Dream Theater

Medlem
Dream Theater

28 år senare släpper de progressiva giganterna sitt första självbetitlade album. En imponerande bedrift på den nivå bandet ligger på tycker jag, den till synes evigt strömmande kreativa forsen strömmar på, så att säga. Saknaden av Portnoy ligger kvar, men sorgen har släppt lite då Mangini har, det vi alla hoppades på, blivit insläppt i cirkeln och varit med i den kreativa processen. Och det hörs. Jämför med föregående album, A Dramatic Turn of Events, så känns trumspelet lite mer livat och nyanserat men fortfarande utan de utspel som endast Portnoy kunde utföra. Det är fortfarande lite stelt, men mycket bättre. Bland låtarna ser vi den sedvanliga mixen annars; instrumentalt, orkestralt, tungt och lite ballad. Det numera klassiska epos-spåret hittar vi sist på albumet, och det är också där Dream Theater kan leva upp till sitt namn. "Illumination Theory" är en grym låt, och speciellt det mycket välskrivna orkesterpartiet som får mig att inte ångra köpet av mina dyra hörlurar. "Enigma Machine" är albumets instrumentala teknikfest, där vi friskt kastas mellan solon och taktarter.

Det känns bra att kunna säga, utan tvekan, att det bandet jag tveklöst lyssnat mest på har gjort ett riktigt bra album. Igen.

Benevolence rekommenderar: "Illumination Theory", "Enigma Machine" och "Behind The Veil".

#blogg

Medlem
Dream Theater

Tycker "Dream theater" är ett steg i helt rätt riktning! Dream theater är även för mig bandet jag lyssnat mest på och va lite besviken på förra skivan just pågrund av stelheten och trummorna. Visst Mangini va helt okej där men på ett kontrollerat och mer tråkigt sätt än tidigare DT skivor. Tycker det låter mycket bättre när han nu fått skriva sina delar från grunden istället för att utgå från Petruccis förprogrammerade trummor. Han känns som de även sagt i intervjuer mer fri att göra vad han vill och det gör att hela skivan känns mer dynamisk och intressant.

Skivan känns också mycket fräschare än A dramatic turn of events och det känns också som de lagt ned mer tid på den jämfört med förra skivan.

Illumination Theory är helt klart skivans starkaste spår (Orkesterdelarna är helt underbara. Påminner så mycket om filmmusik!) men tycker även att The looking glass, Behind the veil och enigma machine är starka spår. Tycker skivan håller en högre lägstanivå än ADToE.

Ska förmodligen se de när de kommer till Sverige i februari Ska bli grymt!

Medlem

Helt klart! Men fortfarande - lyssna på trummorna 03:37-04:00 i Enigma Machine. Mike Portnoy hade aldrig godkänt det i sin produktion.

http://youtu.be/AAxiKO6S_nQ?t=3m37s

Medlem

Jo det är ju stor skillnad på hur de spelar vissa delar osv och tycker portnoys spelstil passar bättre i DT. Det är dock synd att Mangini inte är lika "galen" alla gånger. För imo så är han ju extremt mycket bättre tekniskt än portnoy och skulle han kunna uttnjytta det så skulle det kunna bli så extremt mycket bättre! Hatar dock inte på honom utan tycker det är lite kul att få se honom utvecklas med bandet. Och om nästa skiva går i samma riktigt kan det nog bli riktigt bra

Det är en helt OK skiva, som många av deras tidigare, men den når inte upp till forna höjder.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nej, det blev ett stort kreativt nedsläpp när Portnoy försvann. Mangini är såklart tekniskt vass, men han är inte en kreativ eldsjäl som Portnoy. Allting efter Octavarium har jag lyssnat måttligt på, men även alla de nyare albumen har några bra låtar i alla fall.

Skrivet av 73mpl4R:

Nej, det blev ett stort kreativt nedsläpp när Portnoy försvann. Mangini är såklart tekniskt vass, men han är inte en kreativ eldsjäl som Portnoy. Allting efter Octavarium har jag lyssnat måttligt på, men även alla de nyare albumen har några bra låtar i alla fall.

Så här i efterhand fattar man vilket mästerverk "Images & Words" är. Jag och ett par kompisar såg dem i Köpenhamn på den turnén. Vi träffade dem sen ute på stan och stod och snackade en halvtimme. Trevliga grabbar


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Nej, det blev ett stort kreativt nedsläpp när Portnoy försvann. Mangini är såklart tekniskt vass, men han är inte en kreativ eldsjäl som Portnoy. Allting efter Octavarium har jag lyssnat måttligt på, men även alla de nyare albumen har några bra låtar i alla fall.

Så här i efterhand fattar man vilket mästerverk "Images & Words" är. Jag och ett par kompisar såg dem i Köpenhamn på den turnén. Vi träffade dem sen ute på stan och stod och snackade en halvtimme. Trevliga grabbar

Låter som att man borde varit född ett 20tal år tidigare alltså

Tycker allt från Images & words fram till Octavarium är bland det bästa som gjorts inom musik överhuvudtaget. De nyaste skivorna är ju inte dåliga men de håller långt ifrån samma klass som de tidiga. Visst är det svårt att vara på topp när man har hållt på så länge men är ändå lika intresserad och taggad varje gång det blir prat om nya skivor

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Nej, det blev ett stort kreativt nedsläpp när Portnoy försvann. Mangini är såklart tekniskt vass, men han är inte en kreativ eldsjäl som Portnoy. Allting efter Octavarium har jag lyssnat måttligt på, men även alla de nyare albumen har några bra låtar i alla fall.

Så här i efterhand fattar man vilket mästerverk "Images & Words" är. Jag och ett par kompisar såg dem i Köpenhamn på den turnén. Vi träffade dem sen ute på stan och stod och snackade en halvtimme. Trevliga grabbar

Pratade John Myung något? Tvättäkta musiker, allihop!

Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Nej, det blev ett stort kreativt nedsläpp när Portnoy försvann. Mangini är såklart tekniskt vass, men han är inte en kreativ eldsjäl som Portnoy. Allting efter Octavarium har jag lyssnat måttligt på, men även alla de nyare albumen har några bra låtar i alla fall.

Så här i efterhand fattar man vilket mästerverk "Images & Words" är. Jag och ett par kompisar såg dem i Köpenhamn på den turnén. Vi träffade dem sen ute på stan och stod och snackade en halvtimme. Trevliga grabbar

Pratade John Myung något? Tvättäkta musiker, allihop!

Nej tyvärr, vi träffade Portnoy, Petrucci och LaBrie. Tror en av mina kompisar har kvar foto från den gången. Ska kolla läget.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar