Datorn hittar inte mitt andra grafikkort

Medlem
Datorn hittar inte mitt andra grafikkort

Hallå alla supervänliga och hjälpsamma fz'are , hoppas ni kan hjälpa mig här.

Har försökt att få SLI att fungera men har svårt att göra det eftersom Win8 känner av bara ett grafikkort men jag har två monterade. Med andra ord så ser jag bara ett kort i enhetshanteraren och även i nividias kontrollpanel så visas inte funktionen för SLI.

Spec:
Win8 64-bit
Corsair Obsidian 650D Midi Tower
XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU
Intel Core i7-4770K Processor
Cooler Master Seidon 120M CPU
ASUS Z87-DELUXE, Socket-1150
Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB
2x MSI GeForce GTX 780 3GB
Kingston SSDNow V300 240GB
Seagate Barracuda® 1TB

Det jag har provat hittils är:

Installerat om drivrutierna för grafikkortet.
Skiftat plats för grafikkorten.
Använt ett annat bridge kabel.

Värt att notera är att när jag bara hade ett grafikkort monterad på den undre PCI-E slotten så fick jag aldrig någon bild på skärmen men själva kortet lyser och verkar ha kontakt med moderkortet.

Medlem

Låter mycket märkligt.

Det första som jag kommer att tänka på är om din PSU är tillräcklig?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

850W borde räcka gott o väl ?

Testpilot

Har du bara 1 kort i enhetshanteraren är ju nåt fel , endera att du måste slå på nåt i BIOS på moderkortet eller att ett av korten är trasigt.
Hände mig för många år sen då jag körde SLI , då var ena av de korten jag köpt trasigt , jäklar vad jag bytte platser och härjade innan jag insåg att det ena kortet helt sonika vägrade starta.

Funkar bägge korten då de är ensamt monterade ?

Medlem

Har provat bägge korten ensamt monterade och båda funkar MEN så länge kortet är monterade på den högst placerade pcie slotten så är det ok men på den andra så funkar det ej, oavsett vilket kort.

Medlem

En liten dum fråga här, du har monterat den lilla bryggan som går mellan korten?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Har monterat bridge kabeln, provade tom. en annan kabel som följde med moderkortet men icket...

Medlem

Låter onekligen som att moderkortet är skadat då. Du säger att korten inte funkar i den undre porten separat heller, så min gissning är att den porten är trasig.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

hmm men när kortet är anslutet på den porten så lyser den ändå, har mailat Komplett om detta men inväntar svar, tills dess får man prova annat, kanske göra en clear CMOS?

Medlem

Det kan vara så att kortet får ström osv, men att själva dataöverföringen är pajko.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot

Skumt , finns det inga flashiga grejer i BIOS som kanske kan spöka?

Har för mig att kortet skall hittas i enhetshanteraren oavsett om man har SLI bryggan inkopplad eller inte , men kan ha fel då det var åratal sen jag hade en SLI lösning.

Medlem

Efter många försök har jag gett upp, har ringt komplett och fick fraktsedeln idag så jag skickar tillbaka datorn och förhoppningsvis gör dom det rätt den här gången

tackar för alla svar

1
Skriv svar