Arnroths krönika – GTA och det dåliga sexet

Robot
Arnroths krönika – GTA och det dåliga sexet

Nya Grand Theft Auto hyllas som spelvärldens femte underverk, och Rockstar överträffar än en gång allt och alla. Nästan. Bröderna Houser kan fortfarande inte göra sex kul.

#frogger-1, #gta-v-2, #rockstar-games, #hotline-miami


Medlem
Arnroths krönika – GTA och det dåliga sexet

Ser inget problem med att köpa/sälja sex så länge båda parterna skyddar sig så sjukdomar icke sprids. Ser inte varför de bör göra en satir av frivillig prostitution.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Håller med dig, men det känns som du valde denna linje mest för att komma med ett annorlunda perspektiv. Tycker du kunde rackat ner på den usla kvinnobilden också! Tack för läsningen!

Medlem
Skrivet av kill455:

Ser inget problem med att köpa/sälja sex så länge båda parterna skyddar sig så sjukdomar icke sprids. Ser inte varför de bör göra en satir av frivillig prostitution.

Jo men vad är meningen med det om det inte finns någon humor i det?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

"Så gott som alla kan skilja scener som dessa från verkligheten, just eftersom de är så långt från verkligheten."

Jasså så driveby, och slakt i galleria finns inte då?

Fan att spränga pitchers går ju fint, finns ju i verkligheten också.

Sexet är mesigt, borde vara lika genuint som våldet!
men det är den amerikanska dubbelmoralen, mörda hundra pers på en gata går bra men vissa lite digital f'tta går inte hahah

Medlem

Så många ord bara för att ursäkta en slutlig pk kommentar.

Du gör samma misstag som Gillou, vet inte var gränsen går mellan satir och pekpinnar.

Samma sak med plakatmusik som från Mikael Wiehe. Saknar den finess som konstnärskap borde ha.

mc-incidenten tycker jag dessutom är dåligt exempel - då det var mer självförsvar än obefogat våld.

Tycker dessutom att man får verkligen sota för mycket gärningar. Försökt lösa massa situationer med fistfight som slutar med 'busted'.

PK passar bättre i andra forum är i spel - och all konst egentligen. Kan man få vara ifred från detta folk som tvunget vill pådyvla andra sin uppfattning - ingen mångfald i åsikt eller syn på saker.

Medlem

Intressant läsning. Håller med till viss del att sexet just i det här fallet borde ha kryddats med humor och satir. Fast bara för att man är gangster betyder väl inte att man inte har känslor? Borde gå att få till lite seriösare akter också. Men det hade kanske inte passat resten av spelet.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

PK passar bättre i andra forum är i spel - och all konst egentligen. Kan man få vara ifred från detta folk som tvunget vill pådyvla andra sin uppfattning - ingen mångfald i åsikt eller syn på saker.

Jag skulle vilja säga att det kallas mångfald när man som Thomas Arnroth tar fram åsikter som vanligtvis är väldigt sällsynta i denna branchsen.

Och jag tror du missuppfattat innebörden i "pådyvla andra sin uppfattning". Thomas har ju bara uttryckt sina åsikter på så vis som en Journalist bör göra,
han har inte sagt "du är korkad för att du inte tycker som mig" någonstans i texten, för det hade däremot varit att påtvinga andra sina åsikter.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Så många ord bara för att ursäkta en slutlig pk kommentar.

Du gör samma misstag som Gillou, vet inte var gränsen går mellan satir och pekpinnar.

Samma sak med plakatmusik som från Mikael Wiehe. Saknar den finess som konstnärskap borde ha.

mc-incidenten tycker jag dessutom är dåligt exempel - då det var mer självförsvar än obefogat våld.

Tycker dessutom att man får verkligen sota för mycket gärningar. Försökt lösa massa situationer med fistfight som slutar med 'busted'.

PK passar bättre i andra forum är i spel - och all konst egentligen. Kan man få vara ifred från detta folk som tvunget vill pådyvla andra sin uppfattning - ingen mångfald i åsikt eller syn på saker.

Så sant, så sant...

Medlem

Jag såg på Discovery igår, "America's next Top Hooker". Det där var satir och humor.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Så många ord bara för att ursäkta en slutlig pk kommentar.

Du gör samma misstag som Gillou, vet inte var gränsen går mellan satir och pekpinnar.

Samma sak med plakatmusik som från Mikael Wiehe. Saknar den finess som konstnärskap borde ha.

mc-incidenten tycker jag dessutom är dåligt exempel - då det var mer självförsvar än obefogat våld.

Tycker dessutom att man får verkligen sota för mycket gärningar. Försökt lösa massa situationer med fistfight som slutar med 'busted'.

PK passar bättre i andra forum är i spel - och all konst egentligen. Kan man få vara ifred från detta folk som tvunget vill pådyvla andra sin uppfattning - ingen mångfald i åsikt eller syn på saker.

PK igen, härligt!

Du borde tänka på vad ordet betyder, med tanke på hur många som inte håller med Thomas här på FZ så är det nog dina och deras åsikter som är PK.

PK är alltså politisk korrekthet och antyder att någon har en egen vag uppfattning om sina åsikter och följer den stora massan, vilket Thomas inte gör.

Det är du som är PK.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av LariosoDog:

Så många ord bara för att ursäkta en slutlig pk kommentar.

Du gör samma misstag som Gillou, vet inte var gränsen går mellan satir och pekpinnar.

Samma sak med plakatmusik som från Mikael Wiehe. Saknar den finess som konstnärskap borde ha.

mc-incidenten tycker jag dessutom är dåligt exempel - då det var mer självförsvar än obefogat våld.

Tycker dessutom att man får verkligen sota för mycket gärningar. Försökt lösa massa situationer med fistfight som slutar med 'busted'.

PK passar bättre i andra forum är i spel - och all konst egentligen. Kan man få vara ifred från detta folk som tvunget vill pådyvla andra sin uppfattning - ingen mångfald i åsikt eller syn på saker.

PK igen, härligt!

Du borde tänka på vad ordet betyder, med tanke på hur många som inte håller med Thomas här på FZ så är det nog dina och deras åsikter som är PK.

PK är alltså politisk korrekthet och antyder att någon har en egen vag uppfattning om sina åsikter och följer den stora massan, vilket Thomas inte gör.

Det är du som är PK.

Boom.

Medlem

Mest intressant i debatten "sex och våld i dataspel" är att jämföra böcker med spel.

Det finns ingen åldersgräns på böcker och man skulle säkerligen antagas vara galen om man förespråkade att författare inte skulle få släppa visst material. Som 7-åring är det inga problem att köpa eller låna Mein Kampf, 50 Shades of Grey, Stephen Kings böcker eller olika kriminalare. För böcker är det okej med extrema politiska budskap, vältetaljerat och mycket alternativt sex, skräckmoment som kan ge de tuffaste vuxna mardrömmar samt våldsinslag i stor detalj med blod, döda kroppar i syra, välbeskrivna våldtäkter och mord. En bok som går över gränsen beskrivs som dålig, för att användningen av våld eller sex inte tjänar sitt syfte, men att förbjuda den finns inte på tapeten.

I film har detta turligt nog luckrats upp de senaste åren då moralpanikens riddare hittat något betydligt värre - Dataspelen.

Saker som ger ett dataspel 18-årsgräns är bland annat: Blod (i någon form), skräckmoment, sex eller ens referenser till sex, hög våldsanvändning och extrema politiska budskap. Se bara ramaskriet över Postal.

Böcker är fin kultur, spel är bara onödig underhållning. Ingen hade ifrågasatt GTA V i bokform, inte ens med väldetaljerade beskrivningar om hur mannen går på strippklubb, plockar upp horor och har sex eller hur blod och hjärnsubstans ligger över asfalten.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av estling:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av LariosoDog:

Så många ord bara för att ursäkta en slutlig pk kommentar.

Du gör samma misstag som Gillou, vet inte var gränsen går mellan satir och pekpinnar.

Samma sak med plakatmusik som från Mikael Wiehe. Saknar den finess som konstnärskap borde ha.

mc-incidenten tycker jag dessutom är dåligt exempel - då det var mer självförsvar än obefogat våld.

Tycker dessutom att man får verkligen sota för mycket gärningar. Försökt lösa massa situationer med fistfight som slutar med 'busted'.

PK passar bättre i andra forum är i spel - och all konst egentligen. Kan man få vara ifred från detta folk som tvunget vill pådyvla andra sin uppfattning - ingen mångfald i åsikt eller syn på saker.

PK igen, härligt!

Du borde tänka på vad ordet betyder, med tanke på hur många som inte håller med Thomas här på FZ så är det nog dina och deras åsikter som är PK.

PK är alltså politisk korrekthet och antyder att någon har en egen vag uppfattning om sina åsikter och följer den stora massan, vilket Thomas inte gör.

Det är du som är PK.

Boom.

Double Boom!

Medlem

PK betyder att man ofta har en annan uppfattning än den man uttrycker pga av yttre grupptryck - man vill framstå som något man inte är för att vara rumsren - falskhet alltså.

Typexempel "kapten klänning" hos polisen som dömdes för sexbrott.

Den typen av företeelse att man är falsk i det man gör - är farligare än att man har öppen debatt, kan jag tycka. Det skapar individer som Breivik som kunde smyga omkring och förbereda sina dåd utan att någon visste om hans åsikter ens.

Sedan att några är aningslösa och tror dom tycker det som är pk, det är en annan sak.

Du har ett spel med massa val - du kan strunta i att köpa spelet till att börja med, strunta i att gå på sexklubb, du kan neka att gå med till private area.

Att ens ha med det är ju rätt pubertalt i sig, men man väljer ju.

Precis som i verkliga livet - du väljer vad du gör med din tillvaro. Du upptäcker vad som är uppbyggande och som du vill göra igen - och du upptäcker att andra saker är destruktiva och det avstår du från i fortsättningen.

Fistfight ger styrka i spelet - men har också konsekvenser. Man får väga för och emot alla val man gör.

Man behöver inte moralisera över allt i ett spel - så det blir pekpinnar. Bara ha kul och upptäcka vad spelet erbjuder är ju grejen.

Sensmoralen i GTA är ju totalt att lagar skall efterlevas och vissa saker accepteras inte. Det får räcka som moralkaka att tugga i sig.

Medlem
Citat:

...tänk ett Hotline Miami i GTA-grafik...

Medlem

Bra skrivet tycker jag, men ja dom kanske är lite försiktiga nu med sexet då det verkar vara första gången dom kan ha med det utan massa motgångar. Som du säger så verkar det vara ett känsligt ämne i USA och att då börja med att göra satir av det som är sättet GTA kritiserar allt dom tycker är fel i dagens samhälle (är mitt tolkning iaf) direkt kanske skulle ta för mycket uppmärksamhet, för jag tror det skulle bli en massa tjat om kvinnosyn och sex som jag idag tycker börjar bli bakåtsträvande då man idag kan ta en satir om kvinnosyn på allvar och säga att det är fel för att man inte litar på att folk ska fatta att det är satir utan det bara förstärker hat mot kvinnor. Ämnet börjar bli som ordet N**gg*r i USA, det ordet får behålla sin kraft för alltid av nån jävla anledning och dela på folk in i "vi" och "dom" sen så får man absolut inte försöka förmedla något om ämnet på annat sätt än att det klart och tydligt ska säga "hej jag hatar detta och så är det bara" vi får inte visa vad som får dessa saker att uppstå nej det är ointressant, fel, fult och hatiskt mot nån och dissektionerna blir överladdade och tillslut handlar det bara om att vinna.
Sen helt plötsligt så är det enda vi kan läsa om GTA 5 är hur det handlar om att få minderåriga att ligga med varandra och konspirera mot abortlagarna och gud.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av LariosoDog:

Så många ord bara för att ursäkta en slutlig pk kommentar.

Du gör samma misstag som Gillou, vet inte var gränsen går mellan satir och pekpinnar.

Samma sak med plakatmusik som från Mikael Wiehe. Saknar den finess som konstnärskap borde ha.

mc-incidenten tycker jag dessutom är dåligt exempel - då det var mer självförsvar än obefogat våld.

Tycker dessutom att man får verkligen sota för mycket gärningar. Försökt lösa massa situationer med fistfight som slutar med 'busted'.

PK passar bättre i andra forum är i spel - och all konst egentligen. Kan man få vara ifred från detta folk som tvunget vill pådyvla andra sin uppfattning - ingen mångfald i åsikt eller syn på saker.

PK igen, härligt!

Du borde tänka på vad ordet betyder, med tanke på hur många som inte håller med Thomas här på FZ så är det nog dina och deras åsikter som är PK.

PK är alltså politisk korrekthet och antyder att någon har en egen vag uppfattning om sina åsikter och följer den stora massan, vilket Thomas inte gör.

Det är du som är PK.

Ne det är definitive inte det vedertagna begreppet av PK och personen du citerade använde ordet helt korrekt.

"Politisk korrekthet, alternativt PK, är ett begrepp som betecknar språkbruk, idéer, politik och beteenden som eftersträvar att minska negativa sociala och institutionella konsekvenser på grund av kön, etnicitet, kultur, sexuell läggning, religiös tro, ideologisk uppfattning, funktionsnedsättning, ålder, med mera."
-Wikipedia

Medlem

Läste inte allt, men många kloka ord igen från Thomas.
Om inte annat tas flera frågor upp som aldrig annars luftas.

Och hans krönikor berör ju oftast majoriteten här på FZ, vilket är själva poängen.

Medlem

Fattar inte hur denna Thomas orkar skriva 4 sidor med ordbajsning, tråkigt och långtråkigt att läsa hela texten när det kunde kortats ner till 1 sida.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Fattar inte hur denna Thomas orkar skriva 4 sidor med ordbajsning, tråkigt och långtråkigt att läsa hela texten när det kunde kortats ner till 1 sida.

Fattar inte hur du orkar ta dig upp på morgonen för att sen sitta och hata på internet.


signatur

IDKFA

Medlem

Men komigen nu Herr Arnroth. Har du missat den senaste skjutningen i USA?
Den här krönikan sög.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av LariosoDog:

Så många ord bara för att ursäkta en slutlig pk kommentar.

Du gör samma misstag som Gillou, vet inte var gränsen går mellan satir och pekpinnar.

Samma sak med plakatmusik som från Mikael Wiehe. Saknar den finess som konstnärskap borde ha.

mc-incidenten tycker jag dessutom är dåligt exempel - då det var mer självförsvar än obefogat våld.

Tycker dessutom att man får verkligen sota för mycket gärningar. Försökt lösa massa situationer med fistfight som slutar med 'busted'.

PK passar bättre i andra forum är i spel - och all konst egentligen. Kan man få vara ifred från detta folk som tvunget vill pådyvla andra sin uppfattning - ingen mångfald i åsikt eller syn på saker.

PK igen, härligt!

Du borde tänka på vad ordet betyder, med tanke på hur många som inte håller med Thomas här på FZ så är det nog dina och deras åsikter som är PK.

PK är alltså politisk korrekthet och antyder att någon har en egen vag uppfattning om sina åsikter och följer den stora massan, vilket Thomas inte gör.

Det är du som är PK.

Betvivlar dock att FZ's besökare på något sätt är representativt för "den stora massan". Således blir ditt antagande om vad som är pk eller ej snedvridet i andra populationer....


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem

Skit i PK:s vara eller icke vara. Läs krönikan. Fundera, och diskutera sedan huruvida ni håller med eller inte. Gör det under god ton och med respekt för varandra. Who am I kidding...


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

"På jazzklubben mötte bröderna flera jazzlegender. En gång frågade självaste Dizzy Gillespie"
Som inbiten jazznörd får det här mig att älska Rockstar ännu mer!

Medlem

Jag håller faktiskt för en gångs skull med Arnroth, kanske av andra skäl men ändå. Bra krönika!

Medlem

Here we go again....

Medlem

Whatever... jag har precis klarat GTA 5 och har credits igång atm. Den har rullat i 30 min nu... När tar den slut?

Inaktiv

Jag tycker att Thomas Arnroth ska vara med i Fragzone: Säsong 2 Det var roligt att kolla på honom när han var med på Godmorgon Sverige på Svt.

Medlem

Jag finner det kul att sex och naket som är en helt naturlig grej kan vara så fruktad och försöker gömmas i vårt samhälle.


signatur

Everybody needs help.

Skriv svar