Vad är det som håller på att hända i min stad och övriga Sverige?

Medlem
Vad är det som håller på att hända i min stad och övriga Sverige?

Känner mig nedstämd när man läser och hör om alla våldsbrott som pågår i hela Sverige,t.e.x. tanten i Landskrona som blev dödad på parkeringsplatsen:( .Läser dagligen om grova våldsbrott och rån och gangsteruppgörelser,har nästan blivit en del av vardagen med mord och rån.Jag undrar vad som har hänt??? Varför händer detta så ofta nu förtiden? Jag bor i en stor förort till Göteborg,och precis varje dag så begås det grova brott både i och utanför min stadsdel.Har nästan tappat hoppet för min stad/land,finns det någon lösning eller är vi förlorade för all framtid?


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Visst fan blir man nedstämd

Våldsbrott, kriminelet hör till en del av vardagen runt dem flesta förorterna i storstäderna nu förtiden, speciellt när dem organiserade gängen börjar rekrytera mer och mer yngre människor. Förr i tiden sprang rånarna i dem yngre åren runt med soft air guns, nu har småttingarna fått tag på dem riktiga vapnen och dem bangar inte heller på visa att det är äkta genom att skjuta en eller två gånger.

Så fort en brottsling åker in får han avtjäna ett straff i vad jag skulle kalla för ett lyxfängelse ett par månader, så fort han åker ut har han bara fått mer status och respekt och ynglingarna vill inget hellre än att eftersträva det.

Det har blivit en sån trend att vara "gangster" och jämnfört med för kanske 10 år sen så måste dessa ungdomar bevisa det hela

så många vänner som valt den andra vägen och utifrån det man hör i omgivningen så är det jämnfört med det media rapporterar om absolut ingenting

Vad kan man göra åt denna ökande vålds trend?
Jag vet faktiskt inte.. det är så himla många faktorer som spelar in, man kan inte enbart skylla på en av dem eller den vanligaste smygrasisten väljer att göra. jag har blivit så trött på höra om detta så jag orkar inte heller

Jag yrkar på en betydligt hårdare straff skala i hopp om att en ändring åt det bättre ska ske.
Tror dock inte enbart det räcker

Medlem

http://sverigesradio.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3592...

http://www.dn.se/nyheter/politik/klyftorna-okar-mellan-de-fat...

Skrivet av Brå:

Det dåliga ryktets logik
I anslutning till organiserad brottslighet finns kriminella gäng som ungdomsgäng, fängelsegäng och mc-gäng vars dåliga rykte troligen i hög grad överträffar den faktiska brottslighet de står för. [...] Problemen med gängen är därför inte bara att de begår många allvarliga brott. Ännu allvarligare är den mytbildning som finns om deras vilja och förmåga att störta samhället i fördärvet. Detta hotar vanliga människors rätt att få leva i lugn och ro. Gängens arroganta hållning gör också att åtskilliga människor ifrågasätter samhällets förmåga att upprätthålla lag och ordning.

Där finns några av vad jag anser vara problematiska.

Edit: Sedan finns det även en herrans massa rapporter om att media rapporterar och dessutom blåser upp våldsdåd mer nu än tidigare. Eftersom de fyller ett krav från allmänheten att läsa om det. Intressant infallsvinkel.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

http://sverigesradio.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3592...

http://www.dn.se/nyheter/politik/klyftorna-okar-mellan-de-fat...

Skrivet av Brå:

Det dåliga ryktets logik
I anslutning till organiserad brottslighet finns kriminella gäng som ungdomsgäng, fängelsegäng och mc-gäng vars dåliga rykte troligen i hög grad överträffar den faktiska brottslighet de står för. [...] Problemen med gängen är därför inte bara att de begår många allvarliga brott. Ännu allvarligare är den mytbildning som finns om deras vilja och förmåga att störta samhället i fördärvet. Detta hotar vanliga människors rätt att få leva i lugn och ro. Gängens arroganta hållning gör också att åtskilliga människor ifrågasätter samhällets förmåga att upprätthålla lag och ordning.

Där finns några av vad jag anser vara problematiska.

Edit: Sedan finns det även en herrans massa rapporter om att media rapporterar och dessutom blåser upp våldsdåd mer nu än tidigare. Eftersom de fyller ett krav från allmänheten att läsa om det. Intressant infallsvinkel.

Det sker betydligt mer brott än vad som rapporteras i media eller det man kan läsa på via flashback som kanske är sveriges största faktor till mytbildningar.

Tänk på det stora mörkertalet som BRÅ inte kan fixa statistik på.

Nä jag litar hellre på mina ögon, speciellt när man varit omgiven av dessa typer sen barnsben

Medlem

Problemen känner vi redan alla till,men vad kan lösningen vara på problemet? klass klyftor är kanske en sak i problemet,men det verkar vara mycket mer orsaker enligt mig.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Om man ska lyssna på kvällspressen så måste det ju vara Tv-spelens fel alltihop!

Skämt åsido, jag förstår inte heller vad som håller på att hända. Det är likadant i min håla där jag bor, varje dag kan man läsa om olika brott och slagsmål osv. Det är skrämmande...

Medlem
Skrivet av Homiecide:

Nä jag litar hellre på mina ögon, speciellt när man varit omgiven av dessa typer sen barnsben

Problemet är att du då ser till din umgängeskrets, ser att det finns många kriminella, och sen applicerar ditt synsätt till den stora massan.

Det är också därför anekdoter inte är särskilt dugliga bevis eller källor, våran hjärna vill ha det logiskt och kommer därför skapa massa logiska fällor där vi omedvetet överdriver siffror, och ser ökade problem när det egentligen alltid har varit så, men iochmed att vi söker efter det så verkar det vara mer.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Saltkråkan:

Problemen känner vi redan alla till,men vad kan lösningen vara på problemet? klass klyftor är kanske en sak i problemet,men det verkar vara mycket mer orsaker enligt mig.

Enligt mig är ett av dem större problemen att det har blivit en trend bland ungdomar som bor i problemområden att dra sig till kriminalitet. Kriminalitet är numera en populär livstil bland många.

att dra upp klassklyftor är bara ett hjälpmedel för att ha en orsak att dra sig till kriminalitet egentligen. Av min egna erfarenhet så är det en betydligt liten del av brottslingar i min generation som gör brott för överleva dagen

Man måste nog få bort denna trenden, viljan att ha denna livstilen, men hur vet jag ej

Våld har alltid funnits i vår värld, och varför skulle den inte komma till Sverige?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Homiecide:

Jag yrkar på en betydligt hårdare straff skala i hopp om att en ändring åt det bättre ska ske.
Tror dock inte enbart det räcker

Minns jag rätt har det visat sig att hårdare straff inte minskar antalet brott. Har dock ingen källa till hands.

Medlem

Statistiken är ändå betydligt bättre än vad någon anser sig ha upplevt (jag går t.ex. inte till min mormor om frågor angående s.k. "hedersmord"). Som Greger påpekade och som jag skrev om innan, "Det dåliga ryktets logik" är ganska talande när det kommer till sådana saker.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Statistiken är ändå betydligt bättre än vad någon anser sig ha upplevt (jag går t.ex. inte till min mormor om frågor angående s.k. "hedersmord"). Som Greger påpekade och som jag skrev om innan, "Det dåliga ryktets logik" är ganska talande när det kommer till sådana saker.

Du går inte till din mormor för hon säkerligen inte kan något alls om "hedersmord".
Men du går hellre till en byrå som gjort en statistik på anmälda brott, när så många brott inte ens blir anmälda

Sedan säger du att denna statistiken är mer trovärdig än en eller flera personers egna erfarenheten enbart för den är en statistik. och dessa personer som gjort statistiken kan ju såklart så mycket mer om ämnet än folket som bor i området där våldet är stort drabbat.

Det låter ju jätte logiskt.

Medlem
Skrivet av Homiecide:

Men du går hellre till en byrå som gjort en statistik på anmälda brott, när så många brott inte ens blir anmälda

Därför bygger man vid statistisk analys in ett spelrum för okänd data.

Skrivet av Homiecide:

Sedan säger du att denna statistiken är mer trovärdig än en eller flera personers egna erfarenheten enbart för den är en statistik.

Eftersom statistiska analyser baseras på en mycket större mängd indata så får man ett statistiskt och matematisk säkrare underlag.
Märk väl att det inte är ett säkert underlag, utan ett säkrare underlag

Skrivet av Homiecide:

och dessa personer som gjort statistiken kan ju såklart så mycket mer om ämnet än folket som bor i området där våldet är stort drabbat.

Om statistiken bygger på säg 5000 intervjuer av personer på 50 olika orter, anmälda brott, antal fällande domar, antal misstänkta fall och en inräknad osäkerhetsfaktor? (retorisk fråga, den gör nämligen det)

Skrivet av Homiecide:

Det låter ju jätte logiskt.

Statistik är äckligt logiskt. Det är hur datan tolkas som är det avgörande.
Själva framtagningen bygger på ren och vacker matematik.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Det finns tre sorters lögner. Lögn, förbannad lögn och statistik.
- Mark Twain


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

För att illustrera det hela så kan man tänka sig följande:
100 personer intervjuades ang deras syn på skatter.
99% ansåg att skatten skulle sänkas.

Låter väl toppen? Ett statistiskt underlag byggt på 100 intevjuer.
MEN om jag säger att 98 av dessa var ärke-moderater, och två var liberaler?
Har då underlagt samma bärighet? (retorisk fråga obs obs)


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

För att illustrera det hela så kan man tänka sig följande:
100 personer intervjuades ang deras syn på skatter.
99% ansåg att skatten skulle sänkas.

Låter väl toppen? Ett statistiskt underlag byggt på 100 intevjuer.
MEN om jag säger att 98 av dessa var ärke-moderater, och två var liberaler?
Har då underlagt samma bärighet? (retorisk fråga obs obs)

100 personer av 15000 i en förort intervjuades angående deras syn på våldsbrott

99% av dessa 100 Säger det är hur lugnt som helst

Vad säger dem resterande?

Tyvärr räcker inte era internet fakta till i detta ämne, om man inte upplevt dagens problem i dessa områden så har man inte mycket att säga om det när det gäller ren fakta och bevis. Så sluta försöka motbevisa personers egna erfarenheter genom att dra upp något som statistik när ni helt klart tydligen har upplevt 0 av det själv

Som någon här inne på FZ sagt i en annan tråd.. så är det en aningen kontraproduktivt

Medlem

Om det är så kontraproduktivt, varför startar du då diskussionen för?

Detta har inte att göra med hurvida du har erfarenhet av kriminell aktivitet där du bor, det är väl självklart att du uppmärksammar det mer om det händer i din närvaro kontra att polisen märker av att det ökar mer anmälningar om kriminell aktivitet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Homiecide:

100 personer av 15000 i en förort intervjuades angående deras syn på våldsbrott

99% av dessa 100 Säger det är hur lugnt som helst

Vad säger dem resterande?

Jag tror du missade poängen lite med mitt inlägg, som var en kommentar till PurreSnurrens mycket välmotiverade inlägg.

Skrivet av Homiecide:

Tyvärr räcker inte era internet fakta till i detta ämne, om man inte upplevt dagens problem i dessa områden så har man inte mycket att säga om det när det gäller ren fakta och bevis.

Det är skönt att du utgår från att jag te.x inte ser kriminalitet, desperation och elände dagligen.

Skrivet av Homiecide:

Så sluta försöka motbevisa personers egna erfarenheter genom att dra upp något som statistik när ni helt klart tydligen har upplevt 0 av det själv

Jag har förklarat hur statistik funkar.
Och återigen. Jag vet och ser definitivt baksidorna.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Greger:

Om det är så kontraproduktivt, varför startar du då diskussionen för?

Detta har inte att göra med hurvida du har erfarenhet av kriminell aktivitet där du bor, det är väl självklart att du uppmärksammar det mer om det händer i din närvaro kontra att polisen märker av att det ökar mer anmälningar om kriminell aktivitet.

jag startade inte en diskussion, jag gick in i en diskussion om ökad våldsbrott och problem i sverige, sedan kommer Bjosarn du själv och nestor och drar upp något om statistik och att jag personligen omedvetet förstorat upp det hela i mitt huvud eller att jag hellre bör lita på en statistik som inte ens är komplett istället för lita på mina egna erfarenheter.

men bra att du uppfattar man uppmärksammar det mer om man bor/bott i en omgivning där det kryllar av kriminalitet istället.

Uppmärksammar menas ju dock inte att man förstorar.. bara så du vet till nästa gång Greger

edit: Nestor, bra då bör du ju veta exakt vad jag pratar om, får man fråga vilket område du bor i och hur mycket av dess elände du ser?

Medlem

:psyduck:

Föresten :

Skrivet av Homiecide:

Jag yrkar på en betydligt hårdare straff skala i hopp om att en ändring åt det bättre ska ske.

Är situationen bättre i USA för att dom har hårdare straff?
Något att tänka på.
(Svar : nej, snarare motsatsen)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Homiecide:

100 personer av 15000 i en förort intervjuades angående deras syn på våldsbrott

99% av dessa 100 Säger det är hur lugnt som helst

Vad säger dem resterande?

1 person av 15000 i en förort intervjuas engående dennes syn på våldsbrott.

Han säger att det är hur illa som helst.

Vad säger de resterande?

Så ser det ut just nu. Det där är en anekdot.

Citat:

Tyvärr räcker inte era internet fakta till i detta ämne, om man inte upplevt dagens problem i dessa områden så har man inte mycket att säga om det när det gäller ren fakta och bevis.

Tyvärr räcker inte dina anekdoter till i detta ämne.

Statistik > anekdoter

Du har inte fakta och bevis, du har anekdoter.

Och vem säger att de som inte håller med dig inte har egna erfarenheter av våldsbrott?

Medlem
Skrivet av Greger:

:psyduck:

Föresten :

Skrivet av Homiecide:

Jag yrkar på en betydligt hårdare straff skala i hopp om att en ändring åt det bättre ska ske.

Är situationen bättre i USA för att dom har hårdare straff?
Något att tänka på.
(Svar : nej, snarare motsatsen)

svårt att jämnföra ett land som USA och dess befolkning och sociala struktur där alla inte har samma straffskalor i varenda stat med ett land som sverige och dess betydligt mindre befolkning.

Tänkt på, ja jag har tänkt på det en del, dock säger jag ju om du nu hade citerat hela texten att jag dock tror inte enbart det hjälper

Medlem
Skrivet av Homiecide:

edit: Nestor, bra då bör du ju veta exakt vad jag pratar om, får man fråga vilket område du bor i och hur mycket av dess elände du ser?

Göteborg. Fyllor, slagsmål och allmän misär.
Mycket nära bekanta boende i "klassiskt" bråkiga områden.
God kännedom om sociala missförhållanden.
En sväng i akut och ambulanssjukvården.

Med egna ögon sett knivskador, överdoser och annan otrevlig skit.

Trängd och hotad flertalet gånger.

Nu vill jag veta motsvarande av dig.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Homiecide:

sedan kommer Bjosarn du själv och nestor och drar upp något om statistik och att jag personligen omedvetet förstorat upp det hela i mitt huvud eller att jag hellre bör lita på en statistik som inte ens är komplett istället för lita på mina egna erfarenheter.

Så dina erfarenheter ger en komplett bild?

På vilket sätt skulle det vara något fel att omedvetet förstora upp saker? Det gör alla människor, hela tiden. Vi är alla utsatta för samma felkällor, det är därför statistik är bättre än anekdoter.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Och vem säger att de som inte håller med dig inte har egna erfarenheter av våldsbrott?

Ja det är ju så vanligt att folk antar saker här på FZ, så varför ska jag inte anta att några här inne absolut inte har en aning om vad dem snackar om.

Nestor påpekade ju dock att han har personligen erfarit en del, att jämnföra varandras erfarenheter kan ju dock vara extremt svårt på internet.

edit: formulerade om en mening

Medlem
Skrivet av Homiecide:
Skrivet av båtsman:

Och vem säger att de som inte håller med dig inte har egna erfarenheter av våldsbrott?

Ja det är ju så vanligt att folk antar saker här på FZ, så varför ska jag inte anta att några här inne absolut inte har en aning om vad dem snackar om.

Nestor påpekade ju dock att han har personligen erfarit en del, att jämnföra vad han erfarit med mina egna erfarenheter kan ju dock vara extremt svårt på internet.

Nejdå. Det är inte alls svårt.
Du skriver, precis som jag gjorde, upp vart du bor och vad du upplever för elände där.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Homiecide:

edit: Nestor, bra då bör du ju veta exakt vad jag pratar om, får man fråga vilket område du bor i och hur mycket av dess elände du ser?

Göteborg. Fyllor, slagsmål och allmän misär.
Mycket nära bekanta boende i "klassiskt" bråkiga områden.
God kännedom om sociala missförhållanden.
En sväng i akut och ambulanssjukvården.

Med egna ögon sett knivskador, överdoser och annan otrevlig skit.

Trängd och hotad flertalet gånger.

Nu vill jag veta motsvarande av dig.

Citat:

Nejdå. Det är inte alls svårt.
Du skriver, precis som jag gjorde, upp vart du bor och vad du upplever för elände där.

Du var lite snabb där.

Uppväxt i Stockholm södra förorter.

Hagsätra,rågsved, Hallunda,Nacka har man bott i uppväxt med en generation där flertal nummera gått en betydligt hårdare väg genom kriminella organisationer.
Har en kusin som arbetar med ungar på glid i Lövgärdet i Angereds Kommun.
Har upplevt att bo i både ett medelsklass område och den värsta gatan i en förort.

Sett stora skillnader och mycket segregation bland min uppväxt, har själv varit på glid och gjort dumheter som jag inte tänker ta upp på ett allmänt forum

Vill du så har jag inget emot att diskutera detta med dig Nestor mer personligen via PM eller dylikt

Medlem

varför det? vi andra vill ju veta hur du tänker.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

http://www.dn.se/sthlm/allt-farre-drabbas-av-grovt-vald-i-sto...

Rent statistiskt minskar våldet i Sverige.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

varför det? vi andra vill ju veta hur du tänker.

För detta var från början ingen diskussion om Nestor och min egens uppväxt och jämnförelse, vill han diskutera vidare och försöka jämnföra vad han erfarit med mina egna erfarenheter så tar vi det PM så vi slipper irritera någon moderator.

Skrivet av Red_warning:

http://www.dn.se/sthlm/allt-farre-drabbas-av-grovt-vald-i-sto...

Rent statistiskt minskar våldet i Sverige.

jag citerar artikeln

Citat:

Allt färre drabbas av grovt våld i Stockholm

Artikeln handlar enbart om att anmälda våldsbrott i stockholm har minskat

en intressant notis dock.

Citat:

- Mindre orter kan ha väl så hög våldsfrekvens som Stockholm. Eskilstuna, Västerås, Borlänge och Landskrona är några exempel, säger han.

Du får leta upp en annan artikel som täcker hela landet.

Skriv svar