GTA V Bild helt suddig.

Medlem
GTA V Bild helt suddig.

Hej!

Har köpt GTA V och riktigt nöjd. På tvn iallafall. När tjejen är hemma så vill hon använda tv o kvar finns då monitorn som alternativ för mig o PS3n. Dataskärmen/Monitorn är en BenQ HDMI Senseye 3 G2450HM.

Problemet: Suddigt. Ungefär som om man har dålig syn, men när man sätter på glasögonen så blir det klarare, krispigare och skarpare. I detta fall är det som om man glömt sätta på sig glasögonen...

I själva ps3-menyn är det 1080p. Och det ser man. Det är knivskarpt. Men sätter man på spelet så blir det lika suddigt som mario 64 med rgb.

Jag har HDMI kabel. Den är helt ok. Använder denna även mellan ps3 o tv då det blir bra bild.

Har googlat, håller på att bli tokig. Ändrat inställningar både här o var utan direkta resultat.

Någon som vet hur man löser detta?

Någon som kört på annan monitor som funkar fint?

Medlem
Skrivet av Jock13:

Hej!

Har köpt GTA V och riktigt nöjd. På tvn iallafall. När tjejen är hemma så vill hon använda tv o kvar finns då monitorn som alternativ för mig o PS3n. Dataskärmen/Monitorn är en BenQ HDMI Senseye 3 G2450HM.

Problemet: Suddigt. Ungefär som om man har dålig syn, men när man sätter på glasögonen så blir det klarare, krispigare och skarpare. I detta fall är det som om man glömt sätta på sig glasögonen...

I själva ps3-menyn är det 1080p. Och det ser man. Det är knivskarpt. Men sätter man på spelet så blir det lika suddigt som mario 64 med rgb.

Jag har HDMI kabel. Den är helt ok. Använder denna även mellan ps3 o tv då det blir bra bild.

Har googlat, håller på att bli tokig. Ändrat inställningar både här o var utan direkta resultat.

Någon som vet hur man löser detta?

Någon som kört på annan monitor som funkar fint?

Medlem

Spelet är i 720P därför blir det suddigt på skärmen och inte på Tv:n.
För Tv:n är mer förlåtande mot 720P.

Medlem

Som tidigare talare, spelet är sannolikt i 720p och då byter PS3-an till den upplösningen (till skillnad från Xbox och Wii U som båda skalar upp allt till samma upplösning, i ditt fall hade det blivit 1080p). Det ser suddigt ut med 720p eftersom din monitor måste skala upp bilden till vad den nu har för inbyggd upplösning (1080p antar jag).
Tvn är nog bättre på att skala upp (mer förlåtande som tidigare talare sa), men skulle tro att största skillnaden beror på att du sannolikt sitter mycket längre ifrån tvn än datorskärmen. Därför ser du inte att det nog är lika suddigt på dumburken. Eller så har du en tv med en lägre upplösning än 1080p, typ 1024x768 hd-ready plasma eller 1366x768, i vilket fall du får en rätt skarp bild pga att det inte skalas upp så mycket.

Medlem

Du har inget knapp på monitorn för att välja olika modes?
Har själv en billig Benq monitor jag kopplar in PS3:an till ibland och har inte jag monitorn då i "Mode: Game" så ser det konstigt ut. Medans när jag har i datorn så kör jag "Mode: Standard" för att det ska se bäst ut.

Medlem

Kan det vara så enkelt att du helt enkel upptäckt vilken dålig bildkvalité konsolen levererar?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Sry, glömde skriva att tv:n är en samsung 42" HDTV 1080p.

Skrivet av Knut:

Som tidigare talare, spelet är sannolikt i 720p och då byter PS3-an till den upplösningen (till skillnad från Xbox och Wii U som båda skalar upp allt till samma upplösning, i ditt fall hade det blivit 1080p). Det ser suddigt ut med 720p eftersom din monitor måste skala upp bilden till vad den nu har för inbyggd upplösning (1080p antar jag).
Tvn är nog bättre på att skala upp (mer förlåtande som tidigare talare sa), men skulle tro att största skillnaden beror på att du sannolikt sitter mycket längre ifrån tvn än datorskärmen. Därför ser du inte att det nog är lika suddigt på dumburken. Eller så har du en tv med en lägre upplösning än 1080p, typ 1024x768 hd-ready plasma eller 1366x768, i vilket fall du får en rätt skarp bild pga att det inte skalas upp så mycket.

Japp, det står 720p på spelet.

Jag förstår inte logiken. Kanske för att jag är korkad. Men när det är mindre tum, borde det inte bli skarpare då?

Men det handlar alltså om skala. Typ 1:0 osv. Letterbox(?)

WTF sony!? Varför klarar inte ett PS3 av att få fin bild i ett spel på en mindre skärm än på en mycket större skärm men ett 360 och wii klarar det? HOW? WHY?

Im pissed.

Skrivet av DrDoom:

Du har inget knapp på monitorn för att välja olika modes?
Har själv en billig Benq monitor jag kopplar in PS3:an till ibland och har inte jag monitorn då i "Mode: Game" så ser det konstigt ut. Medans när jag har i datorn så kör jag "Mode: Standard" för att det ska se bäst ut.

Jo, fast det blir bara lite bättre. Inte tillräckligt för att jag ska njuta av det som jag gör på tv.

Skrivet av Tybalt:

Kan det vara så enkelt att du helt enkel upptäckt vilken dålig bildkvalité konsolen levererar?

På datorskärmen ja... :/ Konstiga är att jag inte tänkte på det så mycket när jag lira Last of Us som var anledningen till att jag skaffade ps3 för inte så länge sedan...

Medlem

Det är så att både PS3 och Xbox360 spel kör på MAX 720p, så om du har en 1080p TV så skalar konsolen upp bilden och levererar en Fake 1080 bild. Konsolen kan leverera 1080p, MEN spelen är bara optimerade för 720p. Endast ett fåtal titlar har 1080.

Så på t.ex GTA V så om du ställer in själva konsolen på MAX 720p så får du bättre framerate eftersom konsolen inte behöver anstränga sig att skala upp bilden till "fake 1080". Vet inte om detta funkar på alla spel, men jag har ställt in bägge ps3 och xbox360 på max 720p även om jag har en 1080P TV.

Men varför det blir så på din monitor vet jag ej, men tänk på att varje gång du skiftar mellan TV / Monitor så kalibrera om bild inställningarna på din konsol då TV / Monitor kan ha olika signaler.

1
Skriv svar