Inaktiv
Te + socker

Jag har druckit te sedan barnsben, dock så förstörde jag mina smaklökar med socker i teet. Har försökt med te utan socker, men det smakar inget. Samma sak med löste, som även kokas rätt och så.

Förslag på hur jag kan dricka te utan socker och känna smaken?

Medlem

Jag dricker en hel del te men jag är inget expert på något vis. De förslag jag har är att köpa te som inte har fått stå öppet (en del butiker säljer sitt lös-te från byttor med lock som står vidöppna hela tiden) och att vara noga med att följa rekommenderad tid (även temperatur är viktigt för en del te'er).

Står te'erna i öppna burkar förlorar de smak och får de dra för länge och/eller varmt smakar det mest bara beskt eller som papper. Lättast att få bra smak ifrån tycker jag är gröna te'er men det beror på vad man föredrar antar jag.

Själv brukade jag också dricka mitt te med socker men slutade då jag försökte gör något åt min vikt. I början tyckte jag heller inte te'erna smakade värst mycket men om det var jag som vande mig vartefter eller om jag helt enkelt bara blev bättre på att välja och bereda te vet jag inte.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv

Vad köper du för grönt te då? Måste prova mer.

Avstängd

Du kommer nog inte vara nöjd förrän du blir av med sötsuget. Jag har haft ett visst sötsug hela mitt liv på grund av stress, men i höstas blev jag äntligen av med det. Nu luktar det väldigt starkt ute tycker jag - på gott och ont. Naturen luktar illa på många ställen, men när det har blommat har det varit nästan överväldigande. Smaken blev inte jättemycket bättre, men jag blev mycket bättre på att avgöra vad jag ska salta med och hur mycket.

Jag var nästan beroende av té med socker två gånger, en gång som barn och en gång som vuxen. Men som sagt det är inte téets fel att man blir sockerberoende egentligen - det råkar bara vara enkelt att öka antalet bitar... Väldigt gott förresten Té med socker alltså, men det har jag inte druckit på många år (15 kanske)


signatur

Det här är när diskussionen går: Och då gjorde han det här. Nej det gjorde han inte.

Medlem

Jag varierar vilt, vill inte fastna med en favorit och nöta det år ut och år in. Bara att hugga en handfull sorter i någon butik, inte så mycket av varje, och notera om det är någon du inte gillar. Det är vad jag brukar göra Vanligen finns det smaksatta gröna teer, frukter och/eller bär, och de brukar vara goda. De med grädd-smak och dylikt brukar jag ha svårare att få bra.

Godaste te'et jag druckit tror jag nog allt var en Earl Grey grönt te. Köpte det i lösvikt i en kaffe&te-butik som numera tyvärr har slagit igen =( Smakade inte alls som deras pås-te gör.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Förstört smaklökarna med socker?
Jag kör med lite honung, utan socker/honung blir det lite sådär.

Medlem

Bara att börja dricka te utan socker, så småningom börjar nyanserna dyka upp igen. Har inte druckit te med socker på flera år nu, alla sorter smakar identiskt med socker i.

Medlem
Skrivet av Grimley:

Jag har druckit te sedan barnsben, dock så förstörde jag mina smaklökar med socker i teet. Har försökt med te utan socker, men det smakar inget. Samma sak med löste, som även kokas rätt och så.

Förslag på hur jag kan dricka te utan socker och känna smaken?

Testa att dricka rött te. Röda teer är generellt lite sötare i smaken än vanliga rostade mörka te sorter.
Finns en god som heter Röd Skymning.
När du väl vant dig vid dem, utan att ha socker i, så kan du gå på andra teer sen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Bara att börja dricka te utan socker, så småningom börjar nyanserna dyka upp igen. Har inte druckit te med socker på flera år nu, alla sorter smakar identiskt med socker i.

Nää, grejen med att man blir beroende av té med socker är ju att just svart té passar så bra sött! Visst har man börjat med det så slinker det säkert i socker i örtté (ex kamomill) för man tycker det är beskt. Men just svart blir ju spännande. Ungefär som en burk Guinnes och vörtbröd, eller varför inte vinbärsgelé till hjort. Nu har jag iofs slutat äta rådjur och liknande för jag tycker dom är söta


signatur

Det här är när diskussionen går: Och då gjorde han det här. Nej det gjorde han inte.

Medlem

Du behöver ett te som smakar mycket, testa rooibos. Ta typ rooibos med apelsinsmak, de är goda tycker jag. Gå även till en riktig kaffe och tehandel. Bor du i Stockholm så har du en vid Östermalms torg (sibyllan kaffe tehandel).

*Rooibos är inget te utan en bark. Var ju tvungen att skriva det så ingen kommer och spelar bror duktig på mig.


signatur

IDKFA

Inaktiv
Skrivet av Grimley:

Jag har druckit te sedan barnsben, dock så förstörde jag mina smaklökar med socker i teet. Har försökt med te utan socker, men det smakar inget. Samma sak med löste, som även kokas rätt och så.

Förslag på hur jag kan dricka te utan socker och känna smaken?

Jag har exakt samma problem, druckit te sen jag var liten, men kan inte dricka de utan en rejäl dos socker. Dricker dock café helt utan socker så det har inget med sötsug att göra. Jag dricker därför te väldigt sällan nu för tiden, från att ha druckit de dagligen...


signatur

Mohawk

Inaktiv

Ceylon är bra utan socker.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Röda och gröna teer är att föredra utan sötningsmedel. Svart utan sötningsmedel är ingen höjdare.

Medlem

http://en.kusmitea.com/

Bara att beställa hem några, bästa jag druckit.

Medlem

Tycker nästan allt teer smakar likadant. Det är nästan bara doften som det är skillnad på


signatur

Everybody needs help.

Avstängd
Skrivet av Jarhead:

Dricker dock café helt utan socker så det har inget med sötsug att göra.

Kaffe är godast med en klick glass i


signatur

Det här är när diskussionen går: Och då gjorde han det här. Nej det gjorde han inte.

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Du behöver ett te som smakar mycket, testa rooibos. Ta typ rooibos med apelsinsmak, de är goda tycker jag. Gå även till en riktig kaffe och tehandel. Bor du i Stockholm så har du en vid Östermalms torg (sibyllan kaffe tehandel).

*Rooibos är inget te utan en bark. Var ju tvungen att skriva det så ingen kommer och spelar bror duktig på mig.

Jag testade bark teet, eh? Jag menar Rooibos teet med apelsinsmak och det smakade betydligt mer än andra jag köpt.

Inaktiv

Tack för alla rekommendationer och svar. Ska beställa diverse teer som ni skrivit via nätet. Maxi och Coop känns inte som de bästa ställena att handla te på.

1
Skriv svar