Medlem
Path of Exile

Tja! Funderade på att ladda ner Path of Exile. Men jag vill veta lite mer om spelet.

På vilket sätt skiljer spelet sig från exempelvis Diablo?
Finns det Coop?
Vad tycker ni om spelet i jämförelse med Diablo? Är det ett dåligt / medelmåttigt / riktigt bra spel?

Tack i förhand!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Någon kan säkert erbjuda ett utförligare svar, men det är definitivt värt att testa.

Spelet är i mångt och mycket likt Diablo. En större skillnad är väl att du ofta kan välja dina quest rewards eller brancha dina quests (inte main quest, vad jag vet). En viktig skillnad är också att spelet inte har något guld alls - men lik förbannat har något annat ersatt guldet i ekonomin. Istället hoardar man nu aktiva items, saker som (motsvarande) scrolls of teleport och scrolls of identification i början, men sedan up mot gems of transfusion, gems som förbättrar/förändrar/förtrollar items, etc. Enda upp till enormt värdefulla "gems" som t.ex. rerollar alla properties på ett helt item.

Dessutom bygger dina abilities på bruket av gems. Du pickar inga actives utan bara passives i ditt skill tree, sen är dina abilitites de gems du väljer att stoppa i dina items. Det är ett väldigt spännande men också kaotiskt system.

Coop finns i den mån att det är helt och hållet avsett för multiplayer. Det finns dessutom en stor öppen multiplayer, så det är lätt att hitta parties.

Spelet är faktiskt väldigt bra i jämförelse med Diablo. Sen är det inte "bättre", men det är definitivit en ny spin på samma koncept som faktiskt står på egna ben och bär sin egen tyngd. Spelet är också fritt från referenser till Diablo, det bygger helt på sin egen utformning utan att leva på reflekterad ära.

Ett test är varmt rekommenderat, oavsett.

Medlem

Hur är svårighets graden nu för tiden?
Spelade i tidiga öppna betan, men tröttnade snabbt då jag tyckte det var på tok för enkelt.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Hur är svårighets graden nu för tiden?
Spelade i tidiga öppna betan, men tröttnade snabbt då jag tyckte det var på tok för enkelt.

Är tydligen groteskt svårt på högsta svårighetsgraden, minst sagt om du gillar att spela en glass canon.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Annanaz:

Hur är svårighets graden nu för tiden?
Spelade i tidiga öppna betan, men tröttnade snabbt då jag tyckte det var på tok för enkelt.

Är tydligen groteskt svårt på högsta svårighetsgraden, minst sagt om du gillar att spela en glass canon.

Jo men jag vill ha utmaning från början, inte kul att spela igenom spelet 3 gånger innan det blir svårt.


signatur

Rwa?

Medlem

Jag tröttnade efter att ha spelat kanske 30-40 timmar av det.
Jag tröttnade på trading/loot-systemet för att dels behöva hitta skills för att kunna använda dom, dels spara massa items för att kunna tradea in dom mot items man ville ha.

Sen tyckte jag talent trädet var rätt intressant till att börja med men när nästan varje skill point man får bara ger en +10 styrka eller liknande eller några % extra skada med en viss magiskola/vapen, tillsammans med att man måste hitta skills för att kunna använda dom så blev levlandet rätt tråkigt.

Jämfört med Diablo 3 tycker jag det är tråkigare, men sen har jag tröttnat på Diablo 3s loot och skillsystem också.

När jag får lust att spela ett sånt spel så spelar jag Torchlight 2, Diablo 2 och Titan Quest istället, och hoppas på att Diablo 3 expansionen ska göra spelet roligare

Medlem

Har spelat i ett par timmar nu. Och en så länge tycker jag om det! Jag gillar spelets relativt fräscha system. Får la se längre in om jag fortsätter spela

Skrivet av Oddjob:

Sen tyckte jag talent trädet var rätt intressant till att börja med men när nästan varje skill point man får bara ger en +10 styrka eller liknande eller några % extra skada med en viss magiskola/vapen, tillsammans med att man måste hitta skills för att kunna använda dom så blev levlandet rätt tråkigt.

En sak med Diablo / Torchlightspelen som jag kan tycka är lite trist är att för att klara de svåraste nivåerna så gäller det typ att maxa 3 olika skills. Och på det sättet känner man sig inte lika "egen" samt att det blir lite trist att spamma dessa 3 spells. På det sättet kan jag tycka Exile var lite mer intressant. Då man kan levla ett större antal abilities samtidigt och sedan bland de passiva skillsen bestämma vad för sorts karaktär man vill vara utan att nödvändigtvis påverka ens abilities till det bättre eller sämre då de är ganska självstående.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

En sak med Diablo / Torchlightspelen som jag kan tycka är lite trist är att för att klara de svåraste nivåerna så gäller det typ att maxa 3 olika skills. Och på det sättet känner man sig inte lika "egen" samt att det blir lite trist att spamma dessa 3 spells. På det sättet kan jag tycka Exile var lite mer intressant. Då man kan levla ett större antal abilities samtidigt och sedan bland de passiva skillsen bestämma vad för sorts karaktär man vill vara utan att nödvändigtvis påverka ens abilities till det bättre eller sämre då de är ganska självstående.

Jo i Diablo 2 var det lite så. I Torchlight 2 så satsar man på 5-6 skills kanske.
Men Path of Exile är inte så olikt dom andra spelen, jag brukade max ha 5-7 olika skills jag levlade, varav 1-2 var passiva buffs.

Medlem

PoE är roligt men jag märker att jag faller tillbaks på TItanQuest och Torchlight2 numera.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar