Hjälp med köp av spellaptop!

Hjälp med köp av spellaptop!

Hej. Jag har bestämt mig för att efter alla dessa år av velande fram och tillbaks köpa mig en spellaptop. Först tänkte jag mig en alienware som jag drömt om i många år, men insåg att prislappen var lite för hög om jag skulle få den prestanda jag ville ha. så jag har letat och letat i flera dagar nu, och kommit fram till dessa tre. Nu vet jag inte vilken jag ska välja bara, det är det jag skulle behöva hjälp med.

Mitt mål med datorn är att den ska kunna klara spel över i alla fall medium i många år framöver.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781356

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/anvandningsomrade/spe...

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/182019-webhallen_conf...

Har ni några alternativ får ni gärna visa dem! Men vill gärna att datorn ska ha antingen ett hd8970, hd7970 eller ett gtx 770m


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Jag ska ge dig mitt bästa råd, som gått genom min familj i flera generationer:

Köp inte en laptop, de är inte till för att spela på!

De är tunga, stora, väsnas som fan och blir riktigt varma. De håller inte alls lika länge som stationära och man kan inte alls lika lätt byta ut komponenter.


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

Skrivet av Mogres:

Jag ska ge dig mitt bästa råd, som gått genom min familj i flera generationer:

Köp inte en laptop, de är inte till för att spela på!

De är tunga, stora, väsnas som fan och blir riktigt varma. De håller inte alls lika länge som stationära och man kan inte alls lika lätt byta ut komponenter.

Vet att de aldrig kommer kunna mäta upp sig mot stationära, men behöver en laptop så jag enkelt kan ta med mig datorn till skolan, vänner osv...


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Sitter själv med en ASUS ROG laptop som funkar riktigt bra för mig. Grymt bra kylning osv.

Tror nog en stor anledning till att laptop har kortare livslängd handlar nog i många fall om att kylflänsar osv dammar igen och att folk inte håller efter och rengör med jämna mellanrum som är BETYDLIGT viktigare i en laptop än en stationär.

Har du bestämt dig för att köpa en gamer laptop så välj en med bra och ordentligt tilltagen kylning. Kolla gärna recensioner från flera håll så du får en bättre helhets bild om vad för + och - laptopen du är intresserad av har.

Här har du en bra spel laptop:

http://goo.gl/fDbC1U

Släng in en SSD istället, så har du en toppenmaskin.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Saarela81:

Sitter själv med en ASUS ROG laptop som funkar riktigt bra för mig. Grymt bra kylning osv.

Tror nog en stor anledning till att laptop har kortare livslängd handlar nog i många fall om att kylflänsar osv dammar igen och att folk inte håller efter och rengör med jämna mellanrum som är BETYDLIGT viktigare i en laptop än en stationär.

Har du bestämt dig för att köpa en gamer laptop så välj en med bra och ordentligt tilltagen kylning. Kolla gärna recensioner från flera håll så du får en bättre helhets bild om vad för + och - laptopen du är intresserad av har.

Visste inte att det var extra viktigt på laptops. Tack!


signatur

rock n roll aint noise pollution

Skrivet av walter_iego:

Här har du en bra spel laptop:

http://goo.gl/fDbC1U

Släng in en SSD istället, så har du en toppenmaskin.

Tack, men jag tycker dock att 765m inte verkar starkt nog för mig..


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Sitter med en tidigare modell av den typ (GTX 670M) och spelen flyter på fint (Uppgraderade min med 16GB ram och en SSD.

Battlefield 3 kör jag med en blandning av medium/high inställningar med fin fps

Men med 770m så ska man tydligen klara bf3 på ultra..


signatur

rock n roll aint noise pollution

Clevo är ju helt klart bäst (kallas för "Webhallen config" på Webhallen). HD8970M är betydligt mycket bättre än resten. Har haft en Qosmio och en Asus, men hade inte valt något annat än Clevo/Alienware idag (du får oftast antingen en bra processor eller ett bra grafikkort, väldigt sällan får man båda om man inte köper Clevo/Alienware). Grafikkortet är det viktigaste som finns i en speldator. Det spelar ingen roll hur bra resten är om grafikkortet är dåligt, en laptop blir "gammal" väldigt fort, så det är viktigt att inte snåla på något när man väl ska köpa en.

Bara att köpa en Clevo och slänga i en SSD.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Skrivet av TheShadyShader:

Clevo är ju helt klart bäst (kallas för "Webhallen config" på Webhallen). HD8970M är betydligt mycket bättre än resten. Har haft en Qosmio och en Asus, men hade inte valt något annat än Clevo/Alienware idag (du får oftast antingen en bra processor eller ett bra grafikkort, väldigt sällan får man båda om man inte köper Clevo/Alienware). Grafikkortet är det viktigaste som finns i en speldator. Det spelar ingen roll hur bra resten är om grafikkortet är dåligt, en laptop blir "gammal" väldigt fort, så det är viktigt att inte snåla på något när man väl ska köpa en.

Bara att köpa en Clevo och slänga i en SSD.

Ok, tack!
Idiotförklarar väl mig själv nu, men kan inte sånt här.. Har en 60gb ssd i min stationära, kan man koppla den till clevon eller är det speciella ssd för laptops?


signatur

rock n roll aint noise pollution

Skrivet av Sergeant Jonsson:

Ok, tack!
Idiotförklarar väl mig själv nu, men kan inte sånt här.. Har en 60gb ssd i min stationära, kan man koppla den till clevon eller är det speciella ssd för laptops?

Äsch då, fråga måste man ju annars lär man sig inget.
Visst kan du göra det, alla SSD-hårddiskar är 2.5" som ryms i laptopar. Det finns SSD-hårddiskar som är 7mm höga och då kanske du behöver använda en "upphöjning" i vissa datorer, men den brukar du få med hårddisken. Äldre SSD-modeller är lite högre (9.5mm?) och ska bara vara att sätta i.

Försök få fram vilken Clevo-modell som "Webhallen config" använder sig av, så får du reda på mer om hur den ser ut inuti och vad du kan göra med den själv i efterhand.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Skrivet av TheShadyShader:
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Ok, tack!
Idiotförklarar väl mig själv nu, men kan inte sånt här.. Har en 60gb ssd i min stationära, kan man koppla den till clevon eller är det speciella ssd för laptops?

Äsch då, fråga måste man ju annars lär man sig inget.
Visst kan du göra det, alla SSD-hårddiskar är 2.5" som ryms i laptopar. Det finns SSD-hårddiskar som är 7mm höga och då kanske du behöver använda en "upphöjning" i vissa datorer, men den brukar du få med hårddisken. Äldre SSD-modeller är lite högre (9.5mm?) och ska bara vara att sätta i.

Försök få fram vilken Clevo-modell som "Webhallen config" använder sig av, så får du reda på mer om hur den ser ut inuti och vad du kan göra med den själv i efterhand.

Gött! men är det något man kan göra själv eller ska jag lämna in den någonstans för att fixa ssd:n? Har lite erfarenhet med sånt när det gäller stationära, men har aldrig ens sett insidan av en laptop...


signatur

rock n roll aint noise pollution

Och var kan jag få reda på vilken modell de använder? Hittar inget på webhallens sida och svårt att hitta på google också...


signatur

rock n roll aint noise pollution

Skrivet av Sergeant Jonsson:

Gött! men är det något man kan göra själv eller ska jag lämna in den någonstans för att fixa ssd:n? Har lite erfarenhet med sånt när det gäller stationära, men har aldrig ens sett insidan av en laptop...

Det är riktigt enkelt på en väl utformad laptop.
Du skruvar loss locket på undersidan, skruvar ut hårddisken och tar ut den ur datorn. Du tar sedan och skruvar ut den ur vaggan som den ligger i. Sedan tar du den nya hårddisken och skruvar i den i vaggan, in i datorn och skruva fast den. På med locket igen. Färdigt.

Vet inte hur Webhallen gör med garantin dock, så innan du gör något så hade jag kollat så att garantin inte ryker om du t.ex. byter hårddisk eller sätter i en till. Hade varit väldigt konstigt om garantin påverkas av det, men man vet aldrig.

Är osäker på om det går att sätta i två hårddiskar i Clevo:n (eftersom den är 15") utan att ta bort DVD-läsaren. Hade inte rekommenderat att slänga i en SSD utan att ha en mekanisk i datorn också.

Skrivet av Sergeant Jonsson:

Och var kan jag få reda på vilken modell de använder? Hittar inget på webhallens sida och svårt att hitta på google också...

Jo, det är inte det lättaste. Det skulle kunna vara en P150EM antar jag... Men för att veta säkert så hade det varit bäst att skicka iväg ett mail till Webhallen, eller ringa.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Skrivet av TheShadyShader:
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Gött! men är det något man kan göra själv eller ska jag lämna in den någonstans för att fixa ssd:n? Har lite erfarenhet med sånt när det gäller stationära, men har aldrig ens sett insidan av en laptop...

Det är riktigt enkelt på en väl utformad laptop.
Du skruvar loss locket på undersidan, skruvar ut hårddisken och tar ut den ur datorn. Du tar sedan och skruvar ut den ur vaggan som den ligger i. Sedan tar du den nya hårddisken och skruvar i den i vaggan, in i datorn och skruva fast den. På med locket igen. Färdigt.

Vet inte hur Webhallen gör med garantin dock, så innan du gör något så hade jag kollat så att garantin inte ryker om du t.ex. byter hårddisk eller sätter i en till. Hade varit väldigt konstigt om garantin påverkas av det, men man vet aldrig.

Är osäker på om det går att sätta i två hårddiskar i Clevo:n (eftersom den är 15") utan att ta bort DVD-läsaren. Hade inte rekommenderat att slänga i en SSD utan att ha en mekanisk i datorn också.

Skrivet av Sergeant Jonsson:

Och var kan jag få reda på vilken modell de använder? Hittar inget på webhallens sida och svårt att hitta på google också...

Jo, det är inte det lättaste. Det skulle kunna vara en P150EM antar jag... Men för att veta säkert så hade det varit bäst att skicka iväg ett mail till Webhallen, eller ringa.

Men det går då att byta ut skivläsaren mot en hårddisk i så fall? Har inte så stor nytta av skivläsaren ändå så..


signatur

rock n roll aint noise pollution

Skrivet av Sergeant Jonsson:

Men det går då att byta ut skivläsaren mot en hårddisk i så fall? Har inte så stor nytta av skivläsaren ändå så..

Det ska vara möjligt att göra det genom att köpa en "HDD caddy" som fungerar som en sorts adapter antar jag att man kan kalla det. Det gäller bara att hitta en som passar.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Men är det jätteviktigt att ha en ssd?


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

En SSD drar ner dina start och laddtider enormt. Det är en av de största uppgraderingarna man kan göra idag.

Däremot, shadeshader, håller jag inte med om att Alienware/Clevo är bäst. AW tar sjuukt mycket betalt för sitt namn, och enligt min erfarenhet levererar ASUS ROG betydligt bättre för sitt pris. Världsrekordet idag för bäst prestanda i en laptop är dessutom en ROG. Bara något att tänka på.

Däremot är det sant som sägs ovan att en laptop blir gammal väldigt fort. Ska du köpa, kompromissa inte.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av Stag:

En SSD drar ner dina start och laddtider enormt. Det är en av de största uppgraderingarna man kan göra idag.

Däremot, shadeshader, håller jag inte med om att Alienware/Clevo är bäst. AW tar sjuukt mycket betalt för sitt namn, och enligt min erfarenhet levererar ASUS ROG betydligt bättre för sitt pris. Världsrekordet idag för bäst prestanda i en laptop är dessutom en ROG. Bara något att tänka på.

Däremot är det sant som sägs ovan att en laptop blir gammal väldigt fort. Ska du köpa, kompromissa inte.

Så de jag länkat kommer inte duga så länge eller?


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Det säger jag inget om, då jag inte kan speciellt mycket om laptop-delar och vad som är prisvärt. I min mening är det mer prisvärt att skaffa en stationär för att spela och sen en enklare laptop för annat användande on the go. Men det är såklart mig.

Det jag däremot känner mig rätt säker på är att Alienware brukade vara riktigt bra, men idag är det snarare Origin PC och ASUS ROG som ligger i toppen på laptops.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av Stag:

Det säger jag inget om, då jag inte kan speciellt mycket om laptop-delar och vad som är prisvärt. I min mening är det mer prisvärt att skaffa en stationär för att spela och sen en enklare laptop för annat användande on the go. Men det är såklart mig.

Det jag däremot känner mig rätt säker på är att Alienware brukade vara riktigt bra, men idag är det snarare Origin PC och ASUS ROG som ligger i toppen på laptops.

okej, så det är värt att hosta ca 2500 kr mer för denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781753


signatur

rock n roll aint noise pollution

nu blir jag lite osäker på om man ska lägga till några 1000 extra så man får ett 780m, men satan vad pengar det blir...


signatur

rock n roll aint noise pollution

Skrivet av Stag:

Däremot, shadeshader, håller jag inte med om att Alienware/Clevo är bäst. AW tar sjuukt mycket betalt för sitt namn, och enligt min erfarenhet levererar ASUS ROG betydligt bättre för sitt pris. Världsrekordet idag för bäst prestanda i en laptop är dessutom en ROG. Bara något att tänka på.

Däremot är det sant som sägs ovan att en laptop blir gammal väldigt fort. Ska du köpa, kompromissa inte.

Visst, Alienware är inte det billigaste märket men de vet hur man gör spel-laptopar. Sa inte att det var det mest prisvärda märket (eftersom det inte är det ), men det är helt klart det märket man vill ha om man inte har någon budget.
Clevo är i princip Alienware men utan att man behöver betala för märket.

Håller därför inte med om att Asus levererar samma prestanda för samma pris som Clevo; däremot så är ju allt billigare än Alienware.

Vilken Asus "ROG" har världsrekordet?


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Använd redigera-knappen istället för att posta flera inlägg i rad.

Och jo, visst blir det, men det får man räkna med om man vill ha en laptop som hänger med i de senare spelen.

Edit: Jag minns inte exakt vilken, men det är en 17.3 laptop om jag inte minns fel. Det var bland annat Mass Luminosity som utförde tester och en ASUS ROG vann.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av Stag:

Edit: Jag minns inte exakt vilken, men det är en 17.3 laptop om jag inte minns fel. Det var bland annat Mass Luminosity som utförde tester och en ASUS ROG vann.

Men Asus har väl inga laptopar med dubbla grafikkort?

För övrigt så tycker jag inte att GTX 780M är värd den enorma skillnaden i pris gentemot HD8970M.

Den här är ju ett alternativ:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/182017-webhallen_conf...


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Skrivet av Stag:

Använd redigera-knappen istället för att posta flera inlägg i rad.

Och jo, visst blir det, men det får man räkna med om man vill ha en laptop som hänger med i de senare spelen.

Edit: Jag minns inte exakt vilken, men det är en 17.3 laptop om jag inte minns fel. Det var bland annat Mass Luminosity som utförde tester och en ASUS ROG vann.

Ah sorry, är inte så bra på sånt här..

Så tror ni det är värt ca 2500 mer för att få ett 780m?


signatur

rock n roll aint noise pollution

Skrivet av TheShadyShader:
Skrivet av Stag:

Edit: Jag minns inte exakt vilken, men det är en 17.3 laptop om jag inte minns fel. Det var bland annat Mass Luminosity som utförde tester och en ASUS ROG vann.

Men Asus har väl inga laptopar med dubbla grafikkort?

För övrigt så tycker jag inte att GTX 780M är värd den enorma skillnaden i pris gentemot HD8970M.

Den här är ju ett alternativ:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/182017-webhallen_conf...

Har sett den, problemet är ju bara att den inte har någon ssd...
Men skulle hellre ha ett hd8970m än ett 770m


signatur

rock n roll aint noise pollution

Skrivet av Sergeant Jonsson:

Har sett den, problemet är ju bara att den inte har någon ssd...
Men skulle hellre ha ett hd8970m än ett 770m

Det ser jag som något positivt, eftersom du då själv kan välja vilken SSD du vill ha och sätta i själv.
Ja, HD8970M är ett bättre kort än GTX 770M. GTX 780M är bäst men det är lika löjligt dyrt som GTX Titan. Vill man ha det bästa så kör på, men det är mycket pengar för en liten skillnad.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Skrivet av TheShadyShader:
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Har sett den, problemet är ju bara att den inte har någon ssd...
Men skulle hellre ha ett hd8970m än ett 770m

Det ser jag som något positivt, eftersom du då själv kan välja vilken SSD du vill ha och sätta i själv.
Ja, HD8970M är ett bättre kort än GTX 770M. GTX 780M är bäst men det är lika löjligt dyrt som GTX Titan. Vill man ha det bästa så kör på, men det är mycket pengar för en liten skillnad.

Jo visst, men om den inte är stor nog för att ha ssd + vanlig så blir det ett svårt val... Dessutom blir det ju ännu en kostnad för att köpa en tillräckligt stor


signatur

rock n roll aint noise pollution

12
Skriv svar