Valve demonstrerar Steam Controller

Robot
Valve demonstrerar Steam Controller

Kan verkligen en touchbaserad kontroll fungera i snabba fps-spel?

#valve, #portal-2, #counter-strike-go, #civilization-5


Medlem
Valve demonstrerar Steam Controller

Jag är sjukt nyfiken och det ska bli grymt kul att få prova den. Om man ska lita på videon så ser det ju ut att fungera. Jag undrar bara hur pass bra det känns att spela med en kontroller som faktiskt inte har knappar.

Medlem

Jag skulle inte spela Unreal Tourmanent med den.


signatur

Xd

Medlem

Finns verkligen inget vidrigare än att styra med touchplatta dock :/

Medlem

Blev inte övertygad. Inget flow utan från punkt 1 till punkt 2 och från punkt 2 till punkt 3, osv.

Medlem

Det såg ut att fungera betydligt bättre än förväntat!

Medlem

IMHO så ser FPS delen ut precis som förväntat...inte i närheten...än


signatur

#PCMR

Medlem
Medlem

Med mus så kan man snurra 180 grader upp eller ner eller åt sidan mer eller mindre rätt så fort om det skulle behövas, på så sätt har man mer kontroll, en musmattas yta är större än steams tum yta uppenbarligen, vilket betyder att man får köra med högre sensitivity om man ska agera fort, och det kan bli oskönt.

Medlem

Counter Strike såg riktigt obekvämt ut, nästan som när man spelar FPS på mobilen. Annars såg den hyfsat lovande ut. Dock rätt skeptisk till touch istället för mekaniska spakar, men vi får se!

Medlem
Skrivet av Zisid:

Counter Strike såg riktigt obekvämt ut, nästan som när man spelar FPS på mobilen. Annars såg den hyfsat lovande ut. Dock rätt skeptisk till touch istället för mekaniska spakar, men vi får se!

Kontrollen är ny, man var likadan första gången på en joystick

Inaktiv

Nya fräcka handkontroller är väl ok, men Oculus Rift kombinerat med Kinectstyrning vore det ultimata, inga handkontroller utan det blir irl med tal och allt.
Svettigt och mjölksyra jovisst, men jäklar vilken andrelalinkick man lär få.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Det verkar ju klart bättre än analog sticks, men det kommer aldrig ersätta mus och tagentbord för mig.


signatur

Nämen!

Medlem

Fortfarande långt ifrån en mus, men det ser fortfarande ut att vara 10gånger bättre styrning än vad man får från en vanlig gamepad. Ett steg i rätt rikning och det är fan i mig på tiden. Känns som att MS och Sony kanske för första gången någonsin kommer att tvingas att kämpa i en arena där ribban inte ligger på marken.

Inaktiv

Lite imponerad iaf, ser ju sjukt mycket bättre ut än de gamepads vi är vana vid idag. Ser dock inte riktigt ut att komma ifatt en gamingmus, men dom är på väg att rätt håll.

Kommer iaf köpa en för att testa, helt klart, kan tänka mig att spel som Civ faktiskt kan fungera bättre än med mus o tgb.

Medlem

Den ser ju faktiskt riktigt trevlig ut, får väl se hur den blir när den väl kommer ut och man kan brottas lite med den själv.

Enda problemet jag kan se är att om man ska hålla på och dra runt tummarna sådär mycket lär man kunna bli rätt trött i dem ganska fort. Då försvinner lite av nöjet med att spela med padda, om det blir mindre avslappnat.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

phi
Medlem

Självklart bättre precision än joysticks, något annat hade jag inte förväntat mig.

Men problemet som jag ser det är att i t.ex. FPS-spel kunna följa en fiende eller motståndare med siktet hela tiden trots att man vänder sig om 180 eller 360 grader. Eftersom att trackingytan är så pass liten så man måste ju hela tiden korrigera siktet efter att trackingytan tagit slut eller köra med väldigt hög sensitivity, vilket funkar dåligt på trackpads (touchpads eller vad de nu vill kalla det) eftersom att precisionen blir nästan obefintlig efter en viss nivå.

Så jag är också skeptisk än så länge.

Medlem

Fan va dåligt det ser ut. Sjukt att folk tycker att styrningen ser bra ut. Ser hemskt ut.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Detta ser ju sjukt grymt ut! Bra mycket bättre precision i fps-spel mot vanliga joysticks ser det ut som. Valve, visa oss HL3 med kontrollen!!

Medlem

Både portal och CS ser klumpigare ut än med vanlig gamepad.
Civ är enda skillnaden mot vanlig gamepad är nya inställningar för styrning.

Tror inte man kommer kunna spela FPS alls med den här gamepaden när han tar 1-2 sekunder på sig att sikta på stillastående targets.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

k3m
Medlem

äntligen lite framsteg (som det ser ut iaf) på spelkontroller. vilket också är tamefan på tiden. det blir definitivt att köpa den här paddan när den kommer. hoppas den kommer va lika nyttig i spel som den ser ut att vara.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Både portal och CS ser klumpigare ut än med vanlig gamepad.
Civ är enda skillnaden mot vanlig gamepad är nya inställningar för styrning.

Tror inte man kommer kunna spela FPS alls med den här gamepaden när han tar 1-2 sekunder på sig att sikta på stillastående targets.

Det var lite meningen, för att visa att du kan sikta bra utan auto aim

Medlem

Tror ergonomin kommer bli ett problem med den där kontrollen. minns att en del spel använde sig av 'double-tap' eller liknande med styrknappen på gamla NES/SNES-kontroller, och det slet verkligen på tummen att göra den där rörelsen i längden. Det här är ju liknande, dvs att man måste flytta tummen istället för att bara skifta på tyngdpunkten.

Dock är det bra att man försöker komma med nya lösningar.

Medlem

ser precis ut som samma precision som du skulle fått ifrån en vanlig xbox controller, dock så kkan man ju inte bedöma hur bra denna är utan att hålla i den.
Men cs:go delen var ju sorglig iaf om man hoppades på någorlunda likvärdigt med mus.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem
Skrivet av 92_slayer:

ser precis ut som samma precision som du skulle fått ifrån en vanlig xbox controller,

Ser du på Civ5 så har de bättre precision än på en xboxkontroll. Men det är inte lika bra som en mus.

Medlem

Som om en laptop hade haft två styrplattor.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av phi:

Självklart bättre precision än joysticks, något annat hade jag inte förväntat mig.

Men problemet som jag ser det är att i t.ex. FPS-spel kunna följa en fiende eller motståndare med siktet hela tiden trots att man vänder sig om 180 eller 360 grader. Eftersom att trackingytan är så pass liten så man måste ju hela tiden korrigera siktet efter att trackingytan tagit slut eller köra med väldigt hög sensitivity, vilket funkar dåligt på trackpads (touchpads eller vad de nu vill kalla det) eftersom att precisionen blir nästan obefintlig efter en viss nivå.

Så jag är också skeptisk än så länge.

Så otroligt mycket detta. Kontrollen verkar funka bra, kanske bättre än en traditionell kontroll med spakar, men precisionen kommer nog aldrig i närheten av den som en mus ger.

Medlem

Den ska ju känna av extremt små rör rörelser, så tror inte det blir ett problem att trackingytan tar slut.

Medlem

Jag är positivt överraskad som fan! Världens kanske bästa handkontroll, för vardagsrumsgaming på storbilds-TV... till PC.

Inaktiv

Tror inte kontrollen levererar för en sekund när man spelar förstapersonsskjutare och bilspel.

12
Skriv svar