som att jämföra äpplen och päron, men konsumenter är inte alltid så smarta.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130918/gta-v-en-betygsucc...

Läs den här artikeln och reflektera över följande: Betygen tillskrivs tidningarna/hemsidorna och inte de enskilda recensenterna i sig. Att säga att "FZ gav GTA 5 en 4:a i betyg" är problematiskt, eftersom olika recensenter har olika smak. Betygen bör alltså tillskrivas enskilda individer och inte FZ som helhet. GTA 5 hade kanske fått en 3:a om någon annan på FZ hade recenserat spelet, och en 5:a om en tredje person hade gjort det.

Folk förstår inte att en recension är en enskild persons högst subjektiva åsikt.

Men det går inte att ta det personliga ur recensionerna, då blir de ju gräsligt oläsliga. Med tanke på hur mycket kritik mot sexism just FZ har framfört det senaste året så kan det väl inte vara någon nyhet för den genomsnittlige läsaren att det är en faktor man tittar på?

Hetsen över ett rättvist betyg är för mig helt obegriplig. Inte minst med tanke på att alla recensioner av någonting i världshistorien alltid varit subjektiva. Människor är helt enkelt olika och man kan inte försöka applicera torr forskningsmetodik på recensioner för att de ska få rättvisa betyg. Det är fortfarande spelutvecklarens jobb att göra bra spel, recensentens jobb att ge köpråd och konsumentens jobb att köpa det spel de vill ha. Säljer inte ett spel beror det på utvecklaren/distributören gjort något fel. Jag tror också att de allra flesta spelintresserade sorterar ut recensenter mer och mer.

Man får helt enkelt vänja sig vid att det inte finns något definitivt svar på hur bra ett spel är, det kommer alltid vara subjektivt. Det hela blir ännu mer snurrigt om man ska ta hänsyn till olika kulturer. Vi i Sverige har ju en tradition av spelmedia som har sina värderingar skilt från t.ex. amerikansk och inte minst japansk spelmediekultur. Skyrim var visst det enda västerländska spel som någonsin fått en fullpoängare i den största japanska speltidningen. Tar metacritic hänsyn till det? Tar de hänsyn till rysk, kinesisk, iransk och tysk spelmedia också? Problemet är med andra ord inte recensionerna, utan synen på metacritic. Det är nämligen som att titta på statistik utan att ta hänsyn till kausalitet, och det är vansinne.

angåede ovan nämda moment 22:
Om ditt resonemang med att recensioner drar av poäng från metacritic på grund av sexism stämmer, kommer väl just recensionerna kunna bryta detta moment 22? Det skulle vara helt fantastiskt. Mer variation!

Medlem
Skrivet av maucau:

Men det går inte att ta det personliga ur recensionerna, då blir de ju gräsligt oläsliga. Med tanke på hur mycket kritik mot sexism just FZ har framfört det senaste året så kan det väl inte vara någon nyhet för den genomsnittlige läsaren att det är en faktor man tittar på?

Hetsen över ett rättvist betyg är för mig helt obegriplig. Inte minst med tanke på att alla recensioner av någonting i världshistorien alltid varit subjektiva. Människor är helt enkelt olika och man kan inte försöka applicera torr forskningsmetodik på recensioner för att de ska få rättvisa betyg. Det är fortfarande spelutvecklarens jobb att göra bra spel, recensentens jobb att ge köpråd och konsumentens jobb att köpa det spel de vill ha. Säljer inte ett spel beror det på utvecklaren/distributören gjort något fel. Jag tror också att de allra flesta spelintresserade sorterar ut recensenter mer och mer.

Man får helt enkelt vänja sig vid att det inte finns något definitivt svar på hur bra ett spel är, det kommer alltid vara subjektivt. Det hela blir ännu mer snurrigt om man ska ta hänsyn till olika kulturer. Vi i Sverige har ju en tradition av spelmedia som har sina värderingar skilt från t.ex. amerikansk och inte minst japansk spelmediekultur. Skyrim var visst det enda västerländska spel som någonsin fått en fullpoängare i den största japanska speltidningen. Tar metacritic hänsyn till det? Tar de hänsyn till rysk, kinesisk, iransk och tysk spelmedia också? Problemet är med andra ord inte recensionerna, utan synen på metacritic. Det är nämligen som att titta på statistik utan att ta hänsyn till kausalitet, och det är vansinne.

angåede ovan nämda moment 22:
Om ditt resonemang med att recensioner drar av poäng från metacritic på grund av sexism stämmer, kommer väl just recensionerna kunna bryta detta moment 22? Det skulle vara helt fantastiskt. Mer variation!

När skrev jag att man ska ta bort det personliga ur recensionerna? Det är inte en retorisk fråga, jag är genuint intresserad av hur du kom fram till den slutsatsen.

Jag håller helt med om att betygshetsen är absurd och det är just därför jag anser att man bör sluta försöka kvantifiera hur bra ett spel är i en siffra Man kan .i stället i själva brödtexten resonera avseende huruvida spelet är bra eller ej.

Kan du utveckla ditt moment 22-resonemang? Förstår inte riktigt hur du tänker där.

Medlem
Skrivet av cm0s:

När skrev jag att man ska ta bort det personliga ur recensionerna? Det är inte en retorisk fråga, jag är genuint intresserad av hur du kom fram till den slutsatsen.

Jag håller helt med om att betygshetsen är absurd och det är just därför jag anser att man bör sluta försöka kvantifiera hur bra ett spel är i en siffra Man kan .i stället i själva brödtexten resonera avseende huruvida spelet är bra eller ej.

Kan du utveckla ditt moment 22-resonemang? Förstår inte riktigt hur du tänker där.

Jag antog, kanske lite slarvigt, att ditt fokus på rättvisa betyg var en strävan efter "optimala betyg". Det jag ville visa var det vansinniga i termen "rättvisa betyg" pga. sakens subjektiva natur. Det blir lite väl mycket Don Quijote (stavning?) att försöka få bort betyg från spelrecensionerna. Visst skulle recensioner utan betyg fungera jättebra Men historiskt har spelrecensioner alltid haft betyg och jag är inte säker på att de skulle bli bättre utan.

Betyg används olika av olika människor. De som inte kan någonting om spel, som bara köper spel i julklapp, de läser aldrig en recension. De som är någorlunda intresserade av spel läser oftast någon form av hemsida/tidning. Dessa är överbelamrade med nyheter och förhandstittar om kommande spel. Jag tror inte det finns någon större mängd stora titlar som man inte hade på känn hur det skulle bli redan innan spelen släpps. Småtittlar är en annan sak, eftersom de inte har de marknadsföringsmuskler som behövs för att ta plats.

Själv använder jag betygen som en fingervisning om jag ska läsa hela recensionen eller ej. Är jag intresserad sen tidigare läser jag oavsett betyg. Men är jag inte överdrivet intresserad av spelet läser jag bara recensioner på spel som fått ovanligt höga betyg. Jag har t.ex. inte läst hela GTAV recensionen här på FZ, eftersom jag hade en ganska stark känsla av vart det skulle hamna ändå. Om jag blir sugen på lite GTA så kommer den nya installationen inte göra mig besviken.

Sedan angående moment 22. Om man har en rådande trend där fokus ligger hårt på en kundgrupp och "ingen" vågar gå utanför ramarna av rädsla för att förlora kunder. Om de samtidigt är så ängsliga över metacritic-betygen som du påstår, borde inte recensioner som drar av poäng för att de är just konformistiska sänka betygen på metacritic och därigenom ändra den rådande trenden?

Jag har sovit mycket dåligt de senaste dagarna så jag ber om ursäkt om det blir svårbegripligt, långdraget och utsvävande. Jag är inte efter att peta dig på näsan utan att kasta ljus på att recensionsbetygens syfte kanske inte är det du tror och förmodligen inte säljer så många spel som man kan tänka sig. Snacket på skolgården får ungarna att spela pokemon, minecraft och LoL, inte recensionerna. De som är äldre har oftast redan hittat sina genres och lärt sig sålla.

1
Skriv svar