Nästa Mass Effect – Bioware retas med bilder

Medlem
Skrivet av Deli:

Mass Effect triologin är helt briljant från början till slut.

Sluten på ME3 är helt klart värdigt, det enda negativa är att man precis som i Deus Ex: HR får "välj ditt slut-knappar" istället för att det bara blev ett slut utifrån dom val man gjort, vilken var en extrem besvikelse.

MEN spelet i sig med storyn och allt väger helt klart upp och inget spel är smörja, den som säger det har bara inte förstått sig på spelet och bör nog fortsätta nöta hjärndöd skit som CoD.

Jag skulle hävda tvärt om.

ME3 är totalt jäkla hjärndött.

Enda man gör är att springer i korridorer och skjuter, sen pratar man med lite karaktärer och ser cutsceens och får göra lite meningslösa val och sen får man välja på 3 möjliga slut.

Jag har då inte spelat något mer fördummat spel på länge.

Men gillar man att springa i korridorer och skjuta lite fiender och uppgradera lite vapen som dom försöker lura på en att det är ett "riktigt" rpg så go ahead.

Inaktiv

Jag hoppas vi får se intergalaktisk klasskamp varvat med stenhård antiimperialism.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Typh00n:
Skrivet av Skelögd:

MA 1+2 var bland de bästa spelen jag lirat. MA3 var en enorm besvikelse, tyvärr

Hoppas att fyran blir mer som 1an och 2an.

Mass Affect?

ME ska det vara.

Medlem

Hela spelserien är bland det bästa jag spelat. Story, världar, karaktärer är fenomenalt skapat. Nyligen börjat spela allt och det håller rätt bra än Håller med om de som är skeptiska och ställer sig tveksamma till mycket av den kritik som ME2 och ME3 fått. Ser så sjukt mycket fram emot nästa ME-spel!

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Kan någon förklara varför ni tycker att ME3 och vissa fall ME2 var "smörja"?
Jag älskar hela trilogin.
Undrar om folk överanalyserar spel precis som film?

Jag gillade ettan och tvåan, jag gillade även trean fram tills den sista timmen gameplay, vid vilken de sabbade det totalt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag gillade hela serien inklusive slutet på ME3. Men snälla låt oss slippa sitta med ngn förbaskad app för att nå mål i spelet.

Medlem

Grejen med Mass Effect 3 är ju att spelet inte levde upp till den standard som Bioware har satt genom tidigare spel, samt att dom blåljugit fansen I ansiktet.

I Dragon Age: Origins så hade spelet sjukt många olika varianter av slutet som grundade sig på dom val du gjort under spelets gång.
Mass effect 2 så kanske det inte fanns lika många spelslut, men det kunde skilja sig rejält om vem som levder och vem som dog, eller om alla inklusive shepard dog, eller om alla överlevde.

I mass effect 3 så grundade spelslutet(innan DLC'n) sig enbart på hur mycket poäng du hade samlat på dig, och sen beroende på det ett val mellan en röd, blå, eller grön smäll.
Alla dom stora valen man hade gjort I dom tidigare spelen blev helt enkelt bara poäng utan några riktiga konsekvenser i slutändan.

Sen så blev ju också dialogsystemet helt fördummat också, med färre tillfällen att styra dialogens gång, samt att dom helt plockat bort det tredje svarsalternativen som fanns i dom tidigare spelen.

Att summera, Bioware höll inte vad dom lovade och underpresterade.
Och I några länder tror jag till och med att dom fälldes för falsk marknadsförning.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Grejen med Mass Effect 3 är ju att spelet inte levde upp till den standard som Bioware har satt genom tidigare spel, samt att dom blåljugit fansen I ansiktet.

I Dragon Age: Origins så hade spelet sjukt många olika varianter av slutet som grundade sig på dom val du gjort under spelets gång.
Mass effect 2 så kanske det inte fanns lika många spelslut, men det kunde skilja sig rejält om vem som levder och vem som dog, eller om alla inklusive shepard dog, eller om alla överlevde.

I mass effect 3 så grundade spelslutet(innan DLC'n) sig enbart på hur mycket poäng du hade samlat på dig, och sen beroende på det ett val mellan en röd, blå, eller grön smäll.
Alla dom stora valen man hade gjort I dom tidigare spelen blev helt enkelt bara poäng utan några riktiga konsekvenser i slutändan.

Sen så blev ju också dialogsystemet helt fördummat också, med färre tillfällen att styra dialogens gång, samt att dom helt plockat bort det tredje svarsalternativen som fanns i dom tidigare spelen.

Att summera, Bioware höll inte vad dom lovade och underpresterade.
Och I några länder tror jag till och med att dom fälldes för falsk marknadsförning.

Tycker inte det är sant, ja slutet blev inte annorlunda av valen, men allt som hänt fram till slutet påverkades ju av dina val. Så att säga att valen inte gjorde någon skillnad tycker jag lite lustigt. Du kan spela igenom mass effect 10 gånger och endast slutet förblir samma.

Medlem
Skrivet av Salami:
Skrivet av Deli:

Mass Effect triologin är helt briljant från början till slut.

Sluten på ME3 är helt klart värdigt, det enda negativa är att man precis som i Deus Ex: HR får "välj ditt slut-knappar" istället för att det bara blev ett slut utifrån dom val man gjort, vilken var en extrem besvikelse.

MEN spelet i sig med storyn och allt väger helt klart upp och inget spel är smörja, den som säger det har bara inte förstått sig på spelet och bör nog fortsätta nöta hjärndöd skit som CoD.

Jag skulle hävda tvärt om.

ME3 är totalt jäkla hjärndött.

Enda man gör är att springer i korridorer och skjuter, sen pratar man med lite karaktärer och ser cutsceens och får göra lite meningslösa val och sen får man välja på 3 möjliga slut.

Jag har då inte spelat något mer fördummat spel på länge.

Men gillar man att springa i korridorer och skjuta lite fiender och uppgradera lite vapen som dom försöker lura på en att det är ett "riktigt" rpg så go ahead.

Men alltså vad spelade du innan ME3? GTA eller WoW? För inget ME är något open world spel. Så hur nu trean drastiskt blev så värdelöst jämfört med dom två första förstår jag inte, gameplay är snarlikt och storyn är bra och känns övertygande, triologin knyts ihop på ett snyggt sätt och rollprestationerna är lika bra som i dom andra spelen.

Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av Salami:
Skrivet av Deli:

Mass Effect triologin är helt briljant från början till slut.

Sluten på ME3 är helt klart värdigt, det enda negativa är att man precis som i Deus Ex: HR får "välj ditt slut-knappar" istället för att det bara blev ett slut utifrån dom val man gjort, vilken var en extrem besvikelse.

MEN spelet i sig med storyn och allt väger helt klart upp och inget spel är smörja, den som säger det har bara inte förstått sig på spelet och bör nog fortsätta nöta hjärndöd skit som CoD.

Jag skulle hävda tvärt om.

ME3 är totalt jäkla hjärndött.

Enda man gör är att springer i korridorer och skjuter, sen pratar man med lite karaktärer och ser cutsceens och får göra lite meningslösa val och sen får man välja på 3 möjliga slut.

Jag har då inte spelat något mer fördummat spel på länge.

Men gillar man att springa i korridorer och skjuta lite fiender och uppgradera lite vapen som dom försöker lura på en att det är ett "riktigt" rpg så go ahead.

Men alltså vad spelade du innan ME3? GTA eller WoW? För inget ME är något open world spel. Så hur nu trean drastiskt blev så värdelöst jämfört med dom två första förstår jag inte, gameplay är snarlikt och storyn är bra och känns övertygande, triologin knyts ihop på ett snyggt sätt och rollprestationerna är lika bra som i dom andra spelen.

Me1 hade ändå en viss öppenhet när man kunde utforska. Att dom sen gör en uppföljare så "antar" man ju direkt att dom ska följa samma linje om inte utöka spelmakaniken.

Iaf jag trodde Aldrig att 2-3 kunde bli sämre på dom punkterna, man tror ju direkt att när Bioware får mer resurser och visat att ens IP säljer att dom gör spelet större, mer öppet, mer rpg, mer karaktärer etc inte tvärt om.

Det jag ville komma till inte att ME1 i sig var bättre på samtliga punkter.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Kan någon förklara varför ni tycker att ME3 och vissa fall ME2 var "smörja"?
Jag älskar hela trilogin.
Undrar om folk överanalyserar spel precis som film?

Mass Effect 1:
+ Intressant story, karaktärer, konsekvenser och valmöjligheter. Du fick besöka flertal platser som skapade din story. Vapen/utrustning-customization.
- Den där förbannade MAKO tanken. Ugh... och relativt repetitiva uppdrag.

Mass Effect 2:
+Ytterligare vidareutveckling av vad som var bra från det första spelet i story, karaktärer och deras utveckling, samt din egen utveckling som Shepard, konsekvenserna större än någonsin och dina valmöjligheter. Dina beslut spelade stor betydelse, hur du hanterar situationerna in mot slutet t.ex. Världen var även den oerhört bra designad. Bättre vapen-känsla.
-Inte lika mycket customization som i tidigare spel.

Mass Effect 3:
+Intressant intro? Roligare skills!
-Karaktärutvecklingen har stannat upp, både för dina före-detta "crewmembers", nuvarande, och dig själv som Shepard. Dina val du gör har inte längre en lika stor konsekvens, saker och ting sker oavsett vad du gör. Tänk tillbaka på ME1, där var du tvungen att välja antingen Ash eller Kaidan, inget sånt nu. I Mass Effect 2 kunde hela ditt crew dö om du inte tog dig tid att prata med de, man fick tänka lite. Mass Effect 3 upplevde jag som att det höll dig i handen från början till slut.

Helt ärligt talat så började jag undra efter 3 timmar spelande när tutorial:n skulle ta slut, det visade sig att spelet tydligen kommit igång på riktigt sen långt tillbaka. De flesta av ditt crew är nu ersatt med relativt ointressanta, livlösa karaktärer. Även de som återvänder från tidigare spel känns själlösa på något vis. Garrus som jag älskade fanns inte längre där, Thane, Liara, Tali, you name it. T.om Joker kände jag att han saknade något.

Valmöjligheterna är få, det var ovanligt få dialoger du hade som faktiskt hade någon betydelse. VÄLDIGT få Paragon/Renegade val, och när de väl dök upp var de inte betydelsefulla överhuvudtaget. Allt man gjorde räknades bara in som ett "end game score" för att få lite bättre "slutsekvens" i form av en video.

Du fick uppdrag inte längre genom att gå och prata med folk, men att gå som ett creep i Citadel(som för övrigt var fruktansvärt litet) och tjuvlyssna på folks samtal och dialoger, sedan få en popup som sa att du ska hämta en grej. Du beger dig då alltså till Normandy, ut på kartan, klickar dig genom navigerings-kartan, klickar på planeter, trycker collect eller något i den stilen, alltså till skillnad från Mass Effect 1 och 2 besökte du ALDRIG en planet. Sedan när du klickat dig till det du var ute efter återvänder du och säger att du hämtat det de ville ha. Det var drygare än att probe:a planeter i ME2 och utforska planeter med MAKO i ME1....

Spelmässigt är det även där torrt. Det är horder av fiender, och de utvecklas väldigt sällan. Det är mestadels samma typer av fiender, om och om igen i samma stuk gång på gång. Det fanns inget tempo, det fanns ingen spänning, inget action, ingenting. Det var Dragon Age 2 all over again.

Nej, spelet började bra men det lämnade aldrig tutorial-stadiet.

Jag vill älska spelet, då jag verkligen ÄLSKAR Mass Effect 2. Har spelat igenom det så förbannat många gånger och älskar det mer för varje gång, men ME3 gjorde mig mer besviken än vad Diablo 3 gjorde...nästan...

Medlem

Gillar generellt sett hela serien, universumet bioware har skapat är grymt på alla sätt, och tanken bakom element zero är riktigt smart och håller ihop rätt hyfsat. Men jag tycker det är väldigt synd att valen du gör inte påverkar slutet. Låter du rachni-queen överleva? Spelar ingen roll för slutet mer än att det visas som siffror på en skärm. Sprängde du collectorbasen eller ej? Spelar ingen roll heller. Sådana saker är dåligt anser jag.

Vidare så handlar hela serien, hela vägen fram till slutet, om shepard med vänner. När det kommer till slutet så handlar det inget om dina vänner, och ytterst lite om shepard. Istället handlar allting om ett mystiskt övernaturligt spökbarn som ger dig tre dåliga val, som du inte kan få någon information om (vilket du alltid annars har fått genom hela serien med codex entries), och de tre valen påverkar bara vilken färg du får på explosionen i slutfilmen.

Dessutom tappade man mycket av rollspelselementen från ettan när tvåan kom. Hela grejen med att hitta vapen och utrustning att använda försvann fullständigt i tvåan. Den kom delvis tillbaka i trean, men inte med lika mycket val som i ettan. Jag säger inte att ettans system var bra, för det var väldigt krångligt och knöligt. Men jag hade föredragit att man utvecklade det och fixade det, snarare än att ta bort det.

Håller tummarna för ett Mass Effect 4. Tror verkligen det kan bli bra. Älskar bakgrundshistorian till universumet.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Kan någon förklara varför ni tycker att ME3 och vissa fall ME2 var "smörja"?
Jag älskar hela trilogin.
Undrar om folk överanalyserar spel precis som film?

Smörja är det kanske inte, men jag får space soap opera vibbar. A little less conversation, a little more action please..

Medlem

blir till att vänta för att se hur spelet blir. om det blir mot me3 hållet så får det va... däremot om det mer liknar me1 så kan jag nog tänka mig att lira det

cwp
Medlem
Medlem
Skrivet av cwp:

video

Japp, där gick de måste om något...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

AW8
Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Kan någon förklara varför ni tycker att ME3 och vissa fall ME2 var "smörja"?
Jag älskar hela trilogin.
Undrar om folk överanalyserar spel precis som film?

Därför att ME3's slut var dynga?

Gameplay-mässigt gick de helt från RPG till Action med ME2, så där kan man förstå att mycket osämja skapades.

Jag tyckte att 3:ans gameplay var riktigt roligt, de har vässat det sedan 2:an och man märker hur roligt det funkar i multiplayern.

Storyn var helt OK fram till slutet, där de kör in i en betongvägg. It does not make sense. För det första så betyder dina val nada och det enda som räknas är poäng (som du uppmuntras och nästan tvingas höja genom att spela multiplayer, som inte alls skulle påverka singelplayer-kampanjen enligt BioWare) och ett val som kommer från tomma intet. För det andra är det fullt av plotholes och dumheter,

som att Reapers lämnar en portal öppen till deras "power off"-knapp, eller Cataclyst-slyngelns skrattretande förklaring av Reapers ändamål som förvandlar dem till ett dåligt skämt.

Slutet var så dåligt att tusentals fans var övertygade om att det var en dröm (Indoctrination Theory).

Sen var det ju ingen closure heller. Allt var över utan förklaring om vad som hände sedan. Detta fixades väldigt bra med Extended Cut, men att behöva vänta 3 månader på en ordentlig avslutning är under all kritik.

"Folk överanalyserar" och "det är coolt att hata ME3's slut" ser jag mest som försök att smutskasta den oförnekliga våg av missnöje som vällde fram efter ME3's släpp. Slutet blev dynga eftersom att Casey Hudson och Mac Walters låste in sig i ett rum och skrev det själva. Patrick Weekes från BioWare skrev om det, vilket fick BioWare att hävda att hans konto blivit hackat för att tysta ner det (och Weekes var säkert nära att förlora jobbet...).

[http://gamerant.com/bioware-mass-effect-3-ending-curt-139503/]

Casey Hudson och hans kumpaner ljög oss rakt i ansiktet.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Kan någon förklara varför ni tycker att ME3 och vissa fall ME2 var "smörja"?
Jag älskar hela trilogin.
Undrar om folk överanalyserar spel precis som film?

Är det så svårt att förstå? De första två spelen styrs helt och hållet av de val du gör som spelare. I tvåan så är de val du gör skillnaden mellan liv och död för dina kamrater, 20-30 timmar senare i spelet. Små sidouppdrag du gjorde fick effekter i de efterföljande spelen och gav en känsla av att det du gjorde faktiskt betydde något.

Inför trean så lovades följande: att slutet inte skulle vara ett A-, B- eller C-slut som inte hade något med ens tidigare val att göra. Hur spelet slutade skulle bero på hur man valt att spela det. Det visade sig vara en stor lögn.

I tvåan så ser du till att göra uppdrag för att vinna besättningens tillit, vilket kan vara skillnaden mellan att klarar slutuppdraget med besättningen intakt, och att hälften av dem dör. När man spenderat över 100 timmar med samma karaktär, byggt upp vänskaps- och kärleksförhållanden över en period på flera år, då förväntar man sig inte att Bioware ska ljuga en rätt upp i ansiktet och göra ett slut som 1) inte förklarar något och 2) inte har NÅGOT med spelarens val att göra.

Du kan spela igenom ME3 och samla ihop den största flotta av skepp som går, eller du kan bara rusa genom spelet och strunta i att bygga allianser, och den enda skillnaden i slutet av spelet är vilken färg explosionen har.

ME3 var ett fantastiskt spel fram till den sista halvtimmen, som kan vara det största sveket i spelhistorien.

Medlem
Skrivet av Purris:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Purris:
Skrivet av m_g_karlsson:

Kan någon förklara varför ni tycker att ME3 och vissa fall ME2 var "smörja"?
Jag älskar hela trilogin.
Undrar om folk överanalyserar spel precis som film?

Det har blivit populärt att såga dem helt enkelt.
Jag älskar också hela trilogin.

Läs nedan för svar på din fråga.

Ska de göra ytterligare en trilogi, där dina beslut i del 1-2 inte spelar någon som helst roll i del 3 (trots de hävdat det genom alla delarna?) samt försämra grafik och animation jämfört med ME1 och 2?

De brände sina broar med ME3, bland det sämsta skit jag spelat, jämfört med ME1 och 2.

Alla val du gör spelar roll i alla spel i serien. Kanske inte i leksaker du får använda eller antal blinkande lampor på din bonus-rustning du får ha men i det som är viktigast i ett rollspel: Kontext.

Ja, du får slåss mot Rachni vare sig du skonar dem eller inte i ettan, men kontexten av ditt val är fortfarande väldigt viktig för din karaktärs historia. Om du inte bryr dig om kontext så är Mass Effect verkligen ett ett spel för dig,å samma sätt som Football manager inte är ett spel för mig hur välgjort det än är.

Dina val ska spela mer roll än en liten notis. Jag sprängde inte rymdstationen i 2an som var SÅÅÅÅÅ viktig. Relevans för del 3? noll.
Jag sket i att fixa med botemedel för krogans. Relevans för del 3? Noll.

INGA VAL DU GJORDE SPELADE NÅGON SOM HELST ROLL FÖR SLUTET, ELLER HUR DU TOG DIG DIT. När val spelar roll som att göra spelet svårare, lättare, annat slut... då är jag med. Men INGA VAL du gjorde under HELA SPELSERIEN spelade någon som helst roll för vad som hände i 3an. Val ska spela roll, inte vara en notis i karaktärshistoria.


signatur

I drank what?

12
Skriv svar