Nvidia: Konsoler kan aldrig uppnå bättre grafik än pc

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Luciphear:

Man behöver inte ha snyggast för att det ska vara snyggt. Jag hoppas att nästa generationens konsoler(PS4/Xbone) kommer kunna leverera en häftig upplevelse grafikmässigt oavsett - det behöver inte motsvara det allra bästa från PC som kräver GTX Titan i SLI och en sjuhelvetes överklockad processor samt tillbehör för 30'000kr.

Det är väl just det som är det häftiga med konsoler, 3000~4000kr(vid lansering) och du får en rejält bra "dator" för en relativt liten peng. Och igen, bara för att det inte är det snyggaste innebär inte att det inte är snyggt.

Vad jiddrar du om?
Du har rätt i att en konsol är en "bra dator för billig peng" men du kan få en dator motsvarande konsol kapacitet för ca 6000kr.

Inget spel kräver titan och super oc processor.

...så dubbelt så mycket alltså? Hur blev detta en bättre deal?

Inaktiv

Det börjar ju bli kallt nu på hösten, men vad gör det när man kan värma sig med flame på Fragzone. =]

Medlem

Min Pc äger alla på Fz, 3 x Titan Ftw! Och min Ps4 kommer i november.

*Smiter iväg och lirar Metal Slug på Aes:en

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Natrium:

3: ja men priset då.. Svar: ja Ok priset och att det tar mer kunskap att spela på en PC, det är det enda negativa som någonsin kommer finnas mot för att spela med en konsol.

Förutom att det kommer massor av spel som aldrig dyker upp på PC?

Ja ok men jag tog inte med det eftersom det finns även PC spel som inte kommer på konsol också.

Medlem

Konsol eller PC?
För mig handlar det om vilken typ av spel jag lirar. Hade jag mest spelat typ FIFA och bil och sportspel hade jag valt en konsol. Nu föredrar jag FPS och strategiliknande spel som helt enkelt inte hanteras tillfredställande på konsol enligt min smak.
Sen har jag ju datorn till annat med som betala räkningar osv.
Man har dessutom helt andra uppgraderingsmöjligheter med PC så för mig är valet enkelt.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av SunShine:

wosh, 16MB alltså det var inte illa. Själv satt jag o pillade med highmem.sys och autoexec.bat i så många timmar för att få vissa spel o fungera haha. Men skam den som gav sig

Jadu.. jag köpte ett soundblaster (minns inte vilken sorts dock) och det gick lösa på bra många kronor.
meeeeeeeeen....

när man köpte 0,5MB ram extra till sin hederliga gamla Amiga500 för ca 1500 kr det var det bästa av tider för då fick jag igång spelet Wings sen!

hehe många kronor blir det va ?

heh, antar det härdade lite iaf. även Linux kändes ju nästan plug and play redan 1999 efter det.

möjligt att jag minns ljudkortspriset överdrivet, de såldes ju ofta med CD-spelare och hela köret ibland.

som väl var hushållade Amigan dock lite bättre med minnet antar jag, tror inte jag nånsin hade 8MB i nån ens mot slutet utan att det kändes som ett hinder. inte helt rättvist att jämföra av ungefär samma anledning som att göra det med N64 iof.

ugg.. :s

haha ja det härdade. Jag var en MS-DOS kung när jag var liten efter allt triande och det stämmer jag minns att man kunde köpa 2x hastighets cd-romar + ljudkort för typ 3000 kr eller nått sånt haha. Galet.
Jag hade bara 1 MB ram i min Amiga500 men det räckte långt det Saknar den tiden. Så sjukt roligt hade man.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av radiuz:

Så urdumt uttalande från Nvidia!

Vet inte vilket sammanhang han sade detta men det är ju sant.
Problemet ligger nog i dom som skapar nyheten.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Man behöver inte ha snyggast för att det ska vara snyggt. Jag hoppas att nästa generationens konsoler(PS4/Xbone) kommer kunna leverera en häftig upplevelse grafikmässigt oavsett - det behöver inte motsvara det allra bästa från PC som kräver GTX Titan i SLI och en sjuhelvetes överklockad processor samt tillbehör för 30'000kr.

Det finns ju inget för PC som kräver det du beskriver. Jag spelar ArmaIII på ett medelmåttigt GTX 560 Ti med gott resultat.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

intressant att så folk kallar det här uttalandet för den bullshit det är. kom igen nu, 2000 hade vi som någon pekat på allt från q1-3, hl, cs och även playstations "3d-spel" tomb raider fanns till pc. UT släpptes 1999 för sjutton. inte hade ps2 den kvalitén av spel vid release?

Nej, PC grafik har varit bättre sedan voodoo 1 chipet kom och gav PC ett externt, relativt billigt 3D-grafikkort. alltså typ 1996. så playstation 1 och n64 var de sista två konsolerna med bättre grafik än dåvarande pc generationer.

k3m
Medlem
Skrivet av Annanaz:

ö

Skrivet av Zpartan:
Skrivet av Jakobinklubben:

För er som sitter framför TVn och inte orkade läsa hela artikeln, är rådet sammanfattat att approachera närmsta soptipp med allt som har märkningen PS, Xbox, Nintendo osv, då bäst-före, har det avslöjats, gått ut redan när ni girigt plockade på er varorna från hyllorna.

Tack Nvidia, visa konsolfolket dörren! De kan inte hitta den själva!

Kasta inte sten när du sitter i ett glashus, för vi skal l verkligen inte ens diskutera PC i så fall, din älskade I7a som du köpte för 9000 kr är redan förlegad när den ligger på posten och väntar på dig! även om den släpps samma dag!

Allting är gammalt idag innan du ens har köpt det, framförallt när det är sk utförsäljning och bra priser även om det kanske kommer tidigt.

Den dyraste I7:an går för ca 2700kr
I5:an för 1800kr. Så vart du har fått 9000 ifrån förstår jag inte.

Sen kan man ju använda samma talesätt som du använde, "Kasta inte sten när du sitter i ett glashus"
Du gnäller på att hans I7:a för 9000kr är "gammal" så snabbt han köpt den.
Vad tror du din Xbone/Ps4 kommer vara när du får hem den?

Jag förstår att vissa föredrar konsol framför datorn, men att använda argument som att PC är ofantligt dyrt är bara tragiskt, En Pc kostar inte mer en en konsol.

helt rätt. se bara på nintendos wii. de sålde ett startpaket till familjer, familjer som sedan var tvungen att gå o köpa tillbehör till wiin för tusentals kronor och dit tillkommer de dyra spelen.

många jag pratat med känner sig lurade av nintendos fula knep med tillbehören.

steamOS låter så jävla bra förresten tänk er ett spelOS med firefox o vlc. adjö microsoft skit OS för gott

Medlem

Någonting som det aldrig snackas om numera är texturupplösningen.. till och med crysis 3 på max har rätt horribla upplösningar vid vissa tillfällen.. för myclet energi läggs på effekter och ljus, när det är polygons och texturer som gör den stora skillnaden.

Medlem
Skrivet av KoP:

Tur att grafik inte är allt då.

Samma sak som att story inte är allt.


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Luciphear:

Man behöver inte ha snyggast för att det ska vara snyggt. Jag hoppas att nästa generationens konsoler(PS4/Xbone) kommer kunna leverera en häftig upplevelse grafikmässigt oavsett - det behöver inte motsvara det allra bästa från PC som kräver GTX Titan i SLI och en sjuhelvetes överklockad processor samt tillbehör för 30'000kr.

Det finns ju inget för PC som kräver det du beskriver. Jag spelar ArmaIII på ett medelmåttigt GTX 560 Ti med gott resultat.

Ta min kommentar med en nypa salt, det var menat att överdriva. Sitter på ett GTX670 och en stabilt överklockad i5:a just nu och det mesta flyter på utmärkt - fast datorn är betydligt dyrare än en konsol. På något vis har jag lite högre krav på en dator, prestandamässigt, än på en konsol.

Det känns fel att sitta på en dator och spela på medium-inställningar, kanske något på high, och säga att det bara kostade mig 6000kr medan en konsol är billigare och motsvarar detsamma. Vad är det då man argumenterar för? Varför är då konsoler ett så dåligt alternativ?

PC sägs väl om och om och om igen att de klarar mer och bättre än en konsol gör, fast om du vill uppnå 60fps(eller 120fps) med betydligt högre inställningar än motsvarigheten på en konsol i 1920x1080...tja, jag tror inte du kommer ligga på 3000~4000kr.

Om jag vill åt en dator med samma prestanda som en konsol - då väljer jag en konsol.

Medlem
Medlem

allt här i livet är ju relativt...men en konsol till ett rimelig pris kommer aldrig att klå en pc kan jag nog hålla med om....allt är ju inte grafik, kolla bara Neo Geo dom var så lång framför sina konkurrenter att det var skratt retande...men ingen hade råd me konsolen så slutligen konkade dom..

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Man behöver inte ha snyggast för att det ska vara snyggt. Jag hoppas att nästa generationens konsoler(PS4/Xbone) kommer kunna leverera en häftig upplevelse grafikmässigt oavsett - det behöver inte motsvara det allra bästa från PC som kräver GTX Titan i SLI och en sjuhelvetes överklockad processor samt tillbehör för 30'000kr.

Det är väl just det som är det häftiga med konsoler, 3000~4000kr(vid lansering) och du får en rejält bra "dator" för en relativt liten peng. Och igen, bara för att det inte är det snyggaste innebär inte att det inte är snyggt.

Min dator är avsevärt kraftigare än xbox one/ps4, är cpumässigt 2 år gammal, grafikkortmässigt 1 år och har en nuvarande komplett kostnad utan skärm på <10 000 kronor. Med billigare delar med "samma" prestanda plitar du nog ihop den för 7000 kronor.

Medlem

Nvidia: 20kg är tyngre än 10kg.
Nvidia: Det är svårare att se i mörkret.
Nvidia: En ny Ferrari är snabbare än en gammal Volvo.

Medlem

Tack Nvidia då vet jag...

Medlem

MEEEN OJJJJ VAD NVIDIA OCH FOLK INTE HAR EN SUSNING OM VAD DE PRATAR OM!

Så nvidia menar att om Sony/microsoft gör en konsoll med tri-sli 780 chipp, i7 trimmat till 6Ghz, 12 gig ram osv osv så kommer den inte bli bättren än en PC?

Herrejävlar vad folk är ignorata.

Allt är bara en prisfråga, anledningen till varför inte konsoller har 780 är för att det kostar. Hade det varit billigt hade det funnits.

Understand?

Medlem
Skrivet av sCaz:
Skrivet av Luciphear:

Man behöver inte ha snyggast för att det ska vara snyggt. Jag hoppas att nästa generationens konsoler(PS4/Xbone) kommer kunna leverera en häftig upplevelse grafikmässigt oavsett - det behöver inte motsvara det allra bästa från PC som kräver GTX Titan i SLI och en sjuhelvetes överklockad processor samt tillbehör för 30&amp;#039;000kr.

Det är väl just det som är det häftiga med konsoler, 3000~4000kr(vid lansering) och du får en rejält bra "dator" för en relativt liten peng. Och igen, bara för att det inte är det snyggaste innebär inte att det inte är snyggt.

Min dator är avsevärt kraftigare än xbox one/ps4, är cpumässigt 2 år gammal, grafikkortmässigt 1 år och har en nuvarande komplett kostnad utan skärm på &lt;10 000 kronor. Med billigare delar med "samma" prestanda plitar du nog ihop den för 7000 kronor.

Jag säger inte att en dator inte är kraftfullare än en konsol, det håller jag fullständigt med om. Jag föredrar t.om PC över konsol själv fast en dator är fortfarande betydligt dyrare än en konsol för prestandan. 7000kr är fortfarande ett par tusenlappar extra. En PS4/XBox One för 3000~4000kr är en fruktansvärt bra deal om de lever upp till vad vi fått se/höra.

Igen, visst är det inte mycket i jämförelse med en dator för 7000 och uppåt men det gör inte det till en sämre deal... Det där med GTX Titan i SLI och så vidare var en överdrift, hoppades på att folk hade kunnat lista ut det genom att överdriva lite extra men tydligen inte. My bad.

Menar helt enkelt att jo visst kan en dator vara kraftfullare, men bygg en dator för samma pris som en konsol och jo, du kanske lyckas få samma prestanda som en konsol, fast vad är då poängen med en PC? Kanske bara jag som ser skevt på det. (Nu tänker jag enbart gaming förresten...annars finns det nog en del andra användningsområden.)

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Luciphear:

Man behöver inte ha snyggast för att det ska vara snyggt. Jag hoppas att nästa generationens konsoler(PS4/Xbone) kommer kunna leverera en häftig upplevelse grafikmässigt oavsett - det behöver inte motsvara det allra bästa från PC som kräver GTX Titan i SLI och en sjuhelvetes överklockad processor samt tillbehör för 30&amp;#039;000kr.

Det är väl just det som är det häftiga med konsoler, 3000~4000kr(vid lansering) och du får en rejält bra "dator" för en relativt liten peng. Och igen, bara för att det inte är det snyggaste innebär inte att det inte är snyggt.

Vad jiddrar du om?
Du har rätt i att en konsol är en "bra dator för billig peng" men du kan få en dator motsvarande konsol kapacitet för ca 6000kr.

Inget spel kräver titan och super oc processor.

...så dubbelt så mycket alltså? Hur blev detta en bättre deal?

En dator behöver man nästan oavsett. (Klart man klarar sig med en surfplatta, men hur kul är det?) Så då får man ju lägga till den kostnaden. Därefter kostar spel till PC ofta 100-200kr mindre än dito för konsol. I slutändan är jag tveksam till om det verkligen blir dyrare att lira på PC. Förutsatt att man inte vill spela BF4 med bästa grafik.

Inaktiv

Han har rätt att konsol aldrig kommer komma ikapp pc när det gäller prestandan, men att 3D skulle ha "börjat dyka upp på pc 2000" var det dummaste jag hört.

"– Ungefär när Playstation 2 lanserades så började 3D dyka upp på pc, men innan dess var 3D unikt för silicon graphics och motsvarande. Faktum är att Playstation 2 var snabbare än en pc."

2000 hade vi haft 3D på pc i 10 år redan.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Som sagt fan vilka bromsklossar nextgen konsolerna kommer vara om bara några år :/.

http://www.pcpowerplay.com.au/wp-content/uploads/2013/09/newc...

Kanske Valve med sina Steam Machines och multiple choice answer kan vända lite på smeten, men jag vet inte...

Största problemet kvarstår ju hur som helst, där mekaniken och gameplayet fortfarande måste anpassas efter en gamepad.

Älskar spela med Game Pade på PC. Bättre känsla tillsammans med rekyl-vibrato än att mekaniskt pek-klicka ihjäl sina motståndare. Visst är det svårare att både sikta och walking-styra sin gubbe men GP men känslan är oöverträffad jämfört med mus och TB.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av krqkan:

MEEEN OJJJJ VAD NVIDIA OCH FOLK INTE HAR EN SUSNING OM VAD DE PRATAR OM!

Så nvidia menar att om Sony/microsoft gör en konsoll med tri-sli 780 chipp, i7 trimmat till 6Ghz, 12 gig ram osv osv så kommer den inte bli bättren än en PC?

Herrejävlar vad folk är ignorata.

Allt är bara en prisfråga, anledningen till varför inte konsoller har 780 är för att det kostar. Hade det varit billigt hade det funnits.

Understand?

Kanske du borde faktiskt läsa artikeln innan to häver ur dig såna dumheter?

Har du den blekaste aning om vad för nätaggregat och kylning ett sådant system skulle kräva?
Det skulle bli väldigt otympligt och bullrigt att ha i vardagsrummet, och det är just den poängen Nvidia försöker få fram om man faktiskt tar och läser artikeln i sin helhet.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av krqkan:

MEEEN OJJJJ VAD NVIDIA OCH FOLK INTE HAR EN SUSNING OM VAD DE PRATAR OM!

Så nvidia menar att om Sony/microsoft gör en konsoll med tri-sli 780 chipp, i7 trimmat till 6Ghz, 12 gig ram osv osv så kommer den inte bli bättren än en PC?

Herrejävlar vad folk är ignorata.

Allt är bara en prisfråga, anledningen till varför inte konsoller har 780 är för att det kostar. Hade det varit billigt hade det funnits.

Understand?

Kanske du borde faktiskt läsa artikeln innan to häver ur dig såna dumheter?

Har du den blekaste aning om vad för nätaggregat och kylning ett sådant system skulle kräva?
Det skulle bli väldigt otympligt och bullrigt att ha i vardagsrummet, och det är just den poängen Nvidia försöker få fram om man faktiskt tar och läser artikeln i sin helhet.

Det är prisfrågor alltihopa. Att säga att en konsoll ALDRIG skulle kunna bli lika bra som PC är ren lögn.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Luciphear:

Man behöver inte ha snyggast för att det ska vara snyggt. Jag hoppas att nästa generationens konsoler(PS4/Xbone) kommer kunna leverera en häftig upplevelse grafikmässigt oavsett - det behöver inte motsvara det allra bästa från PC som kräver GTX Titan i SLI och en sjuhelvetes överklockad processor samt tillbehör för 30&amp;#039;000kr.

Det är väl just det som är det häftiga med konsoler, 3000~4000kr(vid lansering) och du får en rejält bra "dator" för en relativt liten peng. Och igen, bara för att det inte är det snyggaste innebär inte att det inte är snyggt.

Vad jiddrar du om?
Du har rätt i att en konsol är en "bra dator för billig peng" men du kan få en dator motsvarande konsol kapacitet för ca 6000kr.

Inget spel kräver titan och super oc processor.

...så dubbelt så mycket alltså? Hur blev detta en bättre deal?

från 4k till 6k = 50% mer

Ja, du behöver inte betala extra för online, Spelen kostar 25% mindre, så dem pengarna tjänar du ihop fort.

Dessutom har du ett större utbud av spel, och du kan göra fler saker en bara spela/se på film.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Natrium:

3: ja men priset då.. Svar: ja Ok priset och att det tar mer kunskap att spela på en PC, det är det enda negativa som någonsin kommer finnas mot för att spela med en konsol.

Förutom att det kommer massor av spel som aldrig dyker upp på PC?

Du är medveten om att det kommer fler Spel till PC som aldrig dyker upp till konsol, en konsol spel som aldrig dyker upp till pc?


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Luciphear:

Man behöver inte ha snyggast för att det ska vara snyggt. Jag hoppas att nästa generationens konsoler(PS4/Xbone) kommer kunna leverera en häftig upplevelse grafikmässigt oavsett - det behöver inte motsvara det allra bästa från PC som kräver GTX Titan i SLI och en sjuhelvetes överklockad processor samt tillbehör för 30&amp;amp;#039;000kr.

Det är väl just det som är det häftiga med konsoler, 3000~4000kr(vid lansering) och du får en rejält bra "dator" för en relativt liten peng. Och igen, bara för att det inte är det snyggaste innebär inte att det inte är snyggt.

Vad jiddrar du om?
Du har rätt i att en konsol är en "bra dator för billig peng" men du kan få en dator motsvarande konsol kapacitet för ca 6000kr.

Inget spel kräver titan och super oc processor.

...så dubbelt så mycket alltså? Hur blev detta en bättre deal?

från 4k till 6k = 50% mer

Ja, du behöver inte betala extra för online, Spelen kostar 25% mindre, så dem pengarna tjänar du ihop fort.

Dessutom har du ett större utbud av spel, och du kan göra fler saker en bara spela/se på film.

Börjar bli lite trött på att "försvara" det hela, då jag instämmer om att en PC fortfarande är det "rätta"/"bättre" valet men...om jag inte misstar mig så har t.ex PSN på sistone blivit oerhört förbättrat. Flertal titlar som sjunker i pris och även blir gratis tillgängliga för dig? 30kr i månaden är inte så illa om vi ska jämföra med hur många som är villiga att betala månadskostnader för vissa online spel eller dylikt.

Vad jag kan tänka mig en dator vore absolut bättre för vore väl helt enkelt utveckling i sig. Programmering, design, CAD, animering, bildhantering och så vidare - fast jag tror det är mest pågrund av mus och tangentbord? Citera inte mig på det dock. Och igen, ja, jag håller med om att datorer är bättre och det är även därför jag är villig att hosta upp flera tusen på en saftig dator - men jag tror att gapet mellan dator och konsol nu kommer bli mindre.

Notera, MINDRE, inte att PC kommer vara lika kraftfull som en konsol. Som sagt tidigare, ja, PC förblir ett powerhouse i alla scenarion. Störst, bäst och vackrast och all den där skiten. Jag väljer att ha både och.

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Natrium:

3: ja men priset då.. Svar: ja Ok priset och att det tar mer kunskap att spela på en PC, det är det enda negativa som någonsin kommer finnas mot för att spela med en konsol.

Förutom att det kommer massor av spel som aldrig dyker upp på PC?

Du är medveten om att det kommer fler Spel till PC som aldrig dyker upp till konsol, en konsol spel som aldrig dyker upp till pc?

Självklart, jag spelar både på PC och PS3.

Jag spelade enbart på PC i drygt 10 års tid och mest FPS. Till slut var jag så less på denna genre att jag började söka mig till andra genrer. Jag insåg då att väldigt många av de bästa spelen i andra genrer aldrig dyker upp på PC så det blev till att skaffa sig en konsol.

Det är ganska talande att de som hävdar att PC är "bäst på allt" också ofta hävdar att mus/tangentbord slår allt vilket visar att de (som jag förr) inte spelar så många olika genrer.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Natrium:

3: ja men priset då.. Svar: ja Ok priset och att det tar mer kunskap att spela på en PC, det är det enda negativa som någonsin kommer finnas mot för att spela med en konsol.

Förutom att det kommer massor av spel som aldrig dyker upp på PC?

Du är medveten om att det kommer fler Spel till PC som aldrig dyker upp till konsol, en konsol spel som aldrig dyker upp till pc?

Jag insåg då att väldigt många av de bästa spelen i andra genrer aldrig dyker upp på PC så det blev till att skaffa sig en konsol.

Nu bror ju det självklart på vad man anser vara de "bästa spelen".

Själv anser jag att de flesta spelen som jag tycker är bäst inom en genre, kommer ofta till PC, men det är indie företag som skapar dem, därav är dem inte lika välkända.

Alla här känner nog till Remaken av Wind Waker, eller senaste Mario spelet. Men hur många känner till det extremt lovade A hat in time, som för tillfället är pc exklusivt?

Eller det, också extremt lovande Arpg:t Sui generis, jämfört med välkända Diablo 3.
Personligen tycker jag Sui generis verkar bättre på alla sätt, men det skapas av ett litet Indie företag, och därför känner inte många till det.

Som sagt så bror det ju på vad man anser är bäst, men personligen tycker jag de flesta AAA spel är värdelösa (Simpla, enkla, korta, extremt töntigt flashiga etc) och därav köper jag väldigt få spel till mitt PS3, och lär inte köpa många till min PS4:a (När jag väll inhandlat den)


signatur

Rwa?

Skriv svar