AMD Showcase 2013

Medlem
AMD Showcase 2013

För oss teknikentusiaster som hänger på de olika sajterna har idag och igår fått ta del av lite spännande bilder och avtäckningar på AMDs (den ljusa sidan) nya serie grafikkort. Efter dagens läsning på min favorithårdvarusajt, AnandTech, så har mina förhoppningar ökat markant. Utan att göra ett alltför stort inlägg såhär på kvällen, så bjuder jag på lite tech-specs för er som är intresserade:

Radeon R9-290X Hawaii XT 4 GB 549 USD*
Radeon R9-290 Hawaii Pro 4 GB* 449 USD*
Radeon R9-280X Tahiti XTL 3 GB 299 USD
Radeon R9-270X Curacao XT 2 GB 199 USD
Radeon R9-270 Curacao Pro 2 GB* 169 USD*
Radeon R7-260X Bonaire XTX 2 GB 139 USD
Radeon R7-250 Öland XT 1 GB 89 USD
Radeon R7-240 Öland Pro 1 GB* 69 USD*
* Ryktade priser (osmakligt saxat från SweClockers)

R9-290X blir det nya GPU-monstret på marknaden och kommer att bundlas med Battlefield 4 i ett nätt litet paket. Men om vi går in på detaljerna mer på det kortet:

- Exklusivt erbjudande med Battlefield 4
- 4 GB VRAM (Battlefield 4 rekommenderar 3 GB)
- Bygger på en förbättrad GCN arkitektur
- Stöd för Direct X 11.2 (bl.a. bättre energiförbrukning, det första kortet med stödet)
- Över 5 TFLOPS beräkningskraft (4000-serien kom straxt över 1 TFLOPS)
- 300 GB/s minnesbandbredd
- Över 4 miljarder triangler per sekund, en dubblerad geometrisk prestandaökning
- Över 6 miljarder transistorer
- Stöd för Ultra HD, 4K
- AMD TrueAudio Technology (min favorit)

Det sistnämnda är rätt så spännande. AMD har valt att implementera en fullt programmerbar ljudmotor som ger utvecklare mer kreativ frihet med realistiskt ljud och positionering av denna. Om man kommer från musikvärlden kan man jämföra detta med en DSP-motor. I teorin kommer gamers som använder ett stereo USB-headset att kunna njuta av virtuellt surround, där positionsdata kommer direkt från spelet.

Förutom detta berättade AMD även att de jobbar närmre utvecklarna nu än någonsin, och att de tror att cross-platform är framtiden. Inte så konstigt då det bara är AMDs GPU:er som finns i nästa generations konsoler. Oavsett så är det trevligt att de driver utvecklingen framåt för oss entusiaster som vill kunna njuta av det lilla extra. Det ser ut som att det kommer att bli AMD även denna gång, tack och lov.

Nästa generations pixelskyfflare.

Rekommenderad läsning: [http://www.anandtech.com/show/7368/amd-gpu-product-showcase-l...]

#blogg

Medlem
AMD Showcase 2013

Blev dock lite besviken att så mycket om ljudtekniken togs upp. Bra att de jobbat med ljudchippet dock. Hade de väl kunnat spara till slutet? Det är ju trots allt ett gpu-event och då förväntade jag mig prestandasiffor och dylikt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Visst sitter det AMD i både Wii U, PS4 och XBone?
Kommer ju vara fördelaktigt att köra multiplattformspel på PC med AMD-prylar då? (Som jag har, hihihi! )

Medlem
Skrivet av magma:

Blev dock lite besviken att så mycket om ljudtekniken togs upp. Bra att de jobbat med ljudchippet dock. Hade de väl kunnat spara till slutet? Det är ju trots allt ett gpu-event och då förväntade jag mig prestandasiffor och dylikt.

Du kan nog vara lugn, prestandasiffror kommer alltid. Det är klart att detta kort kommer att tävla i toppen, men jag har för mig att jag har läst att det inte siktar mot Titan (inte så konstigt) utan satsar på att vara ett mer brett kort, med då TrueAudio till exempel. En sund strategi ändå tycker jag.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Visst sitter det AMD i både Wii U, PS4 och XBone?
Kommer ju vara fördelaktigt att köra multiplattformspel på PC med AMD-prylar då? (Som jag har, hihihi! )

Jepp, i samtliga.
Nja. Bara så fördelaktigt som drivrutinerna låter dig vara!

Medlem

Funkar inte TrueAudio lika bra med vanliga hörlurar?

Jag tyckte att AstoundSound-demot var riktigt bra. ( http://www.youtube.com/watch?v=nKnhcsRTNME )

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av magma:

Blev dock lite besviken att så mycket om ljudtekniken togs upp. Bra att de jobbat med ljudchippet dock. Hade de väl kunnat spara till slutet? Det är ju trots allt ett gpu-event och då förväntade jag mig prestandasiffor och dylikt.

Du kan nog vara lugn, prestandasiffror kommer alltid. Det är klart att detta kort kommer att tävla i toppen, men jag har för mig att jag har läst att det inte siktar mot Titan (inte så konstigt) utan satsar på att vara ett mer brett kort, med då TrueAudio till exempel. En sund strategi ändå tycker jag.

Ja, det kanske ligger något i det


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av hest:

Funkar inte TrueAudio lika bra med vanliga hörlurar?

Jag tyckte att AstoundSound-demot var riktigt bra. ( http://www.youtube.com/watch?v=nKnhcsRTNME )

Jag har inte läst på tillräckligt om skillnaden, men det kan vara så att det blir svårt att skicka lika många kanaler, analogt. Fördelen med att använda USB är ju att få den digitala manipulationen av ljudet, men å andra sidan borde effekterna gå att skjuta ut till vilken ljudkälla man än har kopplat in tycker jag, bara man har något som omvandlar signalen till analogt igen.

1
Skriv svar