Vad har hänt med spelbranchen?

Medlem
Vad har hänt med spelbranchen?

Jag har undrat ett bra tag varför inga spelutvecklare pressar gränserna längre för ett par år sen så var en dator nästan utdaterad efter ett par månander pga av dom nya spelen stödde grafik som fick även dom bästa datorerna att jobba hårt för att fixa. Detta verkar man aldrig se längre, o på tal om detta vad har hänt med singelplayer delen i dom flesta spel jag lira just igenom BF BC2 på 2½h på svåraste....... sedan lira jag Unreal på svåraste i 2,½h och hade tagit mig 3bannor tala om skillnad....

är tiden över för gamers görs spelen bara för casuals numera? Eller är detta bara en känsla?

Inaktiv

Tyvärr så har kreativitet och passion fått ta ett steg åt sidan för att ersättas av pengar och mycket pengar.
Det blir så när utvecklare blir stora och inser att de knappt behöver anstränga sig för att tjäna pengar.

Rikta blicken mot de forna öststaterna istället, där dyker det upp en hel del guldkorn.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Sam leads the way=)

Medlem

Den ekonomiska krisen och piratkopiering har satt sina spår. En mindre marknad ger mindre pengar, och företag vågar inte chansa på nya kreativa saker.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Angående speltiden : Det kan inte vara så att du helt enkelt har blivit bättre på datorspel?

Personligen så tycker jag det är skönt att dom inte pressar gränserna längre (vilket dom gör, men det är inte i lika rasande fart), då håller ens dator lite längre.

Spelen blir också mer avancerade att skapa vilket gör att det tar längre tid för dom att bli klara, då mer beståndsdelar betyder att det är mycket enklare att saker går sönder.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Sen är det lite anpassat efter konsoler idag också. Det är ju där de stora pengarna ligger för utvecklare. Men idag ser vi, till min förtjusning, mer indieutvecklare som vågar ta ut svängarna.

Men innan nästa generations konsoler dyker upp så kommer inte så mycket nytt hända på grafikfronten för multiplattformare tror jag, men spel som Crysis 2 kan ju bli äckligt snygga och krävande.

Sen som Greger sa, det är ju rätt skönt att inte behöva uppdatera sin dator hela tiden, och det är bra enligt mig, att utvecklarna måste lägga mer tid, och ställa större krav på story och gameplay.

Medlem

Vem behöver göra en ny fräsch motor när man kan köpa den gamla plastiga Unreal 3-motorn för en spottstyver?

Medlem

Med en krympande marknad så sätter spelutvecklare överlevnad i första rummet.
Det är svenssons som ska tjäna ihop till månadslönen.

Vissa studios kan säkert fokucera huvudsakligen på den skapande processen, men det är en undantagslyx.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

du menar att pc är den krymande marknaden i fördel för konsolerna?
jag bara saknar tiden då man visste att bra spel var runt dörren men nu sigh..

Medlem
Skrivet av Sille:

du menar att pc är den krymande marknaden i fördel för konsolerna?
jag bara saknar tiden då man visste att bra spel var runt dörren men nu sigh..

Jag menar att spelindustrin totalt sett genomgår en svår tid med krympande inkomster och hårdare krav på effektivistering och kostnadskapning.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

mmm jag tror spelindustrin aldrig har varit så stor som den är nu o piratcopy o sådant fanns även vid tiden då doom var nytt=P

Medlem

Jag tror svaret är enkelt:
Konsoller.

alla spel idag "måste" verkar det som vara anpassat till förlegade gamla skräp maskiner


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag tror det kan bero på en kombination av att spelindustrin har växt så mycket och att spel har blivit en mer allmänt accepterad sysselsättning. Förr kunde ett spel skapas av en handfull personer. Nu för tiden kan en spelproduktion involverar hundratals. Med en större kundbas satsar finansiärerna av en sådan produktion troligen på säkra kort. För det är nog så att den stora massan inte engagerar sig lika mycket i spelen och ställer samma krav som vi gör och utgör därför en mer attraktiv marknad. De köper utan att agumentera så länge spelet är lätt att sätta sig in i och inte tar för lång tid att ta sig igenom. Det betyder lägre utvecklingskostnad och större vinst. Den som söker mer än en ytlig upplevelse blir nog tvugen att söka sig till indieutvecklarna för att hitta något nytt och fräscht.

Medlem

konsoller är den stora anledningen som gör så att grafiken måste optimeras för att passa på så många format som möjligt och då orkar inte alla utvecklare göra high res pc grafik utan gör xbox 360 grafiken först och sen har samma i pc versionen till Pc spelarnas förtret
Kruxet är väll att kika på utvecklare som ger ut mod tools eller släpper solida pc produkter som valve och epic games och så vidare. Vill man ha mer tid för sina pengar så tjacka Civilization IV eller nåt

Medlem
Skrivet av ace84:

konsoller är den stora anledningen som gör så att grafiken måste optimeras för att passa på så många format som möjligt och då orkar inte alla utvecklare göra high res pc grafik utan gör xbox 360 grafiken först och sen har samma i pc

Handlar inte om lathet, utan om vart vinstchanserna är störst.
Spelutvecklarnas huvudsyfte är att gå med vinst på att sälja en produkt till marknaden.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

För mig känns det som spelen görs för barn.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Den ekonomiska krisen och piratkopiering har satt sina spår. En mindre marknad ger mindre pengar, och företag vågar inte chansa på nya kreativa saker.

ursäkta men har inte spelförsäljning ökat vartenda år dom senaste 10 åren?
förutom underfinans krisen då den gick tillbaka lite grand.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av nils45:

För mig känns det som spelen görs för barn.

Agree

Medlem

vafan, det jag ogillar mest när det kommer till SP är att förut så kunde det snarare vara "att klara ut eller inte klara ut, det är frågan"

i dessa dystra dagar så är inte ens svåraste svårt nog i vissa fall med quicksaves och allt det. ska vara visst många liv sen tillbaka till skrivbordet alternativt bestämda sparningar!


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Det är lite oschysst att skylla allt på konsoller. Tänk på att sådär 95% av PC-användarna inte har top-of-the-line burkar och att priset för en sån burk har gått upp en massa. För 3 år sedan eller nåt så var ett tvåkärnigt grafikkort det värsta man kunde ha och det kostade sådär 4-5k, nu kan man ha 4 såna kort för lika mycket pengar.

Del två är att det har blivit betydligt mer komplicerat, ett storspel idag har team på hundratals personer inblandade i produktionen och produktionen tar flera år. Rent teknikmässigt är framförallt grafikkorten idag otroligt mycket mer komplicerade än för 3-4 år sedan. Hursomhelst, precis som med filmer så vågar man inte lägga ner pengarna som krävs på osäkra spel.

Frågan är väl om det behövs maxas så mycket? Jag tycker som flera andra att det är rätt skönt att mitt Radeon 4850 fortfarande klarar de flesta moderna spel utan några direkta problem. Bioware t ex visar ju med Dragon Age och Mass Effect att det är fullt möjligt att göra väldigt bra spel utan att totalt maxa ut alla datorer världen, samt att Far Cry 2 visade på raka motsatsen.

Medlem

hade för mig att pc marknaden krympt i fysiska butiker , dock har det kompenserats via onlineförsäljning

fortfarande så ligger pc på typ 10% av marknaden , vilket kanske inte är superintressant om man är utvecklare.

Money makes the world go down... "go round", menade jag!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Far cry 2 var inte riktigt snyggt ok men ingen stor dragare.

om man tittar på jag börjar med Unreal som var jävligt snyggt när det kom, tätt följt av Half life lite senare men hade enormt snygg grafik på den tiden. jag kan komma upp med en riktigt långa lista till typ 2004-5 nånstans men orkar inte=P kan dra in Sam som kom 01 o jag komemr ihåg när man såg dom första halo bilderna innan konsolen xbox förstörde det........

Medlem

signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Hugo Chávez borde förklara konsoller djävulens påfund och göra dem olagliga. Då kanske folk äntligen lyssnar?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar