DayZ dyker upp i Steam-databasen

Inaktiv
Skrivet av stormarn:

total miss att dom inte använder sig av arma 3 motorn och den nya ön Altis.

Arma 3 motorn, visst. Men jag tror och tycker att kartan Chernaus passar temat bättre.

Medlem

Oh hade glömt bort denna mod, har inte kunnat spela för jag ville inte köpa ett skitspel bara för att lira modden. Blir najs när detta släpps fristående

Medlem

Notera att zombies antagligen inte kommer vara med i alphan eftersom de ska göras om från scratch.

Inte fordon heller.

Så... vänta på final release istället

Medlem
Skrivet av Draug:

Notera att zombies antagligen inte kommer vara med i alphan eftersom de ska göras om från scratch.

Inte fordon heller.

Så... vänta på final release istället

Dumt att vänta och betala ännu mera...?

Jag "skaffade" Arma 2 enkom för detta. Blir det stand-alone, eller måste man ha A2 installerat, någon som vet?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av stormarn:

total miss att dom inte använder sig av arma 3 motorn och den nya ön Altis.

Då hade det tagit 4 år till innan det blev klart. Jag tror vi överlever med en lite äldre grafisk motor


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

ser inte fram att spela spelet just nu, dock så när väl spelet kommer så kommer nog intresset gå uppåt igen tror jag, för mig och många andra.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag "skaffade" Arma 2 enkom för detta. Blir det stand-alone, eller måste man ha A2 installerat, någon som vet?

det är stand alone så svaret är nej du behöver ej ha något annat för kunna köpa och spela spelet.

Inaktiv
Skrivet av Kleptomaniac:
Skrivet av Rakoon:
Skrivet av Kleptomaniac:
Skrivet av bäverville:
Skrivet av Kleptomaniac:

Det måste ju komma snart alltså... Nästan ett år försenat sen han sa deadline förra gången.

de är ju bättre att de tar sin tid istället för att släppa ett halvdant spel som alla blir sura på då

Grejen är ju den att smida medans järnet är varmt. Jag håller förvisso med om det där med "ta tid, bra spel etc" men han har dragit ut på det för långt helt enkelt så folk börjar antingen bli sura på honom och/eller tappa intresset.

Tror dom som bryr sig om spelet inte bryr sig om hur lång tid det tar. Dom vill ha ett bra spel, och rocket vill göra ett bra spel.

Tro mig, det fanns nästan ingenting annat som jag såg fram mer emot än det här spelet. Det är bara det att den framskjutna deadlinen, brutna löften i form av att Rocket skulle hålla oss uppdaterade samt att hypen dog ut (för mig iaf)

Om det kommer och är jättebra? Awesome, men jag har blivit allt för besviken/trött på det för att orka bry mig längre.
Observera att jag talar för mig själv nu. Kanske inte har framgått i de andra inläggen.

När det kommer till utvecklare och framförallt nyblivna utvecklare ska man ta allt med en nypa salt. Alla som följt ett någorlunda stort mod projekt genom åren borde sett att så enkelt Rocket, skulle det icke bli.

Problemen var många, men jag tror innerst att Rocket är en utvecklare av gamers för gamers ^^. Passionen går inte att mäta och det syns. Även fast det tar tid.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Jag som just börjat gilla Epoch

Medlem

Vad är DayZ? Jag har hört talas om det... Men det känns som att det var 100 år sedan sist? Undra om det är ett gammalt spel.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Vad är DayZ? Jag har hört talas om det... Men det känns som att det var 100 år sedan sist? Undra om det är ett gammalt spel.

Vad är ett troll? Jag har hört talas om det... Men det känns som att det var igår senast? Undra om dom har inte har nåt annat för sig.

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

förstår inte riktigt vad folk gillar med dayz, mina erfarenheter av spelet är 5 min av spel sen BANG headshot från nån random bandit i ett torn =_=

Ett problem är banditer. Ett annat problem är oförsiktiga spelare som inte håller låg profil trots den uppenbara faran. Grejen med spelet är ju att det inte finns några regler för hur man ska bete sig. Det var dock som roligast alldeles i början av modden, då man kunde gå ihop med främlingar och samarbeta bara för att överleva. Progressivt övergick det till att alla människor man såg med skjutvapen var ett livshot.

Alternativet man har nu är att exempelvis vända sig till DayZ RP, en privat server som har gått väldigt långt vad gäller riktlinjer och regelverk för att styra upp ett rollspelsartat gameplay där KoS (kill on sight) är strängt förbjudet. Communityn har vuxit sig så stark där att de har kunnat skaffa utvecklare för att göra en egen variant av DayZ (modden heter helt enkelt DayZ RP) och genom donationer har de lyckats köpa in hårdvara för att driva 2-3 dedikerade servrar. Det är en svensk kille i Malmö som ligger bakom det hela och servrarna står i princip hemma hos honom. Så som svensk får man väldigt bra ping.

Communityn är stor och består av många olika klaner och grupperingar. Det finns allt från banditer, legosoldater, doktorer, poliser till vanligt folk som bara håller sig för sig själva. De har lagt till egna områden med bebyggelser och har renodlade handelsposter där man på fredligt manér kan ägna sig åt byteshandel under kontrollerade former. Så man har helt enkelt tagit bort deathmatch-elementet och låter konflikter skapas naturligt genom att spelarna interagerar med varandra.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Det måste ju komma snart alltså... Nästan ett år försenat sen han sa deadline förra gången.

Den deadlinen var om du ville ha spelet som en mod på arma 2, mer eller mindre precis som moden fortfarande är. Istället skrotade dom den idén och byggde upp allting Serverside med Arma2 + take on the helicopters.
Du kanske ska läsa deras blogposts så du vet varför det blir "försenat"

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Theade:

Vad är DayZ? Jag har hört talas om det... Men det känns som att det var 100 år sedan sist? Undra om det är ett gammalt spel.

Vad är ett troll? Jag har hört talas om det... Men det känns som att det var igår senast? Undra om dom har inte har nåt annat för sig.

Haha om det du vill framföra är att jag är ett troll, då har du gått över gränsen för dess innebörden.


signatur

Niet.

Medlem

Gnälla är vi bäst på i Sverige, som vanligt.

Det kommer bli grymt bara man hittar sig en fin community.

Medlem
Skrivet av thaiming:
Skrivet av Kleptomaniac:

Det måste ju komma snart alltså... Nästan ett år försenat sen han sa deadline förra gången.

Den deadlinen var om du ville ha spelet som en mod på arma 2, mer eller mindre precis som moden fortfarande är. Istället skrotade dom den idén och byggde upp allting Serverside med Arma2 + take on the helicopters.
Du kanske ska läsa deras blogposts så du vet varför det blir "försenat"

Oj, många passivaggresiva kommentarer här idag... Har beskrivit vad jag menade förut i tråden så kolla där istället. Det var så mycket snack om släpp förra julen: Släpp, eller inget spel alls. Sen har han fumlat runt etc med div saker vilket gör att jag nu börjar tröttna lite trots att jag var super-hypad förut.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Det är många gnällkärringar här, vem fan bryr sig om spelet är försenat, hellre att dom gör det gediget än att släppa halvfärdigt skit (något som har hänt alldeles för ofta på senare tid tycker jag).

Spelet kommer bli awesome när det släpps, det är nog värt väntan era barnrumpor.

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det är många gnällkärringar här, vem fan bryr sig om spelet är försenat, hellre att dom gör det gediget än att släppa halvfärdigt skit (något som har hänt alldeles för ofta på senare tid tycker jag).

Spelet kommer bli awesome när det släpps, det är nog värt väntan era barnrumpor.

Så är det.

Medlem
Skrivet av Loltron:

"Jag har väntat så mycket att jag tröttnat på ett spel jag inte ens spelat." Lol konstig inställning.

Håller med. Tänk om folk hade sagt så om GTA 5.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av cute_ninja:

förstår inte riktigt vad folk gillar med dayz, mina erfarenheter av spelet är 5 min av spel sen BANG headshot från nån random bandit i ett torn =_=

Ett problem är banditer. Ett annat problem är oförsiktiga spelare som inte håller låg profil trots den uppenbara faran. Grejen med spelet är ju att det inte finns några regler för hur man ska bete sig. Det var dock som roligast alldeles i början av modden, då man kunde gå ihop med främlingar och samarbeta bara för att överleva. Progressivt övergick det till att alla människor man såg med skjutvapen var ett livshot.

Alternativet man har nu är att exempelvis vända sig till DayZ RP, en privat server som har gått väldigt långt vad gäller riktlinjer och regelverk för att styra upp ett rollspelsartat gameplay där KoS (kill on sight) är strängt förbjudet. Communityn har vuxit sig så stark där att de har kunnat skaffa utvecklare för att göra en egen variant av DayZ (modden heter helt enkelt DayZ RP) och genom donationer har de lyckats köpa in hårdvara för att driva 2-3 dedikerade servrar. Det är en svensk kille i Malmö som ligger bakom det hela och servrarna står i princip hemma hos honom. Så som svensk får man väldigt bra ping.

Communityn är stor och består av många olika klaner och grupperingar. Det finns allt från banditer, legosoldater, doktorer, poliser till vanligt folk som bara håller sig för sig själva. De har lagt till egna områden med bebyggelser och har renodlade handelsposter där man på fredligt manér kan ägna sig åt byteshandel under kontrollerade former. Så man har helt enkelt tagit bort deathmatch-elementet och låter konflikter skapas naturligt genom att spelarna interagerar med varandra.

Låter jättehäftigt men du.. Om spelarna har interagerat och skapat en konflikt, vad skulle den bero på i så fall? Typ att den ena hittar på att han ville ha just den burken med beans?

Skrivet av Natrium:
Skrivet av walter_iego:

Jag "skaffade" Arma 2 enkom för detta. Blir det stand-alone, eller måste man ha A2 installerat, någon som vet?

det är stand alone så svaret är nej du behöver ej ha något annat för kunna köpa och spela spelet.

Tackar!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Lerner:
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av cute_ninja:

förstår inte riktigt vad folk gillar med dayz, mina erfarenheter av spelet är 5 min av spel sen BANG headshot från nån random bandit i ett torn =_=

Ett problem är banditer. Ett annat problem är oförsiktiga spelare som inte håller låg profil trots den uppenbara faran. Grejen med spelet är ju att det inte finns några regler för hur man ska bete sig. Det var dock som roligast alldeles i början av modden, då man kunde gå ihop med främlingar och samarbeta bara för att överleva. Progressivt övergick det till att alla människor man såg med skjutvapen var ett livshot.

Alternativet man har nu är att exempelvis vända sig till DayZ RP, en privat server som har gått väldigt långt vad gäller riktlinjer och regelverk för att styra upp ett rollspelsartat gameplay där KoS (kill on sight) är strängt förbjudet. Communityn har vuxit sig så stark där att de har kunnat skaffa utvecklare för att göra en egen variant av DayZ (modden heter helt enkelt DayZ RP) och genom donationer har de lyckats köpa in hårdvara för att driva 2-3 dedikerade servrar. Det är en svensk kille i Malmö som ligger bakom det hela och servrarna står i princip hemma hos honom. Så som svensk får man väldigt bra ping.

Communityn är stor och består av många olika klaner och grupperingar. Det finns allt från banditer, legosoldater, doktorer, poliser till vanligt folk som bara håller sig för sig själva. De har lagt till egna områden med bebyggelser och har renodlade handelsposter där man på fredligt manér kan ägna sig åt byteshandel under kontrollerade former. Så man har helt enkelt tagit bort deathmatch-elementet och låter konflikter skapas naturligt genom att spelarna interagerar med varandra.

Låter jättehäftigt men du.. Om spelarna har interagerat och skapat en konflikt, vad skulle den bero på i så fall? Typ att den ena hittar på att han ville ha just den burken med beans?

Bara för att KoS är förbjudet betyder det inte att skurkar inte finns. Förfarandet blir helt enkelt att banditer måste kommunicera bättre i samband med rån, inte bara skjuta ner någon på håll. Så länge offret är samarbetsvilligt har inte rånarna rätt att döda denne (avrättningar går in under samma kategori som KoS).

Klanerna har olika skins så det är lätt att se skillnad på olika personer. De följer dock numera ganska strikta rollspelslinjer, så man kan inte bära med sig hämdlystnad från sitt föregående liv.

I början var det många som misstog servern för en krambjörnsserver, bara för att KoS var förbjudet. Det kom in många as och trodde att alla bara var mesar som inte vågade skjuta. Så det var en hel del problem med folk som kom in och körde deathmatch i tron om att ingen skulle kunna ta dom. Detta var givetvis fel, men det var kämpigt för administratörerna att hantera regelbrotten som kom in från helt nya spelare. Våld förekom ändå i väldigt goda mängder, men under rättvisare former. Jag minns att de två största banditklanerna hade en sjukt stor strid under en hel natt om Cherno. Ena gänget belägrade staden medan de andra skickade in marktrupper och använde helikoptrar för att snabbt plocka upp de som dog och respawnade. De som belägrade staden var till och med vänliga nog att säkert eskortera ut alla utomstående spelare, så att ingen utanför konflikten drabbades.

När det väl började bli bättre ordning flödade det in ännu fler nya spelare och många av dom vädrade ut i forumet om att det faktiskt var roligt att bli rånad på den servern, eftersom det blev på rättvisa villkor. Om man lydde rånarna kunde man klara sig, annars hade man rätt att öppna eld och försvara sig. Vissa blev kidnappade och medtagna på världens äventyr

Medlem
Skrivet av bäverville:
Skrivet av Kleptomaniac:

Det måste ju komma snart alltså... Nästan ett år försenat sen han sa deadline förra gången.

de är ju bättre att de tar sin tid istället för att släppa ett halvdant spel som alla blir sura på då

Sant, vi vill inte ha ett fiasko till spel som CA gjorde med Total War: Rome II.
Bättre att göra klart det än att försöka fixa problemen i efterhand med Patcher som inte ens fixar halva problemet.

Medlem
Skrivet av Raklödder:

Håller tummarna för att de har bytt spelmotor och UI.

Bytt fran vad? UI kommer fran Arma3 och motorn ar en hybrid.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av User:
Skrivet av Loltron:

"Jag har väntat så mycket att jag tröttnat på ett spel jag inte ens spelat." Lol konstig inställning.

Nja, inte så konstigt alls egentligen. Om man hypear en produkt så pass långt innan release så hinner folk tappa suget. Så fungerar det helt enkelt och vi har sett det ske massvis med gånger tidigare. Säger inte att Day Z inte blir bra, ingen vet ännu, jag är fortfarande taggad, men skall erkänna att även mitt intresse droppat en aning.

Har inte sett någon speciellt stor hype om man ska jämföra med andra spel, och jag har heller inte sett någon speciellt lång utvecklingstid även fast det blivit försenat, dom flesta spelen brukar ju ta längre än 1-2 år..
Spelade modden rätt friskt ett tag, men har lagt det på is för att vänta på standalone.
Även fr det var ett tag sen så kan jag inte säga att jag är mer eller mindre taggad, kommer skaffa spelet direkt när det kommer och själva taggningen lär komma när det är påväg hem på datorn.

Känns dumt att hetsa upp sig

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av stormarn:

total miss att dom inte använder sig av arma 3 motorn och den nya ön Altis.

Då hade det tagit 4 år till innan det blev klart. Jag tror vi överlever med en lite äldre grafisk motor

Motorn är helt ny. Den har samma bäst före datum som Arma3 motorn i princip. Skillnaden är, och detta är något som Rocket pratade om redan på DayZ mod-tiden, att Armamotorerna är avsedda för militär simulering och det ställer till lite problem för DayZ. Det är en hel massa grejor t ex som inte går att optimera bort även om DayZ aldrig kommer att använda det (t ex stridsflygplan) vilket skapar prestandaproblem. Därför tog de beslutet att göra en motor som är avsedd för DayZ. Den är en blandning av Take on Helicopters (som i sig är Arma 2.5) och Arma 3 (med mycket bortplockat). Grafiska gränssnittet är lånat från Arma 3 vilket ju är en bra förbättring från Arma 2. Mer än en gång har man förlorat sin favoritpuffra för att systemet i Arma2 är helt stört.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av walter_iego:

Jag "skaffade" Arma 2 enkom för detta. Blir det stand-alone, eller måste man ha A2 installerat, någon som vet?

det är stand alone så svaret är nej du behöver ej ha något annat för kunna köpa och spela spelet.

Tackar!

Just du, Walter, måste ha hela Armaserien samt alla CoD och även Sims installerade. En specialfeature just för dig


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Alx_83:

Nu börjas det snart komma kommentarer här. Folk gnäller på "fanboys" samt "fanboys" som gnäller tillbaka att det kommer vara bästa spelet någonsin.

Jag väntar iaf med glädje och det kommer vara bästa spelet någonsin;)

Och här har vi ett gott exempel på en fanboy som yrkar att spelet kommer vara det bästa i sin klass/genre utan att ens ha provat på slutprodukten.

"Det är sådana som dig som skapar hat på internet".

Herr rygg
Skrivet av Nelfie:
Skrivet av Alx_83:

Nu börjas det snart komma kommentarer här. Folk gnäller på "fanboys" samt "fanboys" som gnäller tillbaka att det kommer vara bästa spelet någonsin.

Jag väntar iaf med glädje och det kommer vara bästa spelet någonsin;)

Och här har vi ett gott exempel på en fanboy som yrkar att spelet kommer vara det bästa i sin klass/genre utan att ens ha provat på slutprodukten.

"Det är sådana som dig som skapar hat på internet".

Missade du smileyn?


signatur

"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/

12
Skriv svar