Unity blir gratis för indieutvecklare på Xbox One

Robot
Unity blir gratis för indieutvecklare på Xbox One
Medlem
Unity blir gratis för indieutvecklare på Xbox One

Bra för indie-utvecklarna och bra för unity som säkerligen får en del av microsofts inkomst vid försäljning av själva spelet på xbox live och unity får ju även bra reklam i samma veva och även bra för Microsoft som kanske får ett par nya titlar till deras konsol. Win-win-win situation?

Avstängd
Skrivet av Lasrod:

Bra för indie-utvecklarna och bra för unity som säkerligen får en del av microsofts inkomst vid försäljning av själva spelet på xbox live och unity får ju även bra reklam i samma veva och även bra för Microsoft som kanske får ett par nya titlar till deras konsol. Win-win-win situation?

Det låter som det! Hoppas det mynnar ut i något häftigt, Unity är väldigt kraftfullt och jag hoppas det tar fart snart!

Medlem

Bara inte detta något ful-knep från Microsoft som gör att om man väljer detta alternativ så måste man släppa exklusivt till Xbone (dvs att man inte får köpa unity sen och släppa till pc + ps4).

Medlem

Bra initiativ.

Nintendo har redan detta och nu när Microsoft följer efter så återstår det att se och Sony också kommer att erbjuda samma sak. I och för sig så verkar de ju inte ha några direkta problem att locka till sig indie-utvecklare ändå.

Medlem

Detta var faktiskt ett smart drag, förväntade mig inte det av Microsoft.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

det står säkert i någon TOS att Microsoft ska ha en andel av vad spelet får in eller att Microsoft måste vara publisher för att du ska få använda detta

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Bara inte detta något ful-knep från Microsoft som gör att om man väljer detta alternativ så måste man släppa exklusivt till Xbone (dvs att man inte får köpa unity sen och släppa till pc + ps4).

Kan tänka mig att det blir så för de "utvalda" utvecklare som får Pro-licensen gratis. Brukar ju alltid finnas någon hake i sådana sammanhang.

Medlem
Skrivet av Xzander:
Skrivet av Lasrod:

Bara inte detta något ful-knep från Microsoft som gör att om man väljer detta alternativ så måste man släppa exklusivt till Xbone (dvs att man inte får köpa unity sen och släppa till pc + ps4).

Kan tänka mig att det blir så för de "utvalda" utvecklare som får Pro-licensen gratis. Brukar ju alltid finnas någon hake i sådana sammanhang.

En del av Er ska hitta fel i allt...
Skulle ni vinna en miljon så blir ni säkert arga över att behöva betala vinstskatt också..

Killmonday Games

Det här är ultra nice! Men som det hänt ett par gånger redan så har jag märkt att så fort man pratar med en microsoft snubbe så vill dom ha exklusivitet i åtminstone nåra månader och första tjing på släpp, då brukar man välja resten även om det kostar en slant extra för att nå ut


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem
Skrivet av Vansinnet:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av Lasrod:

Bara inte detta något ful-knep från Microsoft som gör att om man väljer detta alternativ så måste man släppa exklusivt till Xbone (dvs att man inte får köpa unity sen och släppa till pc + ps4).

Kan tänka mig att det blir så för de "utvalda" utvecklare som får Pro-licensen gratis. Brukar ju alltid finnas någon hake i sådana sammanhang.

En del av Er ska hitta fel i allt...
Skulle ni vinna en miljon så blir ni säkert arga över att behöva betala vinstskatt också..

Skulle man inte bli det?

Förklara logiken bakom vinstskatt.

Avstängd
Skrivet av Vansinnet:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av Lasrod:

Bara inte detta något ful-knep från Microsoft som gör att om man väljer detta alternativ så måste man släppa exklusivt till Xbone (dvs att man inte får köpa unity sen och släppa till pc + ps4).

Kan tänka mig att det blir så för de "utvalda" utvecklare som får Pro-licensen gratis. Brukar ju alltid finnas någon hake i sådana sammanhang.

En del av Er ska hitta fel i allt...
Skulle ni vinna en miljon så blir ni säkert arga över att behöva betala vinstskatt också..

Tror du skulle bli tokig med, du vill bara spela så mogen som det bara går. Fast då var det ju så att även "mogna" människor blir förbannad då vinstskatt är verkligen idiotiskt.

Försök inte komma med saker som är helt ologiska.

Medlem
Skrivet av Xzander:
Skrivet av Lasrod:

Bara inte detta något ful-knep från Microsoft som gör att om man väljer detta alternativ så måste man släppa exklusivt till Xbone (dvs att man inte får köpa unity sen och släppa till pc + ps4).

Kan tänka mig att det blir så för de "utvalda" utvecklare som får Pro-licensen gratis. Brukar ju alltid finnas någon hake i sådana sammanhang.

Alla företag vill tjäna pengar, så klart det finns en hake. Något annat vore idiotiskt.

Medlem

Ologiskt.. Jaja. Slarvigt skrivit av mig.

hur som, så det jag ville få fram är att endel blir inte glada av det dom får/vinner utan ska se baksidan med allt.
dvs att inte vara glad över det dom vann/fick, utan se vad dom "förlorade"

Medlem

Härligt att läsa att det bara verkar vara MS som kör dessa "fulknep" i folks ögon.

Medlem

Har Unity installerat, men har inte lyckats komma igång med det. Att göra 2D spel verkar lite skumt i det, hört att det ska fixa så att det blir bättre med det i framtiden men tråkigt att behöva sitta och vänta tills det är ordnat.

Har i alla fall lite erfarenhet av C# tack vare XNA så borde ju egentligen kunna sätta in mig i det relativt snabbt men har inte lyckats hitta några bra tutorials för just 2D som börjar med grunden... typ som att göra ett pong spel eller så.

Nån som har något tips?

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Har Unity installerat, men har inte lyckats komma igång med det. Att göra 2D spel verkar lite skumt i det, hört att det ska fixa så att det blir bättre med det i framtiden men tråkigt att behöva sitta och vänta tills det är ordnat.

Har i alla fall lite erfarenhet av C# tack vare XNA så borde ju egentligen kunna sätta in mig i det relativt snabbt men har inte lyckats hitta några bra tutorials för just 2D som börjar med grunden... typ som att göra ett pong spel eller så.

Nån som har något tips?

http://www.youtube.com/watch?v=i_TZFd_S25o&list=PLHPcpp4e3JVr...

där har du tutorials för 2d side scrollers.

Medlem
Skrivet av pitchatan:

http://www.youtube.com/watch?v=i_TZFd_S25o&list=PLHPcpp4e...

där har du tutorials för 2d side scrollers.

Perfekt, tackar!

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av pitchatan:

http://www.youtube.com/watch?v=i_TZFd_S25o&list=PLHPcpp4e...

där har du tutorials för 2d side scrollers.

Perfekt, tackar!

Anytime!

Medlem
Skrivet av Xzander:
Skrivet av Lasrod:

Bara inte detta något ful-knep från Microsoft som gör att om man väljer detta alternativ så måste man släppa exklusivt till Xbone (dvs att man inte får köpa unity sen och släppa till pc + ps4).

Kan tänka mig att det blir så för de "utvalda" utvecklare som får Pro-licensen gratis. Brukar ju alltid finnas någon hake i sådana sammanhang.

Denna är kanske lite åldrad men iaf;
"You'll be paid 70% of all application sales as your revenue share.
You'll be responsible for paying all taxes on the payments you receive."
http://xbox.create.msdn.com/en-US/home/faq

Men det denna artikeln nämner, är ju för developers, inte just indie, eller?

Medlem

Tycker det verkar skumt överlag, laddar man ned indiespel på xbox360 står det ofta "warning this game has not been reviewed by microsoft blablabla" men ändå kan de ta betalt för det, vilket jag antar betyder att utvecklaren kan få lite käsh.

Sen står det såhär;
"Of course, we’ll be evaluating each developer application individually on its own merits, but in the initial phase of ID@Xbox, we are looking for professional independent game developers who have a proven track record of shipping games on console, PC, mobile, or tablet. "
http://www.xbox.com/sv-SE/developers/id

Någon som har någon inblick i detta =)?

1
Skriv svar