Xbone vs PS4 - gamepads!

Skägg.
10 Chambers
Xbone vs PS4 - gamepads!

Jag har spenderat veckan med #Battlefield 4 på Xbox One, Playstation 4 och pc. Redan idag kommer du att få ett smakprov från banan Flood Zone medan recensionen först får publiceras nästa tisdag. Men nästa generations gamepads får jag snacka om redan nu och det finns mycket att gilla. Och ogilla.

Först och främst vill jag konstatera att jag föredragit Xbox 360-kontrollen den här generationen. Playstation-paddan var fantastisk när man gick från Super Nintendos platta design men när Sony valde att inte göra några radikala förändringar för varken PS2 eller PS3 körde konkurrenten ifrån dem.

[eos_image="788350;w400"]Förhandsfavoriten skavde[/eos_image]

Jag gillar formen på Xbox Ones handkontroll. Avsaknaden av batterierna på undersidan är en klar förbättring och rumblefunktionen känns väldigt lovande. Små justeringar som har gjort en bra kontroll bättre, förutom de analoga spakarna som känns sämre. Microsoft har dragit ner motståndet i dem för att öka precisionen men jag tycker det känns som tvärtom, alldeles för sladdrigt. De ruffiga kanterna kändes spontant bra men efter åtta timmar skavde de snarare på tummarna.

PS4-kontrollen har den mest radikala förändringen i jämförelse med sin föregångare och de är i princip bara positiva. En bredare form och mer tyngd gör att gamepaden ligger väldigt bra i handen. De analoga spakarna känns väldigt mycket bättre än Xbones, lagom tröga och med en slät men ändå inte friktionslös yta. Jag har aldrig varit vän med triggerknapparna på Playstation-kontrollerna men trots deras glansiga yta funkar dessa radikalt bättre, mycket tack vara den utskjutande vinkeln som förhindrar att du glider av.

[eos_image="747984;w400"]Fantastiskt uppdatering[/eos_image]

Jag råkade trycka till touchpanelen 3-4 gånger under dagen vid yviga rörelser med den vänstra analoga spaken men det är också det enda problem jag ser i dagsläget. Nu är åtta timmar vardera långtifrån den tid som kommer att spenderas med dessa kontroller men tillräckligt för att på allvar granska skillnaderna, se vad som funkar och vad som bokstavligen skaver.

Det finns en viss risk att jag faktiskt byter favoritkontroll denna generation.

#blogg


signatur
Skribent
Xbone vs PS4 - gamepads!

Slappa analogspakar får mig att tänka på N64-kontrollen utan den uppdaterade joysticken. Känns oerhört oroväckande, men hoppas den tillför något annat istället.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

bonern blir min favvo

Medlem

SteamControllern har potential att ta hem guldet


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Bra skrivet, vart intresserad av hur dessa två stod sig mot varandra!

Medlem

Shoulder-knapparna på Xbone-kontrollen klickar ju något förjävligt också.

Medlem

Ps4-kontrollen ser riktigt skön ut. Skönt också att den kommer att kunna användas på PC, vilket inte DS3 kunde.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Ps4-kontrollen ser riktigt skön ut. Skönt också att den kommer att kunna användas på PC, vilket inte DS3 kunde.

Jag använder både DS3 och den ursprungliga Sixaxis-dosan på PC i alla möjliga spel. Det är lätt fixat, antingen genom buttonmapping (för spel som inte alls har kontrollstöd) eller genom att emulera en 360-dosa/annan kontroll. Prova MotioninJoy eller något liknande.

Medlem

Är ps-4 kontrollen lika liten som ps-3 så kan man ju direkt säga xbox. Men har dom gjort ps-4 kontrollen större så kan det bli jämt. Vi få la se på Gamex

Medlem
Skrivet av fullerdanne:

Är ps-4 kontrollen lika liten som ps-3 så kan man ju direkt säga xbox. Men har dom gjort ps-4 kontrollen större så kan det bli jämt. Vi få la se på Gamex

De har gjort Dualshock 4 något fetare faktiskt!

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av fullerdanne:

Är ps-4 kontrollen lika liten som ps-3 så kan man ju direkt säga xbox. Men har dom gjort ps-4 kontrollen större så kan det bli jämt. Vi få la se på Gamex

De har gjort Dualshock 4 något fetare faktiskt!

http://www.blogcdn.com/blog.games.com/media/2013/07/2s8b42s.j...

Då verkar det mer lovande. Men ska bli spännande och få röra och känna på dom nästa helg :).

Medlem
Skrivet av fullerdanne:

Då verkar det mer lovande. Men ska bli spännande och få röra och känna på dom nästa helg :).

Jag tycker att både Xbox-dosan och Dualshock 4 ser underbara ut, kanske köper en av varje till PC innan jag ens skaffar konsolerna!

KoP
Medlem

Har aldrig förstått mig på dom som stör sig på batteriets plassering på 360 dosan. Alla jag känner inkl. mig själv har grepp och fingrar kring vardera kant på kontrollern (som det är tänk) Vem sträcker ut sina fingrar såpass att dom krockar med batteriet på undersidan?

Får mig bara att tänka på när man hade kompisar hemma förr i tiden som ville pröva att spela på ens C64'a men aldrig riktigt hade bekantat sig med en joystick förut (i detta fall Tac-2). Hela handen och dess fingrar greppades kring pinnen.

Medlem
Skrivet av KoP:

Har aldrig förstått mig på dom som stör sig på batteriets plassering på 360 dosan. Alla jag känner inkl. mig själv har grepp och fingrar kring vardera kant på kontrollern (som det är tänk) Vem sträcker ut sina fingrar såpass att dom krockar med batteriet på undersidan?

Får mig bara att tänka på när man hade kompisar hemma förr i tiden som ville pröva att spela på ens C64'a men aldrig riktigt hade bekantat sig med en joystick förut (i detta fall Tac-2). Hela handen och dess fingrar greppades kring pinnen.

Jag har alltid stora problem när jag ska greppa en 360-kontroll tack vare det där fördömda batteriets placering. Jag tror att felet är att jag försöker hålla den som om jag håller i Dualshock. Där har jag fingrarna utsträckta på baksidan vilket är skönast enligt mig.

Medlem

Sorry, the one and only:

Jag läste det här:

"Jag har spenderat veckan med Battlefield 4 på Xbox One, Playstation 4 och pc..."

- och började slita mitt imaginära hår. Vissa har det bra på sina jobb


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av walter_iego:

Jag läste det här:

"Jag har spenderat veckan med Battlefield 4 på Xbox One, Playstation 4 och pc..."

- och började slita mitt imaginära hår. Vissa har det bra på sina jobb

Jag har faktiskt ganska ont i högra tummen...


signatur
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av walter_iego:

Jag läste det här:

"Jag har spenderat veckan med Battlefield 4 på Xbox One, Playstation 4 och pc..."

- och började slita mitt imaginära hår. Vissa har det bra på sina jobb

Jag har faktiskt ganska ont i högra tummen...

Haha (lite skadeglädje)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar