Robot
Fifa 14

NHL 14 kom häromveckan och var allt annat än ett nytt, fräscht grepp på tv-spelsporten. Fifa 14 kommer från samma team och frågan är då självklar: har den spelserien också stannat i utvecklingen?

#nhl-14, #ea-sports, #madden-nfl-25, #fifa-14, #fifa-13


Inaktiv
Fifa 14

Jag brukar köpa FIFA vartannat år och detta år är det dags igen Men jag ska vänta in det till ps4.

Skribent

Ja jag kanske borde nämnt att det kommer en version till PS4 också, som innehåller Ignite Engine som ska göra spelet ännu snyggare och bättre, men jag valde att låta bli

Skrivet av eatem:

Jag brukar köpa FIFA vartannat år och detta år är det dags igen Men jag ska vänta in det till ps4.

Ja jag kanske borde nämnt att det kommer en version till PS4 också, som innehåller Ignite Engine som ska göra spelet ännu snyggare och bättre, men jag valde att låta bli

Medlem

Har för mig att man får Fifa 14 till Xbone/PS4 för ett kraftigt nedsatt pris om man köper det till Xbox 360/PS3. Eller är jag helt ute och cycklar?

Redaktör
Skrivet av FrenchHotCat:

Har för mig att man får Fifa 14 till Xbone/PS4 för ett kraftigt nedsatt pris om man köper det till Xbox 360/PS3. Eller är jag helt ute och cycklar?

Japp, för ca 100 kr byter du in det gamla exemplaret mot ett nytt. Kommer gälla en rad spel till båda plattformarna.


signatur
Medlem

Tycker det är tråkigt att FZ ger högt betyg på dessa sport spel som bara är en puts på föregående version.. Man borde inte uppmuntra sådant.

Fifa gänget har dock varit lite flitigare än NHL gänget som är fega och lata! Menysystem som introducerades i NHL 2003/2004 är sämst och horribelt och det är fruktansvärt att de fortfarande inte bytt ut det 10 år senare. Spelarna ser ut som hämtade från Gears of War, avsaknaden av en PC version av NHL är ytterligare ett bevis på deras Lathet, medans FIFA brukar bjuda på en och det skall de verkligen ha credit för! Även Fifa gängets illustration av spelarna är 100 gånger bättre än i NHL.

Så min poäng, är det brist på kreativitet så ge fan i att ge höga poäng på spelet. Får EA bara bra betyg så kommer de knappast göra någon större förändring inför nästa release.
Eller är redaktionen fyllda av mutkorv?


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av FrenchHotCat:

Har för mig att man får Fifa 14 till Xbone/PS4 för ett kraftigt nedsatt pris om man köper det till Xbox 360/PS3. Eller är jag helt ute och cycklar?

Japp, för ca 100 kr byter du in det gamla exemplaret mot ett nytt. Kommer gälla en rad spel till båda plattformarna.

Men hur går detta till mer exakt? Kan tänka mig köpa fifa 14 till ps3 nu då faktiskt om jag får det till ps4 för en hundring sen...

Redaktör
Skrivet av SgtBlack:

Tycker det är tråkigt att FZ ger högt betyg på dessa sport spel som bara är en puts på föregående version.. Man borde inte uppmuntra sådant.

Fifa gänget har dock varit lite flitigare än NHL gänget som är fega och lata! Menysystem som introducerades i NHL 2003/2004 är sämst och horribelt och det är fruktansvärt att de fortfarande inte bytt ut det 10 år senare. Spelarna ser ut som hämtade från Gears of War, avsaknaden av en PC version av NHL är ytterligare ett bevis på deras Lathet, medans FIFA brukar bjuda på en och det skall de verkligen ha credit för! Även Fifa gängets illustration av spelarna är 100 gånger bättre än i NHL.

Så min poäng, är det brist på kreativitet så ge fan i att ge höga poäng på spelet. Får EA bara bra betyg så kommer de knappast göra någon större förändring inför nästa release.
Eller är redaktionen fyllda av mutkorv?

Det där är ju samma problem varje år. Spelen ÄR bra, och de BLIR bättre. För den icke särskilt intresserade (t.ex. jag själv, som lirar några matcher om året med polare och ett par öl) är det verkligen inte värt 600 kr per år. För en galet fotbollsintresserad person som Tomas Nilsson, däremot, är ändringar i kontroller, laguppställningar och allt annat nytt motivation nog. Han och jag har årliga strider om detta när jag korrar hans recensioner och han försvarar sina betyg.


signatur
Redaktör
Skrivet av eatem:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av FrenchHotCat:

Har för mig att man får Fifa 14 till Xbone/PS4 för ett kraftigt nedsatt pris om man köper det till Xbox 360/PS3. Eller är jag helt ute och cycklar?

Japp, för ca 100 kr byter du in det gamla exemplaret mot ett nytt. Kommer gälla en rad spel till båda plattformarna.

Men hur går detta till mer exakt? Kan tänka mig köpa fifa 14 till ps3 nu då faktiskt om jag får det till ps4 för en hundring sen...

Vet ej om det spikats här i Sverige än, men i USA verkar det bli så att det är spelbutikerna som sköter det hela. Gå dit med det gamla spelet, pröjsa dina 10 dollar och knata hem med nextgen-versionen i näven.


signatur
Medlem

Som vanligt, toppbetyg på ett fullprisspel som endast har uppdaterade spelarlistor och någon smärre ändring i spelmotorn.

I samma veva klankas det ner på spel såsom Mario som har helt nya banor, power-ups och innehåll för att det inte är "tillräckligt mycket nytt" och använder en "gammal formel".

När ska spelrecensenterna sluta acceptera EAs fullprismjölkningar som snarare borde vara en billig DLC?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av eatem:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av FrenchHotCat:

Har för mig att man får Fifa 14 till Xbone/PS4 för ett kraftigt nedsatt pris om man köper det till Xbox 360/PS3. Eller är jag helt ute och cycklar?

Japp, för ca 100 kr byter du in det gamla exemplaret mot ett nytt. Kommer gälla en rad spel till båda plattformarna.

Men hur går detta till mer exakt? Kan tänka mig köpa fifa 14 till ps3 nu då faktiskt om jag får det till ps4 för en hundring sen...

Vet ej om det spikats här i Sverige än, men i USA verkar det bli så att det är spelbutikerna som sköter det hela. Gå dit med det gamla spelet, pröjsa dina 10 dollar och knata hem med nextgen-versionen i näven.

Jag funderar lite på hur detta kan vara ekonomiskt. Jag menar, en del försvarar de höga priserna med att det kostar att tillverka, skeppa, lagra, distrubera osv osv och sedan så gör dom alltså dubbel uppsättning av samma spel. En till nuvarande och en till nästa gen och tar "bara" 100 kr i mellanskillnad. Hur fungerar det egentligen?

Antingen så går dom back på det hela, eller så ljuger dom om hur mycket det kostar att ta fram nya fysiska exemplar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Håller mig till XBOX One och köpar FIFA-bundlen... Men det kliar i fingrarna


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Hur är onlineläget COOP-season, är inte det nytt? I år kan man väl köra med en vän från två skilda konsoller.. och jag hoppas det verkligen är 2vs2 också..

http://www.easports.com/fifa/news-updates-gameplay/article/fi...

När kommer PES 2014 recensionen?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SgtBlack:

Tycker det är tråkigt att FZ ger högt betyg på dessa sport spel som bara är en puts på föregående version.. Man borde inte uppmuntra sådant.

Fifa gänget har dock varit lite flitigare än NHL gänget som är fega och lata! Menysystem som introducerades i NHL 2003/2004 är sämst och horribelt och det är fruktansvärt att de fortfarande inte bytt ut det 10 år senare. Spelarna ser ut som hämtade från Gears of War, avsaknaden av en PC version av NHL är ytterligare ett bevis på deras Lathet, medans FIFA brukar bjuda på en och det skall de verkligen ha credit för! Även Fifa gängets illustration av spelarna är 100 gånger bättre än i NHL.

Så min poäng, är det brist på kreativitet så ge fan i att ge höga poäng på spelet. Får EA bara bra betyg så kommer de knappast göra någon större förändring inför nästa release.
Eller är redaktionen fyllda av mutkorv?

Det där är ju samma problem varje år. Spelen ÄR bra, och de BLIR bättre. För den icke särskilt intresserade (t.ex. jag själv, som lirar några matcher om året med polare och ett par öl) är det verkligen inte värt 600 kr per år. För en galet fotbollsintresserad person som Tomas Nilsson, däremot, är ändringar i kontroller, laguppställningar och allt annat nytt motivation nog. Han och jag har årliga strider om detta när jag korrar hans recensioner och han försvarar sina betyg.

Du skrev: För en galet fotbollsintresserad person som Tomas Nilsson, däremot, är ändringar i kontroller, laguppställningar och allt annat nytt motivation nog...

Låter mer som ett DLC och fortfarande inte värt 600 spänn för varken en fullblod eller fritidsspelare.
Vi konsumenter och jag vågar påstå ett det inte bara är jag som har åsikter kring detta, vill ha förnyelse åtminstone iaf vart 3:år och inte 10 (still counting) år.


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Paladia:

Som vanligt, toppbetyg på ett fullprisspel som endast har uppdaterade spelarlistor och någon smärre ändring i spelmotorn.

I samma veva klankas det ner på spel såsom Mario som har helt nya banor, power-ups och innehåll för att det inte är "tillräckligt mycket nytt" och använder en "gammal formel".

När ska spelrecensenterna sluta acceptera EAs fullprismjölkningar som snarare borde vara en billig DLC?

Det här blir jag bara trött på att läsa.
Visst de har inte lagt till några nya spelsätt, men det har inte heller behövts. Men att säga att de bara uppdaterar spellistorna är bara löjligt. Hela spelmotorn och sättet du spelar spelet på är ändrat.

Så innan man skriver en sån dum kommentar kanske man ska testa spelet!

Medlem

Du glömde ta med ändringarna som kmr med den nya spelmotorn till ps4 och xbox one, Grafiken och gameplay kmr få stor förändring.

Redaktör
Skrivet av erik.blom.9:

Du glömde ta med ändringarna som kmr med den nya spelmotorn till ps4 och xbox one, Grafiken och gameplay kmr få stor förändring.

Det tar vi upp när vi kikar på dem. De förändringarna påverkar ju inte PS3- och 360-versionerna.


signatur
Medlem

PES2014 har varit ute i en vecka. Nu kommer FIFA14 recensionen innan? Inte ens en jämförelserecension? Särskilt i år då PES faktiskt är en värdig motståndare. Intresset för utmanaren borde vara rätt högt.

Känns som EA varit framme med plånboken.

Medlem

Jag förstår inte tanken att ett spel ska få sämre betyg bara för att det inte är så mycket nytt från förra året, som det snackats om tidigare bland kommentarerna. Är spelet bra så är de väl bra? Säg att "Världens bästa spel" släpps med 5/5 i betyg och nästa år kommer "Världens bästa spel 2" där man putsat på konceptet med lite nya spelbara karaktärer och nya banor. Är då "Världens bästa spel 2" bara värt 1/5 i betyg eftersom det inte är så mycket nytt? Det är ju fortfarande världens bästa spel. Eller är jag ute och cyklar här?

För mig, som spelar Fifa året om (vill inte ens räkna hur många matcher det blir), så är Fifa-serien 5/5 i ren spelglädje och jag vill bara ha puts och förfinande från år till år.

Redaktör
Skrivet av Magwill:

PES2014 har varit ute i en vecka. Nu kommer FIFA14 recensionen innan? Inte ens en jämförelserecension? Särskilt i år då PES faktiskt är en värdig motståndare. Intresset för utmanaren borde vara rätt högt.

Känns som EA varit framme med plånboken.

Det EA varit framme med är spelbar kod i god tid innan release. PES släpptes i torsdags och vi fick koden efter det, vi kan inte gärna recensera spel vi inte har. PES-recension kommer för övrigt i morgon.

Uppskattar för övrigt inte såna där mutanklagelser, de får du gärna lägga ner. Vi gör alltid ett så bra jobb vi kan och jag räknar inte med att alla tycker att vi tycker rätt om allt. Men att slentrianmässigt kasta ur sig mutanklagelser är orättvist.


signatur
Medlem

Det kliar i FIFA-fingrarna som fan! Dock håller jag på att skriva magisteruppsats nu och införskaffar jag FIFA kommer hela min tillvaro tillika utbildning rasa samman fullständigt...


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Ni borde testa på PS2, som en honör till det sista PS2-spelet.

Medlem
Skrivet av musse1:

Jag förstår inte tanken att ett spel ska få sämre betyg bara för att det inte är så mycket nytt från förra året, som det snackats om tidigare bland kommentarerna. Är spelet bra så är de väl bra? Säg att "Världens bästa spel" släpps med 5/5 i betyg och nästa år kommer "Världens bästa spel 2" där man putsat på konceptet med lite nya spelbara karaktärer och nya banor. Är då "Världens bästa spel 2" bara värt 1/5 i betyg eftersom det inte är så mycket nytt? Det är ju fortfarande världens bästa spel. Eller är jag ute och cyklar här?

En del recensenter sätter t ex minus på grund av prislappen, eller rättare sagt "värdet" eller "prisvärdet". I alla fall de som recenserar t ex grafikkort, kan ge lägre betyg om det är dyrt i förhållande till vad det borde kosta, eller vad liknande produkter kostar.

Om det hade tillämpats här, så hade det nog blivit ett stort fett minus på grund av att prislappen kontra skillnaden som "uppgraderingen" gör inte är speciellt prisvärd.

Fast det kanske beror lite på hur man ser det. Ser man spelet som en helt fristående enhet, där man bedömer spelet för vad det är och inget annat - då kanske det höga betyget. Om man ser spelet som en uppgradering eller en expansion, hade det varit Ok med den prislappen då?

Var går gränsen mellan fullt spel, expansion och DLC? För mig så är FIFA14 inte mer än ett DLC till FIF13, vad är det som gör att det är Ok att släppa FIFA14, trots så lite nytt, som ett helt nytt spel?

Warhammer 40k DoW-expansionerna innehöll allt som originalet hade plus den nya armén som man kunde spela som, men det kostade inte som ett nytt spel utan det var en expansion. (Man kunde spela som den nya fraktionen och möta de gamla, men inte spela som de gamla utan att ha de expansionerna också.)

För att dra en liten liknelse, tänk er att det hade varit ett RTS som utspelas i nutid där arméerna har samma vapen, tanks och så vidare som de riktiga arméerna har. Tänk er att spelet släpps som "World War" och kommer ut varje år med uppdaterad grafikmotor, uppdaterade arméer där man har tagit bort, uppdaterat och/eller lagt till fordon och så vidare efter hur de riktiga arméerna har förändrats.

Om "World War 2013" kostade 650 kr och det sedan kom ett "World War 2014" där den svenska armén har fått nya kamoflagefärger, en ny tanks och ny världsranking. Samma uppdatering har andra arméer fått. Detta är ungefär vad som är nytt i "WW14", resten av spelet är i stort sätt detsamma som "WW13". Hade "WW14" varit värt 600 kr då, eller tycker man att det borde släppts som ett DLC eller en expansion till "WW13"?

Varför ser man annorlunda på sportspel?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av musse1:

Jag förstår inte tanken att ett spel ska få sämre betyg bara för att det inte är så mycket nytt från förra året, som det snackats om tidigare bland kommentarerna. Är spelet bra så är de väl bra? Säg att "Världens bästa spel" släpps med 5/5 i betyg och nästa år kommer "Världens bästa spel 2" där man putsat på konceptet med lite nya spelbara karaktärer och nya banor. Är då "Världens bästa spel 2" bara värt 1/5 i betyg eftersom det inte är så mycket nytt? Det är ju fortfarande världens bästa spel. Eller är jag ute och cyklar här?

En del recensenter sätter t ex minus på grund av prislappen, eller rättare sagt "värdet" eller "prisvärdet". I alla fall de som recenserar t ex grafikkort, kan ge lägre betyg om det är dyrt i förhållande till vad det borde kosta, eller vad liknande produkter kostar.

Om det hade tillämpats här, så hade det nog blivit ett stort fett minus på grund av att prislappen kontra skillnaden som "uppgraderingen" gör inte är speciellt prisvärd.

Fast det kanske beror lite på hur man ser det. Ser man spelet som en helt fristående enhet, där man bedömer spelet för vad det är och inget annat - då kanske det höga betyget. Om man ser spelet som en uppgradering eller en expansion, hade det varit Ok med den prislappen då?

Var går gränsen mellan fullt spel, expansion och DLC? För mig så är FIFA14 inte mer än ett DLC till FIF13, vad är det som gör att det är Ok att släppa FIFA14, trots så lite nytt, som ett helt nytt spel?

Warhammer 40k DoW-expansionerna innehöll allt som originalet hade plus den nya armén som man kunde spela som, men det kostade inte som ett nytt spel utan det var en expansion. (Man kunde spela som den nya fraktionen och möta de gamla, men inte spela som de gamla utan att ha de expansionerna också.)

För att dra en liten liknelse, tänk er att det hade varit ett RTS som utspelas i nutid där arméerna har samma vapen, tanks och så vidare som de riktiga arméerna har. Tänk er att spelet släpps som "World War" och kommer ut varje år med uppdaterad grafikmotor, uppdaterade arméer där man har tagit bort, uppdaterat och/eller lagt till fordon och så vidare efter hur de riktiga arméerna har förändrats.

Om "World War 2013" kostade 650 kr och det sedan kom ett "World War 2014" där den svenska armén har fått nya kamoflagefärger, en ny tanks och ny världsranking. Samma uppdatering har andra arméer fått. Detta är ungefär vad som är nytt i "WW14", resten av spelet är i stort sätt detsamma som "WW13". Hade "WW14" varit värt 600 kr då, eller tycker man att det borde släppts som ett DLC eller en expansion till "WW13"?

Varför ser man annorlunda på sportspel?

Du har många bra poänger. Men som du säger ser vi nog på spelen från lite olika håll. Jag ser det som fristående spel medan du ser det som en mindre förbättring från tidigare. Dock känner jag att priset på ett spel inte ska påverka betyget av spelet (obs, detta är mina egna åsikter och har inget att göra med FZ:s). Jag menar, ett spel blir ju inte sämre för att det är dyrt, eller bättre heller för den delen för att det är billigt. Dock kanske det är mer eller mindre prisvärt men jag förstår inte kopplingen till betyget i det fallet.

Gränsdragningen är helt klart svår. Jag som inte är någon större fantast av t.ex. förstapersonshooters (även om det händer att jag plockar fram ett sådant ibland också) tycker ju inte den genren ändrats nämnvärt på väldigt länge nu. Grafiken blir lite bättre, fienderna dör lite snyggare, andra vapen men i övrigt same same. För mig är ju inte 600 pesetas prisvärt på en ny version av Call of Duty men för någon annan är det det. Dock tycker jag ju inte att spelet ska få sämre betyg för det. Senaste spelet i serien är ju väldigt bra.

Men sedan kan man ju också fråga sig hur mycket ett sportspel kan utvecklas från år till år. Sporten är ju den samma, 22 spelare på en gräsplan med boll och domare. Det finns inte mycket utrymme att vara kreativ på.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av musse1:

Jag förstår inte tanken att ett spel ska få sämre betyg bara för att det inte är så mycket nytt från förra året, som det snackats om tidigare bland kommentarerna. Är spelet bra så är de väl bra? Säg att "Världens bästa spel" släpps med 5/5 i betyg och nästa år kommer "Världens bästa spel 2" där man putsat på konceptet med lite nya spelbara karaktärer och nya banor. Är då "Världens bästa spel 2" bara värt 1/5 i betyg eftersom det inte är så mycket nytt? Det är ju fortfarande världens bästa spel. Eller är jag ute och cyklar här?

En del recensenter sätter t ex minus på grund av prislappen, eller rättare sagt "värdet" eller "prisvärdet". I alla fall de som recenserar t ex grafikkort, kan ge lägre betyg om det är dyrt i förhållande till vad det borde kosta, eller vad liknande produkter kostar.

Om det hade tillämpats här, så hade det nog blivit ett stort fett minus på grund av att prislappen kontra skillnaden som "uppgraderingen" gör inte är speciellt prisvärd.

Fast det kanske beror lite på hur man ser det. Ser man spelet som en helt fristående enhet, där man bedömer spelet för vad det är och inget annat - då kanske det höga betyget. Om man ser spelet som en uppgradering eller en expansion, hade det varit Ok med den prislappen då?

Var går gränsen mellan fullt spel, expansion och DLC? För mig så är FIFA14 inte mer än ett DLC till FIF13, vad är det som gör att det är Ok att släppa FIFA14, trots så lite nytt, som ett helt nytt spel?

Warhammer 40k DoW-expansionerna innehöll allt som originalet hade plus den nya armén som man kunde spela som, men det kostade inte som ett nytt spel utan det var en expansion. (Man kunde spela som den nya fraktionen och möta de gamla, men inte spela som de gamla utan att ha de expansionerna också.)

För att dra en liten liknelse, tänk er att det hade varit ett RTS som utspelas i nutid där arméerna har samma vapen, tanks och så vidare som de riktiga arméerna har. Tänk er att spelet släpps som "World War" och kommer ut varje år med uppdaterad grafikmotor, uppdaterade arméer där man har tagit bort, uppdaterat och/eller lagt till fordon och så vidare efter hur de riktiga arméerna har förändrats.

Om "World War 2013" kostade 650 kr och det sedan kom ett "World War 2014" där den svenska armén har fått nya kamoflagefärger, en ny tanks och ny världsranking. Samma uppdatering har andra arméer fått. Detta är ungefär vad som är nytt i "WW14", resten av spelet är i stort sätt detsamma som "WW13". Hade "WW14" varit värt 600 kr då, eller tycker man att det borde släppts som ett DLC eller en expansion till "WW13"?

Varför ser man annorlunda på sportspel?

Förstår inte vad det är som är "lite" nytt... Hela spelmotorn är ändrad. Eller kan vända på det, vad är det som är så likt? För jag kan inte komma på nått förutom att själva spellägena är fortfarande de samma. Men allt annat är är nytt.

Kanske är lite väl hård jämförelse, men... Alla nya MMO spel som släpps, då borde de ju va billiga DLC's för själva spel iden med MMO har ju redan släppts....

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Magwill:

PES2014 har varit ute i en vecka. Nu kommer FIFA14 recensionen innan? Inte ens en jämförelserecension? Särskilt i år då PES faktiskt är en värdig motståndare. Intresset för utmanaren borde vara rätt högt.

Känns som EA varit framme med plånboken.

Det EA varit framme med är spelbar kod i god tid innan release. PES släpptes i torsdags och vi fick koden efter det, vi kan inte gärna recensera spel vi inte har. PES-recension kommer för övrigt i morgon.

Uppskattar för övrigt inte såna där mutanklagelser, de får du gärna lägga ner. Vi gör alltid ett så bra jobb vi kan och jag räknar inte med att alla tycker att vi tycker rätt om allt. Men att slentrianmässigt kasta ur sig mutanklagelser är orättvist.

Poängen var att PES borde få mer utrymme i media eftersom det manar för mer intressanta artiklar när man jämför rivalerna efter att det skett stora förändringar.

Jag tror inte EA betalar FZ pengar för att hålla på PES-recensionen. Det var ett sarkastiskt sätt att ge er en känga för att inte ens ha diskuterat PES vs. FIFA sedan det släpptes.

Det låter kass att ni inte får spelet i tid, men hade önskat någon artikel ändå oavsett.

Redaktör

Magwill, tack för förtydligandet. vV funderade på jämförande recension denna gång men det föll på tajming och tidsbrist. F.ö. skippade vi en Fifa-preview nyligen då det var för nära release. EA är väldigt bra på pr, Konami ligger lite efter där, och ibland gör såna saker det svårt för oss att täcka spelen lika mycket.


signatur
Medlem

Jag tycker det är lite tråkigt med de här återkommande pressbilderna som skärmdumpar till spelet som recenseras. Man ser samma bilder i varje recension, ingen media lägger något krut på att försöka få till relevanta bilder från in-game. Alla sidor går in på spelförläggarens pressida och laddar ner - och sedan upp på sin egna sida - fotona som saknas relevans till hur spelet ser ut för mig som spelar. Jag skulle behöva sätta igång en repris och sedan zooma in för att se det som 90 % av skärmdumparna föreställer.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av musse1:

Jag förstår inte tanken att ett spel ska få sämre betyg bara för att det inte är så mycket nytt från förra året, som det snackats om tidigare bland kommentarerna. Är spelet bra så är de väl bra? Säg att "Världens bästa spel" släpps med 5/5 i betyg och nästa år kommer "Världens bästa spel 2" där man putsat på konceptet med lite nya spelbara karaktärer och nya banor. Är då "Världens bästa spel 2" bara värt 1/5 i betyg eftersom det inte är så mycket nytt? Det är ju fortfarande världens bästa spel. Eller är jag ute och cyklar här?

Hade ni varit konsekventa, så ja visst. Tyvärr är FZ allt annat än konsekventa, se bara på exempelvis New Super Mario Bros U. Det skriver ni flera stora minus på bland annat, "förvillande likt", "Återvinning" "rutinmässigt", "försvinnande få nyheter" och betyget blir därmed medelmåttigt.

Det spelet bör poängteras är till en helt ny konsol, fullt med nya banor, power-ups, innehåll och grafik. Ändå, EA-spelen som kör samma gamla visa år ut och år in med någon uppdaterad spellista och smärre förändring i fysikmotorn som största dragplåster men ändå tar ut fullt pris, det höjer ni till skyarna trots detta.

Hade ni varit konsekventa och sett alla spel som helt fristående, så ja visst, men det är ni inte utan snarare tvärtom.

Medlem
Skrivet av Paladia:
Skrivet av musse1:

Jag förstår inte tanken att ett spel ska få sämre betyg bara för att det inte är så mycket nytt från förra året, som det snackats om tidigare bland kommentarerna. Är spelet bra så är de väl bra? Säg att "Världens bästa spel" släpps med 5/5 i betyg och nästa år kommer "Världens bästa spel 2" där man putsat på konceptet med lite nya spelbara karaktärer och nya banor. Är då "Världens bästa spel 2" bara värt 1/5 i betyg eftersom det inte är så mycket nytt? Det är ju fortfarande världens bästa spel. Eller är jag ute och cyklar här?

Hade ni varit konsekventa, så ja visst. Tyvärr är FZ allt annat än konsekventa, se bara på exempelvis New Super Mario Bros U. Det skriver ni flera stora minus på bland annat, "förvillande likt", "Återvinning" "rutinmässigt", "försvinnande få nyheter" och betyget blir därmed medelmåttigt.

Det spelet bör poängteras är till en helt ny konsol, fullt med nya banor, power-ups, innehåll och grafik. Ändå, EA-spelen som kör samma gamla visa år ut och år in med någon uppdaterad spellista och smärre förändring i fysikmotorn som största dragplåster men ändå tar ut fullt pris, det höjer ni till skyarna trots detta.

Hade ni varit konsekventa och sett alla spel som helt fristående, så ja visst, men det är ni inte utan snarare tvärtom.

Jag ber om ursäkt att jag missade att förtydliga att detta helt är mina egna åsikter. Jag är bara en simpel kodknackare som bygger sajten och har inget att göra med hur FZ sätter betyg eller vad och hur de recenserar. Jag har alltså inget dagligt arbete med redaktionen mer än att jag bygger sajten. Är varken skribent eller speciellt insatt i det mer än att jag älskar spel

12
Skriv svar