Creative SoundBlaster Z

Medlem
Creative SoundBlaster Z

Hej!
Kanske finns någon tråd om detta men jag hittade ingen.
Jag införskaffade ett Creative SoundBlaster Z http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=770571#info
För ca 1.5 månad sen.
Det låter något alldeles bedrövligt. Haft många olika Soundblaster som fungerat helt ok. Men det här kan jag inte få till.
Det klipper alla toppar i ljudet. Är överstyrt. Spelar ingen roll om jag drar ner Windows ljudet till 20%. Låter illa både i lurar och genom högtalarna. Sitter monterat på ett http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_V_EXTREME/. Någon som har en aning varför det blir sådant dåligt ljud?

Medlem

Menar du att den klipper höga eller låga frekvenser, att det distar eller att ljudet försvinner. Är det överallt eller bara i vissa program. Jag hade problem med att det distade i vlc men in inte i media player classic men jag har dock ett Xonar Phobeus.

Medlem

Det klipper både högt och lågt. Det distar hela tiden plus att det är en väldigt ojämn ljudbild. Svajjig obehaglig. Det är överallt. Har provat flera olika spelare men samma skit. Dunderar på om det kan vara något hårdvarufel. Men jag har sett på andra sidor som jag surfat runt på att fler har upplevt jobbiga problem med samma kort.

Medlem

Låter lite som att du kan ha SBX Surround, och kanske även SBX Volume, aktiverat, vilket är deras dumma påhitt att emulera surround.

Medlem

Har du testat att aktivera och deaktivera SmartSound (som är gjort för att förhindra att ljudet bergochdalbanar i volym), samt att justera det/hoppa mellan Normal, Loud och Night?

Jag har själv lång vana både av integrerade ljudkretsar och av Creative's kort (vilka alltid är lite av en mixed blessing...). Hur som helst så är jag väldigt nöjd med mitt Recon3D som jag sitter på just nu, är i praktiken identiskt med SoundBlaster Z med undantaget att SoundBlaster Z tekniskt sett ska ha lite, lite bättre detaljkomponenter (och är dyrare). Mjukvaran är identisk och jag vill minnas att processorn är densamma (googla gärna).

Jag har aldrig riktigt haft problemet du beskriver själv, men bland de dussintals system jag byggt och konfigurerat så har jag ett par gånger stött på allt från diskret "hoppande" i volym till ganska stora skutt. Varje gång har det varit lönlöst att försöka ställa om i mjukvaran (med andra ord, den verkar inte vara ansvarig för felet). Jag har en teori om att det sker när Creatives ömtåliga drivers krockar med drivrutinerna till moderkortets integrerade ljudkort. Möjligen kan du bekräfta om så är fallet?

Hur som helst: Creative-kort är alltid lite av ett tärningskast men när de funkar så låter de faktiskt helt fantastiskt. Och deras mjukvaru-3D är faktiskt kompetent från och med Recon3D (och över, får jag anta).

Jag är själv en väldigt nöjd användare men man håller fingrar och tår under installationsprocessens alla steg eftersom man vet att 1) risken är relativt stor att något skiter sig 2) skiter det sig så kan det ta groteska mängder repetitivt pill och regndansande för att få allt att funka som man vill ha det.

Så ligger det till mina damer och herrar.

PS: Jag har också ett Asus-moderkort, Maximus III eller något dylikt. Samma "gaming-serie" iallfall.

Medlem

Kort och gott. Skiten är inte gjord för att spela mp3 eller musik överhuvudtaget. Slängde in mitt avdammade audigy2 zs igen å sålde dyngan. Numera nöjd.

1
Skriv svar