Spelande bakom ökning av skabb?

Medlem

Jag har skabb i postal 2.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Aftonbladet, Metro och en Ding Ding Värld är väl sveriges 3 mest seriösa tidningar.

Plus avpixlat och fria tider.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av saru:
Skrivet av m_g_karlsson:

Lägg ner med dom här satans bilderna nån jävla gång, snälla?

Vissa av dem är klockrena, men nu har det blivit lite av en inflation på sistone. Vi går ifrån det skrivna ordet och förmågan att författa vår ståndpunkt till att till illustrera den istället.

Ja visst är det så, en bild säger ju mer än tusen ord eller heter det inte så?

Jag gillar bilderna, mer sånt tack

Medlem

Förutom att det är just ord på bilden.

Medlem
Skrivet av saru:
Skrivet av marcus8958:

Aftonbladet, Metro och en Ding Ding Värld är väl sveriges 3 mest seriösa tidningar.

Plus avpixlat och fria tider.

Word!

Medlem

Kalla mig gärna gammalmodig och grinig, men varför måste folk vara så jäkligt närgågna? T.ex. verkar det bland vissa vara poppis att "pussas på kinden" med nästan alla man träffar på, vilket enligt mig är ett jäkla otyg.

Personligen så pussar jag ingen som jag inte är intimt involverad med. Det värsta är att vissa tar illa upp när man inte vill.

Nu har jag i alla fall en ypperlig ursäkt: "Nej tack, jag vil inte riskera att få skabb."

SE

Medlem

Nu får dem skärpa sig, vilken ska det va egentligen?

1. Spel gör en asocial.

2. Spel gör en så social att man har intensiv närkontakt med andra människor till den grad att man sprider sjukdomar mer än i vanliga fall.

?

Medlem
Skrivet av mrburner:

Värst vad alla klagar! Jag är övertygad om att många inte vet att skabb kan smitta när de sitter tätt intill varandra i exempelvis linne.
Det är väl inte så långsökt att det KAN bero på att surfplattor används allt mer ofta?

Är det inte då troligare att problemet har högre chans att uppstå pga smartphones? De är mycket vanligare än plattor, man visar ofta en video eller bilder med dem samt att de har en mindre skärm så man tvingas sitta närmare varandra om man ska visa grejor. Låter troligare än gamers som sitter och spelar.

Medlem

Skabb är väl vanligtvis något som förekommer bland rävar och hundar men inte bland människor?

Chansen att få skabb borde vara väldigt liten då det oftast smittar från djur till människor. Om man inte har någon kontakt med djur som är mycket i skogen så borde man inte löpa risk för någon skabb.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av Natrium:

så bio och alla andra närkontakt grejor går bra men att sitta någon timme brevid någon som har en dator eller läsplatta där.. ja då är det risk för skabb!

Jag vet inte vad du går på för typ av biografer, men de jag varit på har aldrig involverat direkt hud-mot-hud kontakt under längre perioder.

Håller dock med om att det verkar lite skevt att peka ut just spel och/eller läsplatteanvändandet som den stora boven. Känns som att det finns så många andra dagliga situationer där folk även kan bli närgågna, som t.ex. pardans, allmänt mys i soffan samt hångel och dylikt.

SE

Inaktiv
Skrivet av The Gamer:

Skabb är väl vanligtvis något som förekommer bland rävar och hundar men inte bland människor?

Chansen att få skabb borde vara väldigt liten då det oftast smittar från djur till människor. Om man inte har någon kontakt med djur som är mycket i skogen så borde man inte löpa risk för någon skabb.

L_O-L. Japp, det är speciellt pensionärer och vissa etniska grupper som kramas sjukt mycket med rävar och hundar.

Medlem

Gissar att den där överläkaren inte gillar spel..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Skribent
Skrivet av The Gamer:

Skabb är väl vanligtvis något som förekommer bland rävar och hundar men inte bland människor?

Chansen att få skabb borde vara väldigt liten då det oftast smittar från djur till människor. Om man inte har någon kontakt med djur som är mycket i skogen så borde man inte löpa risk för någon skabb.

Det är inte samma sorts skabb. Det är alltså fritt fram att kramas med rävar, björnar och annat fluffigt från skogen.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av hellspooned:

Är det inte då troligare att problemet har högre chans att uppstå pga smartphones? De är mycket vanligare än plattor, man visar ofta en video eller bilder med dem samt att de har en mindre skärm så man tvingas sitta närmare varandra om man ska visa grejor. Låter troligare än gamers som sitter och spelar.

Det kan också vara en källa. Det viktiga ordet i det hela är fortfarande KAN. Hon har inte uttalat sig annat än att hon TROR att det kan bero på t ex. spelande.

Jag lär även påpeka att artikeln hos Metro innehåller fler källor som hon tror kan vara rimliga, än vad artikeln som finns här på FZ gör. Halvdåligt faktisk. Här verkar det ju som om hon tror att spelande verkar vara den största boven :/

Medlem
Skrivet av mrburner:
Skrivet av hellspooned:

Är det inte då troligare att problemet har högre chans att uppstå pga smartphones? De är mycket vanligare än plattor, man visar ofta en video eller bilder med dem samt att de har en mindre skärm så man tvingas sitta närmare varandra om man ska visa grejor. Låter troligare än gamers som sitter och spelar.

Det kan också vara en källa. Det viktiga ordet i det hela är fortfarande KAN. Hon har inte uttalat sig annat än att hon TROR att det kan bero på t ex. spelande.

Jag lär även påpeka att artikeln hos Metro innehåller fler källor som hon tror kan vara rimliga, än vad artikeln som finns här på FZ gör. Halvdåligt faktisk. Här verkar det ju som om hon tror att spelande verkar vara den största boven :/

Men om inte spelandet utpekas som bov så blir det ju inte många träffar här på FZ, eller hur?

Kan det vara så att det inte bara är Aftonbladet som ägnar sig åt billig sensationalism för att sälja?

SE

Medlem
Skrivet av saru:
Skrivet av marcus8958:

Aftonbladet, Metro och en Ding Ding Värld är väl sveriges 3 mest seriösa tidningar.

Plus avpixlat och fria tider.

pff, fnys!


signatur

Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för att slippa höra dem.

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:

Men om inte spelandet utpekas som bov så blir det ju inte många träffar här på FZ, eller hur?

Kan det vara så att det inte bara är Aftonbladet som ägnar sig åt billig sensationalism för att sälja?

SE

Det är äckligt när nyhetssajter, vare sig det gäller spel eller ej, fläckar ner någons rykte bara för att sälja mer, eller får fler klick. Som journalist borde man tänka på vad man egentligen gör när man vinklar nyheterna.

Medlem

Låter som en skabbig undersökning.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Lägg ner med dom här satans bilderna nån jävla gång, snälla?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Tur att man inte tycker om vidrörning av dom flesta personerna

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av The Gamer:

Skabb är väl vanligtvis något som förekommer bland rävar och hundar men inte bland människor?

Chansen att få skabb borde vara väldigt liten då det oftast smittar från djur till människor. Om man inte har någon kontakt med djur som är mycket i skogen så borde man inte löpa risk för någon skabb.

Det är inte samma sorts skabb. Det är alltså fritt fram att kramas med rävar, björnar och annat fluffigt från skogen.

Lägger allt ansvar på dig om det visar sig att björnen inte vill kramas!

six
Medlem

Så tablets, mobiler och konsoler sprider sjukdomar.
Låter lite som dom fått betalt för att få igång pc försäljningen igen.

Skrivet av Pjotor:

Äkta gamers har aldrig närkontakt med andra människor.

Så sant som det är sagt, jag sitter alltid ensam när jag spelar. Man vill ju inte ha några störande moment runt sig.

Och för att ni ska vara säkra på att jag är en äkta gamer, kan jag tilläga att jag utbildar mig och jobbar inom spelindustrin.

Medlem

Sådär jävla rar skall man nog inte kalla dem, har någon haft skabb en gång vill man inte ha det igen, så se för fan till att sköta er hygien!

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av The Gamer:

Skabb är väl vanligtvis något som förekommer bland rävar och hundar men inte bland människor?

Chansen att få skabb borde vara väldigt liten då det oftast smittar från djur till människor. Om man inte har någon kontakt med djur som är mycket i skogen så borde man inte löpa risk för någon skabb.

Det är inte samma sorts skabb. Det är alltså fritt fram att kramas med rävar, björnar och annat fluffigt från skogen.

jag är ingen expert på skabb eller sjukdomar, men det man har hört om skabb är oftast djurförknippat med rävar eller hundar. Alltså parasiter som angriper deras päls och hud vilket gör att de får hemska sår och klåda.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Redaktör
Skrivet av mrburner:
Skrivet av hellspooned:

Är det inte då troligare att problemet har högre chans att uppstå pga smartphones? De är mycket vanligare än plattor, man visar ofta en video eller bilder med dem samt att de har en mindre skärm så man tvingas sitta närmare varandra om man ska visa grejor. Låter troligare än gamers som sitter och spelar.

Det kan också vara en källa. Det viktiga ordet i det hela är fortfarande KAN. Hon har inte uttalat sig annat än att hon TROR att det kan bero på t ex. spelande.

Jag lär även påpeka att artikeln hos Metro innehåller fler källor som hon tror kan vara rimliga, än vad artikeln som finns här på FZ gör. Halvdåligt faktisk. Här verkar det ju som om hon tror att spelande verkar vara den största boven :/

Jag skrev nyheten med lite ironisk ton, för att förstärka att man kanske inte behöver plocka fram antikemgasdräkten riktigt än. Men jag har pratat med en person som vet massor om skabb och smittspridning, i morgon berättar vi hur skräckslagna landets gamers bör vara.


signatur
Medlem

Hujedamig vad känsliga vi var plötsligt då! Det finns inget i den här artikeln som formulerassom en kränkning av spel communitien. Det är bara en fullt legitim teori som läggs fram baserad av observationer!

Ni vet, för att vara så självsäkra och malliga så är den här communitien verkligen känslig gällande eventuell kritik eller synpunkter. Bara för att nåt inte är optimalt behöver det inte vara en konspiration för att svartmåla spelare. Väx upp och ta er i kragen nu.

Medlem

i artikeln står att minst 5 minuters hud mot hud behövs för att skabb ska sprida sig... i så fall kan inte spel vara osocialt...

ZF
Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Det här låter ju skitlöjligt.
Är det inte lika troligt att det kan spridas via, t.ex. Kort vid kortspelande? Brädspel, schack?

nej, när du spelar schack så sitter du ju troligast mitt emot motspelaren, och flerspelarsvariant finns inte. kortspel kan säkert vara trängre runt runda bordet, men manlig gemenskap brukar hållas från armkontakt även efter bra mycket whisky.

ett gäng ungar runt en surfplatta däremot. ja släpp ner en på en genomsnittlig dagis till lågstadie och studera bara..

ZF
Medlem
Skrivet av The Gamer:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av The Gamer:

Skabb är väl vanligtvis något som förekommer bland rävar och hundar men inte bland människor?

Chansen att få skabb borde vara väldigt liten då det oftast smittar från djur till människor. Om man inte har någon kontakt med djur som är mycket i skogen så borde man inte löpa risk för någon skabb.

Det är inte samma sorts skabb. Det är alltså fritt fram att kramas med rävar, björnar och annat fluffigt från skogen.

jag är ingen expert på skabb eller sjukdomar, men det man har hört om skabb är oftast djurförknippat med rävar eller hundar. Alltså parasiter som angriper deras päls och hud vilket gör att de får hemska sår och klåda.

anledningen är inte att det inte kan smitta, det är ju skadedjur, utan att människor inte är lika bra boplatser som räv. för mycket duschande och för lite päls antagligen.

sen bär både rävar och hundar ofta på en massa andra grejer också som faktiskt kan smitta, så jag avråder ändå ev pusskalas med rävar om du får tillfälle.

123
Skriv svar