Jämför pc- och konsolversionen av Battlefield 4

Medlem

Vilken fruktansvärt intetsägande jämförelse. Testa att visa samma scenario med båda plattformar istället.

ZF
Medlem
Skrivet av Krycka:
Skrivet av Jakobinklubben:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Khorney:
Skrivet av Raklödder:

Spelet blir lika dåligt oavsett plattform; men fortsätt ni att arbeta på Battlefield 17: Premium istället.

Ännu ett inbitet BF2 fan som är upprörd över att BF3 och 4 inte liknar ditt favvospel mer? Detta är inte den första tråden jag sett dig ge exakta samma kommentar...

Att det säljer bevisar ju att de gör något rätt.

Cigaretter, och konsoler, säljer också. Du överskattar dina medmänniskor.

Vad är det för fel på cigg nu då?

cancerpinnar är livsfarliga på mer än två sätt..

Inaktiv
Skrivet av Jakobinklubben:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Khorney:
Skrivet av Raklödder:

Spelet blir lika dåligt oavsett plattform; men fortsätt ni att arbeta på Battlefield 17: Premium istället.

Ännu ett inbitet BF2 fan som är upprörd över att BF3 och 4 inte liknar ditt favvospel mer? Detta är inte den första tråden jag sett dig ge exakta samma kommentar...

Att det säljer bevisar ju att de gör något rätt.

Cigaretter, och konsoler, säljer också. Du överskattar dina medmänniskor.

Tror du missuppfattade det jag menade med texten? Jag menade att de säkerligen kommer lyckas med försäljningen till konsol också.

PC/konsol, lirat på båda sedan NES.

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:
Skrivet av Krycka:
Skrivet av Jakobinklubben:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Khorney:
Skrivet av Raklödder:

Spelet blir lika dåligt oavsett plattform; men fortsätt ni att arbeta på Battlefield 17: Premium istället.

Ännu ett inbitet BF2 fan som är upprörd över att BF3 och 4 inte liknar ditt favvospel mer? Detta är inte den första tråden jag sett dig ge exakta samma kommentar...

Att det säljer bevisar ju att de gör något rätt.

Cigaretter, och konsoler, säljer också. Du överskattar dina medmänniskor.

Vad är det för fel på cigg nu då?

Det är just det jag menar, och är inget att skämta bort. Hela samhället är inställt på att, för allas bästa, var för sig, få bort det beteendet, ändå väljer några att göra tvärtemot bara för att. Handlingen förstör sitt eget syfte, att röka för att "vara" coolare, eller spela häftiga spel på konsoler med ännu häftigare namn, strävan efter "coolhet", är själva grunden i sin egen mesighet. Det krävs karaktär för att inte spela konsol eller ha kepsen bak och fram i samband med brallor som inte når högre än knäna, och stå för det. Det är att vara cool.

Moralisera mera, Mr. Soccer Mom.

Medlem

Det känns lite som att vi alla vet att bf ser bättre ut på pc än konsol, och att dessa jämförelser endast är till för att se om vi pc-spelare har blivit lurade på grafik och lull-lull av DICE till förmån för konsolerna. Lite flame-bait kan jag tycka.

Skribent
Skrivet av Redstar:

Det känns lite som att vi alla vet att bf ser bättre ut på pc än konsol, och att dessa jämförelser endast är till för att se om vi pc-spelare har blivit lurade på grafik och lull-lull av DICE till förmån för konsolerna. Lite flame-bait kan jag tycka.

Eller ett sätt att ge konsumenten ytterligare kött på benen inför ett eventuellt köp.

Skrivet av ifeelnothing:

Haha, men det hade varit lite roligare om ni hade haft rubrikerna efter varandra. Eller är det bara jag som har så dålig humor?

http://bilder3.egmont.se/cache/5e/5ef7/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOj...

Det hade varit fruktansvärt roligt. Samtidigt kanske vi ska nöja oss med att Mattias Frost la upp det så fint för rubriken


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Kan inte vänta tills spelet är släpps och dom kan göra en jämförelse mellan PS3, PS4, X360, XB1 och PC..

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Redstar:

Det känns lite som att vi alla vet att bf ser bättre ut på pc än konsol, och att dessa jämförelser endast är till för att se om vi pc-spelare har blivit lurade på grafik och lull-lull av DICE till förmån för konsolerna. Lite flame-bait kan jag tycka.

Eller ett sätt att ge konsumenten ytterligare kött på benen inför ett eventuellt köp.

Jo, så är det förvisso, personligen tror jag att pc och konsol är 2 olika läger, och man vet om man kommer spela på konsol eller PC oavsett jämförelser. Däremot kanske man funderar på om man ska spela på 360/ps3 eller next gen, vilket gör att en jämförelse där känns mer relevant. Jag ser gärna en jämförelse mellan 360/ps3 och en jämförelse mellan current gen och next gen, även om jag är medlem i PC master race.

Inaktiv

animationerna är så dåligt gjorda att det bara är pinsamt att kolla på filmen .. människor rör sig inte så.
Även i bf 3 sög animationerna fett , eftersom vuxna män hade sammma rörelseschema som dagisbarn .. nu har dom ballat ur helt.

Medlem

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av PsyX:

"DICE: Jämför inte BF4 versionerna"
"FZ: Jämför BF4 versionerna"

Vi rapporterade om båda sakerna.


signatur
Medlem
Skrivet av bavver:

Hoppas man kan hoppa in på någon gratis server och kolla ifall datorn pallar trycker när det väl släpps. Verkar ju helt random ifall det är spelbart för många spelare atm

Kunde du spela bf3 så kommer du kunna spela bf4 samma spel ingen större skillnad.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av PsyX:

"DICE: Jämför inte BF4 versionerna"
"FZ: Jämför BF4 versionerna"

Vi rapporterade om båda sakerna.

Ja journalistiskt sett är det ju rimligt. Ni rapporterade om att DICE inte vill att man jämför. Ni pekar till artikel som låter folk jämföra. Hade förstnämnda varit något NI sade hade det ju varit skillnad. Men det bör så klart inte skickas några anmälningar till journalistdomstolen pga detta. Det är inget "fel". Roligt dock. Roligt är det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tycker synd om de illusionerade stackare som köper BF till de gamla konsolerna, utan att ha testat betan.
Beta i all ära men spelet kommer inte hinnas ändras så mycket innan release, och det betan erbjöd på gamla konsoler var ju knappt spelbart, parodiskt uselt, och löjligt p2w/premium to win". :/
Premium för att få vettiga unlocks, campandet tagit till nya nivåer som får CoD att skämmas, ingen vapen eller fordonsbalans, dålig spelmekanik, usel grafik och ofta inga texturer alls, lagg, extremt trasigt dpaen-system som ökar csmpandet ytterligare...
Ett CoD med fordon istället för streaks och lite p2w som brydde, skäms för att vara svensk, och jämfört med andra spelutvecklare är detta patetiskt.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tycker synd om de illusionerade stackare som köper BF till de gamla konsolerna, utan att ha testat betan.
Beta i all ära men spelet kommer inte hinnas ändras så mycket innan release, och det betan erbjöd på gamla konsoler var ju knappt spelbart, parodiskt uselt, och löjligt p2w/premium to win". :/
Premium för att få vettiga unlocks, campandet tagit till nya nivåer som får CoD att skämmas, ingen vapen eller fordonsbalans, dålig spelmekanik, usel grafik och ofta inga texturer alls, lagg, extremt trasigt dpaen-system som ökar csmpandet ytterligare...
Ett CoD med fordon istället för streaks och lite p2w som brydde, skäms för att vara svensk, och jämfört med andra spelutvecklare är detta patetiskt.

Och jag tycker synd om personer som hittar på en massa utan att kollat upp fakta innan!

Detta är en gammal build på BF4 och det har skett en massa förändringar.. Om jag minns rätt så är det en build från tidig sommar!

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tycker synd om de illusionerade stackare som köper BF till de gamla konsolerna, utan att ha testat betan.
Beta i all ära men spelet kommer inte hinnas ändras så mycket innan release, och det betan erbjöd på gamla konsoler var ju knappt spelbart, parodiskt uselt, och löjligt p2w/premium to win". :/
Premium för att få vettiga unlocks, campandet tagit till nya nivåer som får CoD att skämmas, ingen vapen eller fordonsbalans, dålig spelmekanik, usel grafik och ofta inga texturer alls, lagg, extremt trasigt dpaen-system som ökar csmpandet ytterligare...
Ett CoD med fordon istället för streaks och lite p2w som brydde, skäms för att vara svensk, och jämfört med andra spelutvecklare är detta patetiskt.

Jag hoppas inte du är seriös när du snackar om pay2win. Om du tycker så så måste du vara helt värdelös på att skjuta. Inget vapen i premium ger dig några som helst fördelar.

I övrigt så är din kommentar ett skämt. Betan var som sagt gammal och de har redan gjort en hel del balanseringar som kommer att finnas i det färdiga spelet. Om du bara ansträngde dig lite för att läsa på och inte dömma allt efter hur betan kändes så kanske du inte skulle lipa så mycket.

Medlem
Skrivet av xyanide:
Skrivet av Grumbledock:

Tycker synd om de illusionerade stackare som köper BF till de gamla konsolerna, utan att ha testat betan.
Beta i all ära men spelet kommer inte hinnas ändras så mycket innan release, och det betan erbjöd på gamla konsoler var ju knappt spelbart, parodiskt uselt, och löjligt p2w/premium to win". :/
Premium för att få vettiga unlocks, campandet tagit till nya nivåer som får CoD att skämmas, ingen vapen eller fordonsbalans, dålig spelmekanik, usel grafik och ofta inga texturer alls, lagg, extremt trasigt dpaen-system som ökar csmpandet ytterligare...
Ett CoD med fordon istället för streaks och lite p2w som brydde, skäms för att vara svensk, och jämfört med andra spelutvecklare är detta patetiskt.

Jag hoppas inte du är seriös när du snackar om pay2win. Om du tycker så så måste du vara helt värdelös på att skjuta. Inget vapen i premium ger dig några som helst fördelar.

I övrigt så är din kommentar ett skämt. Betan var som sagt gammal och de har redan gjort en hel del balanseringar som kommer att finnas i det färdiga spelet. Om du bara ansträngde dig lite för att läsa på och inte dömma allt efter hur betan kändes så kanske du inte skulle lipa så mycket.

Vänta, finns det vapen som man bara kan få ifall man har premium?


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av xyanide:
Skrivet av Grumbledock:

Tycker synd om de illusionerade stackare som köper BF till de gamla konsolerna, utan att ha testat betan.
Beta i all ära men spelet kommer inte hinnas ändras så mycket innan release, och det betan erbjöd på gamla konsoler var ju knappt spelbart, parodiskt uselt, och löjligt p2w/premium to win". :/
Premium för att få vettiga unlocks, campandet tagit till nya nivåer som får CoD att skämmas, ingen vapen eller fordonsbalans, dålig spelmekanik, usel grafik och ofta inga texturer alls, lagg, extremt trasigt dpaen-system som ökar csmpandet ytterligare...
Ett CoD med fordon istället för streaks och lite p2w som brydde, skäms för att vara svensk, och jämfört med andra spelutvecklare är detta patetiskt.

Jag hoppas inte du är seriös när du snackar om pay2win. Om du tycker så så måste du vara helt värdelös på att skjuta. Inget vapen i premium ger dig några som helst fördelar.

I övrigt så är din kommentar ett skämt. Betan var som sagt gammal och de har redan gjort en hel del balanseringar som kommer att finnas i det färdiga spelet. Om du bara ansträngde dig lite för att läsa på och inte dömma allt efter hur betan kändes så kanske du inte skulle lipa så mycket.

Vänta, finns det vapen som man bara kan få ifall man har premium?

Det räcker nog med att man köper Close Quarters så får man alla nya vapen. Så du slipper köpa hela paketet.

Medlem
Skrivet av xyanide:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av xyanide:
Skrivet av Grumbledock:

Tycker synd om de illusionerade stackare som köper BF till de gamla konsolerna, utan att ha testat betan.
Beta i all ära men spelet kommer inte hinnas ändras så mycket innan release, och det betan erbjöd på gamla konsoler var ju knappt spelbart, parodiskt uselt, och löjligt p2w/premium to win". :/
Premium för att få vettiga unlocks, campandet tagit till nya nivåer som får CoD att skämmas, ingen vapen eller fordonsbalans, dålig spelmekanik, usel grafik och ofta inga texturer alls, lagg, extremt trasigt dpaen-system som ökar csmpandet ytterligare...
Ett CoD med fordon istället för streaks och lite p2w som brydde, skäms för att vara svensk, och jämfört med andra spelutvecklare är detta patetiskt.

Jag hoppas inte du är seriös när du snackar om pay2win. Om du tycker så så måste du vara helt värdelös på att skjuta. Inget vapen i premium ger dig några som helst fördelar.

I övrigt så är din kommentar ett skämt. Betan var som sagt gammal och de har redan gjort en hel del balanseringar som kommer att finnas i det färdiga spelet. Om du bara ansträngde dig lite för att läsa på och inte dömma allt efter hur betan kändes så kanske du inte skulle lipa så mycket.

Vänta, finns det vapen som man bara kan få ifall man har premium?

Det räcker nog med att man köper Close Quarters så får man alla nya vapen. Så du slipper köpa hela paketet.

Förstådd det som att det fanns vapen i BF4 som man bara fick ifall man var premium.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av xyanide:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av xyanide:
Skrivet av Grumbledock:

Tycker synd om de illusionerade stackare som köper BF till de gamla konsolerna, utan att ha testat betan.
Beta i all ära men spelet kommer inte hinnas ändras så mycket innan release, och det betan erbjöd på gamla konsoler var ju knappt spelbart, parodiskt uselt, och löjligt p2w/premium to win". :/
Premium för att få vettiga unlocks, campandet tagit till nya nivåer som får CoD att skämmas, ingen vapen eller fordonsbalans, dålig spelmekanik, usel grafik och ofta inga texturer alls, lagg, extremt trasigt dpaen-system som ökar csmpandet ytterligare...
Ett CoD med fordon istället för streaks och lite p2w som brydde, skäms för att vara svensk, och jämfört med andra spelutvecklare är detta patetiskt.

Jag hoppas inte du är seriös när du snackar om pay2win. Om du tycker så så måste du vara helt värdelös på att skjuta. Inget vapen i premium ger dig några som helst fördelar.

I övrigt så är din kommentar ett skämt. Betan var som sagt gammal och de har redan gjort en hel del balanseringar som kommer att finnas i det färdiga spelet. Om du bara ansträngde dig lite för att läsa på och inte dömma allt efter hur betan kändes så kanske du inte skulle lipa så mycket.

Vänta, finns det vapen som man bara kan få ifall man har premium?

Det räcker nog med att man köper Close Quarters så får man alla nya vapen. Så du slipper köpa hela paketet.

Förstådd det som att det fanns vapen i BF4 som man bara fick ifall man var premium.

I BF4 vet jag inte hur det kommer bli men i BF3 så är det nog som jag skrev.

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:
Skrivet av Krycka:
Skrivet av Jakobinklubben:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Khorney:
Skrivet av Raklödder:

Spelet blir lika dåligt oavsett plattform; men fortsätt ni att arbeta på Battlefield 17: Premium istället.

Ännu ett inbitet BF2 fan som är upprörd över att BF3 och 4 inte liknar ditt favvospel mer? Detta är inte den första tråden jag sett dig ge exakta samma kommentar...

Att det säljer bevisar ju att de gör något rätt.

Cigaretter, och konsoler, säljer också. Du överskattar dina medmänniskor.

Vad är det för fel på cigg nu då?

Det är just det jag menar, och är inget att skämta bort. Hela samhället är inställt på att, för allas bästa, var för sig, få bort det beteendet, ändå väljer några att göra tvärtemot bara för att. Handlingen förstör sitt eget syfte, att röka för att "vara" coolare, eller spela häftiga spel på konsoler med ännu häftigare namn, strävan efter "coolhet", är själva grunden i sin egen mesighet. Det krävs karaktär för att inte spela konsol eller ha kepsen bak och fram i samband med brallor som inte når högre än knäna, och stå för det. Det är att vara cool.

Ursäkta men vem f-n röker cigg för att verka "cool"? Inte ens när jag var mindre var det "coolt"... rökte gjorde man "bara för att". xD

Medlem

"Handlingen förstör sitt eget syfte, att röka för att "vara" coolare, eller spela häftiga spel på konsoler med ännu häftigare namn, strävan efter "coolhet", är själva grunden i sin egen mesighet. Det krävs karaktär för att inte spela konsol eller ha kepsen bak och fram i samband med brallor som inte når högre än knäna, och stå för det. Det är att vara cool."

Det här måste ju vara det bästa som nånsin skrivits på FZ's kommentarsfält. Nånsin... om jag förstått det hela rätt är allmänhetens (inte OPs) definition av cool en tv-spelande rökande snubbe med bakvänd kepa och hotpants ?! Tur att jag ibland spelar tv-spel. Annars hade jag varit ocoolast

Inaktiv

Titta på folk med bakvänd keps och neddragna kortbrallor. Hur uppfattar de sig själva? Inte som clowner, utan som "coolare" än snittet. Vad beror det på? Jo, för att de har en efterkonstruktion för att upprätthålla en illusion, om något de inte är, för sig själva. Samma gäller de allra flesta konsolspelare. Varför? Jo, det förklarar jag nedan.

Tittar man på MC-knuttar eller gängmedlemmar (som uppvisar omotiverad arrogans pga upplevd koolhet) har de ett så stort behov av, eller brist på, gemenskap privat, att de klär ut sig i lederhosen, skägg,och viftar med skelettloggor. Det kanske är ok när man går på dagis (man vet inte bättre), men för en vuxen är det ovärdigt, och berättar för omgivningen att de inte är något mer än sin subkultur (som ger gruppdynamiska fördelar, ett slags pass, mot att man klär ut sig och gör "rätt"/"coola" saker). Samma sak, eftersom det är samma fenomen, gäller innespel som Crysis, BF, CoD, och grejer med "häftiga" namn, gärna som handlar om zombies, aliens, monstertrucks, nordkoreaner och så vidare. Hade spelen varit lika men hetat "Bamse i trollskogen", "My little pony", hade de alla varit socialt minerad mark. Personerna hade varit okoola och utfrysta för länge sedan. Många spelar alltså inte för innehållet utan för image.

Hur tror du de tänkt när de namngett spelen, och konsoler som xbox? Har de valt ett namn som har ett (i allmänhetens ögon) mesigt namn? Försäljningssiffrorna påverkas uppåt på grund av det allmänt accepterat koola namnvalet. Dvs, -egentligen- är personerna som köper av den anledningen stormesar, konformister, och rädda för att inte passa in (eller barn). (Ungefär som att ni måste lyssna på den senaste (Idol-)popmusiken och byta band efter två veckor när det andra blivit "omodernt"). Medborgaren lyssnar inte för att den gillar saker, utan för att det är inne (gjord reklam för, "alla" lyssnar på etc), och att den blir populär (egentligen känd för att den köpt kändisskap genom marknadsföring). Dvs man låter sig bli styrd kommersiellt, för att man inte är säker i sig själv.

Skrivet av Exxo:

Ursäkta men vem f-n röker cigg för att verka "cool"? Inte ens när jag var mindre var det "coolt"... rökte gjorde man "bara för att". xD

Alla som inte är beroende. "Bara för att" är en efterkonstruktion i "cool"-likgiltighetsanda för att inte erkänna rakt ut och på så vis rasera illusionen. Alla som konfronteras av resonemanget har någon konstruktion för att intala sig något annat än vad det egentligen är. Det är coolt "som mindre" att visa att man gör något förbjudet eller "vuxet", men man själv kanske säger att vi gör det "bara för att".

Visst, en del människor frågar eller tänker aldrig på syften med människors handlingar utan tar dem ytligt som något slags gester, men vi övriga kan lätt genomskåda beteenden. Ser jag någon som röker tänker jag "mes med dåligt självförtroende", likgiltig för hälsa och hygien.

Ser jag någon som spelar konsol tänker jag lättroad och ointressant att diskutera annat än bollsport (i hissen) med. Det säger något om den intellektuella nivån, precis som val av tidning, bok eller tidskrift gör det.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Titta på folk med bakvänd keps och neddragna kortbrallor. Hur uppfattar de sig själva? Inte som clowner, utan som "coolare" än snittet. Vad beror det på? Jo, för att de har en efterkonstruktion för att upprätthålla en illusion, om något de inte är, för sig själva. Samma gäller de allra flesta konsolspelare. Varför? Jo, det förklarar jag nedan.

Tittar man på MC-knuttar eller gängmedlemmar (som uppvisar omotiverad arrogans pga upplevd koolhet) har de ett så stort behov av, eller brist på, gemenskap privat, att de klär ut sig i lederhosen, skägg,och viftar med skelettloggor. Det kanske är ok när man går på dagis (man vet inte bättre), men för en vuxen är det ovärdigt, och berättar för omgivningen att de inte är något mer än sin subkultur (som ger gruppdynamiska fördelar, ett slags pass, mot att man klär ut sig och gör "rätt"/"coola" saker). Samma sak, eftersom det är samma fenomen, gäller innespel som Crysis, BF, CoD, och grejer med "häftiga" namn, gärna som handlar om zombies, aliens, monstertrucks, nordkoreaner och så vidare. Hade spelen varit lika men hetat "Bamse i trollskogen", "My little pony", hade de alla varit socialt minerad mark. Personerna hade varit okoola och utfrysta för länge sedan. Många spelar alltså inte för innehållet utan för image.

Hur tror du de tänkt när de namngett spelen, och konsoler som xbox? Har de valt ett namn som har ett (i allmänhetens ögon) mesigt namn? Försäljningssiffrorna påverkas uppåt på grund av det allmänt accepterat koola namnvalet. Dvs, -egentligen- är personerna som köper av den anledningen stormesar, konformister, och rädda för att inte passa in (eller barn). (Ungefär som att ni måste lyssna på den senaste (Idol-)popmusiken och byta band efter två veckor när det andra blivit "omodernt"). Medborgaren lyssnar inte för att den gillar saker, utan för att det är inne (gjord reklam för, "alla" lyssnar på etc), och att den blir populär (egentligen känd för att den köpt kändisskap genom marknadsföring). Dvs man låter sig bli styrd kommersiellt, för att man inte är säker i sig själv.

Skrivet av Exxo:

Ursäkta men vem f-n röker cigg för att verka "cool"? Inte ens när jag var mindre var det "coolt"... rökte gjorde man "bara för att". xD

Alla som inte är beroende. "Bara för att" är en efterkonstruktion i "cool"-likgiltighetsanda för att inte erkänna rakt ut och på så vis rasera illusionen. Alla som konfronteras av resonemanget har någon konstruktion för att intala sig något annat än vad det egentligen är. Det är coolt "som mindre" att visa att man gör något förbjudet eller "vuxet", men man själv kanske säger att vi gör det "bara för att".

Visst, en del människor frågar eller tänker aldrig på syften med människors handlingar utan tar dem ytligt som något slags gester, men vi övriga kan lätt genomskåda beteenden. Ser jag någon som röker tänker jag "mes med dåligt självförtroende", likgiltig för hälsa och hygien.

Ser jag någon som spelar konsol tänker jag lättroad och ointressant att diskutera annat än bollsport (i hissen) med. Det säger något om den intellektuella nivån, precis som val av tidning, bok eller tidskrift gör det.

Detta kan man ju säga om precis allting.

Folk som klär sig i svarta rockar med långt hår - mesar med dåligt självförtroende.
Folk som klär sig i 'vintage' kläder - mesar med dåligt självförtroende.
tjejer som använder smink - mesar med dåligt självförtroende
osv osv sov osv osv...

Om alla som spelar konsol bara för att verka coola, så borde ju alla som spelar pc göra det för att verka coola?
Och om ingen gillar mainstream musiken, utan lyssnar bara på den pga av att den är cool. Varför lyssnar någon på den? För ifall den är så dålig, så borde den ju inte vara cool från första början?

Och om man bara spelar cod/bf för att vara cool, men egentligen tycker spelet suger, spelar man då inte retro spel såsom Fallout och Baldur's gate för att vara cool då också?

Och varför skulle någon vara utfryst för att dem spelar ett spel som heter "bamse i trollskogen"? det är inte direkt som att alla de Coola killarna spelar spel. Att spela anses fortfarande (men dock till större del allmänt accepterat.) nördigt/ocoolt.

Tycker ditt resonemang är helt snevridet.

I dit anseende så är alla, oavsett hur dem klär sig, lyssnar på för musik eller spelar spel, egentligen mesar, som gör vad dem gör för att verka coola.


signatur

Rwa?

Inaktiv

Ja, all strävan efter "coolhet", hur det än tar sig uttryck, är ocoolt. Cool är den som är bäst på sin meningsfulla grej, den som lagt mycket tid på att bli bra på något, offrat något för att vinna något eller stupat på mållinjen bland värdiga motståndare. Cool är den som går mot strömmen eller som följer sina passioner kosta må vad det kosta vill. Cool är den som tänker utanför hönsgården som hålls samman av ett nät av konformitetens osäkra självbedrägeri och avviker från flocken för att upptäcka något nytt.

Många som spelar dator är också töntar. Alla som tex spelar spelen jag listade ovan upplever sig vara coola för att de spelar spelen med coola namn.

De flesta retrospel är skit, precis som de flesta filmer och de flesta låtar är det. Däremot har historien mer att erbjuda än nuet vad gäller kvalitet. Nuet är bara ett historiskt tvärsnitt, alla titlar som just lanserats. Sannolikheten för att alla aktuella titlar skulle vara högkvalitativa är låg. Däremot, riktiga spel, som filtrerats av tiden, lever kvar och är värda att spela. Spice Girls, Westlife, Britney Spears och sån kommersiell innehållslös skit som köpt sig in på radio har glömts bort. Däremot kan vi idag långt senare lyssna på Beethoven, Bach, eller den ännu verksamme Bob Dylan. Det fanns jättemånga Spice-Girlsekvivalenter på deras tid också, men ingen minns dem längre, för de höll uteslutande sina kluckande tal inom hönsgårdens stängsel för att scamma till sig lite av de andras uppmärksamhet och frön.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Ja, all strävan efter "coolhet", hur det än tar sig uttryck, är ocoolt. Cool är den som är bäst på sin meningsfulla grej, den som lagt mycket tid på att bli bra på något, offrat något för att vinna något eller stupat på mållinjen bland värdiga motståndare. Cool är den som går mot strömmen eller som följer sina passioner kosta må vad det kosta vill. Cool är den som tänker utanför hönsgården som hålls samman av ett nät av konformitetens osäkra självbedrägeri och avviker från flocken för att upptäcka något nytt.

Många som spelar dator är också töntar. Alla som tex spelar spelen jag listade ovan upplever sig vara coola för att de spelar spelen med coola namn.

De flesta retrospel är skit, precis som de flesta filmer och de flesta låtar är det. Däremot har historien mer att erbjuda än nuet vad gäller kvalitet. Nuet är bara ett historiskt tvärsnitt, alla titlar som just lanserats. Sannolikheten för att alla aktuella titlar skulle vara högkvalitativa är låg. Däremot, riktiga spel, som filtrerats av tiden, lever kvar och är värda att spela. Spice Girls, Westlife, Britney Spears och sån kommersiell innehållslös skit som köpt sig in på radio har glömts bort. Däremot kan vi idag långt senare lyssna på Beethoven, Bach, eller den ännu verksamme Bob Dylan. Det fanns jättemånga Spice-Girlsekvivalenter på deras tid också, men ingen minns dem längre, för de höll uteslutande sina kluckande tal inom hönsgårdens stängsel för att scamma till sig lite av de andras uppmärksamhet och frön.

En del av det du säger stämmer bra, du har en poäng visst, men du verkar fortfarande ha lite snedvridna idéer.

Jag tar mig själv som ett exempel.
Jag spelade massor av BF2 ('Coolt namn') för ett par år sedan, tyckte spelet var underbart, bästa FPS spelet jag spelat.
Sen kom BF3 (Samma coola namn, men spelet blev nu mainstream) jag tyckte spelet sög jämfört med BF2, de hade tagit allt som gjorde BF till en mer "tactical shooter" och ändrat det till fast-phased casual skit.

Jag spelar idag en hel del retro spel, bla. alla BIS spel i Infinity motorn, Fallout serien, Pokemon osv.
Inge av detta spel anser jag vara skit, snarare bland de bästa som finns.

Jag har en klädstil som sticker ut väldigt mycket från de "coola killarna" och lyssnar på Rock och Metal.

Enligt dig så skulle jag spelat BF2 för att det var coolt, iom det "coola" namnet. Men på den tiden ansågs det extremt töntigt och ocoolt att spela dator spel.

Enligt dig är retro spelen jag spelar skit. Och om jag spelar dem fast dem är "skit" betyder det att jag spelar dem för att vara cool? Och om det gör det, varför anser många att jag är dum i huvudet som spelar så gamla spel med skit grafik? Och många av dessa är de som anses vara coola.

Och jag klär mig i en stil och lyssnar på en typ av musik som inte är mainstream/cool"

Med andra ord: Jag spelar skit, lyssnar på skit, och klär mig i skit för att gå emot strömmen då det är coolt, men de coola tycker jag är ocool iom att jag egentligen är cool?

Grejen är, jag förstår delvis vad du säger, visa saker du säger har som sagt en poäng: Ingen börjar röka "bara för att" (fan det dummaste jag hört) man börjar röka för att de coola killarna man umgås med röker, och man vill inte bli utstöt.
Många lyssnar på mainstream musiken av samma anledning. Men det måste fortfarande finnas någon som startar trenden, någon som avgör vilken musik som är "cool"

Sen säger du att gå emot strömmen är coolt. Men betyder inte det att alla hipster är skit coola? Men nu finns det ju så många hipsters, betyder inte det att det är mainstream att gå emot det som är mainstream. Alltså är man ocoolt cool?

I min värld finns det smarta människor som kan tänka själv, och själva skaffa en uppfattning för vilken musik de anser är bra, vad för spel som är bra, vilka kläder som är snygga (osv osv osv osv osv)

Sen finns det den stora dumma flocken. Människor som inte kan tänka själv, de som bara lyssnar på andra, inte kan skaffa sig en egen uppfattning. Dem lyssnar på vad folk med inflytande lyssnar på, spelar vad folk med inflytande spelar. (osv osv osv osv osv)


signatur

Rwa?

Inaktiv

Det har mycket att göra med att spelindustrin blivit just en industri. Förr var det i mycket högre grad ett hantverk. Programmerarna gjorde spelet för att de hade en vision och en dröm om något de tänkt på i år, inte för att någon ekonom suktat efter pengar och anställt dig för att göra jobbet utefter någon spelmall med aliens, zombies och B-filmsmanus. De hantverksmässiga spelen är de som trampar ny mark och som ofta blir oavsiktliga succéer. (Vissa spel som Minecraft, visar att det fortfarande finns spel som förr - och ironiskt nog är det också det spel som gått bättre än många överannonserade AAA-spel).

I och med att det är en industri finns också resurser, precis som i alla industrier, att sätta trender, hype och styra beteenden. Ibland kan det kännas att reklambudgetarna är större än utvecklingsbudgetarna (vilket ofta återspeglas i att innehållet är så bristfälligt att det måste hävas upp med andra medel som känslor kring produkten snarare än produkten själv).

Jag kan inte säga något om individuella fall, men generellt kan man säga att det finns en coolhetsfaktor, precis som det gör med allt annat mode och trender (oavsett om det är kläder, spel eller musik).

BF, SimCity, CoD är numera industriella spel. Hype och reklamen i sig berättar för oss vad som är populärt, vad vi ska gilla och vilka ideal vi ska ha. De som eftersträvar "coolhet" försöker i regel följa de industriellt uppsatta riktlinjerna. Speltidningarna blir därmed ett slags modemagasin, från att ursprungligen ha varit något annat.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Jag kanske retade upp det här binästet...
Men på riktigt, tror ni att någon går och kollar avengers på bio , spelar bf/cod etc för att vara coola ? Det är ju få produktioner med kvalite these days. Och allvarligt talat, mainstream har ju aldrig varit tufft. Jag är 35 bast och folk som lyssnar på radio, köper kläder på jc etc har ju aldrig varit coola eller speciella. Det var därför jag gick på inlägget från början. För att det var så tvärtom. Självklart anser du dig vara 'coolare' i nån form mot strömmen tänk, men det roliga är ju att det du skrev ansågs skettöntigt när jag var liten. Men nu när tv-spel är lika vanligt som tv i hushåll blir du mot strömmen. Det var ironin i ditt inlägg. Men mainstream är ju aldrig coolt. Men när man träffar så mycket folk som jag gör träffar man ibland genuint coola personer. Och ledsen om jag ställer till det, men det handlar om så mycket olika personer, utan allt det du skrivit. 18 åriga brudar, 49 åriga gamla knarkare Etc etc. Cool är du från hjärtat. Inte pga om du spelar pc eller xbox.

Inaktiv

Folk går på Avengers, spelar BF/CoD, för att upprätthålla självbilden, ungefär som att småbarn fascineras av monstertrucks, skelett och sånt. "Det är sånt man gör" för att vara inne och cool, eftersom alla andra gör det (allmänt eller inom subkulturen).

Visst anses häng vara töntigt, men problemet är att personerna som bär det uppblåst anser sig vara coolare, just för att det är del av självbilden.

Min poäng är att tex jag inte anser mig vara coolare än någon som är det, och just därför är jag heller ingen mes.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Folk går på Avengers, spelar BF/CoD, för att upprätthålla självbilden, ungefär som att småbarn fascineras av monstertrucks, skelett och sånt. "Det är sånt man gör" för att vara inne och cool, eftersom alla andra gör det (allmänt eller inom subkulturen).

Visst anses häng vara töntigt, men problemet är att personerna som bär det uppblåst anser sig vara coolare, just för att det är del av självbilden.

Min poäng är att tex jag inte anser mig vara coolare än någon som är det, och just därför är jag heller ingen mes.

Är det ens någon ide att diskutera? Folk spelar inte BF för att dem vill vara coola. Många spelar dock för att det är populärt: och om alla talar gott om BF, men endast et fåtal gör det om Red Orchestra, varför skulle en casual gamer som inte är insatt, välja RO framför BF?

Jag tittade på Avatar några veckor efter den kom ut på bio. Anledningen var inte för att vara cool (iom att den var populär då) utan då jag inte ser på film så ofta, så vet jag inte riktigt vad som är bra och inte, och när alla sa att Avatar var så bra, så tänkte jag att det kunde vara värt att se den.
Sen visade det sig att filmen sög, hade världens hollywood-standard story, utan djup eller mening. Och folk blev som vanligt sura när jag sa att filmen sög, efter att dem frågat vad jag tyckte.

Poängen var att jag såg den inte för att vara cool, snarare pga min bristande kunskap inom "ämnet".


signatur

Rwa?

123
Skriv svar