Jantelagen - sicken skitgrej

Flakmonkey
Jantelagen - sicken skitgrej

Jag har som de flesta av oss vuxit upp med Jantelagen hängandes över mig. Inte för att jag tagit åt mig så mycket av den, men det har ju varit svårt att undvika den så någon påverkan har den ju självklart haft ändå. Häromdagen passade jag på att läsa på lite om den för att se vad det egentligen var för något. Var rätt intressant att höra att det hela är ett påhitt från den dansknorska författaren Aksel Sandemose som skrev om den i sin bok "En flykting korsar sitt spår" år 1933. Boken handlar visst om staden Jante där man har 10 punkter som dikterar hur man ska bete sig. Inga särskilt roliga punkter och om jag var tveksam till Jantelagen innan så tycker jag nu att vi bara kan slänga den all världens väg.

  • Du skall inte tro att du är något.

  • Du skall inte tro att du är lika god som vi.

  • Du skall inte tro att du är klokare än vi.

  • Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

  • Du skall inte tro att du vet mer än vi.

  • Du skall inte tro att du är förmer än vi.

  • Du skall inte tro att du duger till något.

  • Du skall inte skratta åt oss.

  • Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.

  • Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Blev också sugen på att läsa boken. Någon som läst den?

#blogg

Medlem
Jantelagen - sicken skitgrej

Jag har aldrig varit någon som satt mycket tro till jantelagen, nu är det ju bra att den bara är ett påhitt iof om ändock lite väl inpräntad i det svenska samhället.

Jamtelagen är något jag dock tror på och som jag står bakom

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jamtelagen

ZF
Medlem

är ju bara att justera några parametrar så passar den in i dagens antijantemantra istället. vet inte vilket som är värst iof.

ZF
Medlem
Skrivet av ZF:

antijantemantra

det där lät ju mer finskt än danskt.

1
Skriv svar