Fragzone – Josef Fares sågar långa spel

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Puscifer:

Fast det handlar ju också om att få valutan för pengarna. Jag tänker inte lägga ut 250-500:- på ett spel som håller lika länge som en hyrfilm för 30:-.

Inte ens om spelet ger en 30 gånger bättre upplevelse än hyrfilmen? (Jag vet, sånt kan inte mätas. Men vi kan låtsas för diskussionens skull.)

Fares menar ju att valuta för pengarna handlar om kvalitet, inte kvantitet.

Precis sånt går inte att mäta eller ens låtsas

Har spelet en väldig kort livslängd. Så skulle jag nog inte köpa det över huvudtaget om det inte vart något extra. Kanske om det ingick i en humblebundle eller liknande.

Tänkte precis säga att jag har haft ögonen på Gone Home men tyckt att det vart för dyrt för den korta speltiden. Så såg jag precis att det vart 50% på det på Steam. Så nu kanske det hamnar i samlingen.

Medlem

Nej jag håller inte helt med. Det beror mycket på spelets genre och hurpass smart spelet är designat för att hålla ens intresse.

Ett kortare spel på 3-5 h kan förmedla en fantastisk story och ha få repetetiva saker och det kanske är bra om man vill ha ens uppmärksamhet under (helst) en sittning.

Men själv håller jag med teorn om att jag föredrar helst spel som en resa och inte en direkt måldestination. Så korta spel behöver inte vara bättre just för att det hela tiden är kvalite och mindre återanvänd miljö men det finns väldigt många spel som skulle ta fördel av att följa det konceptet istället för att ofta dryga med transportsträckor.

Ta T.ex Dark Souls själva där resan, utmaningen och speldesignen är tillfredsställelse för att förmedla en känsla av överkommelse när man klarat spelets måldestination. Spelet är svårt på rätt sätt,man måste lära sig sin fiendes attackmönster, alla platser man är potentiellt farliga så spelet håller en alltid fokuserad. Världen är inte helt linjär och man har väldigt få vägledningar. Mycket av spelets story och lore är utspridd och mysterisk.

Medlem

som ovan sagt vissa spel behöver inte vara långa men spel som skyrim och sandbox spel behöver vara långa dock problemen som framstår för lite bossar, fight mechanics och mechanics ifrån fienderna.

vilket sänker ner dom 1-2 poäng istället för vara en 5/5 till en 3/5 ex.

Medlem

Jag gillar långa spel, ska gärna ta 40 h + att klara av helt.
Sedan skall spel innehållet inte vara repetitivt och tråkigt i längden det har fares rätt i men det har ingenting med längden att göra. Det handlar om design, finns många spel som lyckats.

Inaktiv

Det finns inga hinder för att göra kvalité av den längre sorten - allt annat är ren lathet anser jag.

Medlem

Jag sågar Josef Fares,
Bra spel handlar o..derpaderpaderpaderpa jag är "Känd" derp derp herpderp "old school" derp derp derp.

Långa kvalitetsspel kan fortsätta in på mitt steam bibliotek, tack och hej.

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Jag sågar Josef Fares,
Bra spel handlar o..derpaderpaderpaderpa jag är "Känd" derp derp herpderp "old school" derp derp derp.

Långa kvalitetsspel kan fortsätta in på mitt steam bibliotek, tack och hej.

Tack, tänkte precis skriva samma sak.

Medlem

Bara cykla vidare fares jag kommer inte sakna dej om du aldrig gör ett spel igen. FFVII tog 57 timmar att klara av och var fantastiskt hela vägen tyvärr fick jag aldrig till setupen så man gjorde 7777 i skada tills fienden var död.


signatur

Styret upp och däcken ner

k3m
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Puscifer:

Fast det handlar ju också om att få valutan för pengarna. Jag tänker inte lägga ut 250-500:- på ett spel som håller lika länge som en hyrfilm för 30:-.

Inte ens om spelet ger en 30 gånger bättre upplevelse än hyrfilmen? (Jag vet, sånt kan inte mätas. Men vi kan låtsas för diskussionens skull.)

Fares menar ju att valuta för pengarna handlar om kvalitet, inte kvantitet.

man är ju blåst om man ger mer än 150 sek för ett två timmars spel. så kort speltid påverkar inte kvaliten i ett spel. Detsamma gäller för upp till minst fem timmars speltid.

Josef Fares gå tillbaka till ditt gamla kneg, du har ingen framtid som spelutvecklare.

Medlem

Jag håller inte med om att spel är för långa. Visst det finns de som inte kan bemästra ett längre äventyr men de spel jag har bäst minnen med genom tiderna har alla varit spel som räckt en bra stund innan de tagit slut. Äventyrsspel, rollspel osv.
Ett spel like en rad av de senare CoD spelen som tar slut på 5 timmar är ju sannerligen ingen höjdare att betala pengar för och visst där kanske man lagt vikt på multiplayer men det har inte hänt mycket online sedan modern warfare tycker jag


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

"Spel är för långa!"
Var då fan det dummaste jag hört.

Inaktiv

BÅDE korta och långa spel behövs.

Medlem

Stora ord från en nykomling.

När jag väl köper ett spel vill jag ha underhålling i minimum 5 timmar. Mina mest spelade spel på Steam ligger och nosar på 300 timmar och jag har inte ångrat en enda krona i de spelen.

Men om man gör interaktiva filmer kanske de inte behöver va 15 timmar långa. Där kan det säkert räcka med filmlängd eller lite mer.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Redaktör
Skrivet av Ballong:

"Spel är för långa!"
Var då fan det dummaste jag hört.

Rubriken spetsar till det hela, hör vad han säger i filmen innan vi slänger honom på sophögen.


signatur
Medlem

Själv föredrar jag långa spel. Korta spel blir lätt bortglömda imho.

Medlem
Skrivet av Zaptagious:

Jag håller verkligen med. Jag brukar verkligen tröttna jättesnabbt på dagens spel. Kolla på Assassin's Creed och Skyrim. Det är i princip likadant gameplay hela tiden och tar aaaaldrig slut. När jag spelar ett singleplayer-spel vill jag inte ha skalan av ett MMO. Ska priset vara en faktor kan man väl kanske justera det efter mängd innehåll på nåt sett. Eller inte... Dubbeleggat svärd det där.

Betalar jag sammma summa för ett spel man klarar ut på lagom tid jämtemot ett som tar en evighet ser jag det lite mer (strikt personligt sett) som att jag betalar det extra för att få hela upplevelsen, då jag inte hade orkat köra igenom det annars och aldrig rört det igen. Nuförtiden finns det så himla mycket spel som man vill köra igenom också, men det finns helt enkelt inte tid, särskilt inte när man har jobb, och man vill hitta på något annat med sitt liv än att bara sitta och spela.

Skyrim blir vad du gör det till. Det ligger på ditt ansvar. Klart det är samma grundmekanik, något annat vore ju konstigt. Men det går att få det väldigt varierat.

Medlem

Misstaget Fares gör är att ställa spellängd mot spelupplevelse. Att du antingen har ett bra spel eller så har du ett lång spel.

Man kan göra långa spel utan att repetera. Man kan förlänga ett spel som tar 3 timmar till 5 timmar utan att tumma på kvalitén. Att spelutvecklare ofta tar en genväg och skapar repetition för att multiplicera speltiden är inget som betyder att det måste vara så. Half-life är ett bra exempel på spel som har ovanligt lång speltid utan att tumma på kvalité. Ett annat exemplen är Elder Scrolls spelen som har otroligt mycket speltid och material utan att ens ha multiplayer. I slutet kanske även Skyrim känns upprepande, men då har du nog också spelat 100 timmar i det. Det finns all möjlighet i världen att göra långa spel som inte är repetitiva och därmed ingen anledning att ställa en bra upplevelse mot en lång speltid.

Som tidigare sagt. Vill jag verkligen betala 500kr för ett spel som varar lika länge som en hyrfilm? Är det ens möjligt att uppnå någonting som skulle kunna motsvara upplevelsen av 10-20 bra hyrfilmer på 2 timmar? Det skulle motsvara digitalt kokain och än så länge har jag inte sett någonting i närheten av ett sådant hypotetiskt mästerverk. Samma sak gäller för filmer och förklarar den stora explosion av TV-seriers popularitet. 2 timmar anser jag för lite tid för att förmedla annat än en novell. Vill man sätta sig in i karaktärer och en värld så krävs det mer tid. Sagan om ringens styrka ligger inte bara i kvalitén utan också i längden på filmerna och då ska vi notera att dem var tvungna att kraftigt beskära berättelsen.

Ska man däremot göra en novell så finns det säkert en vits med det men ska jag då betala priset för en hel bok?

Ska man ha en berättelse på kort tid blir det ofta genvägar vilket också sker genom beprövade stereotyper som slipper förklaras. Ser du en film tar det inte många sekunder att upptäcka vem som är skurken, vem det ska vara synd om och vem som är hjälten. En kort historia är knappast en garanti för att det inte kan repeteras. Då inte inom historian utan mellan historier. Detta är inget problem om du aldrig spelat mycket eller sett mycket film men efter ett tag börjar det bli tjatigt med alla föräldralösa som ska klara till synes omöjliga hinder för att skydda någon denne älskar och döda skurken.

Spel som är dubbelt så bra går att finna, vissa tre gånger så bra, fyra gånger kan jag kanske peka ut något eller i alla fall inte påstå att någon annan inte hittat. Men fem gånger? Åtta? Tio? Femton gånger underhållningsvärdet? Nej, ska du komma i närheten av detta underhållningsvärde så blir det till att öka tiden. I den perfekta världen skulle jag bara köpa spel med högst underhållningsvärde. Men tyvärr så är mina pengar begränsade.

Det hela känns lite som om att man ska påstå att ingen skulle bry sig om vikten på en godispåse så länge godiset är gott. Någon kanske skulle vilja köpa den där exklusiva chokladbiten med tryffel och guldflingor men de flesta skulle nog tycka att den kostar mer än den smakar. Det är inte för inget som billigt lösgodis säljer bra. En referens till Candy Crush Saga är väldigt passande i denna jämförelse.

Och slutligen angående Borthers så bör man ta en till på Zero Punctuations skildring av spelet och samtidigt ett extremt repetitivt spel - Papers Please.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Ballong:

"Spel är för långa!"
Var då fan det dummaste jag hört.

Rubriken spetsar till det hela, hör vad han säger i filmen innan vi slänger honom på sophögen.

Han blir helt galen på allt detta jävla tjat om att spel är för korta. "Ett spel ska vara så långt som det behöver vara".
Tycker fortfarande han är lite av banan, vem bestämmer hur långt ett spel behöver vara?
Om man spelar ett spel som man tycker är jätte bra, klart man vill att det ska fortsätta så länge som det är bra.
Att generalisera på detta sättet som han gör är ju bara konstigt.
Han må ha gjort världens bästa spel för att passa hans åsikt, men att ett bra spel plöttsligt tar slut kommer alltid att vara en nackdel i min bok i alla fall.

Inaktiv

Mannen har en poäng. Själv har jag märkt att jag tappar tålamodet/inlevelsen efter ca 30 h. När det passerar det sträcket så börjar jag bli rastlös och typ springer genom sista biten.

Var så i Skyrim, Ni No Kanu, GTA V osv.

Men sen finns det spel jag har varvat flera varv och spelat hundratals timmar (Xcom Enemy Unknown, Dragon Age, Dark Souls).

Det här tjafset "jag betalar inte 500 kr för ett spel som tar 5 h" gör man ju som man vill med, bara att vänta till spelen kommer på rea annars? Spel finns det ju gott om, man MÅSTE ju inte köpa dem på släppdagen.

Måste ta mig i kragen och spela Brothers snart När det kommer på rea förstås

Inaktiv
Skrivet av Zombie4Life:

Själv föredrar jag långa spel. Korta spel blir lätt bortglömda imho.

Det stämmer faktiskt på ett vis. När jag tänker efter så är det ju de där långa spelen man minns bäst. Fast portal var jävligt bra (5-6 h). Och Braid!

Medlem
Skrivet av eatem:
Skrivet av Zombie4Life:

Själv föredrar jag långa spel. Korta spel blir lätt bortglömda imho.

Det stämmer faktiskt på ett vis. När jag tänker efter så är det ju de där långa spelen man minns bäst. Fast portal var jävligt bra (5-6 h). Och Braid!

Skulle inte räkna Portal till ett kort spel. För mig tog det lite längre, typ 8 timmar. Å andra sidan är jag rätt trög så jag kanske inte motsvarar gemene man, så att säga.

Medlem

Jag håller helt med Fares, ett av mina problem i vardagen är att jag helt enkelt inte hinner spela klart spel, vilket är väldigt tråkigt. Har på riktigt börjat uppskatta kortare äventyr nu mera. Ett av mina gamla favorit-spel är ju fortfarande Star Fox 64, kort spel som klaras ut fort, men som jag spelat jag vet inte hur många gånger. Skulle gärna gå tillbaka mer till den modellen.

12
Skriv svar