Levine gillar SteamOS: "Ett modigt steg mot öppenhet"

Robot
Levine gillar SteamOS: "Ett modigt steg mot öppenhet"

Bioshock-kreatören Ken Levine menar att Valves satsning är "modig och kraftfull". Men vad tycker du?

#valve


Medlem
Levine gillar SteamOS: "Ett modigt steg mot öppenhet"

Kan ju inte säga att nått av valen stämde på mig. Jag är positiv till att man försöker få Linux mer mainstream och DET ser jag fram emot, ifall det någonsin händer, vilket jag inte tror.

SteamOS i sig skiter jag fullständigt i.

Medlem

Kommer man köra detta på PC eller är det bara deras egna konsoler?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kommer man köra detta på PC eller är det bara deras egna konsoler?

Du väljer! SteamOS kan köras på vilken vanlig PC som helst. Men Valve kommer även släppa "skräddarsydda" maskiner installerade med SteamOS. Men inget hindrar dig från att bygga själv.

Medlem

Jag kommer att köra det om det fungerar på min PC. Tveksamt om jag köper en SteamBox, eller vad det nu blir, enbart för att köra det.

ELF
Medlem

Kommer testa virtuellt bara för att se hur det är, men kommer inte använda det.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Enda problemet är väl för de som använder sin PC för annat än bara spel på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av zoid:
Skrivet av Hipshot:

Kommer man köra detta på PC eller är det bara deras egna konsoler?

Du väljer! SteamOS kan köras på vilken vanlig PC som helst. Men Valve kommer även släppa "skräddarsydda" maskiner installerade med SteamOS. Men inget hindrar dig från att bygga själv.

Så enkelt sagt du kan bygga din egen konsol till tv ifall du vill det eller bara använda det på din vanliga burk.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Kombinerat med Mantle så kan nog Microsoft tappa en hel del av sitt grepp över PC-spelmarknaden.

k3m
Medlem

om steamOS är ett linux man kan spela alla spel på, så är det guld värt.

förstår ni, vi slipper windows för gott.

Medlem

Hur öppet det blir återstår attbse, men konkurrens och valfrihet är alltid bra. Dock så kan jag inte hålla med om att gamers generellt skulle vara smarta nog att välja bort dåliga produkter och lösningar, tvärt om.
Eller så tycks folk bara uppskatta mikrotransaktionwr, p2w, always online, day 1 dlc, söndermjölkande av spelserier ETC så det döljer så bra numera :/

Avstängd
Skrivet av Securion:

Jag kommer att köra det om det fungerar på min PC. Tveksamt om jag köper en SteamBox, eller vad det nu blir, enbart för att köra det.

Tror nog det kommer funka på din pc, varför skulle det inte göra det?

Sedan så är väl tanken att dom släpper dessa maskiner just för att det finns dom som inte orkar fippla med sladdar och elände och istället köper det färdigt, precis som det är vanligtvis.
Jag själv är en av dessa som verkligen inte orkar bråka med dessa små sladdar som ska in lite här och var på moderkortet Jag köper hellre färdigt eller fixar delarna och ser till att företaget där jag beställde bygger ihop det åt mig för en liten summa.

Medlem

Hrmm ja en virtuell spelmaskin som körs i Windows 8 Hyper V Manager med VT-x och VT-d kanske vore något, nya IvyBridge-E 4930k verkar stödja det fullt ut, frågan är bara vilka moderkort som också gör det...

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kommer man köra detta på PC eller är det bara deras egna konsoler?

Du kommer kunna köra det på din pc. Om du inte vill välja kan du ha både windows och steamOS installerat på din hårdisk och välja vid uppstart vilket OS du vill köra

phi
Medlem
Skrivet av conthox:

Enda problemet är väl för de som använder sin PC för annat än bara spel på.

Det är väl snarare ett icke-problem? Använder man sin PC för annat så är ju knappast en Steam Machine med endast SteamOS ett vettigt alternativ.

Sen lär det ju med största sannolikhet gå att dualboota SteamOS och Windows, OS X, etc. Fast då fyller väl egentligen inte Steam Machine något riktig syfte mer än att vara en skräddarsydd gamingdator.

Medlem

Ja förstår inte riktigt vitsen med SteamOS. Annat än att os'et kan jobba på en lägre nivå mot hårdavaran och då bjuda på bättre optimeringar och följdaktligen få bättre prestanda. Det är ju minst sagt en hel del processer och services igång i bakgrunden i Win7 t.e.x.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av conthox:

Enda problemet är väl för de som använder sin PC för annat än bara spel på.

Det är väl snarare ett icke-problem? Använder man sin PC för annat så är ju knappast en Steam Machine med endast SteamOS ett vettigt alternativ.

Sen lär det ju med största sannolikhet gå att dualboota SteamOS och Windows, OS X, etc. Fast då fyller väl egentligen inte Steam Machine något riktig syfte mer än att vara en skräddarsydd gamingdator.

Jo, det var det jag menade. För den som gör mer än bara spelar är SteamOS inte ett alternativ. Skall man dual-boot, jovisst, det kanske går, men är knappast optimalt. Att köra dual-boot för att köra ett OS som är optimerat för spel går inte hand i hand.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

SteamOS ihop med att nVidia sa att de ska göra en liten ansträngning att fixa lite bättre drivrutiner till sina grafikkort till Linux tycker jag låter rätt spännande. Jag har inget att vinna på att det går dåligt för SteamOS så jag hoppas det går bra för dem


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Vet man om SteamOS är låst till just Valve eller kan jag slänga in vad jag vill?
I så fall så ja tack gärna!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Varje gång Levine nämns läser jag ALLTID Lanvin och undrar varför ett fransk modehus kommenterar spelnyheter xD

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Kan ju inte säga att nått av valen stämde på mig. Jag är positiv till att man försöker få Linux mer mainstream och DET ser jag fram emot, ifall det någonsin händer, vilket jag inte tror.

SteamOS i sig skiter jag fullständigt i.

Det handlar nog inte så mycket om att få Linux att bli mer mainstream, utan snarare att försöka minska Microsoft:s monopol på spelmarknaden. Newell har ju sagt flera gånger att han ogillar deras sätt att arbeta på.

Finns det något företag som kan bjuda på motstånd inom PC-gaming så är det ju Valve. De har väl upp emot 70% av marknaden tack vare Steam. Ingen vet ju heller HUR stora de är, då de inte är börsnoterade. De kan tjäna samma summor som EA och Activision och ingen skulle veta om det.

Jag tror att större utgivare gör sig en otjänst i att inte hoppa på en sådan här grej. Valve har varit smarta, då de redan idag har i princip alla världens PC-spelare som kunder. Jag tror inte man vill neka dem i ett sådant här läge. EA fortsätter spreta på med Origin men det är ju en blek kopia at best.

Medlem

fler linuxdistros ftw


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem

Nice att det kommer och så, men jag kommer inte att köra SteamOS.
Jag har kvar mitt vanliga och kommer inte köpa någon speciell extra pc att köra SteamOS på för spel.
Hoppas bara att steam inte gör något stort misstag att lägga till någon special tjänst som endast SteamOS kommer att ha och inte det vanliga steam. Tänker detta konto delning med vänner som det är tal om.
Om det kommer bli "SteamOS only" så tror jag att de kommer få väldigt många klagomål.

Skrivet av Winzi:

Nice att det kommer och så, men jag kommer inte att köra SteamOS.
Jag har kvar mitt vanliga och kommer inte köpa någon speciell extra pc att köra SteamOS på för spel.
Hoppas bara att steam inte gör något stort misstag att lägga till någon special tjänst som endast SteamOS kommer att ha och inte det vanliga steam. Tänker detta konto delning med vänner som det är tal om.
Om det kommer bli "SteamOS only" så tror jag att de kommer få väldigt många klagomål.

Tror inte "Linux Only" är så långt borta om Microsoft fortsätter utveckla Windows i samma riktning som win8, och steam-maskinerna bildar en tillräckligt stor install base.
Att forcera exklusivitet på samma sätt som konsolltillverkarna finns det ingen poäng med så länge SteamOS är fritt och gratis. Det är dock inte helt omöjligt att utvecklarna slutar porta spel till Windows om Microsoft lyckas döda marknaden genom att utveckla Windows åt fel håll.

Medlem

Som jag ser det är det bara positivt.

Om Microsoft lyckas klanta sig ordentligt med Windows (och det är de ju på god väg att göra), så har vi ett alternativ. Om inte så kan det fungera som just Vavle presenterat det, ett bra HTPC OS som man kan streama spel/film samt spela lättare titlar lokalt på.

Förövrigt så kan det ju även sätta lite press på Microsoft att bättra på sitt stöd för PC spel. DirectX är ju inte direct något som de verkar lägga vidare mycket tid på. Det utvecklas ju i närmaste snigelfart, och de envisas gång på gång att göra nyaste DX versionen exklusivt till den senaste versionen av Windows.

Medlem

Bra med sådant här. Utmana Microsoft!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar