FZare stoppade våldtäkt?

Medlem
Medlem

Båda verkar vara från göteborg, men personen på FZs profilbild ser inte ut som personen från reddit.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Båda verkar vara från göteborg, men personen på FZs profilbild ser inte ut som personen från reddit.

Tycker de är väldigt lika varandra på bilderna, är rätt säker på det är samma person. Lite full och skäggig på reddit bilden bara
Från samma stad, metalskalle, samma användarnamn.

Vore kul o höra mer en mer nykter beskrivning av händelsen dock!

EDIT:
Rakoon, är det karen mcdougal på din avatar?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Rakoon, är det karen mcdougal på din avatar?

Medlem

Bra gjort, behövs mer folk som dig!

Det är däremot viktigt att komma ihåg att ett ingripande kan utsätta både dig själv och den andra personen för mer fara än om du inte ingriper och istället ringer polisen. Och med det sagt skulle jag ha gjort samma sak.

Bravo, broder!

Som någon skriver på reddit;

"Judging by OP's look and build, his (gärningsmannen) teeth are on vacation from the rest of his mouth."


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skribent

Gött att det finns folk med civilkurage. Svårt läge om man är själv dock.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Gött att det finns folk med civilkurage. Svårt läge om man är själv dock.

Är aldrig ute på stan på kvällarna, men den känslan jag får när jag tänker på liknande situation är att allt förutom att INTE ingripa är något jag skulle göra, vad vet jag inte. Men tanken på att låtsas ignorera det är sjuk för mig faktiskt :/

Men bra gjort utav FZ snubben där.

Medlem

Precis pga sådant här som en Led Lenser L7-lampa är något jag alltid har med mig. Är det mörkt kan en lampa vara väldigt användbar på många sätt, och det är betydligt mer "skrämmande" än vad många tror att få 200 lumen i ansiktet från en bra reflektor. Inte nog med att personen inte ser ett smack, det gör också direkt ont i ögonen och kan ofta avskräcka någon från att försöka sig på dumheter.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skribent
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Johan Olander:

Gött att det finns folk med civilkurage. Svårt läge om man är själv dock.

Är aldrig ute på stan på kvällarna, men den känslan jag får när jag tänker på liknande situation är att allt förutom att INTE ingripa är något jag skulle göra, vad vet jag inte. Men tanken på att låtsas ignorera det är sjuk för mig faktiskt :/

Men bra gjort utav FZ snubben där.

Jag har blivit tvärtom. Försöker vara observant på vad som händer runt mig, men visst kan man inte begära mer av folk än att de ska ringa polisen. Hade jag sett en misstänkt våldtäkt hade jag nog inte tvekat utan sprungit med huvudet rakt in.

Skrivet av Stag:

Precis pga sådant här som en Led Lenser L7-lampa är något jag alltid har med mig. Är det mörkt kan en lampa vara väldigt användbar på många sätt, och det är betydligt mer "skrämmande" än vad många tror att få 200 lumen i ansiktet från en bra reflektor. Inte nog med att personen inte ser ett smack, det gör också direkt ont i ögonen och kan ofta avskräcka någon från att försöka sig på dumheter.

Är det lika skräckinjagande som att se mig arg?


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Det har jag svårt att tänka mig.

Men någon som lägger lite pondus i rösten och skickar 200 lumen CREE i ansiktet på någon brukar oftast vinna striden innan den börjar..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Frågan är bara vad man kan göra i en sån situation.. Skulle såklart ställa upp, men skulle nog bara sluta med att jag fick stryk


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Riktig hjälte, hyllar dig!

Skulle inte tänka två gånger om jag såg något liknande brott, skulle gripa in, skitsamma om man skulle råka på stryk, skulle inte kunna leva med mig själv annars.

Medlem
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Frågan är bara vad man kan göra i en sån situation.. Skulle såklart ställa upp, men skulle nog bara sluta med att jag fick stryk

Är väll bättre att du får en bruten näsa, eller arm för den delen, en att någon blir våldtagen?


signatur

Rwa?

Medlem

Precis. Även om man själv får lite däng har jag svårt att tro att personen fortsätter med våldtäkten.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Frågan är bara vad man kan göra i en sån situation.. Skulle såklart ställa upp, men skulle nog bara sluta med att jag fick stryk

Är väll bättre att du får en bruten näsa, eller arm för den delen, en att någon blir våldtagen?

Självklart är det det, jag menade inte så. Det jag menade var att jag vet inte hur mycket hjälp man skulle vara i en sån situation. Men självklart skulle jag ställa upp även om oddsen var emot mig!


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Visst vill man hjälpa till men risken finns alltid att det kan förvärras också om man försöker hjälpa till genom att slå till våldtäktsmannen. Han kanske har ett vapen som han tar till både på offret och en själv. Ringa polisen skulle jag utan tvekan göra men frågan är om man klarar av att gå in och hjälpa offret direkt?

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Riktig hjälte, hyllar dig!

Skulle inte tänka två gånger om jag såg något liknande brott, skulle gripa in, skitsamma om man skulle råka på stryk, skulle inte kunna leva med mig själv annars.

Precis, skulle inte kunna se mig själv i spegeln om jag inte ingripit på alla möjliga sätt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Riktigt modigt gjort iaf! Många risker du tog när du bestämde dig för att ingripa!

Tror inte det är många som skulle vågat ta samma beslut.

Prata kan alla göra. Men det är handling när det gäller som verkligen visar vilka vi är...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Siken:

Visst vill man hjälpa till men risken finns alltid att det kan förvärras också om man försöker hjälpa till genom att slå till våldtäktsmannen. Han kanske har ett vapen som han tar till både på offret och en själv. Ringa polisen skulle jag utan tvekan göra men frågan är om man klarar av att gå in och hjälpa offret direkt?

Det är då man måste göra ett övervägande själv om man är kapabel att ingripa i en sådan situation. Samtidigt är det väldigt svårt att inte göra något om någon t.ex blir våldtagen. Man vet att varje sekund innebär ohygglig fasa och förmodligen även smärta för den andra personen. Att då inte göra något skulle, iallafall för mig, terrorisera mig för resten av livet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Medlem

Skulle va kul o veta vad som blev av detta. Nån ringde polisen? Gärningsmannen åkte dit?
Om han fått veta vem offret var?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Siken:

Visst vill man hjälpa till men risken finns alltid att det kan förvärras också om man försöker hjälpa till genom att slå till våldtäktsmannen. Han kanske har ett vapen som han tar till både på offret och en själv. Ringa polisen skulle jag utan tvekan göra men frågan är om man klarar av att gå in och hjälpa offret direkt?

Det är då man måste göra ett övervägande själv om man är kapabel att ingripa i en sådan situation. Samtidigt är det väldigt svårt att inte göra något om någon t.ex blir våldtagen. Man vet att varje sekund innebär ohygglig fasa och förmodligen även smärta för den andra personen. Att då inte göra något skulle, iallafall för mig, terrorisera mig för resten av livet.

Men om man är klar nog att göra detta övervägande så är man fullt medveten om situationens allvar och vad som pågår. Då finns det inget att överväga, då ingriper man till sin fulla kapacitet för att stoppa övergreppet. Allt annat är ju för faan otänkbart...
Jag tror ilskan över vad som pågår skulle övervinna eventuell rädsla för att bli misshandlad.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Ish
Medlem
Skrivet av Stag:

Bra gjort, behövs mer folk som dig!

Det är däremot viktigt att komma ihåg att ett ingripande kan utsätta både dig själv och den andra personen för mer fara än om du inte ingriper och istället ringer polisen. Och med det sagt skulle jag ha gjort samma sak.

Bravo, broder!

Som någon skriver på reddit;

"Judging by OP's look and build, his (gärningsmannen) teeth are on vacation from the rest of his mouth."

MER fara? Lol på hela din jävla attityd..


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Soulless:

Men om man är klar nog att göra detta övervägande så är man fullt medveten om situationens allvar och vad som pågår. Då finns det inget att överväga, då ingriper man till sin fulla kapacitet för att stoppa övergreppet. Allt annat är ju för faan otänkbart...
Jag tror ilskan över vad som pågår skulle övervinna eventuell rädsla för att bli misshandlad.

Oftast gör det det ja. Det är otroligt svårt att göra ingenting.

Det jag menade är att om man hinner tänka steget längre kan man göra ett val över vilken väg av aktion som fungerar bäst.

Skrivet av Ish:
Skrivet av Stag:

Bra gjort, behövs mer folk som dig!

Det är däremot viktigt att komma ihåg att ett ingripande kan utsätta både dig själv och den andra personen för mer fara än om du inte ingriper och istället ringer polisen. Och med det sagt skulle jag ha gjort samma sak.

Bravo, broder!

Som någon skriver på reddit;

"Judging by OP's look and build, his (gärningsmannen) teeth are on vacation from the rest of his mouth."

MER fara? Lol på hela din jävla attityd..

Hej! Jag är utbildad i självskydd samt påbörjad Lawful Protection of Others-utbildning. Jag jobbar nära polisen varje vecka och även inom privat säkerhet. Vad är din erfarenhet i ämnet?

Om du t.ex går förbi en person som rånar eller våldtar en annan, och du ingriper, finns det en mycket reell chans att den personen t.ex tar till ett vapen för att komma undan. Vad gör du då, när dina aktioner ledde till att ett rån eller liknande eskalerade till en situation där någon blev skadad eller värre?

SJÄLVKLART ska man agera. Jag sa aldrig att man inte ska göra något. Det jag säger är att det kanske inte alltid är det bästa valet att springa in blind och gå emellan. Jag säger heller inte att jag inte skulle gå emellan, för oftast skulle jag det. Min poäng är att det är viktigt att komma ihåg att det kan få konsekvenser man inte räknat med.

Så lol på hela ditt jävla omogna, ogenomtänkta och ologiska påhopp.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Ish
Medlem

Det är en våldtäkt inte högskoleprovet — Det finns INGET att tänka över. Slå tills han sluta röra på sig, SEN ringer du polisen.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Situation: Du ser någon bli våldtagen på gatan.

Din reaktion: Du bestämmer dig för att ingripa genom att slå tills han slutar röra sig.

Konsekvens a: Du slår en gång, gärningsmannen drar fram en kniv och hugger dig flertalet gånger, därefter dödar han våldtäktsoffret och flyr.

Konsekvens b: Du slår tills han slutar röra på sig. Gärningsmannen avlider. Du står nu åtalad för mord. Grattis. (Säger inte att ett sådant äckel inte förtjänar det, men det är trots det mord)

Konsekvens c: Du ger dig på och slår gärningsmannen, polisen kommer till platsen ungefär samtidigt. I situationen ser polisen en kvinna som har blivit våldtagen som förmodligen befinner sig i paniktillstånd och en person som slår en annan person blodig. Slutsats: Det är mycket svårt att säga vem som egentligen är ansvarig, vilket kan leda till OC-spray, batongslag eller till och med skarpa skott om du ger dig på gärningsmannen tillräckligt aggressivt.

Alla tre konsekvenserna är helt tänkbara och har hänt flertalet gånger. Du måste förstå att jag inte säger att det som regel/alltid utsätter den andra för mer fara, utan att det kan göra det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Ish
Medlem
Inaktiv
Skrivet av Stag:

Situation: Du ser någon bli våldtagen på gatan.

Din reaktion: Du bestämmer dig för att ingripa genom att slå tills han slutar röra sig.

Konsekvens a: Du slår en gång, gärningsmannen drar fram en kniv och hugger dig flertalet gånger, därefter dödar han våldtäktsoffret och flyr.

Konsekvens b: Du slår tills han slutar röra på sig. Gärningsmannen avlider. Du står nu åtalad för mord. Grattis. (Säger inte att ett sådant äckel inte förtjänar det, men det är trots det mord)

Konsekvens c: Du ger dig på och slår gärningsmannen, polisen kommer till platsen ungefär samtidigt. I situationen ser polisen en kvinna som har blivit våldtagen som förmodligen befinner sig i paniktillstånd och en person som slår en annan person blodig. Slutsats: Det är mycket svårt att säga vem som egentligen är ansvarig, vilket kan leda till OC-spray, batongslag eller till och med skarpa skott om du ger dig på gärningsmannen tillräckligt aggressivt.

Alla tre konsekvenserna är helt tänkbara och har hänt flertalet gånger. Du måste förstå att jag inte säger att det som regel/alltid utsätter den andra för mer fara, utan att det kan göra det.

Lätt värt i efterhand hursomhelst, förutom A då såklart. Krävs det lite smärta på egen hand för att avstyra en våldtäkt så är det ju ett pris man får betala. Finns ju även konsekvens d; gärningsmannen blir rädd, flyr och blir senare arresterad av polisen, och dömd (till ett för lågt straff men hursomhelst dömd). Att man själv kan råka illa ut om man försöker förhindra något är det nog ingen som tvekar på.

Har själv, dock utan min vetskap, kunnat förhindra våldtäkt, hade jag bara vetat...

Hursomhelst så anser jag att man alltid ska ingripa, att låta kriminella as diktera villkoren i vårt samhälle får aldrig vara acceptabelt. Mer civilkurage och "hjältedåd" behövs.

Medlem

Min tanke/tro är att människor som våldtar är inga starka (psykiskt) individer så kommer nog troligen försöka smita/springa därifrån än att stanna kvar och slåss med en människa som vill, vågar och kan ingripa


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Det verkar som att folk misstolkar det jag säger medvetet nästan. Jag säger helt enkelt bara att man måste komma ihåg vilka konsekvenser det kan få som man kanske inte räknade med från början.

Självklart ska man ingripa, men man måste komma ihåg att det kanske inte alltid är en bra idé att springa in med stridsyxan uppe.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

12
Skriv svar