Valve tillkännager Steam Machines

ELF
Medlem

Frågan är dock. Hur mycket prestanda skulle man tjäna gentemot annan standard dist så som Ubuntu?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Avstängd
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av olafpawbelt:

Gillar idén i alla fall, jag har då registrerat mig för att testa en av maskinerna.
Spela roll om det är en mindre variant av en dator, men jag ser inget fel med att göra en sån här maskin som ska vara i vardagsrummet.
Får hålla tummarna att man får pröva

Är operativsystemet öppet betyder ju det att vi kommer få en massa intressanta tjänster. Lär inte dröja länge innan någon kunnig fixa stöd för exempelvis Netflix.

Mjo sant, men får för mig att det varit skrivet om om att det ska vara öppet. Kan ha fått för mig fel av det jag läste på steams sida då man fick veta detta.

Medlem

Bild på första prototypen, exklusivt för er här på FZ.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av NaxoS:

Så dom har gjort transformerat en öppen PC plattform med många möjligheter. Till en PC plattform som är krångligare och vill helst att du endast köper spel på Steam? "Som vi har längtat!"

De har väl inte sagt att Steam till vanliga datorer kommer att avskaffas? Eller... missade jag något?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Känns som waste of time. En kabel mellan datorn och TV'n kostar några hundra.

Medlem

Kanske?

Medlem
Skrivet av obitwice:

Hahaha, undrar hur många som kommer att avboka ps4 och xboxone?

Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av walter_iego:

VALVe vill att man hellre kör med deras egna prylar än att man köper datorer tydligen. Detta kommer nog inte göra PC-tillverkarna så där värst glada, eller?

Har du koll på vad du pratar om nu? Du MÅSTE göra skillnad på mjukvara och hårdvara.

PC tillverkare är Microsoft som skapar operativsystemet Windows
Tillverkare av hårdvara är tex. Intel, NVIDIA och AMD. Dessa är inte beroende av något operativsystem. Detta funkar till det mesta som Window soch Linux.

För de som tillverkar hårdvara är det ingen skillnad alls. NVIDIAs och AMDs grafikkort kommer fortfarande att behövas.

Det roliga är att Valve kommer optimera spelet för att flyta bra på en standard steambox vilket i sin tur leder till att spelen kommer optimeras där efter och finns då ingen orsak att köpa sig feta grafikkort som titan eller köra sli / cf.

Blir steambox sedan populär lär fler utvecklare köra på samma stil.

Om sedan stora utvecklare som EA, ActivisionBlizzard och Ubisoft som utvecklar till flera plattformar samtidigt kommer se det här som största orsaken att inte släppa en PC variant av spelet utan bara köra samma inställningar på konsoler som på steamboxes.

Den här nyheten är enbart negativ för PC spelare med high end system. För konsolägare är det mest positiv då det betyder att allt fler PC exklusiva titlar kommer optimeras för steambox och där kommer övergången till en konsol vara liten.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av obitwice:

Hahaha, undrar hur många som kommer att avboka ps4 och xboxone?

Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av walter_iego:

VALVe vill att man hellre kör med deras egna prylar än att man köper datorer tydligen. Detta kommer nog inte göra PC-tillverkarna så där värst glada, eller?

Har du koll på vad du pratar om nu? Du MÅSTE göra skillnad på mjukvara och hårdvara.

PC tillverkare är Microsoft som skapar operativsystemet Windows
Tillverkare av hårdvara är tex. Intel, NVIDIA och AMD. Dessa är inte beroende av något operativsystem. Detta funkar till det mesta som Window soch Linux.

För de som tillverkar hårdvara är det ingen skillnad alls. NVIDIAs och AMDs grafikkort kommer fortfarande att behövas.

Det roliga är att Valve kommer optimera spelet för att flyta bra på en standard steambox vilket i sin tur leder till att spelen kommer optimeras där efter och finns då ingen orsak att köpa sig feta grafikkort som titan eller köra sli / cf.

Blir steambox sedan populär lär fler utvecklare köra på samma stil.

Om sedan stora utvecklare som EA, ActivisionBlizzard och Ubisoft som utvecklar till flera plattformar samtidigt kommer se det här som största orsaken att inte släppa en PC variant av spelet utan bara köra samma inställningar på konsoler som på steamboxes.

Den här nyheten är enbart negativ för PC spelare med high end system. För konsolägare är det mest positiv då det betyder att allt fler PC exklusiva titlar kommer optimeras för steambox och där kommer övergången till en konsol vara liten.

Det var det jag tänkte, du utvecklade det ljusår bättre än mig.

Jag måste ge VALVe en applåd för allt vad de företar sig, det har sannerligen ingen tid att utveckla nya spel. HL3 kommer säkert om fem år.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Förlåt, men hur är detta någonting dåligt, Ni som antyder på det?

Jag kanske är naiv, men jag ser detta som ett otroligt bra steg för PC som spelplattform. Självklart är det något som egentligen låser ner en dator till Steam, då de flesta speltillverkare inte stödjer Linux direkt idag, men det är ett ytterligare VAL för konsumenten. Vilket oavsett är win, eftersom det kommer göra att företagen kommer bli tvugna att slåss om konsumenternas gunst YTTERLIGARE = Mer kraft åt oss

Medlem

Dota2 kommer ju komma till Linux, och det är rätt många som spelar det även om jag personligen håller mig till LoLs mer actionfyllda lättsamma variant av moba.

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av obitwice:

Hahaha, undrar hur många som kommer att avboka ps4 och xboxone?

Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av walter_iego:

VALVe vill att man hellre kör med deras egna prylar än att man köper datorer tydligen. Detta kommer nog inte göra PC-tillverkarna så där värst glada, eller?

Har du koll på vad du pratar om nu? Du MÅSTE göra skillnad på mjukvara och hårdvara.

PC tillverkare är Microsoft som skapar operativsystemet Windows
Tillverkare av hårdvara är tex. Intel, NVIDIA och AMD. Dessa är inte beroende av något operativsystem. Detta funkar till det mesta som Window soch Linux.

För de som tillverkar hårdvara är det ingen skillnad alls. NVIDIAs och AMDs grafikkort kommer fortfarande att behövas.

Det roliga är att Valve kommer optimera spelet för att flyta bra på en standard steambox vilket i sin tur leder till att spelen kommer optimeras där efter och finns då ingen orsak att köpa sig feta grafikkort som titan eller köra sli / cf.

Blir steambox sedan populär lär fler utvecklare köra på samma stil.

Om sedan stora utvecklare som EA, ActivisionBlizzard och Ubisoft som utvecklar till flera plattformar samtidigt kommer se det här som största orsaken att inte släppa en PC variant av spelet utan bara köra samma inställningar på konsoler som på steamboxes.

Den här nyheten är enbart negativ för PC spelare med high end system. För konsolägare är det mest positiv då det betyder att allt fler PC exklusiva titlar kommer optimeras för steambox och där kommer övergången till en konsol vara liten.

Vadå negativ för de med en high end PC? Jag förstår inte varför man ska hålla sig till PC endast, är det en ny trend?

Har aldrig fattat detta konsol hat hit och dit. Finns det inte bättre saker att hata.

Inaktiv
Skrivet av Lolflakes:

Gordon teleporteras till denna planet, dödar allt i sin väg och spränger planeten. Slutet gott, jorden är räddad.

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av obitwice:

Hahaha, undrar hur många som kommer att avboka ps4 och xboxone?

Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av walter_iego:

VALVe vill att man hellre kör med deras egna prylar än att man köper datorer tydligen. Detta kommer nog inte göra PC-tillverkarna så där värst glada, eller?

Har du koll på vad du pratar om nu? Du MÅSTE göra skillnad på mjukvara och hårdvara.

PC tillverkare är Microsoft som skapar operativsystemet Windows
Tillverkare av hårdvara är tex. Intel, NVIDIA och AMD. Dessa är inte beroende av något operativsystem. Detta funkar till det mesta som Window soch Linux.

För de som tillverkar hårdvara är det ingen skillnad alls. NVIDIAs och AMDs grafikkort kommer fortfarande att behövas.

Det roliga är att Valve kommer optimera spelet för att flyta bra på en standard steambox vilket i sin tur leder till att spelen kommer optimeras där efter och finns då ingen orsak att köpa sig feta grafikkort som titan eller köra sli / cf.

Blir steambox sedan populär lär fler utvecklare köra på samma stil.

Om sedan stora utvecklare som EA, ActivisionBlizzard och Ubisoft som utvecklar till flera plattformar samtidigt kommer se det här som största orsaken att inte släppa en PC variant av spelet utan bara köra samma inställningar på konsoler som på steamboxes.

Den här nyheten är enbart negativ för PC spelare med high end system. För konsolägare är det mest positiv då det betyder att allt fler PC exklusiva titlar kommer optimeras för steambox och där kommer övergången till en konsol vara liten.

Varför är det negativt? Kan du inte bara dual-boota skiten på din PC, eller har jag förstått fel?

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Förlåt, men hur är detta någonting dåligt, Ni som antyder på det?

Som jag förklarade tidigare är steambox en PC-konsol som spel kommer optimeras efter.

Tänk dig att köra steambox spel på nästa generations motsvarighet till Radeon 7790 eller vad nu standard steambox kommer utrustas med i sådär 5 år innan du måste uppgradera burken igen.
Då försvinner behovet av att ha 2-3 bra grafikkort i din PC.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det här kommer båda gott för spel till linux. Och jag har alltid velat he ett operativ system bara för spel, så man kan plocka ur max prestanda ur datorn, utan en massa onödigt skit som i windows. Om dom kan integrera Xbmc för multimedia så är det perfekta operativ systemet för mig.

Medlem
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Lolflakes:

Gordon teleporteras till denna planet, dödar allt i sin väg och spränger planeten. Slutet gott, jorden är räddad.

Vill inte låta som en bitch, men det är faktiskt en stjärna

Medlem
Skrivet av Grimley:

Vadå negativ för de med en high end PC? Jag förstår inte varför man ska hålla sig till PC endast, är det en ny trend?

För som jag skrev tidigare optimeras PC spelen efter steambox finns det inget behov av high end grafikkort på flera år.

Ta CS:GO tex. spelet är optimerat för att flyta för så många som möjligt och anpassat efter något low end grafikkort. Därför räcker det med ett Radeon 7870 eller GTX 660 för att nå 120 minimum fps och medel runt 150 fps maxat på en 1080p skärm.
Med spel som optimeras efter steambox kommer det vara precis som med CS:GO att behovet för att maxa ett spel kommer ligga så otroligt lågt i många år att det inte finns en mening med att uppgradera datorn.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av neocon:

"Kommer jag att kunna bygga min egen box att köra SteamOS på?
Ja.

Kan jag hacka den här boxen? Köra ett annat OS? Ändra hårdvara? Installera min egen mjukvara? Använda den för att bygga en robot?
Javisst.

Kan jag ladda ner operativsystemet och prova det?
Du kommer att kunna ladda ner det, (inklusive källkoden, om du vill) men inte ännu.
"

Tänk om en så öppen plattform fick en betydande del av "konsoll"-marknaden. Man kan ju hoppas!

Fast då försvinner ju lite av hela konceptet som gör en konsoll. En konsoll är en låst plattform där du är garanterad att du kan spela spelen som är gjorda för den och för de som inte vill bry sig om uppgraderingar osv.

Medlem

Trevligt med konkurrens både för MS och Elgiganten/Alienware. Förhoppningsvis leder detta till att Linix i sin tur blir mer populärt och att en Åman sist (Ubuntu?) kan växa och bli ett fullgott alternativ till Windows med bra stöd från 3e part.
Dock kan inte SteamOS i sin grund anses vara så imponerande, en Valve-styrd plattform som de oinskränkt härskar över utan konkurrens eller inflytande från andra, i värsta fall. Nå, den som lever får se och konkurrens är alltid bra, undrar bara om Valve tillåter någon sådan på sin plattform...

Medlem

Kul! Tror jag.

Medlem

Jag ser bara fördelar med den här satsningen. Jag tror inte att Valves fokus är varken att tjäna pengar på steam machines eller SteamOS, utan att säkra PC-spelandet och därmed sin spelförsäljning för framtiden.

För det första skulle de knappast lansera SteamOS utan att ha börjat fixa linuxklienter för sitt befintliga utbud, vilket antagligen inte är jättesvårt om viljan finns.
SteamOS är öppet och med fri källkod kommer det sannolikt att gå att köra på vilken PC som helst samtidigt som det knappast kommer att ha en fet prislapp som Windows.
Steam Machines låter helt enkelt som en rad skräddarsydda speldatorer som är mer praktiska att använda till en TV än en vanlig PC.

Säga vad man vill om Steam, men det har hållt liv i PC-spelandet tack vare att folk köper mycket mer spel när de är lättillgängliga. Väldigt många som antingen inte hade brytt sig om att spela spelet eller piratkopierat det har inget emot att betala för sig när det levereras direkt till datorn och betalas via nätet med några musklick.

k3m
Medlem

woohoo nu finns det absolut ingen anledning alls att äga en traditionell konsol fy fan va nice det här låter

Medlem

Kommer det vara DRM?

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av obitwice:

Hahaha, undrar hur många som kommer att avboka ps4 och xboxone?

Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av walter_iego:

VALVe vill att man hellre kör med deras egna prylar än att man köper datorer tydligen. Detta kommer nog inte göra PC-tillverkarna så där värst glada, eller?

Har du koll på vad du pratar om nu? Du MÅSTE göra skillnad på mjukvara och hårdvara.

PC tillverkare är Microsoft som skapar operativsystemet Windows
Tillverkare av hårdvara är tex. Intel, NVIDIA och AMD. Dessa är inte beroende av något operativsystem. Detta funkar till det mesta som Window soch Linux.

För de som tillverkar hårdvara är det ingen skillnad alls. NVIDIAs och AMDs grafikkort kommer fortfarande att behövas.

Det roliga är att Valve kommer optimera spelet för att flyta bra på en standard steambox vilket i sin tur leder till att spelen kommer optimeras där efter och finns då ingen orsak att köpa sig feta grafikkort som titan eller köra sli / cf.

Blir steambox sedan populär lär fler utvecklare köra på samma stil.

Om sedan stora utvecklare som EA, ActivisionBlizzard och Ubisoft som utvecklar till flera plattformar samtidigt kommer se det här som största orsaken att inte släppa en PC variant av spelet utan bara köra samma inställningar på konsoler som på steamboxes.

Den här nyheten är enbart negativ för PC spelare med high end system. För konsolägare är det mest positiv då det betyder att allt fler PC exklusiva titlar kommer optimeras för steambox och där kommer övergången till en konsol vara liten.

Läs : Öppet operativsystem.

Du talar i nattmössan du.

Skrivet av marcus8958:

För som jag skrev tidigare optimeras PC spelen efter steambox finns det inget behov av high end grafikkort på flera år.

Njae, pressreleasen tyder på att en Steam Machine är något annat än en låst konsoll med spikad hårdvara. Det kommer finnas maskiner optimerade för high-end, och det kommer finnas billigare maskiner. Vissa av dessa kommer vara uppgraderbara med de senaste grafikkorten (helt upp till tillverkaren).

Finns det ett intresse och en marknad för high-end-spel så kommer det att göras high-end-spel. Ingenting tyder på att Valve kommer sätta tumskruvar på utvecklarna och tvinga dem till att möta deras prototyp-hårdvara. Tvärt om, deras prototyp tycks vara helt fokuserad på high-end och uppgraderbarhet.

"Steam Machine" är inte en konsoll, det är en etikett som valve sätter på vardagsrumsdatorer som har SteamOS-kompatibel hårdvara.

Medlem

Suck... vilken "nyhet"....

Medlem

Kan jag installera steamOS på min ps4?!?!?!?


signatur

Meep!

Medlem

De hoppas väl på särskilda satsningar på optimering där utvecklare kan arbeta efter en särskild hårdvara istället för att optimera för allt. "Opt. for Steam Machines" ligger väl inte långt borta.

Medlem

Jag fattar inte.... Vad är meningen med denna maskin?

Medlem

För att spela PC på TV eller projektor i vardagsrummet behöver du antingen ha din dator i vardagsrummet nära tvn eller en lång HDMI/DVI/vga kabel som du kopplar till tv.

Personligen vill jag inte ha min dator i vardagsrummet eftersom den låter förjävligt. Jag vill heller inte köpa 20 meter HDMI, 20 meter förlängning till mina USB grejer som mus, tangentbord, handkontroller och joysticks.

Utöver det är väl själva grejen att du streamar spel från din monsterdator (som låter förjävligt) till din tv via steam machine som använder certifierat steamOS kompatibel hårdvara. Alltså ett enkelt paket för den som inte orkar/vill sätta ihop sin egen "steam machine".

Steam machines låter bra tycker jag.


signatur

Taskigt.

Skriv svar