Valve bekräftar SteamOS!

Avstängd

Jag hoppas att det inte bara är streaming som gäller, för jag har inte en sådan modern platt tv så den har internet i sig.

Och ni som tror dom kommer skita i pc helt är rätt vilse av er, detta är endast ett alternativ ifall du vill istället spela på tvn i vardagsrummet, det kommer inte bli ett krav.

Medlem

Något som inte framgår är hur väl det funkar som OS istället för Windows på en vanlig stationär med en 24 tums skärm vid skridbordet.. är det just anpassat för att streama till en låda till TV'n eller är det faktiskt ett helt nytt OS så man slipper använda kukwindows?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Lolflakes:

Jag hoppas det! Mycket ligger i att spel och program portas till det, då har det stor potential.

Från deras infosida:

"Watch for announcements in the coming weeks about all the AAA titles coming natively to SteamOS in 2014."

Jag tror på det här. Ett Linuxbaserat OS med optimeringar för spel och Valve/Steam bakom sig kan verkligen få igång spelmarknaden på Linux. Jag kommer installera det direkt och börja köra som huvudoperativ, sen boota till Windows när man blir tvungen.

Tänkte samma sak. Är det gratis har man inget att förlora. Hoppas bara att de jagar AMD/Nvidia att göra bra drivrutiner för OpenGL och operativet.

Det du förlorar är behovet av bra grafikkort då risken för att PC spelarna får en steambox optimerad version av spelen.

Risken finns! Risken finns också att alla bara tröttnar på datorspel och alla börjar spela schack istället.

Den risken är inte lika stor.
I dagsläget så utvecklas spel till flera plattformar samtidigt som tex. BF3 som får en PC version med högre upplösta texturer osv än konsolversionerna.
Med en steambox version som kommer fungera som en PC kommer behovet att utveckla en till PC version inte finnas och då kommer den bästa PC versionen kunna köras på en steambox.

Nä, det vet jag.

Det du säger förutsätter att utvecklarna lägger sitt största fokus på SteamOS och Steambox, om du nu inte menade bara mellan Steambox och OS. "Konsolsyndromet" finns ju som en risk där, att de hellre optimerar spel till sin hårdvara, men det ska ganska mycket till om alla ska haka på det tåget. Valves egna spel kommer säkerligen att "optimeras" till SteamOS och dess hårdvara, men om jag förstått det rätt kommer det att vara vanlig hårdvara som vi har i datorerna idag, och då kommer skillnaden inte att bli så stor. Det finns fortfarande utrymme för bättre komponenter, tror inte att Valve är ute att förhindra utvecklingen på den fronten, utan snarare öppna upp för mer utveckling inom hårdvara (om den är kompatibel med SteamOS). De skjuter sig själva lite i foten annars.

Det är just om hur lik en pc den är och om den floppar eller inte. Blir den lik en pc med liknande hårdvara kommer vi få säga adjö till high end grafikkort och hårdvara. ara Förutsatt att den blir populär. Finns alltid en chans att det blir


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av magma:

Linux är väl framtiden?

Tveksamt. Det har funnits ett bra tag nu och det är fortfarande ganska okänt för de flesta. Jag menar, de har hört namnet men inte använt det och har ingen anledning.

Ska man vara helt ärlig så tror jag att det inte ärm tillräckligt lättanvänt för medelsvensson...Windows funkar så det finns ingen anledning att byta


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Avstängd
Skrivet av Propy:
Skrivet av magma:

Linux är väl framtiden?

Tveksamt. Det har funnits ett bra tag nu och det är fortfarande ganska okänt för de flesta. Jag menar, de har hört namnet men inte använt det och har ingen anledning.

Ska man vara helt ärlig så tror jag att det inte ärm tillräckligt lättanvänt för medelsvensson...Windows funkar så det finns ingen anledning att byta

På vilket sätt är det inte lättanvänt för en medelsvensson, av egen åsikt så känner jag mig mer som en medelsvensson och finner linux mer lättanvänt än vad t.e.x windows är.
Och klart det är framtiden, satsar valve på linux så kommer ju folk uppmärksamma linux mer och fler lär ju förhoppningsvis välja de valet ifall dom är smarta då linux är redigt snabbare än vad windows är, jag tar linux framför microsofts operativ.

eld
Medlem
Skrivet av blohm:

Inte speciellt innovativt, fullständigt meningslöst försök till att skapa en "billig" egen konsoll. Jag trodde faktiskt de kunde bättre, tydligen inte. Usch och fy Valve!

Att bryta pc-spel-monopolet hos windows kan vara näst intill historiskt i spel-världen.

Medlem
Skrivet av Aggesan:

Att dra in en PC i vardagsrummet känns ungefär lika sexigt som att ha en Volvo 240 parkerad i sovrummet. Valve har blivit gamla och trötta.

Ja, 90-talet ringde, de ville ha tillbaka sin quadcore-dator med crossfire-kort så att de kan köra sina AAA-spel framför sina 42" lcd tv-apparater.

Medlem

Steam-OS, en liten Steambox som kan streama till tv:n från en kraftfull pc, och sedan möjligheten att spela med handkontroll om man nu skulle vilja det. Hej då Xbox och PS. Vidare önskemål, om det nu blir en Steambox, gör den i steampunk-stil:)

Medlem

Hoppas dom ger stöd för xbmc!

Medlem

OS hit och OS dit. När det väl kommer till kritan så hänger det väl på samma frågor som alltid:

- Hur lätt är det att installera
- Hur lätt det är att använda
- Stöd för hårdvara
- Stöd för annan mjukvara
- Optimerat för spel

Alla punkter mynnar ut i en sak: motiverar ovanstående till att byta?

Om man sitter på en väl fungerande burk, varför skall man då byta till annan windowsversion/*nix/SteamOS eller vad det kan vara?

// edit

"hundratals spel redan körs med hjälp av operativsystemet"

Och hur många av dom är appar/minispel/indie som den breda massan inte vet om?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

På Valves sida så pratar dem om "SteamOS-maskin".. att det är den som ska streama spel från Mac eller PC. Men vad är SteamOS-maskin?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

På Valves sida så pratar dem om "SteamOS-maskin".. att det är den som ska streama spel från Mac eller PC. Men vad är SteamOS-maskin?

En SteamOS-maskin är väl en maskin med SteamOS på, svårare än så är det väl inte?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av Propy:
Skrivet av magma:

Linux är väl framtiden?

Tveksamt. Det har funnits ett bra tag nu och det är fortfarande ganska okänt för de flesta. Jag menar, de har hört namnet men inte använt det och har ingen anledning.

Ska man vara helt ärlig så tror jag att det inte ärm tillräckligt lättanvänt för medelsvensson...Windows funkar så det finns ingen anledning att byta

På vilket sätt är det inte lättanvänt för en medelsvensson, av egen åsikt så känner jag mig mer som en medelsvensson och finner linux mer lättanvänt än vad t.e.x windows är.
Och klart det är framtiden, satsar valve på linux så kommer ju folk uppmärksamma linux mer och fler lär ju förhoppningsvis välja de valet ifall dom är smarta då linux är redigt snabbare än vad windows är, jag tar linux framför microsofts operativ.

om man kommer från windows och har använt det större delen av tiden så är inte linux (främst Ubuntu då kanske) inte det lättaste att sätta sig in i. Jag vet för jag har vid flera tillfällen försökt få folk att använda det. Själv så bryr jag mig inte längre. Jag kör windows därför att det funkar och de flesta program är gjort för det. Har ingen anledning att sitta och krångla med linux.

Snabbare? det är så klart olika på olika maskiner, men jag kan inte påstå att normalanvändare märker någon större skillnad om inte maskinen redan har några år på nacken...

Jag är mest trött på det hela "linux är framtiden". Det har sagt så länge nu. Vätgasbilar är framtiden. Elbilar är framtiden. Men inte ser man en massa sådana köra omkring. Använd det OS som man trivs med (så länge det inte är Apples )


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Eftersom steam skriver "...för maskiner i vardagsrummet."
Så börjar jag nästan hoppas/tro/whatever att detta även kan gälla nån av nästa generations konsoller (PS4/Xbone) med.

Bara lite kul spånande eftersom SteamOS ska kunna streama spel från datorn. Samtidigt som Sony verkar vara inne på en hel del streamande mellan konsoller (PS4-Vita) samt gaikai. Steam försökte väl köra lite grejer med Sony eller var det endast en engångshändelse med Portal 2...

Medlem

hoppas de stöder 5ghz bandet


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Krycka:

jag är dock mest rädd för att steam ska bli allt för konsoligt, att de frångår mus o tangentbord till förmån för handkontroll.

Finns ju en chans (om steamOS och vad det nu mer har att avslöja närmsta dagarna) att det börjar utvecklas nya gaming-prylar för bättre mus-tgb-upplevelse i soffan?

Medlem
Skrivet av ZF:

då kan ju EA eller vilken Steamliknande leverantör det nu än må vara göra samma sak som Steam gör här. på klientburken i vardagsrummet så multibootar du mellan leverantörerna helt enkelt.

eller så kör jag bara windows alternativt konsol och har tillgång till alla mina spel från samma ställe.

Avstängd
Skrivet av Propy:
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av Propy:
Skrivet av magma:

Linux är väl framtiden?

Tveksamt. Det har funnits ett bra tag nu och det är fortfarande ganska okänt för de flesta. Jag menar, de har hört namnet men inte använt det och har ingen anledning.

Ska man vara helt ärlig så tror jag att det inte ärm tillräckligt lättanvänt för medelsvensson...Windows funkar så det finns ingen anledning att byta

På vilket sätt är det inte lättanvänt för en medelsvensson, av egen åsikt så känner jag mig mer som en medelsvensson och finner linux mer lättanvänt än vad t.e.x windows är.
Och klart det är framtiden, satsar valve på linux så kommer ju folk uppmärksamma linux mer och fler lär ju förhoppningsvis välja de valet ifall dom är smarta då linux är redigt snabbare än vad windows är, jag tar linux framför microsofts operativ.

om man kommer från windows och har använt det större delen av tiden så är inte linux (främst Ubuntu då kanske) inte det lättaste att sätta sig in i. Jag vet för jag har vid flera tillfällen försökt få folk att använda det. Själv så bryr jag mig inte längre. Jag kör windows därför att det funkar och de flesta program är gjort för det. Har ingen anledning att sitta och krångla med linux.

Snabbare? det är så klart olika på olika maskiner, men jag kan inte påstå att normalanvändare märker någon större skillnad om inte maskinen redan har några år på nacken...

Jag är mest trött på det hela "linux är framtiden". Det har sagt så länge nu. Vätgasbilar är framtiden. Elbilar är framtiden. Men inte ser man en massa sådana köra omkring. Använd det OS som man trivs med (så länge det inte är Apples )

Ubuntu är i regel väldigt lättanvänt, har lekt runt i det då jag gick på gymnasiet. Windows kan jag än sitta och svära åt även fast jag kört windows sedan w95.

Sedan jag är inte den som talar gott om apple och deras os då jag hatar deras produkter dessutom, men apples os är ju linuxbaserat om jag inte helt missminner mig, så blir ju lite att motsäga sig en del på ett vis. Även jag motsäger mig så tänker inte säga emot.

Medlem
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av Propy:
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av Propy:
Skrivet av magma:

Linux är väl framtiden?

Tveksamt. Det har funnits ett bra tag nu och det är fortfarande ganska okänt för de flesta. Jag menar, de har hört namnet men inte använt det och har ingen anledning.

Ska man vara helt ärlig så tror jag att det inte ärm tillräckligt lättanvänt för medelsvensson...Windows funkar så det finns ingen anledning att byta

På vilket sätt är det inte lättanvänt för en medelsvensson, av egen åsikt så känner jag mig mer som en medelsvensson och finner linux mer lättanvänt än vad t.e.x windows är.
Och klart det är framtiden, satsar valve på linux så kommer ju folk uppmärksamma linux mer och fler lär ju förhoppningsvis välja de valet ifall dom är smarta då linux är redigt snabbare än vad windows är, jag tar linux framför microsofts operativ.

om man kommer från windows och har använt det större delen av tiden så är inte linux (främst Ubuntu då kanske) inte det lättaste att sätta sig in i. Jag vet för jag har vid flera tillfällen försökt få folk att använda det. Själv så bryr jag mig inte längre. Jag kör windows därför att det funkar och de flesta program är gjort för det. Har ingen anledning att sitta och krångla med linux.

Snabbare? det är så klart olika på olika maskiner, men jag kan inte påstå att normalanvändare märker någon större skillnad om inte maskinen redan har några år på nacken...

Jag är mest trött på det hela "linux är framtiden". Det har sagt så länge nu. Vätgasbilar är framtiden. Elbilar är framtiden. Men inte ser man en massa sådana köra omkring. Använd det OS som man trivs med (så länge det inte är Apples )

Ubuntu är i regel väldigt lättanvänt, har lekt runt i det då jag gick på gymnasiet. Windows kan jag än sitta och svära åt även fast jag kört windows sedan w95.

Sedan jag är inte den som talar gott om apple och deras os då jag hatar deras produkter dessutom, men apples os är ju linuxbaserat om jag inte helt missminner mig, så blir ju lite att motsäga sig en del på ett vis. Även jag motsäger mig så tänker inte säga emot.

egentligen inte, IOS är ju sitt eget idag oavsett vad det är baserat på. Det är ju ingen som om man frågar dem ifall de kör linux svarar "ja, jag kör IOS".

Jag har sällan haft stora problem med vare sig Windows eller de linux-distributioner jag testat, men eftersom windows är så smidigt för mig och de flesta som köper datorer inte bryr sig så känns det svårt för linux att slå igenom.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av Aggesan:

Att dra in en PC i vardagsrummet känns ungefär lika sexigt som att ha en Volvo 240 parkerad i sovrummet. Valve har blivit gamla och trötta.

Håller med till ett hundra procent!

Har en HTPC som står på tevebänken bakom teven. Tycker inte att det stör så mycket, med tanke på att den inte syns.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Avstängd
Skrivet av Propy:
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av Propy:
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av Propy:
Skrivet av magma:

Linux är väl framtiden?

Tveksamt. Det har funnits ett bra tag nu och det är fortfarande ganska okänt för de flesta. Jag menar, de har hört namnet men inte använt det och har ingen anledning.

Ska man vara helt ärlig så tror jag att det inte ärm tillräckligt lättanvänt för medelsvensson...Windows funkar så det finns ingen anledning att byta

På vilket sätt är det inte lättanvänt för en medelsvensson, av egen åsikt så känner jag mig mer som en medelsvensson och finner linux mer lättanvänt än vad t.e.x windows är.
Och klart det är framtiden, satsar valve på linux så kommer ju folk uppmärksamma linux mer och fler lär ju förhoppningsvis välja de valet ifall dom är smarta då linux är redigt snabbare än vad windows är, jag tar linux framför microsofts operativ.

om man kommer från windows och har använt det större delen av tiden så är inte linux (främst Ubuntu då kanske) inte det lättaste att sätta sig in i. Jag vet för jag har vid flera tillfällen försökt få folk att använda det. Själv så bryr jag mig inte längre. Jag kör windows därför att det funkar och de flesta program är gjort för det. Har ingen anledning att sitta och krångla med linux.

Snabbare? det är så klart olika på olika maskiner, men jag kan inte påstå att normalanvändare märker någon större skillnad om inte maskinen redan har några år på nacken...

Jag är mest trött på det hela "linux är framtiden". Det har sagt så länge nu. Vätgasbilar är framtiden. Elbilar är framtiden. Men inte ser man en massa sådana köra omkring. Använd det OS som man trivs med (så länge det inte är Apples )

Ubuntu är i regel väldigt lättanvänt, har lekt runt i det då jag gick på gymnasiet. Windows kan jag än sitta och svära åt även fast jag kört windows sedan w95.

Sedan jag är inte den som talar gott om apple och deras os då jag hatar deras produkter dessutom, men apples os är ju linuxbaserat om jag inte helt missminner mig, så blir ju lite att motsäga sig en del på ett vis. Även jag motsäger mig så tänker inte säga emot.

egentligen inte, IOS är ju sitt eget idag oavsett vad det är baserat på. Det är ju ingen som om man frågar dem ifall de kör linux svarar "ja, jag kör IOS".

Jag har sällan haft stora problem med vare sig Windows eller de linux-distributioner jag testat, men eftersom windows är så smidigt för mig och de flesta som köper datorer inte bryr sig så känns det svårt för linux att slå igenom.

Svårt tror jag inte, fortsätter microsoft i samma veva som med windos 8 så tror jag det kommer vända, då windows 8 är anpassad för smartphones och surfplattor så lär dom till slut ändra om till att man helt måste köpa touch skärmar m.m för att ens kunna nyttja windows. Många jag läst och hört av som verkligen ogillar w8, jag kommer försöka stanna på w7 så länge som jag kan. Men när jag väl inte kan det längre så kommer nog linux bli första hands valet för mig. Väntar tills fler spel stödjer linux före bara.

Medlem

Steam: the final frontier. These are the voyages of the Valve Company. Its infinite mission: to explore strange new computer experiences, to seek out new hardware and software, to boldly go where no company has gone before.

Nä men allvarligt, steamOS ser ut att ha potential, för det kommer främja PC'n igen, och framförallt ge Öppenhet.
Och utveckling sker "oftast" i spurter(igen källa på detta ) för att sedan avta, stå åt sidan för att vänta på övrig teknologi att komma ikapp och sedan spurta igen.

Och jag tror datorn är där igen, efter att stått åt sidan några år nu. Titta bara VR och liknande, och nu steamOS.

Att steamOS finns ute för diverse utvecklare att skjuta fram nya innovationer och integrera dessa med SteamOS, men inte bara utvecklare utan även användare och har möjlighet till stora framgångar vilket syns genom allt extra material till t,ex Workshop osv.

Kort distans streaming är ju bara början, målet är ju långdistans som faktiskt är lika bra och användarvänligt.

Det här är ju en bra början på infrastrukturen, och genom att säga att något är framtiden, så är det nog mycket väl sant, när man valt att specificera sig i ett område och göra det öppet för allmänheten. Syftar på argumentet med Elbilar och vätgasbilar, där ingen av dess ideér eller konstruktioner med ritningar osv är helt öppen för vilken konsument som helst, nä där är det stängt för pengar ska tjänas. Det är inte Linux i sig som är framtiden, utan det är öppenheten!

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Pretorian24:

På Valves sida så pratar dem om "SteamOS-maskin".. att det är den som ska streama spel från Mac eller PC. Men vad är SteamOS-maskin?

En SteamOS-maskin är väl en maskin med SteamOS på, svårare än så är det väl inte?

Hur ser en sån maskin ut då? Kan du länka?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Pretorian24:

På Valves sida så pratar dem om "SteamOS-maskin".. att det är den som ska streama spel från Mac eller PC. Men vad är SteamOS-maskin?

En SteamOS-maskin är väl en maskin med SteamOS på, svårare än så är det väl inte?

Hur ser en sån maskin ut då? Kan du länka?

Med "maskin" menar man väl vilken elektronisk produkt som helst som kan köra SteamOS, så det finns inget att länka exempel på. Eller för många, hur man nu ser det. Eller trollar nu med mig?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Pretorian24:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Pretorian24:

På Valves sida så pratar dem om "SteamOS-maskin".. att det är den som ska streama spel från Mac eller PC. Men vad är SteamOS-maskin?

En SteamOS-maskin är väl en maskin med SteamOS på, svårare än så är det väl inte?

Hur ser en sån maskin ut då? Kan du länka?

Med "maskin" menar man väl vilken elektronisk produkt som helst som kan köra SteamOS, så det finns inget att länka exempel på. Eller för många, hur man nu ser det. Eller trollar nu med mig?

Nej jag trollar inte. Men jag tycker inte det har framgått vad det är för maskin som kör OSet. Är det min Samsung SmartTV eller måste jag köpa en PC för detta?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Nej jag trollar inte. Men jag tycker inte det har framgått vad det är för maskin som kör OSet. Är det min Samsung SmartTV eller måste jag köpa en PC för detta?

Om det inte redan har kommit, så kommer det nog systemkrav på hårdvaran för SteamOS. Då kan du se vad som kan köra det och vad som inte kan. I och med att det står "Håll ögonen öppna under de kommande dagarna för mer information." på deras informationssida på Steam så kommer det kanske inom kort.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

jkw
Medlem

PC != Windows.

Ändra artikeln så det står OSX och Windows.

Medlem
Skrivet av jkw:

PC != Windows.

Ändra artikeln så det står OSX och Windows.

det står ju PC och Mac...räcker inte det?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Kör linux (ubuntu) dualboot med windows. Loggar ändast in på win om jag ska spela arma3. Kör amd gpu. Kommer uppdateringar på drivrutiner regelbundet nu mer. Dota2 tycker jag flyter bättre i linux, l4d2 har högre fps etc. Så drivrutiner finns det allt. Steam säger till när nya drivisar finns. Ts3 finns, mumble finns... Det mesta finns, sålänge dina favoritspel stödjer linux, ser jag ingen anledning att köra win, o quake, rullar ju alltid bäst med tux!

jkw
Medlem
Skrivet av Propy:

det står ju PC och Mac...räcker inte det?

Nej. Det är 2013 nu, inte 1976.

Skriv svar