Funderingar kring det olagliga "registret"

Medlem
Funderingar kring det olagliga "registret"

"Registret": http://www.dn.se/nyheter/sverige/over-tusen-barn-med-i-olagli...

"Det är förbjudet att upprätta etniskt baserade register i Sverige. Enligt jurister som DN talat med bryter polisens registrering av romer mot flera lagar, bland dem polisdatalagen och lagen om polisens allmänna spaningsregister."

Vad innebär polisdatalagen och "polisens allmänna spaningsregister"?

Förstår att det är förbjudet att "upprätta etniskt baserade register i Sverige", men har det verkligen varit huvudsyftet. Är det inte bara en slump att det är romer, hade det inte lika gärna kunnat vara svenskar, finländare eller vad som helst där. Eller stod det i registret att de var romer?

phi
Medlem

Tror knappast att det är en slump och det förvånar mig inte ett dugg om det finns fler liknande etniska register.

Medlem

Något av en wall of text, sätter den i en box.
[info]
Allmänt spaningsregister
1 § Rikspolisstyrelsen får med hjälp av automatiserad behandling föra ett allmänt spaningsregister.
Rikspolisstyrelsen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter i registret.
Förhållandet till personuppgiftslagen /Rubriken upphör att gälla U:2013-07-01/
Förhållandet till andra bestämmelser om personuppgiftsbehandling /Rubriken träder i kraft I:2013-07-01/
2 § Personuppgiftslagen (1998:204) gäller vid behandling av personuppgifter i det allmänna spaningsregistret, om inte annat följer av denna lag eller av föreskrifter som har meddelats i anslutning till denna lag.
2 a § /Träder i kraft I:2013-07-01/ I lagen (2013:329) med vissa bestämmelser om skydd för personuppgifter vid polissamarbete och straffrättsligt samarbete inom Europeiska unionen, och i föreskrifter som regeringen har meddelat i anslutning till den lagen, finns det särskilda bestämmelser om behandling av personuppgifter som inom ramen för polissamarbete eller straffrättsligt samarbete har överförts från eller gjorts tillgängliga av
1. en stat som är medlem i Europeiska unionen (EU),
2. Island, Norge, Schweiz eller Liechtenstein,
3. ett EU-organ, eller
4. ett EU-informationssystem.[/info]

Om det i de författningar som anges i första stycket finns avvikande bestämmelser, ska de tillämpas i stället för bestämmelserna i denna lag och personuppgiftslagen (1998:204). Lag (2013:341).
Ändamål
3 § Personuppgifter som framkommit i polisens brottsbekämpande verksamhet får behandlas i det allmänna spaningsregistret för att underlätta tillgången till sådan information som behövs i polisens spaningsverksamhet.
4 § Personuppgifter i registret får behandlas om det är nödvändigt för att tillhandahålla information som behövs i
1. brottsbekämpande verksamhet hos Rikspolisstyrelsen, polismyndigheter, Ekobrottsmyndigheten, Åklagarmyndigheten, Tullverket, Kustbevakningen och Skatteverket,
2. brottsbekämpande verksamhet hos utländsk myndighet eller mellanfolklig organisation,
3. sådan verksamhet hos polisen som avser handräckningsuppdrag, eller
4. annan verksamhet som polisen ansvarar för, om det finns särskilda skäl att tillhandahålla informationen.

Personuppgifter får även behandlas om det är nödvändigt för att tillhandahålla information till riksdagen och regeringen samt, i den utsträckning skyldighet att lämna uppgifter följer av lag eller förordning, till andra. I övrigt gäller 9 § första stycket d och andra stycket personuppgiftslagen (1998:204).
Innehåll
5 § I registret får uppgifter om en person behandlas, om
1. den som uppgiften avser kan misstänkas för ett brott som inte har enbart böter i straffskalan, och
2. behandlingen är av särskild betydelse för polisens spaningsverksamhet.

6 § I registret får uppgifter om en person som inte kan misstänkas för brott behandlas, om
1. uppgiften har samband med en person som har registrerats enligt 5 §, och
2. behandlingen är av särskild betydelse för polisens spaningsverksamhet.
7 § Utöver de uppgifter som får behandlas enligt 5 och 6 §§, får uppgifter behandlas om en juridisk person eller ett transportmedel eller annat föremål som kan hänföras till en fysisk person, om
1. uppgiften kan antas ha samband med ett brott som inte har enbart böter i straffskalan, och
2. behandlingen är av särskild betydelse för polisens spaningsverksamhet.
8 § Registret ska innehålla uppgifter om
1. grunden för att en person registreras som misstänkt enligt 5 § eller att uppgifter om en juridisk person, ett transportmedel eller föremål enligt 7 § förs in i registret och omständigheterna som ger anledning till registreringen,
2. de omständigheter och händelser som ger upphov till att andra uppgifter än sådana som avses i 1 tillförs registret, och
3. uppgiftslämnarens trovärdighet och uppgifternas riktighet i sak.
En upplysning enligt första stycket 3 behöver inte lämnas om det på grund av särskilda omständigheter är onödigt.
9 § Registret får, utöver vad som anges i 8 §, innehålla följande uppgifter om en person som har registrerats enligt 5 §:
1. uppgift som är ägnad att identifiera personen, dock inte DNA-profil eller fingeravtryck,
2. uppgift om vistelseadress,
3. uppgift om verkställighet av påföljd för brott,
4. uppgift om att personen är eftersökt i samband med brott,
5. uppgift om att personen tidigare har varit beväpnad, våldsam eller flyktbenägen,
6. uppgift om att personen är föremål för sådan övervakning som avses i 3 kap. 2 § första stycket 2 polisdatalagen (2010:361),
7. uppgift om anknytning till juridisk person,
8. uppgift om anknytning till andra personer som har registrerats enligt 5 § och som kan antas tillhöra samma gruppering som den registrerade,
9. uppgift om att personen har använt något speciellt tillvägagångssätt, och
10. ärendenummer.

10 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om de uppgifter som får behandlas i registret och om förfarandet vid registreringen.
Särskilda upplysningar
11 § Vid behandling av uppgifter som direkt kan hänföras till en person som inte är misstänkt för brott ska det genom en särskild upplysning eller på något annat sätt framgå att personen inte är misstänkt.
Behandling av känsliga personuppgifter
12 § Uppgifter om en person får inte behandlas enbart på grund av vad som är känt om personens ras eller etniska ursprung, politiska åsikter, religiösa eller filosofiska övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexualliv.
Om uppgifter om en person behandlas på annan grund, får de kompletteras med sådana uppgifter som avses i första stycket när det är absolut nödvändigt för syftet med behandlingen.
Uppgifter som beskriver en persons utseende ska utformas på ett objektivt sätt med respekt för människovärdet.
Tillgången till personuppgifter
13 § Tillgången till personuppgifter i registret ska begränsas till vad varje tjänsteman behöver för att kunna fullgöra sina arbetsuppgifter.
Sökning
14 § Vid sökning i registret får uppgifter som avslöjar ras, etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller som rör hälsa eller sexualliv inte användas som sökbegrepp.
Första stycket hindrar inte att brottsrubriceringar eller uppgifter som beskriver en persons utseende används som sökbegrepp.
15 § Uppgifter i registret som direkt kan hänföras till en person som inte är misstänkt för brott får inte vara sökbara.
Utlämnande av personuppgifter och uppgiftsskyldighet
16 § Personuppgifter som är nödvändiga för att framställa rättsstatistik ska lämnas till den myndighet som ansvarar för att framställa sådan statistik.
17 § Om det är förenligt med svenska intressen, får personuppgifter lämnas till
1. Interpol eller Europol, eller till en polismyndighet eller åklagarmyndighet i en stat som är ansluten till Interpol, om det behövs för att myndigheten eller organisationen ska kunna förebygga, förhindra, upptäcka, utreda eller beivra brott, eller
2. en utländsk myndighet eller mellanfolklig organisation, om utlämnandet följer av en internationell överenskommelse som Sverige efter riksdagens godkännande har tillträtt.

18 § Polismyndigheter, Ekobrottsmyndigheten, Tullverket, Kustbevakningen och Skatteverket har, trots sekretess enligt 21 kap. 3 § första stycket och 35 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), rätt att ta del av uppgifter i registret, om myndigheten behöver uppgifterna i sin brottsbekämpande verksamhet.
Regeringen meddelar föreskrifter om att uppgifter får lämnas ut i andra fall än som anges i första stycket.
Bestämmelser om att uppgifter får lämnas ut finns även i offentlighets- och sekretesslagen.
Elektroniskt utlämnande av personuppgifter
19 § Enstaka personuppgifter får lämnas ut på medium för automatiserad behandling. Regeringen meddelar föreskrifter om att uppgifter får lämnas ut på sådant medium även i andra fall.
20 § Polismyndigheter, Ekobrottsmyndigheten, Tullverket, Kustbevakningen och Skatteverket får medges direktåtkomst till registret.
En myndighet som har medgetts direktåtkomst ansvarar för att tillgången till personuppgifter begränsas till vad varje tjänsteman behöver för att kunna fullgöra sina arbetsuppgifter.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om omfattningen av direktåtkomsten samt om behörighet och säkerhet.
Gallring
21 § Uppgifter om en person som har registrerats enligt 5 § ska gallras senast tre år efter det att uppgiften om misstanke om brott registrerades. Om uppgiften avser misstanke om brott för vilket lindrigare straff än fängelse i två år inte är föreskrivet, behöver uppgifterna inte gallras förrän fem år efter registreringen.
Om en ytterligare uppgift om personen förs in i registret, förlängs gallringsfristen med
1. fem år från det att den nya uppgiften fördes in i registret, om uppgiften avser misstanke om brott för vilket inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år,
2. tre år från det att den nya uppgiften fördes in i registret, om uppgiften avser misstanke om annat brott än som anges i 1, eller
3. ett år från det att den nya uppgiften fördes in i registret, om uppgiften inte avser misstanke om brott.

Den tid då en person som har registrerats enligt 5 § avtjänar ett fängelsestraff eller genomgår sluten ungdomsvård eller rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning ska inte räknas med vid beräkningen av de frister som anges i första och andra styckena.
22 § Uppgifter om en person som avses i 6 § ska gallras senast när uppgifterna om den person som har registrerats enligt 5 § och som uppgifterna har samband med gallras.
23 § Uppgifter om en juridisk person, ett transportmedel eller annat föremål som har registrerats enligt 7 § ska gallras senast tre år efter den senaste registreringen. Om den senast införda uppgiften avser ett brott för vilket lindrigare straff än fängelse i två år inte är föreskrivet, behöver uppgifterna inte gallras förrän fem år efter det att den senaste uppgiften infördes.
24 § Om det finns synnerliga skäl, får regeringen, eller den myndighet som regeringen bestämmer, i ett enskilt fall besluta att en uppgift får bevaras under längre tid än vad som anges i 21–23 §§. Ett sådant beslut ska omprövas varje år.
25 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om gallring.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om att personuppgifter, med avvikelse från 21–23 §§, får bevaras för historiska, statistiska eller vetenskapliga ändamål.
Rättelse och skadestånd
26 § Bestämmelserna i 28 och 48 §§ personuppgiftslagen (1998:204) om rättelse och skadestånd gäller vid behandling av personuppgifter enligt denna lag eller enligt föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen.

Polisdatalagen är oerhört komplex, och är inget jag kan satsa från den interna databasen nu, utan det får räcka med en extern källa. Har ni mer specifika frågor är det bara att ösa på.

Polisdatalagen.
https://lagen.nu/2010:361


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Det är ju strikt förbjudet enligt PUL iaf. Kan dock inte något om undantag för polisväsendet.

Medlem

Nej dessa register som kommunen upprättat är absolut mot lagen. Förundersökning har startats, mer än så kan jag inte säga.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Avstängd

Varför skulle dom inte registrera socialdemokrater?


signatur

Det här är när diskussionen går: Och då gjorde han det här. Nej det gjorde han inte.

Medlem

Förklaringen, som man inte vet om den är sann eller inte, är att det var två väldigt stora familjer som man kartlagde tack vare en massa misshandelsfall, dödshot, narkotikabrott/smuggling etc som var relaterat till en konflikt mellan familjerna.

Personligen tycker jag att registering och kartläggning är rätt oberoende om det handlar om etnicitet om det hjälper förebygga brott. Rätt säker på att södertäljenätverket, huvusakligen syrianer, blev utsatta för någon sorts kartläggning och då inte bara av de "skyldiga" om man säger så. För att veta vilka personer man kanske kan plocka in till förhör som inte är kriminella för att få information etc eller t ex barn som man ska tidigt punktmarkera för att de inte ska hamna i brottslighet. Samma kartläggning sker ju av vita "supremacist" grupper i usa eller italienska/irländska maffia familjer/organisationer.

Men det är mina två cent.

Medlem

Ofta blir det så att folk i kretsar kring de misstänkta blir kartlagda då de har samröre med misstänkt eller gärningsman. Det har inte att göra med deras kultur eller ursprung, utan deras umgängeskrets. Som det ofta ser ut blir det då också samma kultur och ursprung på de individerna, vilket kan framstå som en etnisk kartläggning.

Man måste dock vara noga med att se på saken från fall till fall, och särskilja separata ärenden. Mönster är lätta att hitta när man letar efter de, men det innebär inte nödvändigtvis att det faktiskt finns ett mönster.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Finns ingen anledning till att upprätthålla dessa register om det inte pågår någon utredning. Dock inte förvånad. Finns nog många register och det lär bli fler då det blivit lättare att övervaka.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Som jag förstod det i denna händelse så finns det en aktiv utredning, dock inte en som utförs av polisorganet. Kan kolla upp det och återkomma för de nyfikna.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Som jag förstod det i denna händelse så finns det en aktiv utredning, dock inte en som utförs av polisorganet. Kan kolla upp det och återkomma för de nyfikna.

Så?...

Medlem

Inte varit inne än. Men det verkar som att polisen har utfört det beställning av kommunen. Lite svårt att hitta infon dock.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Nu har polisen kommit ut med någon rapport, kan vara intressant att läsa:
http://www.sydsvenskan.se/sverige/polisen-slapper-registerrap...

Medlem

Det är väl inte så konstigt att om man utreder en kriminell (organisation) och dennes nätverk så kommer de personer som har någon slags anknytning också ha samma etniska ursprung? Kriminella nätverk tenderar att värva personer som är av samma skrot och korn som dom. Hade det varit en bosnier dom utredde så hade registret varit fullt med bosnier, hade det varit en ryss så hade registret varit full med ryssar. Hade det varit en sverigesvensk så hade det antagligen varit mestadels sverigesvenskar i registret. Men i vanlig ordning skall svensk media göra en höna av en fjäder och så får det onödigt stor uppmärksamhet trots att det inte är något märkligt alls.

Sedan att barn är med, visst är det tråkigt, men det kan tyvärr vara nödvändigt. Det viktiga är att inte barnen på något sätt far illa, utan att man bara använder sig av informationen för att få koll på de vuxna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Varför det överhuvudtaget blev en sådan cirkus var för att det var de magiska orden "romer" och "register" med i samma mening. Varför kan media bara inte låta polisen göra sitt jobb istället för att börja vifta med stora IB-flaggan?


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Kräks på PK-media!

Polisen har gjort ett register om kriminella gäng, och det är inget konstigt att dom kollar upp vilka som krestsar runt personen/grupperna. det är så man gör. Har inget att göra med att om råkar vara Romer, Tyskar, Samer, Polacker osv..

Snälla sluta PK-media och väx upp till verkligheten.


signatur

R.I.P The_maxx

1
Skriv svar