Help a brother out, Oblivion.

Medlem
Help a brother out, Oblivion.

Guten tag mein lerlings.

Oblivion... ja.. ett spel som jag nog har ominstallerat kanske 3 gånger. Bara för att jag aldrig riktigt kan fastna för det. Spelade dock runt 30 timmar på min förra gubbe som jag gjorde på dator. Men nu har jag bestämt mig att skaffa det till 360, och verkligen spela igenom det. Anledningen är att nu har jag en väldigt mycket bättre TV, eller.. bättre skärm. Bättre upplösning.

Och nu till frågan, vilken klass och olika skills och sånt ska jag köra för att få ut maximal speltid ?
Jag gjorde nämligen största misstaget första gången jag spelade och gjorde en thief som var sämst i närstrid. Jag kommer nog mest att satsa på Light armor, pilbåge och blade. Säkert också destruction magic. Men om ni kan ge mig lite insider tips på vad som funkar bäst så skulle det sitta fint!

Danke schön!

Medlem

Det är sjukt kul att springa omkring med svärd och hugga sönder allt, men är man en feeet magiker så är detta också riktigt kul. Försök få en balans, typ 50% warrior, 50% mage. Resten kan man bli bra på också, om man orkar spela så länge dvs...

Medlem

Usch, skaffa det inte till 360, koppla in datorn i TVn så har du löst problemet.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Usch, skaffa det inte till 360, koppla in datorn i TVn så har du löst problemet.

nu äre så att jag har ett hyffsat billigt alternativ så ja kan få självaste oblivion för kanske 25 kr. så de blir till 360

Medlem

Alltså vad som funkar bäst varierar beroende på person och vad man gillar, jag har alltid trivts bäst i en tungt enchantad heavy armor svingandes svärd och sköld utan en tanke på min egen säkerhet....

Däremot så verkar du mer inne på vad jag skulle kalla en highway robber vad det gäller skills, en som har lättare rustningar, som trivs med ett svärd i handen men också kan hantera en båge. Att kasta in destruction magic i leken gör det bara roligare att spela en sådan karaktär.

Om du vill få så mycket som möjligt ut ur din karaktär så rekommenderar jag att frångå de vanliga mallarna över klasser och skapa en egen istället, då kan du skräddarsy dina skills hur du vill för att skapa en karaktär som passar din egen bild bättre.

Mitt tips är att du testar att köra med dessa som major skills (Byt ut de som inte passar dig om du hittar nått intressantare såklart).

Blade
Block
Light Armor
Marksman
Destruction Magic
Acrobatics
Athletics

Du kommer inte primärt vara en spellcaster men av vad du skrev är det inte heller målet. Detta ger dig en karaktär som är snabb och effektiv i närstrid samt kan hantera svärd och sköld, en näst intill oövervinnerlig kombination i close combat i Oblivion, tvåhandsvapen är inte värt besväret tyvärr, vilket känns som en miss av Bethesda. Man kan köra med sköld utan att ha Block som Major Skill såklart, men det får inte samma effekt och din sköld kommer vara svag ett bra tag i starten av spelet.

Du kan dessutom börja de flesta fighter med antingen en välplacerad pil eller någon form av magi, vilket kan mjuka upp motståndet. Några av de otrevligaste magierna finns i just destruction magic, såsom Weakness to Normal Weapons och Weakness to Magic (Ifall du har vapen med hög magic damage).

Du kommer vara svag som caster i starten så du bör köra mest på dina vanliga combatskills medans du tar några levels i början, och mest använda dina spells som support och inte förlita dig så mycket på dem.

Att skaffa Oblivion till 360 ser jag inget problem med, det är ett lysande spel på alla platformar det har släppts till.

Hoppas detta var till någon hjälp


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

Ha illusion som en major skill. Då kan du bara kasta spellen moonlight(tror den heter så) lite hela tiden så går du snabbt upp i skill och därmed level.

Medlem

Mjo fast den ända fördelen med det i min mening är att man går levels, just illusion är inte en av de starkaste casterskillsen i spelet.

Men bra tips, det hade jag faktiskt glömt


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Att gå upp i level känns ju rätt dumt, speciellt om man pumpar en sån skill som illusion - kommer ju snabbt som fan hamna i en position där saker är på tok för svåra att döda eftersom dina combat skills lackar.

Medlem

Beror på vad man mer kör för mainskills, däremot används illusion oftast i kombination med sneakers och assassins för att enklare ta sig runt, och då har man inte så mycket combatskills om man inte delat upp sig på tok för mycket för att det ska vara vare sig roligt eller effektivt.

En av de mer underliga chars jag kommit på hittils är en blanding mellan en archer och en caster.

Går i grund ut på massor med sneak, marksman, athletics och acrobatics och alteration magic och illusion magic, och det man kör på är sneak attacks och burden/silence. Det hela funkar bäst på tyngre motståndare men även riktigt bra på allt annat om det spelas rätt. I starten är det en tung char att köra men eftersom du levlar blir den brutalt effektiv.

Du startar dina strider med marksman sneak attack för 3x damage, kör vidare direkt på en riktigt tung burden spell så motståndaren inte kan röra sig, och ifall det är en caster så följ upp med silence från Illusion och en till burden ifall den fortfarande kan röra sig, sen är det mest bara att plocka ner den och varva burden för att de ska stå stilla.

Sedan kan man köra det hela som en AoEbomb också genom att enchanta pilar med aoe-damage och bygga en aoe-burden, detta blir däremot en riktigt dyr combo eftersom både spells, manapots och enchantade pilar kostar massor med gold.

Men kul är det!


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

Den senaste karaktären jag spelade hade följande:

Blade
Heavy Armor
Alchemy
Alteration
Illusion
Conjuration
Destrucion

Med Illusion kan man ju bli osynlig, paralysera motsåndaren, se i mörkret, övertala folk och ha silence som hindrar fienden att kasta spells, mm.

Conjuration trollar ju fram lite monster som slåss vid din sida en liten stund, kan vara bra att ha som "spårhund" om du inte vet var fienden är någonstans. Du kan ju också trolla fram t.ex en zombie och sedan använda en osynlighets formel från Illusion för att bli osynlig och sedan stå och titta på medan din zombie slåss mot fienden.

Man kan ju också trolla fram något kreatur och sedan börja slå mot det för att träna upp sig i Blade, Blunt etc. Om striden blir för svår så kan man ju bara ta fram en ny illaluktande zombie.

Alchemy är ju också kul att ha, man kan ju gör en massa poisons och potions. Potions kan ju läka dina sår, fylla på ditt Magicka förråd eller ge dig andra trevliga effekter.

I stridens hetta så kan man lugnt gå in i inventory och ta en flaska gift med önskad effekt, smeta in det på vapnet och sedan sätta svärdet/pilen i han så att han t.ex blir förstelnad i några sekunder.

Att ha Alchemy kan vara kul men det kräver många timmar i skogen av svamp och bär plockande. Men du kanske hittar någon hemlig grotta där ute med en massa värdefulla skatter
mitt bland alla växter.

En vanlig taktik kan ju vara att göra sig osynlig, smyga fram till fienden paralysera denne. ta fram ditt monster och hugga sönder offret med svärdet eller spamma damage spells.

Inaktiv

Ja just det, med Alteration så kan man ju ha Feather spells som gör att man kan bära jättemycket och springa snabbt. Shield ger extra armor. Man kan också andas under vattnet, eller gå på vattnet.

Medlem

Alteration är helt klart valet av skill om man är en dungeoncrawler, då man kan samla på sig helt galna mänger tung loot och sedan sälja för gold eller spara i sin bostad.

Shield är mest användbart som caster, då skillnaden även de bättre versionerna av spellen ger om man har heavy armor i grund inte blir så stora då eftersom man redan ligger relativt nära armorcappen på 85%.

Det går däremot att skaffa mer än 85% shield, men har du items som totalt ger 100% så är 15% av det helt overkbart då de inte räknas.

Elakt däremot att en kombination mellan ett par items och en 40% shield spell cappar en caster som då tål massor med damage.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

1
Skriv svar