Grand Theft Auto V suger inte alls

Flakmonkey
Grand Theft Auto V suger inte alls

Att #Grand Theft Auto V är spelet på allas läppar råder det ju inget tvivel om. Var du än går så både ser och hör du saker om det. Det vanligaste samtalsämnet på min arbetsplats dagarna efter släppet (och även dagarna innan) var Rockstars monsterhit och jag tror inte det är något särskilt unikt. Speciellt inte på en arbetsplats som min där gaming står högt i kurs alla dagar i veckan.

Det är ju inte bara omtalat heller utan också hyllat av en närmast skrämmande enig kritikerkår och spelcommunity. Sällan har väl så många från alla möjliga hörn varit så eniga om ett spels förträfflighet. Allt tycks vara top notch. Grafiken. Ljudet. Öppenhet. Uppdragen. Storyn. Ja allt verkar ju vara i det närmaste perfekt. Så varför känner då jag inte något sug överhuvudtaget?

Nu ska jag inte komma här och påstå att jag inte vill eller kommer ta mig igenom GTAV för det kommer jag med största sannolikhet göra. Det jag däremot säger är att jag inte känner något behov av att spela det nu. Igår tog jag ju mig till slut igenom #Mega Man 9 men mitt nästa spel kommer knappast bli GTAV. Vet inte exakt vad det kommer bli men jag har exempelvis kvar #Uncharted 3 och #Last of Us för att nämna två andra spel som jag ser fram emot med betydligt mer längtan i bröstet.

Har nog aldrig riktigt sett storheten i den tredimensionella sidan av GTA-serien. #Grand Theft Auto IV var det första jag tog mig helt igenom och det var enbart för att storyn var så pass bra som den var. Antar att jag helt enkelt inte kan se det roliga i att åka runt i en stad och utföra det ena meningslösa uppdraget efter det andra eller alternativt bara åka runt och leka rövare. Missar poängen helt antar jag och kanske kommer jag få äta upp mina ord när jag till slut får spela GTAV på någon modern konsol (för jag tror nog jag väntar tills det släpps till någon av dem) men då är det å andra sidan bara ett stort plus för mig. För då kommer ju storheten som något av en överraskning och det är alltid bättre än att förväntad storhet.

#blogg

Grand Theft Auto V suger inte alls

...kanske inte sugen för att sandlådespel ganska snart blir enformiga?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey
Skrivet av walter_iego:

...kanske inte sugen för att sandlådespel ganska snart blir enformiga?

Ligger nog mycket i det. Det är öppet och det finns mycket att göra men det mesta brukar vara trista årterupprepningar. Bjuder inte heller på någon större utmaning eller grymt gameplay. Det är "bara" väldigt mycket och det är ju kvalitet > kvantitet som gäller

Medlem

Storyn är grymt bra i GTA V, bilduppdateringen på xbox är dock helt värdelös.

Medlem

Jag gillar verkligen sandlådespel men GTA klickar inte alls för mig heller, tror det är för att jag har så litet frihet i vad jag kan spela i spelet när de väl började involvera karaktärer utöver namnlösa. :)Ja, det samt att jag egentligen inte är någon som är superförtjust i fordon.

Kan känna ibland att jag vill bli tillsagd: Gå dit gör det, istället för att helt fritt "leta" upp vad jag ska göra härnäst.

Suktar ändå fruktansvärt efter gta 5 och biter mig själv i plånboken innan jag hinner köpa det.


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Skall säga att jag inte är superfan av open-world generellt, tycker spel som Skyrim är för fria för min smak, springer alltid runt och gör sidequests tills jag tröttnar och hinner knappt komma halvägs in i mainstoryn....
Där kan jag dock tycka att tex GTA funkar bättre för mig då alla quests mer eller mindre för en framåt hela tiden.

Men jag är nog en av dom få som hellre hade sett att Witcher 3 skippade friheten och körde på som nr 2 istället

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Kan känna ibland att jag vill bli tillsagd: Gå dit gör det, istället för att helt fritt "leta" upp vad jag ska göra härnäst.

Suktar ändå fruktansvärt efter gta 5 och biter mig själv i plånboken innan jag hinner köpa det.

Testa livet som gift


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Kan känna ibland att jag vill bli tillsagd: Gå dit gör det, istället för att helt fritt "leta" upp vad jag ska göra härnäst.

Suktar ändå fruktansvärt efter gta 5 och biter mig själv i plånboken innan jag hinner köpa det.

Testa livet som gift

Amen

Skrivet av walter_iego:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Kan känna ibland att jag vill bli tillsagd: Gå dit gör det, istället för att helt fritt "leta" upp vad jag ska göra härnäst.

Suktar ändå fruktansvärt efter gta 5 och biter mig själv i plånboken innan jag hinner köpa det.

Testa livet som gift

Hehe ja nu när du säger det så blev jag inte så sugen direkt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Kan känna ibland att jag vill bli tillsagd: Gå dit gör det, istället för att helt fritt "leta" upp vad jag ska göra härnäst.

Suktar ändå fruktansvärt efter gta 5 och biter mig själv i plånboken innan jag hinner köpa det.

Testa livet som gift

Hehe ja nu när du säger det så blev jag inte så sugen direkt

Det är det enda sättet man kan bli lycklig på *host*


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag gillar öppna spel, kan spendera en timme med att uppgradera bilen, köpa kläder och leka runt utan problem. Handlingen och karaktärerna är bra i femman, rekommenderar det starkt även om jag tar några dagars paus och fortsätter spela multiplayer i SC: Blacklist.

Flakmonkey
Skrivet av joonsson:

Jag gillar öppna spel, kan spendera en timme med att uppgradera bilen, köpa kläder och leka runt utan problem. Handlingen och karaktärerna är bra i femman, rekommenderar det starkt även om jag tar några dagars paus och fortsätter spela multiplayer i SC: Blacklist.

Leka runt lär jag inte göra, men härligt att handlingen är bra. Var ju som sagt det som gjorde att jag orkade ta mig igenom fyran ^^

Skrivet av walter_iego:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Kan känna ibland att jag vill bli tillsagd: Gå dit gör det, istället för att helt fritt "leta" upp vad jag ska göra härnäst.

Suktar ändå fruktansvärt efter gta 5 och biter mig själv i plånboken innan jag hinner köpa det.

Testa livet som gift

Hehe ja nu när du säger det så blev jag inte så sugen direkt

Det är det enda sättet man kan bli lycklig på *host*

Härligt med lite humor

Medlem
Skrivet av walter_iego:

...kanske inte sugen för att sandlådespel ganska snart blir enformiga?

Enformiga? Jag ser inte hur sandbox överhuvudtaget kan nämnas i samma mening som enformighet. Var snäll och utveckla vad du menar.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Skrivet av walter_iego:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Kan känna ibland att jag vill bli tillsagd: Gå dit gör det, istället för att helt fritt "leta" upp vad jag ska göra härnäst.

Suktar ändå fruktansvärt efter gta 5 och biter mig själv i plånboken innan jag hinner köpa det.

Testa livet som gift

Hehe ja nu när du säger det så blev jag inte så sugen direkt

Det är det enda sättet man kan bli lycklig på *host*

Ifall min bättre hälft snubblar in i historiken, ska jag väll nämna att jag är lycklig sambo med världens bästa tjej :heart: hihi


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Flakmonkey
Skrivet av azynkron:
Skrivet av walter_iego:

...kanske inte sugen för att sandlådespel ganska snart blir enformiga?

Enformiga? Jag ser inte hur sandbox överhuvudtaget kan nämnas i samma mening som enformighet. Var snäll och utveckla vad du menar.

Nu frågar du ju walter egentligen men jag tänkte bara klämma in min syn på det hela eftersom jag också tycker att det blir långtråkigt.

Visst är det en öppen värld där du har en massa saker du kan göra, men min uppfattning är att de grejjerna du kan göra ofta är återupprepningar av samma tema samt att de sakerna gjorts betydligt bättre i andra spel. Nu vet jag inte hur det är i GTAV men i tidigare spel har det ofta varit samma uppgift som ska utföras men med andra personer inblandade vilket inte är variation i mina ögon. Lägg sen på att de bitarna ofta är rätt dåliga jämfört med spel som satsar helhjärtat på det. BIlkörningen är sämre än i bilspel och actionsekvenserna är sämre än det du får i ett renodlat actionspel. Det är ju inte konstigt att det är på det viset, men jag stör mig ändå på det och det gör att det känns enformigt och trist. GTA-serien gör otroligt många element bra men lite sämre än sina konkurrenter som satsar på färre element. För mig är mindre element som är riktigt jävla bra mycket bättre än många element som "bara" är bra.

Att uppdragen och allt det extra du kan göra sen inte bidrar nämnvärt till handlingen, vilket är det jag är ute efter, gör att det mest bara känns som ett nödvändigt ont. Även om mycket av allt runtomkring inte är nödvändigt

1
Skriv svar