Valve tillkännager Steam Machines

Medlem
Skrivet av Ahris:

Jag ser bara fördelar med den här satsningen. Jag tror inte att Valves fokus är varken att tjäna pengar på steam machines eller SteamOS, utan att säkra PC-spelandet och därmed sin spelförsäljning för framtiden.

För det första skulle de knappast lansera SteamOS utan att ha börjat fixa linuxklienter för sitt befintliga utbud, vilket antagligen inte är jättesvårt om viljan finns.
SteamOS är öppet och med fri källkod kommer det sannolikt att gå att köra på vilken PC som helst samtidigt som det knappast kommer att ha en fet prislapp som Windows.
Steam Machines låter helt enkelt som en rad skräddarsydda speldatorer som är mer praktiska att använda till en TV än en vanlig PC.

Säga vad man vill om Steam, men det har hållt liv i PC-spelandet tack vare att folk köper mycket mer spel när de är lättillgängliga. Väldigt många som antingen inte hade brytt sig om att spela spelet eller piratkopierat det har inget emot att betala för sig när det levereras direkt till datorn och betalas via nätet med några musklick.

Ursäkta men hur är det något positivt att "säkra" spelförsäljningen ( för oss kunder). Om Steam får monopol på försäljningen så är vi nog alla illa ute.

Medlem

kommer vara gaming PC, som konsol, fast speciella datorer som kommer vara optimerade, tänk er 100000st steambox, då kommer spel företag optimera deras spel till steambox hårdvara. BAM konsol med tagentbord och mus!

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Lolflakes:

Gordon teleporteras till denna planet, dödar allt i sin väg och spränger planeten. Slutet gott, jorden är räddad.

Vill inte låta som en bitch, men det är faktiskt en stjärna

..eller?

I want to believe!

Medlem

Inget att klaga på, första jag tänkte på är att jag får en liten clean box att sätta vid TVn och förhoppningsvis sätta in mina emulator spel och lira lite NES/SNES/SEGA på

Blir kul å se vad annat skojj dem hitta på med den.

Inaktiv
Skrivet av Mimer:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Lolflakes:

Gordon teleporteras till denna planet, dödar allt i sin väg och spränger planeten. Slutet gott, jorden är räddad.

Vill inte låta som en bitch, men det är faktiskt en stjärna

..eller?

http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20100215130811/half-lif...

I want to believe!

The truth is out there!

Medlem

Man kan ju hoppas detta leder till att Linux i framtiden blir användbart för oss vardags användare... Men det vågar jag inte tro på långa vägar.

Utan bra stöd för både spel och program som jag använder varje dag så ser jag ingen anledning till att stänga in sig, ironiskt nog.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av marcus8958:

För som jag skrev tidigare optimeras PC spelen efter steambox finns det inget behov av high end grafikkort på flera år.

Njae, pressreleasen tyder på att en Steam Machine är något annat än en låst konsoll med spikad hårdvara. Det kommer finnas maskiner optimerade för high-end, och det kommer finnas billigare maskiner. Vissa av dessa kommer vara uppgraderbara med de senaste grafikkorten (helt upp till tillverkaren).

Finns det ett intresse och en marknad för high-end-spel så kommer det att göras high-end-spel. Ingenting tyder på att Valve kommer sätta tumskruvar på utvecklarna och tvinga dem till att möta deras prototyp-hårdvara. Tvärt om, deras prototyp tycks vara helt fokuserad på high-end och uppgraderbarhet.

"Steam Machine" är inte en konsoll, det är en etikett som valve sätter på vardagsrumsdatorer som har SteamOS-kompatibel hårdvara.

Optimeras spelen efter high end hårdvara kommer alla med sämre steambox inte kunna spela spelen.
Utvecklarna kommer inte vara så dumma att dom väljer en bråkdel av användarna.
Det kommer bli precis som med cs:go, stsrcraft 2 och call of duty där man satsar på optimering kring sämre system för att nå en så bred publik som möjligt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hoppas de verkligen kommer att se ut som "SteamMachines", men skortstenar där ånga strömmar ut och små kugghjol och grejer som snurrar och har sig

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av obitwice:

Hahaha, undrar hur många som kommer att avboka ps4 och xboxone?

Du kan inte spela konsolexklusiva titlar på din Steam Machine.

Ps , xbox , nintendo , pc osv har alla några exklusiva titlar.

Skrivet av marcus8958:

Optimeras spelen efter high end hårdvara kommer alla med sämre steambox inte kunna spela spelen.
Utvecklarna kommer inte vara så dumma att dom väljer en bråkdel av användarna.
Det kommer bli precis som med cs:go, stsrcraft 2 och call of duty där man satsar på optimering kring sämre system för att nå en så bred publik som möjligt.

Precis som det i princip alltid har varit med pc-spelen, med andra ord. Jag ser inte hur Steam Machine kommer att skapa någon som helst förändring på det här området.

Sen låter det som du försöker lägga skuld på utvecklarna för att de inte dra full nytta av high-end-hårdvara. I själva verket är det spelarna fel. Spelutvecklingen styrs av en fri marknad. Spelutvecklarna gör de spel som spelarna vill ha. Spelarna vill ha spel som fungerar på äldre hårdvara.
Det finns så många high-end-spel som det finns spelarintresse.
Näe, låt mig ändra det påståendet, det finns FLER high-end-spel än vad det finns spelarintresse, för att hårdvarutillverkarna eldar på och för att spelutvecklare tycker att det är roligt att göra häftiga saker. Inte heller detta kommer att ändras iom Steams maskiner.

Medlem

Vi vet att Valve alltid lyckas, so let us gather around the campfire and sing some combayah.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av obitwice:

Hahaha, undrar hur många som kommer att avboka ps4 och xboxone?

Du kan inte spela konsolexklusiva titlar på din Steam Machine.

Skrivet av Zarree:
Skrivet av obitwice:

Hahaha, undrar hur många som kommer att avboka ps4 och xboxone?

Ja och spela de två spelen som har stöd för línux?

Men alltså.. Ni verkar inte förstå hur övertydligt karln skämtar? Eller de som ger er en massa "likes". Haha, ja herregud..

Medlem

det som är bäst med detta är att de tvingar in pc världen lite i linux. Och att windows kommer tappa på grund av detta i slutänden.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

MEG
Medlem

Man skall aldrig närma sig en oxe framifrån, en häst bakifrån eller en idiot från någon sida alls.
-Ken Alstad


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av walter_iego:

VALVe vill att man hellre kör med deras egna prylar än att man köper datorer tydligen. Detta kommer nog inte göra PC-tillverkarna så där värst glada, eller?

LOL.. tänk efter nu. Varifrån kommer alla komponenter? NVidia, AMD, Intel e t c bryr sig ju inte om var deras grejor hamnar så länge som någon köper dem. Och någonstans skall ju Valve få sin hårdvara ifrån.

Men, yes, Alienware och andra överhypade och fördyrade produkter kommer förmodligen att få en liten buckla i plånboken. Med all rätt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av billybob:

Kommer det vara DRM?

Är du allvarlig?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Jag fattar inte ens vad detta innebär.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skrivet av azynkron:
Skrivet av walter_iego:

VALVe vill att man hellre kör med deras egna prylar än att man köper datorer tydligen. Detta kommer nog inte göra PC-tillverkarna så där värst glada, eller?

LOL.. tänk efter nu. Varifrån kommer alla komponenter? NVidia, AMD, Intel e t c bryr sig ju inte om var deras grejor hamnar så länge som någon köper dem. Och någonstans skall ju Valve få sin hårdvara ifrån.

Men, yes, Alienware och andra överhypade och fördyrade produkter kommer förmodligen att få en liten buckla i plånboken. Med all rätt.

Vi tänker efter tillsammans, det blir trevligare så...

VALVe är både ett hot och en räddare just nu, men vad händer när de introducerar "VALVE Graphic Card Ultra Super Plus Supersonic", och skippar Nvidia och AMD, för att inte säga andra hårdvarutillverkare. Det kan mycket väl hända. Om Gabe får tillräckligt med hybris kan han stjälpa hela industrin och få ett markant övertag, det har de redan på många sätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av billybob:

Kommer det vara DRM?

Är du allvarlig?

Är du allvarlig?

Medlem

Finns 2 anledningar till att jag idag inte kör linux. 1. Många spel släpps inte till linux. 2. köper jag ett spel gillar jag att spela det i flera år, mina gamla spel fungerar i 99% av fallen inte i Linux, antingen inte alls eller genom "emulatorer" som knappt fungerar. Även om de kan lösa problem 1 så kvarstår del 2. Jag ser gärna att linux blir bättre för spelande men alternativet i många många år framöver är att antingen strunta i linux å fortsätta köra win, eller dualboot och att köra dualboot bara för att spela känns lite .. nja.

Medlem

[http://www.youtube.com/watch?v=cLuAyueq7YQ] "I still have nightmares about that cat."

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av marcus8958:

Optimeras spelen efter high end hårdvara kommer alla med sämre steambox inte kunna spela spelen.
Utvecklarna kommer inte vara så dumma att dom väljer en bråkdel av användarna.
Det kommer bli precis som med cs:go, stsrcraft 2 och call of duty där man satsar på optimering kring sämre system för att nå en så bred publik som möjligt.

Precis som det i princip alltid har varit med pc-spelen, med andra ord. Jag ser inte hur Steam Machine kommer att skapa någon som helst förändring på det här området.

Sen låter det som du försöker lägga skuld på utvecklarna för att de inte dra full nytta av high-end-hårdvara. I själva verket är det spelarna fel. Spelutvecklingen styrs av en fri marknad. Spelutvecklarna gör de spel som spelarna vill ha. Spelarna vill ha spel som fungerar på äldre hårdvara.
Det finns så många high-end-spel som det finns spelarintresse.
Näe, låt mig ändra det påståendet, det finns FLER high-end-spel än vad det finns spelarintresse, för att hårdvarutillverkarna eldar på och för att spelutvecklare tycker att det är roligt att göra häftiga saker. Inte heller detta kommer att ändras iom Steams maskiner.

Både ja och nej. Tidigare har ps3 och pc varit enormt olika och därför jobbade utvrcklarna på en separat pc version med bättre texturer, högre upplösning och nyttjade pcn bättre. Nu med ett pc konsol med hårdvara liknande ps4 och xbox finns det ingen mening med att göra någon större konvertering och skillnaderna lär vara minimala.
Fördelen är att du kommer kunna spela liknande spel på alla system med samma inställningar men samtidigt inte finns ett behov av bättre system.
Steambox är inget annat än en konsol som direkt kommer ta spelarna från pc marknaden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Cple:

För att spela PC på TV eller projektor i vardagsrummet behöver du antingen ha din dator i vardagsrummet nära tvn eller en lång HDMI/DVI/vga kabel som du kopplar till tv.

Jag kör med en sån här för trådlös HDMI:
http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(HDMI-WLS)/index....
Och det funkar skitbra för mig. Avstånd mellan dator och TV är knappt tio meter och det är inga väggar emellan. Jag har funderat på att ta upp mottagaren till ovanvåningen för att testa, men har inte pallat än.
Numera sitter jag ofta i soffan med Steam Big Picture och en Xbox handkontroll. Kör jag något FPS sätter jag mig vid datorn istället. Varken Xboxen eller PS3'an ser speciellt mycket uptime numera.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av marcus8958:

Optimeras spelen efter high end hårdvara kommer alla med sämre steambox inte kunna spela spelen.
Utvecklarna kommer inte vara så dumma att dom väljer en bråkdel av användarna.
Det kommer bli precis som med cs:go, stsrcraft 2 och call of duty där man satsar på optimering kring sämre system för att nå en så bred publik som möjligt.

Precis som det i princip alltid har varit med pc-spelen, med andra ord. Jag ser inte hur Steam Machine kommer att skapa någon som helst förändring på det här området.

Sen låter det som du försöker lägga skuld på utvecklarna för att de inte dra full nytta av high-end-hårdvara. I själva verket är det spelarna fel. Spelutvecklingen styrs av en fri marknad. Spelutvecklarna gör de spel som spelarna vill ha. Spelarna vill ha spel som fungerar på äldre hårdvara.
Det finns så många high-end-spel som det finns spelarintresse.
Näe, låt mig ändra det påståendet, det finns FLER high-end-spel än vad det finns spelarintresse, för att hårdvarutillverkarna eldar på och för att spelutvecklare tycker att det är roligt att göra häftiga saker. Inte heller detta kommer att ändras iom Steams maskiner.

Både ja och nej. Tidigare har ps3 och pc varit enormt olika och därför jobbade utvrcklarna på en separat pc version med bättre texturer, högre upplösning och nyttjade pcn bättre. Nu med ett pc konsol med hårdvara liknande ps4 och xbox finns det ingen mening med att göra någon större konvertering och skillnaderna lär vara minimala.
Fördelen är att du kommer kunna spela liknande spel på alla system med samma inställningar men samtidigt inte finns ett behov av bättre system.
Steambox är inget annat än en konsol som direkt kommer ta spelarna från pc marknaden.

Nej. Steam Machine är inte EN konsoll. Det är en uppsjö av olika konsoller, med olika hårdvara, som även kommer att kunna uppgraderas. Se hur det fungerar med Android-mobiler. Har du en gammal mobil så kan du inte spela de senaste 3d-spelen.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av marcus8958:

Optimeras spelen efter high end hårdvara kommer alla med sämre steambox inte kunna spela spelen.
Utvecklarna kommer inte vara så dumma att dom väljer en bråkdel av användarna.
Det kommer bli precis som med cs:go, stsrcraft 2 och call of duty där man satsar på optimering kring sämre system för att nå en så bred publik som möjligt.

Precis som det i princip alltid har varit med pc-spelen, med andra ord. Jag ser inte hur Steam Machine kommer att skapa någon som helst förändring på det här området.

Sen låter det som du försöker lägga skuld på utvecklarna för att de inte dra full nytta av high-end-hårdvara. I själva verket är det spelarna fel. Spelutvecklingen styrs av en fri marknad. Spelutvecklarna gör de spel som spelarna vill ha. Spelarna vill ha spel som fungerar på äldre hårdvara.
Det finns så många high-end-spel som det finns spelarintresse.
Näe, låt mig ändra det påståendet, det finns FLER high-end-spel än vad det finns spelarintresse, för att hårdvarutillverkarna eldar på och för att spelutvecklare tycker att det är roligt att göra häftiga saker. Inte heller detta kommer att ändras iom Steams maskiner.

Både ja och nej. Tidigare har ps3 och pc varit enormt olika och därför jobbade utvrcklarna på en separat pc version med bättre texturer, högre upplösning och nyttjade pcn bättre. Nu med ett pc konsol med hårdvara liknande ps4 och xbox finns det ingen mening med att göra någon större konvertering och skillnaderna lär vara minimala.
Fördelen är att du kommer kunna spela liknande spel på alla system med samma inställningar men samtidigt inte finns ett behov av bättre system.
Steambox är inget annat än en konsol som direkt kommer ta spelarna från pc marknaden.

Nej. Steam Machine är inte EN konsoll. Det är en uppsjö av olika konsoller, med olika hårdvara, som även kommer att kunna uppgraderas. Se hur det fungerar med Android-mobiler. Har du en gammal mobil så kan du inte spela de senaste 3d-spelen.

Android är perfekta exemplet. Inget av det senaste 3D spelen nyttjar ens 4 kärniga mobiler.
Det räcker med en medelmåttig tvåkärnig mobil för att du ska kunna spela alla det senaste spelen utan problem.

Det är ingen slump heller att det inte finns några spel till high end mobiler och det är för att många användare inte har råd att köpa en mobil för 5000kr och det är långt mycket vanligare med en mobil i 2000kr klassen.
Det vet utvecklarna och utvecklar därför spel anpassade att fungera för majoriteten och därför mobiler i 2000kr klassen som just är tvåkärniga mobiler.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Zarree:
Skrivet av Ahris:

Jag ser bara fördelar med den här satsningen. Jag tror inte att Valves fokus är varken att tjäna pengar på steam machines eller SteamOS, utan att säkra PC-spelandet och därmed sin spelförsäljning för framtiden.

För det första skulle de knappast lansera SteamOS utan att ha börjat fixa linuxklienter för sitt befintliga utbud, vilket antagligen inte är jättesvårt om viljan finns.
SteamOS är öppet och med fri källkod kommer det sannolikt att gå att köra på vilken PC som helst samtidigt som det knappast kommer att ha en fet prislapp som Windows.
Steam Machines låter helt enkelt som en rad skräddarsydda speldatorer som är mer praktiska att använda till en TV än en vanlig PC.

Säga vad man vill om Steam, men det har hållt liv i PC-spelandet tack vare att folk köper mycket mer spel när de är lättillgängliga. Väldigt många som antingen inte hade brytt sig om att spela spelet eller piratkopierat det har inget emot att betala för sig när det levereras direkt till datorn och betalas via nätet med några musklick.

Ursäkta men hur är det något positivt att "säkra" spelförsäljningen ( för oss kunder). Om Steam får monopol på försäljningen så är vi nog alla illa ute.

Vet inte om det kommer som en chock för dig men jag är ganska säker på att Steam i stort sett redan har den ställningen som oberoende distributionskanal för digitala nedladdningar av PC-spel.
Du får nog antingen se dig om efter ett bra skyddsrum eller tänka efter varför 'monopol' inte passar i den här ekvationen.

Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av NaxoS:

Så dom har gjort transformerat en öppen PC plattform med många möjligheter. Till en PC plattform som är krångligare och vill helst att du endast köper spel på Steam? "Som vi har längtat!"

Dom strömlinjeformar PC:n till deras förtjänst bara. Det är inget som dom andra jättarna inte redan gjort. Att det däremot är byggt på en väldigt öppen plattform är vad som gör detta en aning mer nobelt (om man nu måste sätta ord på det).

Jag är dock lite orolig hur detta kommer bli till framtida spelsläpp via Steam.
Troligen kommer ett nytt krav att införas från Valve att spel som vill släppas via steam kommer vara tvungna att även komma med en version som fungerar till SteamOS.
Så när det gäller som som får direkt släpp och de som söker sig in via greenlight kommer att få jobba ännu hårdare med att bli verifierade.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Zarree:
Skrivet av Ahris:

Jag ser bara fördelar med den här satsningen. Jag tror inte att Valves fokus är varken att tjäna pengar på steam machines eller SteamOS, utan att säkra PC-spelandet och därmed sin spelförsäljning för framtiden.

För det första skulle de knappast lansera SteamOS utan att ha börjat fixa linuxklienter för sitt befintliga utbud, vilket antagligen inte är jättesvårt om viljan finns.
SteamOS är öppet och med fri källkod kommer det sannolikt att gå att köra på vilken PC som helst samtidigt som det knappast kommer att ha en fet prislapp som Windows.
Steam Machines låter helt enkelt som en rad skräddarsydda speldatorer som är mer praktiska att använda till en TV än en vanlig PC.

Säga vad man vill om Steam, men det har hållt liv i PC-spelandet tack vare att folk köper mycket mer spel när de är lättillgängliga. Väldigt många som antingen inte hade brytt sig om att spela spelet eller piratkopierat det har inget emot att betala för sig när det levereras direkt till datorn och betalas via nätet med några musklick.

Ursäkta men hur är det något positivt att "säkra" spelförsäljningen ( för oss kunder). Om Steam får monopol på försäljningen så är vi nog alla illa ute.

Vet inte om det kommer som en chock för dig men jag är ganska säker på att Steam i stort sett redan har den ställningen som oberoende distributionskanal för digitala nedladdningar av PC-spel.
Du får nog antingen se dig om efter ett bra skyddsrum eller tänka efter varför 'monopol' inte passar i den här ekvationen.

De har en stor del av distributionen av pc-spel(kanske för stor). Dock finns det alternativ, vilket gör att de inte kan göra vad som helst, då folk kan byta. Alternativ som har kommit upp på senare tid: Origin, gog, greenmangaming (kommer inte ihåg vad den heter), Uplay, etc. Visst kan man argumentera för att Steam är bäst av de jag nämnt, men det borde vara självklart att det är bra för oss konsumenter att alternativen finns. Titta på Origins återlämningsvilkor eller gog fri från DRM. Alternativen sätter krav på varandra, vilket gynnar oss.
Konsumenter borde inte dyrka företag, som vissa verkar göra.

Medlem

Har redan kopplat min dator till platt-tv:n, varför behöver jag en sån här?? Det gör jag inte! Om man har lite vett, så vet man hur man kan göra sin dator till vad steambox erbjuder. Och man behöver ju ändå en dator att streama från, så vad är poängen? Man sparar inga pengar, det blir dyrare, om du måste ha en fet dator och en steambox????


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

Jag fattar inte ens vad detta innebär.

Är i samma båt. Om jag fattat rätt så kan du spela steam spel på tvn som en konsol. Samt streama spel från din pc till tvn.

Skriv svar