Stoppa Copyswede

Medlem
Stoppa Copyswede

Hej svejs!

Jag tror att de flesta av oss får kalla kårar längs ryggraden när namnet "Copyswede" nämns ute i den publika sfären. Copyswede är en upphovsrättslig paraplyorganisation som har bestämt sig att göra livet lite dyrare för oss teknikhungriga människor, genom att ta en till synes liten avgift per enhet med lagringsmedia i som ska kompensera kulturskaparna för våra privatkopierings (förväxlas ej med piratkopiering) vanor. Lokal kopiering av andras kreativa material till en annan lokal enhet alltså. Detta är en god tanke i grunden, men blir lite absurd i utförande och motivation nu när vi börjar röra oss från kassetter, CD-skivor och utbyte av USB-media i dessa tider med strömmande tjänster.

Förra året var den totala ersättningen som det svenska folket betalade till Copyswede ca. 100 miljoner kronor. Avgiften ser ut som sådan:

En krona per gigabyte
Max. 80 kronor
(100 kronor med moms)

Bärbara datorer
Stationära datorer
Surfplattor
Spelkonsoler
NAS-enheter
Interna hårddiskar
Externa hårddiskar
SSD-enheter
USB-minnen

En krona per gigabyte
Max. 320 kronor
(400 kronor med moms)

Telefoner med musikspelare
MP3-spelare
Tv-boxar
Tv-apparater
Mediaspelare

DVD+/-R DL (8,5 GB) 4,80 kronor
DVD+/-RW & RAM (4,7 GB) 4,25 kronor
DVD+/-R (4,7 GB) 2,65 kronor
CD-RW (< 900 MB) 0,90 kronor
CD-R (< 900 MB) 0,60 kronor

(priserna är osmakligt saxade från SweClockers artikel)

Som ni ser blir det en liten summa om man är en köpfrisk person. Men, en god ensamföretagande karl vid namn Petter Sehlin har startat en kampanj och en hemsida för att avveckla denna avgift. Så om du vill hjälpa till så kan du besöka hemsidan och skriva under om du känner för det.

Hemsidan: http://stoppacopyswede.se/
Andra länkar: Intervju med Copyswedes VD, 8 av 10 vill ej ha denna avgift.

Medlem

Så hur gör man för att få en del utav kakan, som copyswede får in varje år då?


signatur

Rwa?

Medlem

Riktigt riktigt illa att den här rörelsen får sno pengar av oss och ge till privata vinstintressen..

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag tycker det värsta är att dem inte är statliga och att dem inte redovisar var pengarna dem får in går.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Personligen störs jag inte så mycket av om de har mediaavgift på det här viset. MEN då ska de sluta bry sig om folks nedladdande från nätet, för då anser jag att den här avgiften faktiskt kompenserar eventuella försluter som bolagen är så snabba och påstå att de lider av, trots de går plus flera gånger om på filmer/spel.

Så endast har man en sådan här variant och släpper nedladdningen fri alt. så fortsätter man och jagar fildelare och då ska de slopa det här rakt av.
Man kan inte både ha kakan och äta den.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag undrar verkligen hur det här ens är okej. Enligt min tolkning och det jag har lärt mig bör det inte vara lagligt för ett privat organ att komma in i bilden på det här sättet och ta ut avgifter till höger och vänster.

Ska gräva lite i det och se om man kan hitta några juridiska vägbulor här..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

KoP
Medlem

Så alla ska "straffas" oavsett om man är hederlig eller piratkopierar? Och här gick jag och trodde att kollektiv bestraffning var brottsligt enligt genevekonventionen? Så fel man kan ha ibland.

Medlem
Skrivet av KoP:

Så alla ska "straffas" oavsett om man är hederlig eller piratkopierar? Och här gick jag och trodde att kollektiv bestraffning var brottsligt enligt genevekonventionen? Så fel man kan ha ibland.

Jag ogillar copyswede något enormt också, men kom ihåg att privatkopiering (det som copyswede "ersätter") inte är samma sak som piratkopiering.

Fula fiskar som utnyttjar kryphål i lagen. Vad händer med alla pengar, vem håller koll på att de verkligen kommer fram?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av KoP:

Så alla ska "straffas" oavsett om man är hederlig eller piratkopierar? Och här gick jag och trodde att kollektiv bestraffning var brottsligt enligt genevekonventionen? Så fel man kan ha ibland.

Jag ogillar copyswede något enormt också, men kom ihåg att privatkopiering (det som copyswede "ersätter") inte är samma sak som piratkopiering.

Ja och att samtidigt nästan all form av fysisk media, DVD, Blu-ray, Datorspels-DVD och musik-CD har kopieringsskydd för att hindra privatkopiering och som man egentligen inte får kringgå , det om något gör mig redigt förbannad.

Medlem

Ja just det där med att det inte är en statlig organisation är det som får mig att skriva på. Vill ju vara försäkrad över att pengarna används rätt.

Men självklart vill man ju spara in lite med


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Ja just det där med att det inte är en statlig organisation är det som får mig att skriva på. Vill ju vara försäkrad över att pengarna används rätt.

Men självklart vill man ju spara in lite med

Samma sak här.

Medlem

http://stoppacopyswede.se/

Där har ni!

Edit: Var visst inte så observant på baksmällan. Länken var redan postad.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

http://stoppacopyswede.se/

Där har ni!

Edit: Var visst inte så observant på baksmällan. Länken var redan postad.

Haha. Länken kan inte spridas för mycket, så länka på bara!

Medlem

En god moderat har höjt frågan i riksdagen! Hans motivering är att svenska jobb kan förloras, då fler personer då hellre köper sin elektronik utomlands för att slippa skatten, vilket genererar mindre intäkter åt svenska företag.

Källa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Up...

Medlem

Bra initiativ av en moderat, då kanske de fått något rätt i min bok. ^^


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Jag tycker att om de endå ska ha en avgift på skiten kan dom lika bra avskaffa piratkopierings lagar, så att det blir lagligt, som en liten kompromiss


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Det är nästan skatt på piratnedladdning, eller i varje fall, den antagna piratnedladdningen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tycker vi uppdaterar denna tråd. Mer underskrifter behövs!

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det är nästan skatt på piratnedladdning, eller i varje fall, den antagna piratnedladdningen.

Det är inte ens nästan, utan det är beskattning som ska täcka det som sker i illegal nedladdning. Därav att man införde media skatten för ett gäng år sedan. Så i ärlighetens namn så förstår jag inte varför Amerikanska intressen ska fortsätta diktera Sveriges villkor i de här frågorna.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Siken:

Tycker vi uppdaterar denna tråd. Mer underskrifter behövs!

Spanx!

Medlem

Det jag finner mest absurt i det här är inte avgiften i sig men att det här är ett privatföretag.
Skall något sådant här existera överhuvudtaget ska det givetvis vara statligt (alltså folkägt) och man ska som medborgare ha möjlighet till full insyn i verksamheten och inför man en sådan här avgift så skall man helt sluta jaga människor som fildelar.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar