Oculus Rift – en glimt av framtiden

Robot
Oculus Rift – en glimt av framtiden

Två decennier efter virtual reality-vågen har tekniken kommit ikapp, och snart finns framtidens spelupplevelse på var mans skalle. Eller...? FZ tar pulsen på Oculus Rift.

#nintendo, #team-fortress-2, #half-life-2, #valve, #wii-sports, #hawken, #wingsuit-flyer


Medlem
Oculus Rift – en glimt av framtiden

Givet köp ifall det blir stöd för mer av dom större spelen så som skyrim.

Medlem

Fatta första mmo't till ett sånt här system!
Rip irl typ


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Ge mig konsumentversionen nuuuuu!

Medlem

Dag ett köp lätt. Kodar själv i unity också så skulle vara sjukt kul att hitta på massa vrickade saker.

Medlem

Eller pokémon, pokeeeeemon! Se onix och alla bjässar slåss


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av kimpa:

Givet köp ifall det blir stöd för mer av dom större spelen så som skyrim.

Tror redan det finns. Även om det inte är officiellt. Har för mig att jag såg en video på youtube förmer tag sen.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Fatta första mmo't till ett sånt här system!
Rip irl typ


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Thane:
Skrivet av kimpa:

Givet köp ifall det blir stöd för mer av dom större spelen så som skyrim.

Tror redan det finns. Även om det inte är officiellt. Har för mig att jag såg en video på youtube förmer tag sen.

Har lirat lite Skyrim med riften i riften när jag först fick den, är inte så amazing som man skulle kunna tro, kanske just för att det inte är officiell support, är en del grafikglitchar med skuggor och liknande också, men det jag störde mig mest på är att siktet inte är separat från ditt huvud, blir lite illamående att behöva konstant sikta med huvudet, sen var jag tvungen att använda mus och tangentbord då muspekaren försvinner med kontrollen vilket gör att det inte funkar längre.

Nu var detta ett par månader sedan, möjligt det finns bättre mods nu, man borde kanske kika på det igen.

Medlem

Någon mer som har tänkt tanken på hur sjukt häftigt (och ansträngande) det kommer vara att spela spel om ett par år, när man har dels occulus, dels kinect 2, och dels omni
http://www.kickstarter.com/projects/1944625487/omni-move-natu...

Helt galet häftigt att springa omkring och spela skyrim, eller cod, eller varför inte hitman med det här Underbara tider vi lever i.

Medlem

Börjar ju vara sugen på en sånhär.

Någon som vet vad som händer om man köper developers kit nu, får man nån typ av rabatt på den slutgiltiga versionen när releasen kommer? Tänkte om den slutgiltiga får uppdaterad hårdvara/ergonomi?

Edit:
Läste lite nu, consumer version kommer att vara ganska annorlunda från developers så blir nog att vänta


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ord kan inte beskriva hur mycket jag längtar till konsumentversionen!

Medlem

Hur länge kan man spela åt gången med OR? Kan man få ont i ögon och huvud om man sitter t ex 2-3 timmar i sträck?


signatur

Game long and prosper

Inaktiv

Kul teknik, men när jag spelar vill jag sitta i lugn och ro med mus/tangentbord; eventuellt en handkontroll. Tvivlar inte på att detta mest tilltalar den yngre publiken.

Medlem
Skrivet av Segas:

Kul teknik, men när jag spelar vill jag sitta i lugn och ro med mus/tangentbord; eventuellt en handkontroll. Tvivlar inte på att detta mest tilltalar den yngre publiken.

Kan vara så, ungefär som WII eller Kinect/PS move mest tilltalar yngre.
Fast jag vet inte varför OR skulle utesluta "lugn och ro".

Men, OR kommer vara en absolut dröm i racing/flygsimmar och där har du en marknad som främst består av "vuxna"!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Segas:

Kul teknik, men när jag spelar vill jag sitta i lugn och ro med mus/tangentbord; eventuellt en handkontroll. Tvivlar inte på att detta mest tilltalar den yngre publiken.

Tvärtom snarare, detta talar till alla som har fantasin och drömmen om att någonsin leva sig in i en annan värld, där du är huvudpersonen, där du kan påverka handlingen, där du är hjälten, en supertjuv, lönnmördare, rymdpirat med ett eget skepp, en ädel riddare, envåldshärskare, ja allt som människan någonsin drömt, fantiserat om och sedan satt i skrift med andra ord.

Just detta tilltalar mig något enormt och har så gjort sedan jag läste Sagan om Ringen för över 20 år sedan. Vem har inte levt sig in i en fantastiskt rik fantasivärld undrar jag, för att sedan kunna göra det på riktigt? Möjligheterna är oändliga!

Medlem

Jag är skeptisk. Använder nog hellre en mycket stor display än har en hjälm på skallen. Kontrollen blir lidande med en hjälm om man inte kommer på ngt bra sätt att styra allt på.

Jaja vi får se. De måste få upp upplösningen rejält + lägga till oled så kan det kanske bli ngt.

Medlem

" Spelet renderas helt enkelt ur två närliggande vinklar, med ett avstånd mellan utgångspunkterna som ska matcha det mellan dina pupiller. Det är det som skapar 3d-effekten. Eftersom vi (än så länge) inte är klonade skiljer dessa millimetrar från person till person, och det är också anledningen till varför en del blir illamående. Hjärnan matas med information som inte synkar med vår anatomi.i"

Oi Carl. Jag tror ni har missat något.

http://wiki.teamfortress.com/wiki/Oculus_Rift_User_Guide#Cali...

Självklart mår man illa om det inte ställs in rätt. Precis som att använda glasögon med fel styrka.

Medlem
Skrivet av xermalk:

" Spelet renderas helt enkelt ur två närliggande vinklar, med ett avstånd mellan utgångspunkterna som ska matcha det mellan dina pupiller. Det är det som skapar 3d-effekten. Eftersom vi (än så länge) inte är klonade skiljer dessa millimetrar från person till person, och det är också anledningen till varför en del blir illamående. Hjärnan matas med information som inte synkar med vår anatomi.i"

Oi Carl. Jag tror ni har missat något.

http://wiki.teamfortress.com/wiki/Oculus_Rift_User_Guide#Cali...

Självklart mår man illa om det inte ställs in rätt. Precis som att använda glasögon med fel styrka.

De flesta börjar må illa efter en längre tids användning även om den är inställd till 99℅ med rätt linser och avstånd. Vissa kan det ta minuter eller sekunder, tog min far 15 sekunder i karusell demot innan han började må illa. Det beror mycket på individen och mjukvaran man testar. Gjorde mig av med min efter ett par dagar, men ska helt klart köpa consumer varianten senare nästa år.

Medlem

Spännande såklart, men jag ställer mig väldigt tveksam till hela grejen. Dels för att jag lätt blir illamående i vissa spel, och dels för att jag inte tror att det är så jäkla bra att "lura hjärnan" på det här sättet. I så fall om man kör hela konceptet igenom, och faktiskt får till totalrörelsen med händer och fötter också.

Kommer dock såklart testa när konsumentversionen väl dyker upp.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kaealy:
Skrivet av xermalk:

" Spelet renderas helt enkelt ur två närliggande vinklar, med ett avstånd mellan utgångspunkterna som ska matcha det mellan dina pupiller. Det är det som skapar 3d-effekten. Eftersom vi (än så länge) inte är klonade skiljer dessa millimetrar från person till person, och det är också anledningen till varför en del blir illamående. Hjärnan matas med information som inte synkar med vår anatomi.i"

Oi Carl. Jag tror ni har missat något.

http://wiki.teamfortress.com/wiki/Oculus_Rift_User_Guide#Cali...

Självklart mår man illa om det inte ställs in rätt. Precis som att använda glasögon med fel styrka.

De flesta börjar må illa efter en längre tids användning även om den är inställd till 99℅ med rätt linser och avstånd. Vissa kan det ta minuter eller sekunder, tog min far 15 sekunder i karusell demot innan han började må illa. Det beror mycket på individen och mjukvaran man testar. Gjorde mig av med min efter ett par dagar, men ska helt klart köpa consumer varianten senare nästa år.

Precis, det går att konfa men inte alltid det hjälper.


signatur
Medlem

Oculus och star citizen säger jag bara. Är fan uppriktigt rädd för att mitt riktiga liv kommer kännas ointressant

Inaktiv

Tänk den dagen man slipper ha hjälm och rummet man är i är en bildskärm,
golv, väggar och tak är hoplänkade bildskärmar.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Gnällman:

Tänk den dagen man slipper ha hjälm och rummet man är i är en bildskärm,
golv, väggar och tak är hoplänkade bildskärmar.

Det kan du göra redan idag. Heller ett par glasögon som väger nästan ingenting. Och är lika stora som vanliga solglasögon.

Samt. http://www.kickstarter.com/projects/1944625487/omni-move-natu...
Helt utan rörliga delar, så blir ett överkomligt pris. Runt 400 usd för backers. Så antagligen runt 500 när den lanseras.
förhoppningsvis ca 5000 i svenska butiker.

När väl riften väl får en skärm med acceptabel upplösning, och position tracking. Så blir det att sätta upp ett litet vr rum.
Omni + någon gevär eller annan liknande kontroll i ett hörn, och ett bord med ratt / pedaler samt joystick i andra hörnan.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Fatta första mmo't till ett sånt här system!
Rip irl typ

haha du har väl sett Sword Art Online? Det handlar precis om det

Medlem

The elder scrolls online + Oculus rift = Profit

Medlem

Hade varit kul att spela Chivalry med detta

Medlem

Om det är nån som vill ha dev-varianten och inte orkar ställa sig i kö i månader kan jag sälja mitt för ett par hundringar billigare.

Känner att jag har lekt färdigt med den. Bara använt den i några timmar (körde igenom halva Bioshock 1. Var rätt fräckt ), så den är i prima skick (skulle tillochmed säga att den är bättre än prima då dess starka plastlukt som jag fick huvudvärk av i stora drag har börjat försvinna).

EDIT: Såld!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av xermalk:

" Spelet renderas helt enkelt ur två närliggande vinklar, med ett avstånd mellan utgångspunkterna som ska matcha det mellan dina pupiller. Det är det som skapar 3d-effekten. Eftersom vi (än så länge) inte är klonade skiljer dessa millimetrar från person till person, och det är också anledningen till varför en del blir illamående. Hjärnan matas med information som inte synkar med vår anatomi.i"

Oi Carl. Jag tror ni har missat något.

http://wiki.teamfortress.com/wiki/Oculus_Rift_User_Guide#Cali...

Självklart mår man illa om det inte ställs in rätt. Precis som att använda glasögon med fel styrka.

De flesta börjar må illa efter en längre tids användning även om den är inställd till 99℅ med rätt linser och avstånd. Vissa kan det ta minuter eller sekunder, tog min far 15 sekunder i karusell demot innan han började må illa. Det beror mycket på individen och mjukvaran man testar. Gjorde mig av med min efter ett par dagar, men ska helt klart köpa consumer varianten senare nästa år.

Precis, det går att konfa men inte alltid det hjälper.

Det stämmer inte att det är en mismatch av avståndet mellan pupillerna som skapar illamåendet. Vilket blir rätt uppenbart om man vet att det simulerade avståndet går att kalibrera. Men det är EN bidragande orsak, om det är felinställt.

Det finns en rad olika faktorer som spelar in på åksjukan, och det finns en rätt bra genomgång av dem här:

https://developer.oculusvr.com/forums/viewtopic.php?f=32&t=17...

Medlem

Är det bara jag som ser potentialen i ett first person moba med rift och ev omni?, förstå adrenalinet! xD

12
Skriv svar