Vad tycker ni om för musik?

Medlem
Vad tycker ni om för musik?

Min favoritmusik som man kanske redan kommit underfund med är soundtracks från spel och film. Jag tror det beror mycket på att musik till dessa medier inte är riktigt likadant strukturerade som "vanlig" musik och för att den helt enkelt känns nyskapande och varierande i mina öron. Man blanda gärna olika genrer, och använder ofta instrument och teknik på sätt som man ofta inte kan eller helt enkelt gör i annan musik.

Ett spels soundtrack som ligger mig närmast hjärtat är Halo seriens. Då jag håller på med mycket percussion så dras jag till detta soundtrack just pågrund av dess stora fokus på dessa instrument.

Ett smakprov: http://www.youtube.com/watch?v=cr3ViZXl5Ws

Vad tycker ni om för musik? Och varför?

#blogg


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Vad tycker ni om för musik?

Jag lyssnar mest på gammal synth/blippblopp, goa/trance, spelmusik och något jag fått för mig kallas industrial (Funker Vogt, Project Pitchfork, VNV Nation, Covenant och lite annat).

En av mina riktiga favoriter:


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Har varit reggaen trogen sedan jag var 10 år och det är nu 35 år sedan.

Medlem

DIggar främst progressiv rock/metal men lyssnar även på film/spel soundtracks och klassisk musik

Tycker om progressiv musik främst för att den försöker krossa gränserna för vad man kan göra i musiken. Visst det är fortfarande rock/metal men det blir så mycket mer om man drar in konstiga instrument och taktarter osv. Gillar känslan jag får när jag lyssnar på ett nytt progressivt band som gör något man aldrig har hört förut och man bara slås av tanken "varför har ingen tänkt på det där innan".

Exempel på band jag gillar är: Dream Theater, Riverside, Pink Floyd, Porcupine Tree Opeth osv.

När det gäller soundtracks och klassisk musik brukar jag mest gilla pampiga soundtrack där det är mycket intensitet. Håller med om att det är coolt med mycket percussion också. En favorit är Blade Runner soundtracket som Vangelis har gjort. Älskar 80-tals syntharna tillsammans med det där svävande mystiska (grym film för övrigt).

Skribent

Jag tycker om det bästa, håller mig inte till någon speciell genre längre. Hjärtat dunkar dock lite extra för lite mörkare musik, oavsett genre.

En salig röra av Henric De La Cours alla band, The Misfits, Depeche Mode och Ghost


signatur

I am the black wizards.

Medlem

70-tal synth: Jean Michel Jarre
Chiptunes: Monomer - Quite Operational
Trance, techno och house (främst från 80 och tidig 90-tal)
New beat...

4-voice, age of love, Lhasa, Luxor...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

70% spelmusik (äldre eller mixar), sedan är det nästan bara nyproducerad "80-tals" electro, eller "riktig" 80talsmusik.

Är inte denna asnice bara?!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag lyssnar mest på Death / Melodisk Death / Black Metal och Grindcore.
Jag blev dock kär i Petra Marklunds "Inferno", trots att det ligger långt utanför min vanliga smak.

Film / Spelmusik är aldrig fel heller.

Medlem

När jag var i tidiga tonåren så var det metal som gällde, nu vid 21 års ålder så är det rap.

Medlem

För mig är det power metal som ligger närmast hjärtat men musik som är bra är helt enkelt bra ovasett genre.

Musik från ett av mina favoritspel aka som spelet man bara cruisar runt i timmar i och lyssnar på bra musik

Medlem

Jag lyssnar på det mesta.

phi
Medlem

Mörk och ondskefull musik som får en att vilja kolla under sängen en extra gång innan man somnar, dvs ambient från personer som Lustmord, Atrium Carceri och Inade.

Skägg.
10 Chambers

Jag har svårt för soundtracks, mestadels för att jag behöver en röst för att bonda med musiken. Min musiksmak spretar från minimal Detroit-techno, knorrig acid, svulstig rock till avskalade singer songwriters, ångestmättad emo och gladpunk. Just nu är jag fasligt kär i Hurricane Love från Malmö...


signatur
Medlem

Nitzer Ebb

Skrivet av Parzec:

.. något jag fått för mig kallas industrial (Funker Vogt, Project Pitchfork, VNV Nation, Covenant och lite annat).

De där brukar gå under benämningen Futurepop.. Inte för att det spelar någon större roll, men för ordningens skull.

Mest för att Industrial normalt brukar ges till band som Skinny Puppy e t c. Även Einstürzende Neubauten brukar läggas där även om de är mer Industrial Avantgarde kanske.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Parzec:

.. något jag fått för mig kallas industrial (Funker Vogt, Project Pitchfork, VNV Nation, Covenant och lite annat).

De där brukar gå under benämningen Futurepop.. Inte för att det spelar någon större roll, men för ordningens skull.

Mest för att Industrial normalt brukar ges till band som Skinny Puppy e t c. Även Einstürzende Neubauten brukar läggas där även om de är mer Industrial Avantgarde kanske.

Ja, jag har som sagt inte så bra koll på vad som är vad inom musik och vanligen undviker jag att starta krig, som det gärna blir när det blir diskussioner om vad som är vad (särskilt trance/house vad jag märkt), och hålla mig till att skriva banden


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar