Arnroths krönika – Den poänglösa spelvåldsdebatten

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Siffrorna om Sverige baseras på Brås studier, inte DN-artikeln. Om du hittar siffror som visar att det verkliga våldet ökat har du ett scoop.

Går man in på BRÅ och tittar på anmälda brott från 1950-2012 så ökar anmälningarna av grova brott såsom mord, misshandel, rån och våldtäkter. Det är inte några små ökningar vi talar om heller utan om gigantiska ökningar.

http://www.bra.se/download/18.6b82726313f7b234a581e68/1379677...

Tabellförtäckning 1.1 sid 36.

Brå är ungefär lika bra källa som SE och Hör eller Klick eftersom Brå arbetar på uppdrag av regering som har en viss agenda. Varför ligger det i ''det allmänna intresset'' att visa svensson att våldet minskar? Där har ni nåt att tänka på.

Men som jag skrev, en viktig krönika trots allt eftersom gammelmedia älskar att vinkla saker så att det gynnar deras DDR/NSA agenda.

Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Thomas Arnroth:

Siffrorna om Sverige baseras på Brås studier, inte DN-artikeln. Om du hittar siffror som visar att det verkliga våldet ökat har du ett scoop.

Går man in på BRÅ och tittar på anmälda brott från 1950-2012 så ökar anmälningarna av grova brott såsom mord, misshandel, rån och våldtäkter. Det är inte några små ökningar vi talar om heller utan om gigantiska ökningar.

http://www.bra.se/download/18.6b82726313f7b234a581e68/1379677...

Tabellförtäckning 1.1 sid 36.

Brå är ungefär lika bra källa som SE och Hör eller Klick eftersom Brå arbetar på uppdrag av regering som har en viss agenda. Varför ligger det i ''det allmänna intresset'' att visa svensson att våldet minskar? Där har ni nåt att tänka på.

Men som jag skrev, en viktig krönika trots allt eftersom gammelmedia älskar att vinkla saker så att det gynnar deras DDR/NSA agenda.

Jo fast det stämmer att anmälningarna ökar; vad Brå kollade på var ju att jämföra anmälningar med faktiskt brott - och det var då man fann att de minskade. Vad som hänt i samhället är ju att vi anmäler mer brott än förr; det som bara var en käftsmäll på 50-talet är misshandel idag osv. Men jag är ingen forskare, jag kollade rapporten och intervjuade han som gjort den. Mer akademiska frågor kan jag egentligen inte ge mej in på... (Och det där med Brå och vem de arbetar för är ju en helt annan fråga)

Men jag är inte ute efter att bagatellisera våld i spel eller påstå att kombinationen våldsam personlig/våldsamma spel är bra; jag vill bara peka på orimligheten i att våldsamma spel skulle ha fostrat en generation våldsverkare.

Sen är det också utifrån mitt perspektiv, jag jobbar ju mest i gammelmedia. De här diskussionerna är ju ingen stor sak på spelsajter, men där ute där jag jobbar mest ligger det och pyr hela tiden. Eller åtminstone har det gjort det. Kanske dags även för mej att komma upp skyttegravarna, som sagt

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Tompa8989:

Bra krönika men tyvärr så baserar du dina teorier på en artikel från DN som i sin tur baseras på totalt usel journalistik.
....
Spelvåld kan påverka personer som redan är våldsamma.
Precis som att om man ständigt visar att våldtäkt är bra så påverkas dom med lågt IQ som saknar konsekvenstänkade samt personer med sexuella störningar.

Och det där sista är väl ungefär vad alla seriösa forskare kommer fram till inte stämmer; våldsbenägna personer kan söka sig till spel, men knappast bli våldsamma för att se spelar spel.
Men den här krönikan handlar inte om våld på individnivå utan makronivå. Den är ett försök att bemöta skräckvisionerna om att spelvåld föder riktigt våld; det kan helt enkelt inte stämma menar jag.

Det här är en annan diskussion faktiskt.

Du missuppfattade vad jag skrev.

Det är olika vägar mot samma mål. En våldsbenägen person som dras till våldsamma spel och en våldsbenägen person som blir påverkad av våldsamma spel.

Om man inte tror att våldsamma spel påverkar redan våldsbenägna personer kan man inte tro att miljön har någon som helst påverkan på vilken sorts person man är.

Även om biologin redan gjort dig våldsam kan troligtvis miljön påverka dig ytterligare. Men det är samtidigt inget argument för att ''begränsa'' spelvåld eftersom en våldsbenägen person, oavsett om han blir påverkad av TV, spel, eller böcker, kommer troligtvis begå våldsbrott ändå eftersom det sitter i hjärnan MEN kan bli influerad av saker som t.ex spel.

Men om man ska börja prata om censur av spel eller försöka förhindra spelvåld kan man lika gärna börja prata om att förhindra våldtäkt genom att kvinnor ska sätta på sig heltäckande slöjor.

Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Tompa8989:

Bra krönika men tyvärr så baserar du dina teorier på en artikel från DN som i sin tur baseras på totalt usel journalistik.
....
Spelvåld kan påverka personer som redan är våldsamma.
Precis som att om man ständigt visar att våldtäkt är bra så påverkas dom med lågt IQ som saknar konsekvenstänkade samt personer med sexuella störningar.

Och det där sista är väl ungefär vad alla seriösa forskare kommer fram till inte stämmer; våldsbenägna personer kan söka sig till spel, men knappast bli våldsamma för att se spelar spel.
Men den här krönikan handlar inte om våld på individnivå utan makronivå. Den är ett försök att bemöta skräckvisionerna om att spelvåld föder riktigt våld; det kan helt enkelt inte stämma menar jag.

Det här är en annan diskussion faktiskt.

Du missuppfattade vad jag skrev.

Det är olika vägar mot samma mål. En våldsbenägen person som dras till våldsamma spel och en våldsbenägen person som blir påverkad av våldsamma spel.

Om man inte tror att våldsamma spel påverkar redan våldsbenägna personer kan man inte tro att miljön har någon som helst påverkan på vilken sorts person man är.

Även om biologin redan gjort dig våldsam kan troligtvis miljön påverka dig ytterligare. Men det är samtidigt inget argument för att ''begränsa'' spelvåld eftersom en våldsbenägen person, oavsett om han blir påverkad av TV, spel, eller böcker, kommer troligtvis begå våldsbrott ändå eftersom det sitter i hjärnan MEN kan bli influerad av saker som t.ex spel.

Men om man ska börja prata om censur av spel eller försöka förhindra spelvåld kan man lika gärna börja prata om att förhindra våldtäkt genom att kvinnor ska sätta på sig heltäckande slöjor.

Aha, nu är jag med Sorry. Jo, men då tycker vi nog inte olika.

Medlem

Ok, nu blir jag lite raljerande och förenklar ämnet - men det känns inte riktigt som en konsekvent debatt.

Våld i spel: Har ingen påverkan på våld i samhället.

Sexism i spel: Gör män till grisar och förminskar kvinnors rätt i samhället.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

"Inget Doom, Half-Life eller GTA."

Fel. Half-Life 2 fanns spelbart i utställningen. Även Uncharted som innehåller en hel del våld.

Medlem

"Tyvärr erbjuds det sällan något tillfälle till en offentlig, nyanserad diskussion" - Sverige i ett nötskal.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

En sak som kanske ändå antyder att hela debatten faktiskt börjar ebba ut lite, åtminstone i Sverige, är att hittills inget BF4-reprotage i gammelmedia tagit upp den vinkeln. För två år sedan, med BF3, var det nästan standard. Aktuellt har gjort inslag och DI Weekend hade stort i helgen, fler kommer. Hoppas det håller i sig, peppar, peppar!

Det är ju uppenbart att Svenska nyhetsmedier blivit avtrubbade av allt spelvåld...

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Bra krönika men tyvärr så baserar du dina teorier på en artikel från DN som i sin tur baseras på totalt usel journalistik.

- Att använda antalet dödade av våld (mord/dråp/vållande) som mätverktyg för våld i allmänhet är missvisande då läkekonsten gått framåt både vad gäller diagnostik och behandling. Fler överlever helt enkelt.

- Att använda Södersjukhuset som måttstock på hur många som söker för misshandelsrelaterat trauma är galet då man 2006 organiserade om så att all tung trauma skickades raka spåret till KS. (Se dippen i grafen runt 2006).

- Rapporten man hänvisar till visar på att antalet anmälda misshandelsfall ökat. Inte minskat.

http://lnu.se/polopoly_fs/1.91375!ga...203%202013.pdf

- I grafen till vänster plottar man antalet män i "brottsbenägen ålder" tillsammans med antalet sökande för misshandelsskador på SöS. Skalorna diffar dock på två tiopotenser inom samma graf och är således grovt missvisande.

- Man lyfter ett av inbördeskrig traumatiserat Kroatien som ett exempel på att våld generellt blivit ovanligare i europa..

Spelvåld kan påverka personer som redan är våldsamma.
Precis som att om man ständigt visar att våldtäkt är bra så påverkas dom med lågt IQ som saknar konsekvenstänkade samt personer med sexuella störningar.

Statistiken är en intressant läsning, men det bör också uppmärksammas att våldskurvan planar ut ganska mycket under åren då tv/data -spel var på frammarsch. Tittar man på ökningen mellan tex 1990-2000 fram tills idag så finns den där, men är mycket mindre än ökningen som skedde innan det ens fanns något som hette datavåld.

Med det sagt så står jag fast vid det jag alltid har trott, att spel/nöjes- våld gör oss avtrubbade. Vad det i sin tur kan tänkas leda till har jag ingen aning, men naturligtvis förvandlar det inte "normala" människor till skjutglada massmördare. Barn är däremot lång mer formbara än vuxna människor som redan haft en förhoppningsvis stabil uppfostran, så jag anser att någon slags åldersgräns är bra.

Skägg.
10 Chambers

Sidenote:

Skrivet av Kane:

...Doom i all sin dåtida briljans och nutida uselhet... inte?

Doom uselt? Fortfarande fantastiskt om du frågar mig


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sidenote:

Skrivet av Kane:

...Doom i all sin dåtida briljans och nutida uselhet... inte?

Doom uselt? Fortfarande fantastiskt om du frågar mig

Men nu frågade vi inte dig!

Själv spelar jag inte gamla spel längre. Varför? För jag hade så jävla kul med dem när de var nya. Nu (vet jag av erfarenhet) så överträffar nostalgin verkligheten.


signatur

I drank what?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sidenote:

Skrivet av Kane:

...Doom i all sin dåtida briljans och nutida uselhet... inte?

Doom uselt? Fortfarande fantastiskt om du frågar mig

Men nu frågade vi inte dig!

Själv spelar jag inte gamla spel längre. Varför? För jag hade så jävla kul med dem när de var nya. Nu (vet jag av erfarenhet) så överträffar nostalgin verkligheten.

*Kryper tillbaka och skriver Battlefield 4-recension*


signatur
Medlem

Däremot kan spel leda till att det plötsligt skriks väldigt argt - sporadiskt och oannonserat. Kollade de upp siffror kring störande av friden i de områdena jag bor i de där undersökningarna? Eller om man smalnar av undersökningen till att fråga de som bor bredvid mig?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Und3rtak3r:

Även om jag tycker våldsdebatten i sig är helt meningslös och jag tycker att man bör lägga ned den så känns det ändå så hycklande att just Anroth snackar om menlösa debatter.

Nu är det ju lite skillnad på menlös och meningslös men oavsett vilket så håller jag inte med dig alls. Jag tycker inte att några av de inslag jag läst av Thomas Arnroth på FZ har varit meningslösa.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sidenote:

Skrivet av Kane:

...Doom i all sin dåtida briljans och nutida uselhet... inte?

Doom uselt? Fortfarande fantastiskt om du frågar mig

Kanske skulle skrivit "nutida brister" istället. Det var banbrytande och otroligt ösigt när det kom. Vägt mot en del nyare titlar, i alla fall släppt efter 2000, så har det en hel del att önska. Men visst, som retronostalgi funkar Doom än idag.

Om man däremot nylanserade spelet med samma kod som när det kom ut så skulle det knappast bli en hit...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Så spel leder INTE till våld, men till SEXISM?

Antingen påverkar spel hur vi är, eller så gör det inte det.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av fisk:

Så spel leder INTE till våld, men till SEXISM?

Antingen påverkar spel hur vi är, eller så gör det inte det.

Är det någon som påstått att sexism och objektifiering i spel leder till våldtäkt? Dags att vakna nu.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av fisk:

Så spel leder INTE till våld, men till SEXISM?

Antingen påverkar spel hur vi är, eller så gör det inte det.

Är det någon som påstått att sexism och objektifiering i spel leder till våldtäkt? Dags att vakna nu.

VAR i mitt inlägg säger jag NÅGONTING om våldtäkt? Det där med "Dags att vakna nu" är ett råd du bättre borde ta själv.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

12
Skriv svar