Dice: Ett storspel kan få Linux att explodera

Medlem

Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av p1mm3:

Tror nog att de flesta här inne inte har en aning om hur Linux fungerar

Det är nog fler här som vet hur Linux fungerar än Windows iaf, Windows är nämligen closed source så det har man ingen aning om hur det fungerar såvida man inte har tillgång till källkoden eller är grymt duktig på reverse engineering.

Han menar nog på användarnivå inte programeringsnivå...

Det har väl inget med hur det fungerar att göra, utan snarare hur man använder det?
Om jag säger "Jag vet hur en bil fungerar", menar jag då att jag kan köra bilen eller att jag förstår mig på hur t.ex. en förbränningsmotor fungerar?

Det beror nog på vem du frågar, för mig och många andra är nog "vet hur den fungerar" samma som "vet hur man använder". Inte så sannolikt att det betyder "ner på ingenjörsnivå".

Medlem

Hur skall man motivera investerare att just Linux skall börja blomstra - var finns drivkraften till det?

Dom skiter väl i att ett visst OS ökar. Det är ju att slänga pengar i sjön.

Mer troligt att man går på att efterfrågan finns - snarare än att försöka skapa den på en viss plattform.

När nu PC succesivt ersätts av surfplattor och smartphones för gemene mans behov - så kan man väl gissa att MS skulle kunna sponra att ett spel kommer på Windows.

Men var finns övergripandet intresset för Linux utveckling?
Ingen har något investerat där i stort sett.

Stämmer kanske att stortitel på Linux ökar spelandet på Linux - men vem bryr sig är ju grundfrågan?

Sony, Nintendo och Microsoft kan ju sponsra att ett spel kommer på deras plattformar.

Vem är beroende av att Linux lever?
Ingen bryr sig.

Medlem

Linux är en skön plattform i all ära speciellt på serversidan men det finns tamefan få vettiga gui distros, och att påstå att de slår windows på fingrarna är ju bara löjligt.

Inaktiv

Kan vanliga personer som icke är så bra på datorer hantera Linux också då ?


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Linux är en skön plattform i all ära speciellt på serversidan men det finns tamefan få vettiga gui distros, och att påstå att de slår windows på fingrarna är ju bara löjligt.

Ubuntu är fint med sina virtuella desktops iaf.
Finns native och har inte stött på något 3dje-partsutvecklat program som är i närheten på Windows.

Sen så vet jag inte riktigt vad som är så krångligt i ubuntus GUI?
GUI:t används väl till 99% bara för att kicka igång applikationer och lyckas man inte med det i ubuntu så gör man inte det i Windows heller.

Skrivet av NaxoS:

Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Jag avundas dom som lyckats få en windowsdator som aldrig strular.
Har inte hänt mig på >10 datorer.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av p1mm3:

Tror nog att de flesta här inne inte har en aning om hur Linux fungerar

Det är nog fler här som vet hur Linux fungerar än Windows iaf, Windows är nämligen closed source så det har man ingen aning om hur det fungerar såvida man inte har tillgång till källkoden eller är grymt duktig på reverse engineering.

Han menar nog på användarnivå inte programeringsnivå...

Det har väl inget med hur det fungerar att göra, utan snarare hur man använder det?
Om jag säger "Jag vet hur en bil fungerar", menar jag då att jag kan köra bilen eller att jag förstår mig på hur t.ex. en förbränningsmotor fungerar?

Det beror nog på vem du frågar, för mig och många andra är nog "vet hur den fungerar" samma som "vet hur man använder". Inte så sannolikt att det betyder "ner på ingenjörsnivå".

Linux bits inte, du klickar på ikoner för att få igång program precis som i Windows i dom flesta fall.
SteamOS kan vara rena drömmen i jämförelse med WIndows med tanke på att dom kan modifiera precis vad dom vill för att göra användarupplevelsen bra.
Säkerligen slipper man även Windows only-hårdvara i steam-burkarna.

Förutsatt att Valve gör det bra såklart.

phi
Medlem
Skrivet av Gnällman:

Kan vanliga personer som icke är så bra på datorer hantera Linux också då ?

Kan min farsa på 50 år klara av Linux så ska väl en "ung och teknisk" person klara av det. Något annat vore ju rentav pinsamt.

Medlem

Har dualboot med linux och windows, linux för programmering, redigering, och liknande pga förenklad multitasking i ubuntu, och att det av någon anledning går snabbare att "compile'a" mina program i linux. Windows för spel, skulle gärna se att bara behöva ha linux, dessvärre är det ju inte så.

Kör man ubuntu så är det väldigt enkelt, bara läsa lite, när man väl lärt sig så är installationer betydligt mycket mindre omständiga än windows, istället för att behöva tanka massa installers och skit så slår man bara en line eller två i consolen så tankar den det som behövs, genialiskt.

Medlem

Har gett Linux för många chanser över drygt 10 år, har alltid slutat i svordomar så jag har slutat ens överväga det, SteamOS kommer vara sista chansen.

Med det sagt så är jag ingen fan av Microsofts policys, sen Apples olika overpriced penisförlängare är bara pinsamt att bli sedd med.

Inaktiv

Linux är som en lök.. kärnan i mitten med flera skal kring den..
Windows är som en vattenmelon.. är du inne så är du inne..
Eller?


signatur

Panta burkar är klimatsmart men vi har inget system för det, vi tar en i taget, går det för fort då säger maskinen stop!

Medlem
Skrivet av Diskmaskin:

Linux är som en lök.. kärnan i mitten med flera skal kring den..
Windows är som en vattenmelon.. är du inne så är du inne..
Eller?

Linux är lego, windows är duplo.

dmn
Medlem

"– Uppriktigt sagt är vårt problem inte att komma ihåg hardcore-spelarna, säger han. Det är snarare så att vi är så många som jobbat med Battlefield sedan 1999 eller 2000 att vi måste hindra oss själva från att bli för hardcore, vi måste hela tiden dämpa oss. Hardcore är vår naturliga drivkraft. Vi måste påminna oss själva om att göra spelet för alla."

Bullshit-o-metern går i bott, som vanligt när den här tomten eller Bach uttalar sig.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Mainman:

Varför skulle jag byta till Linux/SteamOS?
Om spelen flyter 30% bättre på Linux och när ALLA spel finns till Linux så kanske jag ser någon mening med det.

Jag är iaf nöjd med Windows.

Vilket vansinnigt krav,"ALLA".

Varför kör du på Windows då? Alla spelen funns ju inte där heller.

Man skaffar en till/annan plattform när det finns tillräckligt många spel man är intresserad av på den. I det här fallet kanske plattformen i sig har ett värde också.

"Alla" Okey, 99% av alla spel som inte hör till Playstation eller Xbox. Vilka spel finns inte till Windows? Något Indiespel som jag inte ens hört talas om?

Varför jag kör Windows? Jo för att 99% av alla spel finns där, eller snarare 100% alla spel som är något att ha när det kommer till att spela på dator.

Medlem

Om ingen bryr sig om att Linux finns eller inte? Utan Linux stannar det mesta i denna värld. Behöver bara nämna tre ord: Android, Facebook och Google.
60% av alla servrar i världen kör Linux.
Det är det absolut vanligaste systemet som är inbyggt ("embeded") i routrar, TV-boxar, telefonväxlar, skrivare, bilar, industrisystem osv etc mm.
Kvar blir ett litet område vi kallar "spel" som Windows dominerar.

PS Tror det heter "kompilera" på svenska.

Medlem
Skrivet av Hammond:

Om ingen bryr sig om att Linux finns eller inte? Utan Linux stannar det mesta i denna värld. Behöver bara nämna tre ord: Android, Facebook och Google.
60% av alla servrar i världen kör Linux.
Det är det absolut vanligaste systemet som är inbyggt ("embeded") i routrar, TV-boxar, telefonväxlar, skrivare, bilar, industrisystem osv etc mm.
Kvar blir ett litet område vi kallar "spel" som Windows dominerar.

PS Tror det heter "kompilera" på svenska.

Alltid trevligt få läsa kommentar från någon som har lite koll :). Många har Linux i sina hem, utan att de ens vet om det.

Om ingen brydde sig om Linux, varför satsar då storföretagen flera miljarder kronor på systemet? Varför vill Valve använda det i sin konsol? Linux är mycket större än folk tror. Men sådana som dig Hammond vet redan hur stort det är :).

Det är bara en tidsfråga innan Linux även blir en plattform att räkna med, angående spel. Framtiden heter inte Windows. Om inte Microsoft bestämmer sig för att göra en Google, och skapar ett helt nytt system baserat på Linux och skrotar gamla Windows.

Medlem
Skrivet av Hundbert:

varför utvecklar inte lars gustavsson och dice då battlefield för linux om det bara krävs ett storspel som han i egna ord använder.

är det bara jag som fick det som första tanke efter att ha läst denna artikel.

det är inte bara upp till dice att bara utveckla det för linux


signatur

God is dead

Inaktiv
Skrivet av mh76:
Skrivet av Hammond:

Om ingen bryr sig om att Linux finns eller inte? Utan Linux stannar det mesta i denna värld. Behöver bara nämna tre ord: Android, Facebook och Google.
60% av alla servrar i världen kör Linux.
Det är det absolut vanligaste systemet som är inbyggt ("embeded") i routrar, TV-boxar, telefonväxlar, skrivare, bilar, industrisystem osv etc mm.
Kvar blir ett litet område vi kallar "spel" som Windows dominerar.

PS Tror det heter "kompilera" på svenska.

Alltid trevligt få läsa kommentar från någon som har lite koll :). Många har Linux i sina hem, utan att de ens vet om det.

Om ingen brydde sig om Linux, varför satsar då storföretagen flera miljarder kronor på systemet? Varför vill Valve använda det i sin konsol? Linux är mycket större än folk tror. Men sådana som dig Hammond vet redan hur stort det är :).

Det är bara en tidsfråga innan Linux även blir en plattform att räkna med, angående spel. Framtiden heter inte Windows. Om inte Microsoft bestämmer sig för att göra en Google, och skapar ett helt nytt system baserat på Linux och skrotar gamla Windows.

Gillar Linux också, dock krävs det att grafikkortstillverkarna osv släpper drivrutiner som fungerar bra.

Medlem

Vad är sista förbrukningsdagen för ett spel i Linux? I windows kan jag stoppa in ett spel som är 10 år gammalt och spela det på senaste Windows men med kanske lite crappy grafik.

Det måste väl vara en våt dröm för alla spelfirmor att kunna ta betalt för samma spel gång på gång när en ny distro kommer.

Sedan vad händer om spelfirmor gör spel för olika distros, skall jag behöva ha flera distros installerade parallellt för att spela olika spel?

Medlem

Det går skriva spel som fungerar i alla distar. Det som kan skilja är hur det förpackas. I Ubuntu är det deb och i Fedora rpm. Det gör att sökvägar till libraries kan skilja något, men det går komma runt det problemet.

Spelmakaren behöver bara välja olika packningsmetoder.

Du kan ha Ubuntu installerat för alla spel. Gör en spelmakare ett spel för Linux mint fungerar det i Ubuntu.

Huvudsaken att grafikkortstillverkare släpper drivrutiner i hög klass.

Är det något som saknas i en dist som ett spel behöver, hämtar systemet det. Alternativt läggs det med i spelet.

Medlem

Man kan inte jämföra påverkan av Halo till Xbox jämfört mot tex BF4 till Linux.

Varför skulle man orka dra in Linux också (överge Windows finns inte då alla andra spel ändå kräver det) om storspelet ändå inte är exklusivt?

Sen är det många gamers som underskattar arbetet och kostnaderna det innebär att släppa programvara till ytterligare plattformar. Någonstans måste företaget se möjligheter att tjäna igen dessa pengar för att det ska vara intressant att satsa på.

12
Skriv svar