Valve presenterar: Steam Controller!

Medlem

Steam machines osv låter ju dock jäkligt lökig.
- Vad har du under TVn?
- En steam machine.
- En ångmaskin?
- En steam machine..
- En fjortonårings-våta-dröm-machine-som-låter-technopunk?
- En steam machine....

Medlem

En av killarna bakom Super Meat Boy har fått klämma och känna lite på kontrollen och verkar klart positivt inställd. Hans erfarenheter finns att läsa på länken nedan.

http://tommyrefenes.tumblr.com/post/62476523677/my-time-with-...

/ LordDaimos

MFC
Medlem

Damn you Gabe Newell for making me love you!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

phi
Medlem
Skrivet av TryNotDo:

Jag har länge funderat på varför ingen gör en HK med en trackball i stället för en analog spak på högersidan, men en touchpad kanske kan fungera också.

Jag hade en handkontroll från Gravis tror jag det var som hade knappar på undersidan av handtagen, jag har även funderat på varför ingen gör något mer med det.

De flesta sitter bara med sina två pekfingrar på dom fyra knapparna i fronten, det är inte bekvämt att sitta med pekfingret och långfingret på knapparna, så oftast med en standard handkontroll ( som i princip inte utvecklats ett dugg sedan sony släppte sin stora "Dual Analog Controller" 1997 med två analoga spakar utan vibration ) sitter folk med lillfingret, ringfingret och oftast långfingret utan att ha någon knapp att trycka på. Visst det handlar om fingerfärdighet också, det skall vara anpassat så det känns naturligt för den stora massan. Men att inte ha en stor knapp på undersidan som tre fingrar får samsas om känns dumt

Klart att det finns liknande kontroller idagsläget.

Denna spelar jag med: http://www.scufgaming.com/eu/scuf-xbox-hybrid/

Kan inte se varför folk hyllar 360-kontrollen så mycket när det finns handkontroller som t.ex. Scuf. 360-kontrollen är rentav dålig och väldigt begränsad i jämförelse.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

En av killarna bakom Super Meat Boy har fått klämma och känna lite på kontrollen och verkar klart positivt inställd. Hans erfarenheter finns att läsa på länken nedan.

http://tommyrefenes.tumblr.com/post/62476523677/my-time-with-...

/ LordDaimos

Tack, bra läsning, själv är jag nyfiken på hur siktandet i ett FPS skulle vara.

Medlem

Snälla gör inte PC'n till ännu en ointressant konsoll.

Medlem
Skrivet av Angwold:

Köp aktier i vaselin branchen!
Folk kommer att köpa glidmedel för att tillskansa sig en fördel när touchpads är det som gäller i multiplayer spel

(Kul anekdot: Spelade track & field med brorsan och polare varpå det hela urartade med nylonstrumpa på en tesked som "gnuggades" på handkontrollen för att få vansinniga rekord )

Seriöst, jag tror på den. Jag har ett skåp därhemma på cirka en kubikmeter som är nästan fyllt av gamla controllers, joysticks, möss, rattar, trackballs och allsköns PC perephenelia.

En bra mus och ett gediget keyboard är det man alltid återgår till.
MS Sidewinder dual-strike var kul, och en xbox controller är ju bra till plattformare och casual räser-spel.

Men denna kan nog vara en bra mitten lösning som funkar till allt. Med lite övning kan man nog bli rätt bra på spel ur de flesta genres, möjligen med undantag av extrema simulatorer förstås, typ Grand Prix legends och sådana rackebajsar-svåra spel.

Gabe och gossarna har tänkt till, och jag får säga att jag är förväntansfull!

Ang. nylonstrumpegrejen så körde vi med en legobil(typ 2 uppsättningar hjul på en 6-bitar legobit). Ett AA-batteri funkade oxå.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Egentligen är det ju bara EN ny grej som har precenterats otroligt långsamt, för det är en steambox med ett eget os och en unik handkontroll, med andra ord en konsoll likt wii, ps3 och xbox one inget speciellt alltså, glömde, den är steamkompatibel... wooooooow...

Valve sjunker bara längre och längre ner och börjar påminna mer om 3D realms och DNF, undra när de tänker börja göra spel igen...

Mer lik PS4 och X1.

Kommer bli roligt att se HL3 som första spelet i serien anpassad för handkontroll och se den gå mot etablerade serier på konsol som Uncharted 4 och Halo serien.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Galet ful dock : p

Ozo
Medlem
Skrivet av bonemachine:

Mycket hype för så lite egentligen. Enklare att ställa en dator vid teven och dra lite snyggt USB förlängningskablar till soffan Så slipper man ytterligare en grunka med ett OS som troligen försvinner snart.

Steam Machines är inget tvång, det är innovation. De gör en konsoll för PC fantaster (som snart blir Linux fantaster). Är det inte bra att de slåss om marknaden mot företag som Microsoft och Sony? Nämn ett bättre sätt att få framtida spel att släppas till PC (Linux) än att få en stor användarbas till detta.

Skrivet av Kiske:

Snälla gör inte PC'n till ännu en ointressant konsoll.

Det blir inte en ointressant konsoll, trångsynt är du. Bättre att de rör om i grytan och skapar alternativ och konkurrans mot dagens företag. Det är väl bättre att alla spel släpps till Steam Machines som du även kan spela på din PC?

Detta gör PC (Linux) marknaden mycket mer relevant, oavsett om du vill sitta med mus och tangentbord vid skrivbordet eller med handkontroll i soffan.

Medlem

Jag föredrar handkontroller men trackpads? NJA? Eller?
Svårt att säga när man inte har någon referens, skulle dock inte köpa utan att få testa ordentligt först så tyvärr faller den platt.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:
Skrivet av Slainground:

Jag vet inte riktigt varför folk väntat på så mycker mer för 3e announcmentet , då det klart och tydligt varit riktat emot vardagsrummet och inget som pekat på ett nytt spel eller liknande. Folk osm trott på Half-life 3 osv gör mig bara förivirrad.

Lätt o va efterklok va?

Oh please. Vem som helst såg att alla tre saker riktade sig till Valves vardagsrumssatsning.

Medlem

Jag kommer vänta och se hur exakt du kan vara med de två trackpadsen. Om det är ungefär lika med mus så ja tack gärna att jag använder mig av en sån här handkontroll.

Medlem

Dom har ju egentligen bara announcat en grej tre gånger för att täcka mer media/exponeringstid. Slugt. Drygt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Om man snällt bortser från musens andra fördelar:
ingen fast centreringsposition
arm-hand-finger-rörelsefördelar
tummar och fler/alla fingrar tillgängliga för knappar
m.m.

..så gör ENBART kontrollens mindre rörelseyta att den får lägre precision mot en mus (om man inte jämför mot en hög-sens-musspelare). Det finns ju de som använder 50+cm, mot kontrollens ~5 cm.
Så det enda man ev. behöver undra över är om det är bättre än ps/box kontroller.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Vill gärna testa denna, känns inte som att man kan säga så mycket om funktionalitet innan man hållt i den och faktiskt testat den i spel

Medlem
Skrivet av hastapan:

Undra hur valve kommer att sälja allt. Kommer man kunna köpa det i retail stores tex Game eller Gamestop eller är det online order som gäller?

Steam(apple)stores runt om i världen kanske Nya apple håller på att ta form... Just u wait

bop
Medlem

tycker den ser väldigt obekväm ut

Medlem

Tror kontrollen kommer floppa men att operativsystemet kommer att övervinna alla, våldta allt i sin väg.

Medlem

Perfekt! Nu kan människor som Warpgun njuta av en öl i soffan samtidigt som han spelar på en PC istället för konsol!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Först blev jag jäkligt negativ till denna controller.
Som numera xbox 360 nörd har jag ju blivit van med den kontrollen sedan jag bytte från pc 06.
Men ju mer tanken mogna med hela konceptet sten os, steam machines och nu kontrollen känner jag mer och mer att det är rätt väg.
Om, och då menar jag OM, valve gör misstaget att det känns som att styra ett spel som om man satt med en iphone eller Androidtelefon så funkar de andra två. Eller om steamos inte funkar så funkar steammachine med windows och kontrollen....
Jag tror att detta kan bli fantastiskt bra, och 1, 2 eller 3 delar funkar för folk. Som en gott och blandatpåse finns det något för oss alla som älskar spel och det är upp till dig att välja... detta är bra, mycket bra.... Så nu mer förstår jag inte det negativa alls

Medlem
Skrivet av ZF:

har testat..

mus, bra kontroll men svängrumskrävande och helt utan känsla.

trackball, skönt och ergonomiskt fungerande, men vingligt. (om det inte är Marble Madness, Missile Wars eller vad det nu hette)

touchplatta, hopplöst kort och gott, för allt.

kanske kan de ha kombinerat ihop en vettig kompromiss av allt.

Mus...utan...känsla? Wooooooooot

Medlem
Skrivet av Håkan:

Steam machines osv låter ju dock jäkligt lökig.
- Vad har du under TVn?
- En steam machine.
- En ångmaskin?
- En steam machine..
- En fjortonårings-våta-dröm-machine-som-låter-technopunk?
- En steam machine....

... och PC, x-box eller ps låter inte "lökigt"?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Håkan:

Steam machines osv låter ju dock jäkligt lökig.
- Vad har du under TVn?
- En steam machine.
- En ångmaskin?
- En steam machine..
- En fjortonårings-våta-dröm-machine-som-låter-technopunk?
- En steam machine....

... och PC, x-box eller ps låter inte "lökigt"?

Du var ju en riktig lökis när du satt nere i källaren och lirade NES istället för att leka me de andra barnen in da hood.

Idag är du väl en lökis om du faktiskt är ute och gör någonting, usch, snusksportare, luktar bara svett och hormoner =(

Medlem

Som en del redan nämnt, vad är meningen med det hela när man redan kan skicka bild från datorn till projektorn eller tv:n och lira med pc 360 xbox kontroller? Uppfinna hjulet på nytt?

Medlem
Skrivet av wbartek:

Som en del redan nämnt, vad är meningen med det hela när man redan kan skicka bild från datorn till projektorn eller tv:n och lira med pc 360 xbox kontroller? Uppfinna hjulet på nytt?

För att en 360 och ps3 kontroll suger? jättehög input lag.

Medlem
Skrivet av wbartek:

Som en del redan nämnt, vad är meningen med det hela när man redan kan skicka bild från datorn till projektorn eller tv:n och lira med pc 360 xbox kontroller? Uppfinna hjulet på nytt?

Och för den delen har både hjul och sedan däck utvecklats en del genom åren, så detta kanske ska ses mer som utveckling än en helt ny uppfinning?

Medlem

Ser ut som en kvinnlig sexleksak

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av wbartek:

Som en del redan nämnt, vad är meningen med det hela när man redan kan skicka bild från datorn till projektorn eller tv:n och lira med pc 360 xbox kontroller? Uppfinna hjulet på nytt?

För att en 360 och ps3 kontroll suger? jättehög input lag.

Jag har inget lag på min pc 360 xbox kontroller överhuvudtaget och tycker den är hur skön som helst. Måste vara nåt valve säljarknep du försöker köra här..

Medlem
Skrivet av xxhellridexx:
Skrivet av wbartek:

Som en del redan nämnt, vad är meningen med det hela när man redan kan skicka bild från datorn till projektorn eller tv:n och lira med pc 360 xbox kontroller? Uppfinna hjulet på nytt?

Och för den delen har både hjul och sedan däck utvecklats en del genom åren, så detta kanske ska ses mer som utveckling än en helt ny uppfinning?

Utveckling? Genom att presentera ny hårdvara för att göra något som går göra utan? Nja det vet i fan alltså

Skriv svar