Star Citizen får supersmidiga Xi’an-skepp

Medlem
Skrivet av kzar:

Jag har inte riktigt fattat grejjen med det här spelet och dom här skeppen. Vad händer om man vill spela och inte har köpt dessa skepp? Eller är köpet av ett skepp ett köp av spelet och det är det skeppet man får ha?

I baspaketet så ingår spelet (single och multiplayer), alpha och beta access samt ett Aurora-skepp att flyga i multilplayern.
Sen är det upp till var och en om man vill uppgradera till ett annat paket eller köpa ett till skepp.

Medlem
Skrivet av abacuz:
Skrivet av kzar:

Jag har inte riktigt fattat grejjen med det här spelet och dom här skeppen. Vad händer om man vill spela och inte har köpt dessa skepp? Eller är köpet av ett skepp ett köp av spelet och det är det skeppet man får ha?

I baspaketet så ingår spelet (single och multiplayer), alpha och beta access samt ett Aurora-skepp att flyga i multilplayern.
Sen är det upp till var och en om man vill uppgradera till ett annat paket eller köpa ett till skepp.

Så man är bunden till samma skepp hela tiden eller kan man köpa nya in-game sen? Känns ju meckigt om man måste lägga flera tusen spänn på spelet för att få lite variation. Precis börjat spela EVE Online igen efter en sisådär 10 års uppehåll och har fått för mig att det ska funka nåt liknande, fast mer simulator.

Medlem
Skrivet av dbengtsson:
Skrivet av abacuz:
Skrivet av kzar:

Jag har inte riktigt fattat grejjen med det här spelet och dom här skeppen. Vad händer om man vill spela och inte har köpt dessa skepp? Eller är köpet av ett skepp ett köp av spelet och det är det skeppet man får ha?

I baspaketet så ingår spelet (single och multiplayer), alpha och beta access samt ett Aurora-skepp att flyga i multilplayern.
Sen är det upp till var och en om man vill uppgradera till ett annat paket eller köpa ett till skepp.

Så man är bunden till samma skepp hela tiden eller kan man köpa nya in-game sen? Känns ju meckigt om man måste lägga flera tusen spänn på spelet för att få lite variation. Precis börjat spela EVE Online igen efter en sisådär 10 års uppehåll och har fått för mig att det ska funka nåt liknande, fast mer simulator.

Precis allt kan köpas i spelet efter det släpps med ingame valuta som du tjänar ihop genom att spela.
Du kan köpa spelet i butik efter det släppts och inte pynta en krona innan eller efter, utan tjäna ihop alla vapen, skepp och övrig utrustning genom spelande "just like in the old days".

Det som pågår nu är en funding kampanj där spelet finansieras genom donationer istället för att ha en publisher.
Det gör att Chris Robers är helt oberoende och fri och kan skapa det spel han vill och som är bra, han behöver alltså inte anpassa sig efter marknadsundersökningar och kostym gubbar som tittar på aktie siffror.

Om du köper ett skepp idag (paket) så får du hela spelet + alpha + beta + ett skepp med livstids försäkring.
Men som jag pekade ut innan så kan spelet köpas i vanlig ordning och spelat "normalt" efter det släppts.

Jag har donerat 5000 kr till detta projekt för att det är alla mina tiders drömspel, något jag längat efter sen jag såg första Star Wars filmen och var 8 år gammal.

Om spelet havererar så är det okey det var värt än chans (nu ser det ju ut som det inte kommer göra det eftersom det redan har dragit ihop så mycket det behöver för att vara fullt finansierat), lyckas det så har jag 10-20 år av mitt drömspelande framför mig.

Vissa av oss tar en risk för att vi vill förändra branschen, skapa mer utbud för spelare av alla smaker, skicka en signal men framför allt få spela det spel vi innerst inne alltid velat spela.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Javas:

Ni som tvekar inför Star Citizens storhet, oroa er icke! Chris Roberts är mannen, myten, legenden inom rymdspelsbranschen. Alla spel han varit med och utvecklat har blivit bra

Tja, det kunde man ju säga om Tim Schafer också; hans CV är ju om möjligt ännu mer fyllt av legendariska titlar, allt från The Secret of Monkey Island till Day of the Tentacle, Full Throttle och Grim Fandango. Det hindrade ju inte honom från att lova guld och gröna skogar när Double Fine Adventure/Broken Age hamnade på Kickstarter, för att sedan säga att pengarna var slut och att de behöver mer, och därför bara kommer släppa halva spelet.

Precis det är det jag är rädd för när det gäller Star Citizen. Elite: Dangerous fokuserar på en enda sak, SC ska göra allt. Det känns som att det kommer att bli en "jack of all trades", ett spel som gör det mesta helt okej, men inget riktigt bra.

Ja men sedan så var han först med att få avsevärt mycket mer än vad de begärt och förstod nog inte att "belöningarna" som de lovade kostade mycket mer än vad de hade räknat med, detta tror jag att många senare tog lärdom av och ökade "priset" för att få dessa. DF hade ju inte räknat med att få så mycket pengar, deras "stretch goals" var nog gjorda utan att de verkligen hade räknat på det. Har för mig att det var FTL som var ett av de första spelen att "drabbas" av ha med fysiska belöningar som T-Shirts och många verkar ha lärt sig av deras misstag då många som har en Kickstarter begär mer för den typen av belöningar.

Medlem
Skrivet av JackHeart:

Jag hoppas mycket på Star Citizen, men om jag skall vara riktigt ärlig så tror jag nog mer på Elite: Dangerous.
Är det någon som skall kallas för fadern för alla rymdsimulatorer är det David Braben, för första Elite fanns flera år innan Chris Roberts började med Wing Commander.
Chris har själv sagt att Elite var en av hans största insperationskällor.

Hoppas båda blir mycket bra.

Ja Braben ändrade helt spelindustrin, ironiskt nog verkar den vara på väg tillbaks till hur det var innan han gjorde Elite. Kickstarter och Indie däremot går åt rätt håll och jag kan knappt vänta tills när Elite : Dangerous går att spela. Braben är utan tvekan alla rymdsimuleringars fader och än idag imponeras jag av första Elite.

Inaktiv

Alltid trevligt med loja medmänniskor.

Medlem
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Parzec:

Jag hoppas innerligen att de kan leverera vad de lovar och inte tar sig vatten över huvudet. Vore ju fantastiskt om det här spelet släpps i ett färdigt skick och blir bra. Det hålls det tummar och stortår för.

Om man tror att en spel i den här storleken levererar helt klart out of the box så har man ju missat ett par år av spelhistoria. Och vad spelar det för roll om spelet inte är klart vid release? Man stagnerar inte utveckling efter release utan anledning som man gjorde förr.

Jag menar att de släpper ett färdigt spel som fungerar och som inte är trasigt för att utvecklarna hade större ambitioner än vad de klarade av. Innehåll kan alltid läggas till vartefter men det måste finnas något som är värt att bygga på först. För precis som du skriver själv så har jag inte missat några år av någon spelhistoria för spel som kunde ha varit riktigt bra släpptes trasiga och tappade all ånga de byggt upp och fick därmed inte det genomslag den slutgiltiga produkten förtjänade.

Så jo, jag förväntar mig att spelet levererar out of the box men inte nödvändigtvis med allt innehåll.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Verkar som att Starlancer teamet ska hjälpa dom med squadron 42 också.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Parzec:

Jag hoppas innerligen att de kan leverera vad de lovar och inte tar sig vatten över huvudet. Vore ju fantastiskt om det här spelet släpps i ett färdigt skick och blir bra. Det hålls det tummar och stortår för.

Om man tror att en spel i den här storleken levererar helt klart out of the box så har man ju missat ett par år av spelhistoria. Och vad spelar det för roll om spelet inte är klart vid release? Man stagnerar inte utveckling efter release utan anledning som man gjorde förr.

Jag menar att de släpper ett färdigt spel som fungerar och som inte är trasigt för att utvecklarna hade större ambitioner än vad de klarade av. Innehåll kan alltid läggas till vartefter men det måste finnas något som är värt att bygga på först. För precis som du skriver själv så har jag inte missat några år av någon spelhistoria för spel som kunde ha varit riktigt bra släpptes trasiga och tappade all ånga de byggt upp och fick därmed inte det genomslag den slutgiltiga produkten förtjänade.

Så jo, jag förväntar mig att spelet levererar out of the box men inte nödvändigtvis med allt innehåll.

Okej dåså, tyckte du fick det att låta som att du begär en helt buggfri/balancerad/tweekad glänsande version av spelet med allt innehåll utlovat redan dag 1.

Medlem
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Parzec:
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Parzec:

Jag hoppas innerligen att de kan leverera vad de lovar och inte tar sig vatten över huvudet. Vore ju fantastiskt om det här spelet släpps i ett färdigt skick och blir bra. Det hålls det tummar och stortår för.

Om man tror att en spel i den här storleken levererar helt klart out of the box så har man ju missat ett par år av spelhistoria. Och vad spelar det för roll om spelet inte är klart vid release? Man stagnerar inte utveckling efter release utan anledning som man gjorde förr.

Jag menar att de släpper ett färdigt spel som fungerar och som inte är trasigt för att utvecklarna hade större ambitioner än vad de klarade av. Innehåll kan alltid läggas till vartefter men det måste finnas något som är värt att bygga på först. För precis som du skriver själv så har jag inte missat några år av någon spelhistoria för spel som kunde ha varit riktigt bra släpptes trasiga och tappade all ånga de byggt upp och fick därmed inte det genomslag den slutgiltiga produkten förtjänade.

Så jo, jag förväntar mig att spelet levererar out of the box men inte nödvändigtvis med allt innehåll.

Okej dåså, tyckte du fick det att låta som att du begär en helt buggfri/balancerad/tweekad glänsande version av spelet med allt innehåll utlovat redan dag 1.

Ja, förstår jag. Försvarar mig med att det är toksvårt att gardera sig mot alla eventualiteter och tolkningar i forum utan att producera The Wall Of Text Of Doom


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara otroligt rädd över att spelet inte blir något av vad som lovats.

Bästa hade väl varit om alla "original krav" fylls, men med all skit som läggs till så hoppas jag att det finns man/women power för att göra allting.

Jag har inte backat SC men det blir nog inte några problem att klara av delmålen, de lägger ju ut uppdrag till externa bolag som gör grejjerna åt dem, så har de bara pengar att betala de externa bolagen så blir det gjort.

Medlem
Skrivet av Ogge75:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara otroligt rädd över att spelet inte blir något av vad som lovats.

Bästa hade väl varit om alla "original krav" fylls, men med all skit som läggs till så hoppas jag att det finns man/women power för att göra allting.

Jag har inte backat SC men det blir nog inte några problem att klara av delmålen, de lägger ju ut uppdrag till externa bolag som gör grejjerna åt dem, så har de bara pengar att betala de externa bolagen så blir det gjort.

Du menar som när Gearbox lade ut utvecklingen av Aliens: Colonial Marines till Demiurge Studios, Nerve Software och TimeGate Studios? Men då så, då vet vi ju att det aldrig kan gå fel.

12
Skriv svar