Motorvarv på 1km

Medlem
Motorvarv på 1km

Tja. Har en liten fråga som jag har ställt till alla på jobbet men inte fått något bra svar.
Vi säger så här : du kör 1km med bilen, 1 gång med 2000rpm och 1 gång med 4000rpm, på 3:ans växel. Förutsättningar är rak väg, inga backar och vindstilla.

Gör då motorn samma antal varv på sträckan? Det tar längre tid med 2000rpm vs 4000rpm men motorn borde göra samma antal varv, således samma bensinförbrukning. Eller tänker jag käpprätt åt skogen?

Medlem

2000 RPM slukar mindre bensin än 4000 RPM om man kör samma sträcka, men tar så klart längre tid att nå destinationen. Kolla upp eco driving.

Då det är samma växel så borde ju motorn snurra lika många varv på samma sträck oavsett hur fort man åker


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Nu skrev du inte om det gick på samma tid eller inte. Så länge du inte menade olika tid med "Det tar längre tid med...".

Tiden är ju viktigare än sträckan (själva "rpm" säger ju det).

Fler varv per minut med samma tid och sträcka så borde väl det bli fler varv på 4k än 2k. Är det samma sträcka och samma tid så måste det vara olika antal RPM. Det är ju bara att räkna ut i så fall, sätt in värdena i en ekvation.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kör du 3ans växel och 2krpm kanske du ligger i 40km/h. en sträcka på 1KM skulle då ta 1min 30 sek, och motorn skulle snurrat 2k + 1k = 3k rpm.

Kör du 3ans växel och 4krpm kanske du bara ligger i 60km/h (Notera, dubbla RPM betyder INTE dubbel hastighet.)
1km skulle ta 1 min, vilket skulle betyda totalt 4k rpm.


signatur

Rwa?

Medlem

Att det skulle vara samma bensinförbrukning i dina två tester förutsätter försumbart luftmotstånd samt konstant (mängd) förbränning av bensin/explosion i en cylinder.

Luftmotstånd kan inte försummas, och motorer har, vad jag vet, anpassningsbar insprutning, vilket medför olika mängd bensin/explosion.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Tackar för svaren.
Men motorn måste ha snurrat exakt samma varv i 2krpm som 4krpm. Vi säger att ett varv på motorn snurrar hjulet 2 varv, då spelar det ingen roll om motorn snurrar i 2krpm eller 4krpm, hjulen gör fortfarande 2 varv per rotation på motorn. Luftmotståndet/rullmotståndet borde oxå öka proportionellt med hastigheten.
Jag tänker så här, den tid det tar xtra att komma fram till destination B sörplar motorn i sig bensin så att det blir det samma som att köra fortare.

Bananabrääken är inne på min linje, dom på jobbet påstår att motorn snurrar mera varv på sträckan vid högre varvantal. Men hjulen snurrar fortfarande 2 varv per rotation i 2krpm eller 4krpm. Enda skilladen är att med 4krpm gör att man kommer fram snabbare. Det borde inte spela någon roll om jag trycker upp lilla Clion i 9krpm, det borde bli samma resultat!

Ja mitt antagande är ju baserat på att stegringen är proportionell med hjulen, men det kanske den inte alls är på en bilmotor


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Ja mitt antagande är ju baserat på att stegringen är proportionell med hjulen, men det kanske den inte alls är på en bilmotor

Jag har förstått som att det går i en kurva, precis som hästarna.
Exempel, min bil har 280Häst på 6500varv, men den kanske bara får ut 100häst på 3250 varv.


signatur

Rwa?

Medlem

Dessutom: Luftmotståndet ökar inte linjärt med hastigheten, det ökar i kvadrat.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

1
Skriv svar