Mionix Avior 8200

Robot
Mionix Avior 8200

Svenska Mionix drar undan ridån för Avior 8200, en gaminggnagare som visar sig vara en dreglande prestandaulv utklädd till ett plastfår.

#mionix


Medlem
Mionix Avior 8200

Jag är intresserad av denna, synd att den verkar vara plastig och hal. Hm, beslutsångest.

Går rullhjulet att vicka sidledes?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Nice med en hårdvarurecension

Denna råttan känns dock lite overkill för min del och det plastiga yttre gör det till ett definitivt icke-köp.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag är fortfarande väldigt nöjd med min Mionix Naos 5000, mkt skön (för mina händer) och bra prestanda:)

Medlem

En mus för 700 kr ska inte vara plastig, tycker jag.

Inaktiv

Varför kan musrecensioner aldrig beröra det som faktiskt är viktigt? De ger topp-betyg till skräpmöss som sensei som har en sensor som är like pålitlig som en telefonförsäljare.

Det jag vill se är hur bra sensorn är och om det är omöjligt (krävs lite speciell mjukvara för att testa det) skriv i all fall ut vad det är så man kan undersöka det själv.

Problemet med många lasermöss är att de har en opålitlig acceleration direkt i sensorn. Vilket den här också bör lida av då jag antar att den har en avago 9800. Den saknar i alla fall det input lag som mionix äldre möss dras med då de har avago 9500.

Medlem

Jag gillar era hårdvaru-recensioner och ni gör dem oftast bra. Men jag skulle personligen vilja se när ni gör prestandatester att ni testar flera olika möss och jämför dem mot varandra. Ungefär så som dem gör i PC för alla.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av abflex:

Varför kan musrecensioner aldrig beröra det som faktiskt är viktigt? De ger topp-betyg till skräpmöss som sensei som har en sensor som är like pålitlig som en telefonförsäljare.

Det jag vill se är hur bra sensorn är och om det är omöjligt (krävs lite speciell mjukvara för att testa det) skriv i all fall ut vad det är så man kan undersöka det själv.

Problemet med många lasermöss är att de har en opålitlig acceleration direkt i sensorn. Vilket den här också bör lida av då jag antar att den har en avago 9800. Den saknar i alla fall det input lag som mionix äldre möss dras med då de har avago 9500.

Värt att ta med oss. Var det esreality som förr i tiden testade musens avläsning genom att fixera dem över en snurrande skivtallrik för att se när de ballade ur?


signatur
phi
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av abflex:

Varför kan musrecensioner aldrig beröra det som faktiskt är viktigt? De ger topp-betyg till skräpmöss som sensei som har en sensor som är like pålitlig som en telefonförsäljare.

Det jag vill se är hur bra sensorn är och om det är omöjligt (krävs lite speciell mjukvara för att testa det) skriv i all fall ut vad det är så man kan undersöka det själv.

Problemet med många lasermöss är att de har en opålitlig acceleration direkt i sensorn. Vilket den här också bör lida av då jag antar att den har en avago 9800. Den saknar i alla fall det input lag som mionix äldre möss dras med då de har avago 9500.

Värt att ta med oss. Var det esreality som förr i tiden testade musens avläsning genom att fixera dem över en snurrande skivtallrik för att se när de ballade ur?

Det stämmer bra det. Det var Sujoy Roy's väldigt omfattande och informativa test av dåtidens mest populära möss.

Någon (hint hint) borde göra ett liknande test av dagens möss!

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av abflex:

Varför kan musrecensioner aldrig beröra det som faktiskt är viktigt? De ger topp-betyg till skräpmöss som sensei som har en sensor som är like pålitlig som en telefonförsäljare.

Det jag vill se är hur bra sensorn är och om det är omöjligt (krävs lite speciell mjukvara för att testa det) skriv i all fall ut vad det är så man kan undersöka det själv.

Problemet med många lasermöss är att de har en opålitlig acceleration direkt i sensorn. Vilket den här också bör lida av då jag antar att den har en avago 9800. Den saknar i alla fall det input lag som mionix äldre möss dras med då de har avago 9500.

Värt att ta med oss. Var det esreality som förr i tiden testade musens avläsning genom att fixera dem över en snurrande skivtallrik för att se när de ballade ur?

Ja, det stämmer. Även om just den informationen inte är jätteintressant med moderna möss. Det som är viktigast är hur precist musens sensor läser av underlaget.
Sen finns det massor med andra saker som kan påverka avläsning, t.ex. att inte ha muskänsligheten i windows satt till 6/11 (det ger 1:1 ration på dpi till pixlar på skärmen)

Det finns ganska enkla metoder att pröva en mus prestanda, t.ex.

Acceleration
Välj något FPS utan acceleration och titta på någonting. Dra musen snabbt till kanten på musmattan eller liknande och dra den sedan långsamt tillbaka. Hamnar du på samma ställe?

Jitter
Slå igång paint och se till att dra en perfekt rak linje (det kan vara ganska knivigt men det finns ju linjaler till hjälp) om strecket inte är helt rakt när du är klar lider musen av jitter. Vilket är att sensorn läser av input som inte existerar. Om det är för jobbigt att rita raka streck kan man försöka med räta vinklar.

Prediction
Rita cirklar och liknande i paint på fri hand och se om de är helt mjuka eller "taggiga" om de är helt mjuka så är det för att musen jämnar ut din input.

Avläsningshöjd (lift off distance)
Det här kan man göra med cd-skivor. Kärr musen med sensorn över hålet och se om den läser av underlaget. Om den gör det lägg en till cd-skiva under den. Fortsätt tills dess att den inte längre kan läsa av underlaget. En CD är 1.2 mm tjock.

Medlem

signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Mer hårdvarurecensioner tack!

Själv är jag ack så otroligt nöjd med min Razer Deathadder.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag är intresserad av denna, synd att den verkar vara plastig och hal. Hm, beslutsångest.

Går rullhjulet att vicka sidledes?

har haft mionix möss nu i 6 år tror jag och och denna version har det ja.

Dock så använder jag denna mus inte mycket när vanliga 8200 är så mycket grymmare för mig.

Inaktiv
Skrivet av KatOne:

Själv är jag ack så otroligt nöjd med min Razer Deathadder.

Antagligen en av de bästa möss som finns, optiska sensorer är ofta helt överlägsna. Tyvärr är kvalitén rätt sämst jag har jobbat mig igenom massor av dem.

Medlem

Jag sitter så nöjd med min Steelseries Ikari här, men det skulle vara trevligt att ha en vänstermus som backup då och då.

Vänsterhänt som jag är så är det mycket skönare att använda vänsterhanden när man ska göra precisa saker på datorn. Är det någon som har ett bra tips på en bra, relativt billig symmetrisk mus?

Medlem

Köper aldrig mer en pryl från Mionix efter köpet av den lika svindyra Naos 5000, sämsta musen jag ägt. Icke-befintlig support och buggig hårdvara och mjukvara.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag är fortfarande väldigt nöjd med min Mionix Naos 5000, mkt skön (för mina händer) och bra prestanda:)

Samma här. Jag är faktiskt så nöjd med min att när det väl blir något problem med den (vilket är oundvikligt), så kommer jag antagligen skaffa en ny likadan.

Skrivet av nicbex:

Köper aldrig mer en pryl från Mionix efter köpet av den lika svindyra Naos 5000, sämsta musen jag ägt. Icke-befintlig support och buggig hårdvara och mjukvara.

Dyr, buggig? När jag köpte min för cirka 1,5 år sedan så var den i alla fall inte särskilt dyr, antar att du köpte din något tidigare än så. Buggig har den inte varit heller, du måste ha fått ett måndagsexemplar...

Medlem

Som Växjöbo måste man ju ha Mionix.
Skämt åsido. Har haft mionix ett tag nu och är skitnöjd. Inte denna modell dock. Kör med nån av naos modellerna.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

har dena musen och är skit nöjd med den inan ha man haft olika Logitech

Inaktiv
Skrivet av Jozo:

Jag sitter så nöjd med min Steelseries Ikari här, men det skulle vara trevligt att ha en vänstermus som backup då och då.

Vänsterhänt som jag är så är det mycket skönare att använda vänsterhanden när man ska göra precisa saker på datorn. Är det någon som har ett bra tips på en bra, relativt billig symmetrisk mus?

Det finns deathadder för vänsterhänta, men de kostar väl runt femhundralappen. Om du inte har krav på prestanda plocka upp en vanlig optisk mus som är symmetrisk.

Medlem
Skrivet av mAwArm:
Skrivet av Redstar:

Jag är fortfarande väldigt nöjd med min Mionix Naos 5000, mkt skön (för mina händer) och bra prestanda:)

Samma här. Jag är faktiskt så nöjd med min att när det väl blir något problem med den (vilket är oundvikligt), så kommer jag antagligen skaffa en ny likadan.

Skrivet av nicbex:

Köper aldrig mer en pryl från Mionix efter köpet av den lika svindyra Naos 5000, sämsta musen jag ägt. Icke-befintlig support och buggig hårdvara och mjukvara.

Dyr, buggig? När jag köpte min för cirka 1,5 år sedan så var den i alla fall inte särskilt dyr, antar att du köpte din något tidigare än så. Buggig har den inte varit heller, du måste ha fått ett måndagsexemplar...

Smaken är som baken, delad ;). För 1,5 år sedan var Naos 5000 redan gammal. Den lanserades 2009 för ca 800 kr. Jag skulle personligen inte betala mer än max 300 kronor för den musen, köper alla dagar hellre en Razermus.

Google på problem med Naos 5000 så får du se Och Mionix har aldrig lyft ett finger för att försöka lösa något, har nog aldrig varit med om ett företag som så totalt struntat i sina kunder.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Köper aldrig mer en pryl från Mionix efter köpet av den lika svindyra Naos 5000, sämsta musen jag ägt. Icke-befintlig support och buggig hårdvara och mjukvara.

Min var tyvärr också ett jäkla mög, drivutinerna verkade dö så fort man startade ett spel, samt att vänster musknapp la av efter nån vecka. Vilket är synd för jag gillade verkligen passformen.

Fö. hade jag också önskat lite info angående sensor, prediction etc. i ett test!

mvh


signatur

7800x3d, 7900xtx

Medlem

SVENSK?

Made in china, en kopia utav razor så det smäller om det, fast mkt mkt sämre kvalitet.

Så länge allting tillverkas i kina kommer kvaliteten att bli därefter!, tacka vet jag mina gamla PS2 möss från usa!

Medlem

Jag fattar inte att man ger minus för att musen är lätt, som inbiten FPS spelare finns det ju fasen inget värre än tunga möss förutom dålig sensor kanske. Musen ska knappt kännas i handen, finns ju inget som sabbar din aim lika mycket vid snabba rörelser som en tung mus.

Medlem
Skrivet av veum:

Jag fattar inte att man ger minus för att musen är lätt, som inbiten FPS spelare finns det ju fasen inget värre än tunga möss förutom dålig sensor kanske. Musen ska knappt kännas i handen, finns ju inget som sabbar din aim lika mycket vid snabba rörelser som en tung mus.

Fast så kan du ju inte säga med allmängiltighet. Om du exempelvis, som "inbiten FPS-spelare", kör låg sens är ju det värsta en fladdrig mus utan tyngd. Boomslang var tung som fan och skitskön. Det är ju helt subjektiv vad som passar ens spelstil. Jag skulle personligen inte heller med hög sens vilja ha en för lätt mus.

1
Skriv svar