World of Warcraft: Warlords of Draenor bekräftat

Medlem

Vad är det för accent han har i trailern, jag kan inte riktigt placera den ;). Hursomhelst så blir det ju lvl100. Då borde det ju vara sista expansionen? Annars hade de väl bara höjt till 95?

Hoppas det så blizzard kan lägga krutet på något nytt, wow i all ära, men det är dags att gå vidare nu :).


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Nyskapande är väl så långt ifrån den här trailern man kan komma.

Orc Warlords? Wow, that's fancy. Har man ju aldrig sett förut i Warcraft. *sarcasm alert* (Och hunnit tröttna på deras aggressiva, hjärndöda, expansivitet - flera gånger om. (Warlords som bråkade både internt och externt har varit med i rikliga doser i varenda Warcraft-iteration sedan Orcs & Humans.) Bortser lite från den shamanistiska grenen av orcerna i detta, de är ofta lite mer intressanta och djupa karaktärer. Även om Blizzard har skapat lite mer intelligenta orcer på senare tid, än bara "WHAT U LOOKING AT?".)

Dreanei vs. Orcs - Draenei, som är den ras med minst anknytning till Azeroth möter den mest simplistiska av dem. Och alltid detta slagfält de vill framställa i sina trailers, stora episka slag mellan raserna. De har inte (och lär sannolikt) inte fånga i närheten av den stämningen (eller ens konceptet) i PvP, utan fokus i själva spelet ligger alltid på mindre grupper. (Nåja, vi pratar inga hundratal.) PvE finns lite större bataljer, men själva känslan infinner sig sällan, framförallt inte med tillgängligheten och hur spelet är upplagt. (En timme kö för lika lång instans, bara för att grinda gear/poäng - finns inte en käft som tar sig tid eller ork att skapa någon inlevelse överhuvudtaget, och det finns absolut ingen anledning att göra det heller. Spel som ex. SW:tOR bibehåller i alla fall lite av dessa element även i flerspelarinstanser.)

Visst finns det en hel del guilds som är hardcore och gör lite udda saker (vi körde interna fisketävlingar, "from scratch"-raids (där man gick in i en, från förra expansionen sannolikt, raid utan någon som helst gear alls, och fick bara använda saker som droppade där), random role-raids (där GM bestämde/dice rollade vilken av dina toons du fick ta in i raiden - också ofta raids en tier ner), utöver achievement runs i alla möjliga dungeons och raids och även lite progression. Blizzard ger spelarna möjligheten att göra lite sådana här saker, men det känns som att de inte försöker göra mer sådana udda saker själva, eller motivera folk att göra annat än just grinda. Ibland kommer det lite sådant (i form av Pokémon *host* Pet Battle-systemet), men det engagerar oftast inte en grupp på något sätt, och frågan är hur mycket engagemang koncept som sådana faktiskt håller i längden.
Med mer motivation än bara en achievement för udda saker (köra raids från äldre expansioner till exempel) kan man få folk att hitta på en bättre bredd av saker (unika visuals/vanity-grejer, som bara kan fås i grupp, kanske? Älskade att själv köra igenom Karazhan med jämna mellanrum, ända in i MoP), nu är det bara en väldigt långsam grind framåt.

Med det sagt, i mina ögon försöker de ha kakan och äta den - ha med både den episka känslan i större grupper/arméer, och samtidigt fokusera på individuella karaktärer. Dessvärre känns det som att de misslyckas ganska rejält (mer och mer ju äldre spelet blir) med båda koncepten genom att försöka vara en "Jack of all trades, master of none". Spelet lever på sin polish, frågan är hur länge det kan vara ett substitut för saker som riktig roleplay, karaktärsbyggande (vilket de tar bort genom kapande av talent-träd, udda stat/gear-builds o.s.v.), *riktiga* achievements (minns Winterspring Frostsabers back in the day, ex. eller hela Insane in the Membrane), en rejäl story (som du antingen kan leva dig in i till 110% och/eller påverka utgången av - ibland lyckas de, men det är fortfarande mycket "fetch 10 x"/"kill 20 y"-quests och dylikt, och det mesta har ingen inverkan på någonting alls - och om det skulle ha det, har du garanterat inga valmöjligheter att göra i förloppet), karaktärsinteraktioner etc. etc.

Draenor? Outland, alltså. Jovisst hade det varit lite småintressant att besöka stället innan det sket sig kapitalt med Ner'zhuls dumheter med en ~kvantiljon portaler som slet sönder hela världen. Men de väljer alltså att göra en Cataclysm och bara använda sig av befintliga områden - yay. (Var är Kul Tiras? Tel Abim? Zandalar? (Vad som är kvar av den ögruppen, i alla fall.) Balor? Broken Isles? De har ett antal områden i Azeroth som de faktiskt aldrig rört efter sina RTS-spel, och i stället för att återanvända en kontinent hade de ju kunnat kika på dem, men oh no.)

Funktioner som inventory-systemet och garrisons hade varit en bra idé - för en major/content patch, men det här fick mig definitivt inte att hoppa på WoW-tåget igen.

TL;DR - jag önskar att WoW gick mot att ta tillbaka/lägga till RPG-fokus, snarare än att ta bort det vid varje möjlighet de får. Nu är det närmare ett MMOG (där G-et står för Grind) - så simpelt det bara kan bli.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

MEG
Medlem
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av MEG:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av MEG:

Var länge sedan man lämnade WoW, chansen att man skulle återvända försvann när de försämrade/fördummade hur man levlar.

Fördummar? Du menar lämnar in Quests? Har spelat sedan vanillah och levlandet är väl det ENDA som är hyfsat likt sedan den tiden. Mycket annat har gjorts om men att kalla det fördummande av något är inte direkt givande. Jag menar, vem tusan vill gå tillbaka till tiden då det tog en halv dag att få ihop en 40 man raid till AQ för att sedan wipa för att någon tönt valde att faila och sedan lämnade halva raiden?

Jag ska förtydliga vad jag menade.
Tidigare fick man sätta ut poäng när man gjorde level, vilket nu är helt annorlunda. Det är något jag kallar att fördumma, ja man kunde sätta fel men det var en del av charmen, att man måste planera och tänka efter.

Questen har sett ut så här sedan lansering av spelet. Sedan vad menar du med "sätta ut poäng"?

För länge länge sedan på den tiden då människorna lyssnade på Timbuktu, låten Alla vill till himlen men ingen vill dö.
På den tiden då videowebbplatsen YouTube såg sitt första ljus. Samma månad (februari) släptes ett spel som skulle bli till dagsdatum det populäraste onlinerollspelet som världen har skådat. Företaget var Blizzard Entertainment. De gjorde allt rätt, de tog de bästa delarna från andra liknande spel, lade till lite egna ideer och World of Warcraft var fött.
Nu idag låter det kanske konstigt men på den tiden så var spel lite mer krävande, spelarna måste tänka i större utsträckning än vad många spel idag kräver. Man hade (ja nu kanske endel av er blir förskräckta) TRE val, ja så var det. När man gick upp i level så fick man ett poäng, det poänget kunde man välja att sätta på ett av de tre olika talentrees som ens yrke hade. Idag så har spelet förändrats vilket är fullt naturligt då det funnits under så många år, endel säger till det bättre andra säger till det sämre. Enligt min åsikt är det till det sämra.

"De viktigaste egenskaperna är ärlighet och uppriktighet, lyckas man förfalska dessa kan man komma långt"


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av MEG:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av MEG:

Var länge sedan man lämnade WoW, chansen att man skulle återvända försvann när de försämrade/fördummade hur man levlar.

Fördummar? Du menar lämnar in Quests? Har spelat sedan vanillah och levlandet är väl det ENDA som är hyfsat likt sedan den tiden. Mycket annat har gjorts om men att kalla det fördummande av något är inte direkt givande. Jag menar, vem tusan vill gå tillbaka till tiden då det tog en halv dag att få ihop en 40 man raid till AQ för att sedan wipa för att någon tönt valde att faila och sedan lämnade halva raiden?

Jag ska förtydliga vad jag menade.
Tidigare fick man sätta ut poäng när man gjorde level, vilket nu är helt annorlunda. Det är något jag kallar att fördumma, ja man kunde sätta fel men det var en del av charmen, att man måste planera och tänka efter.

Questen har sett ut så här sedan lansering av spelet. Sedan vad menar du med "sätta ut poäng"?

För länge länge sedan på den tiden då människorna lyssnade på Timbuktu, låten Alla vill till himlen men ingen vill dö.
På den tiden då videowebbplatsen YouTube såg sitt första ljus. Samma månad (februari) släptes ett spel som skulle bli till dagsdatum det populäraste onlinerollspelet som världen har skådat. Företaget var Blizzard Entertainment. De gjorde allt rätt, de tog de bästa delarna från andra liknande spel, lade till lite egna ideer och World of Warcraft var fött.
Nu idag låter det kanske konstigt men på den tiden så var spel lite mer krävande, spelarna måste tänka i större utsträckning än vad många spel idag kräver. Man hade (ja nu kanske endel av er blir förskräckta) TRE val, ja så var det. När man gick upp i level så fick man ett poäng, det poänget kunde man välja att sätta på ett av de tre olika talentrees som ens yrke hade. Idag så har spelet förändrats vilket är fullt naturligt då det funnits under så många år, endel säger till det bättre andra säger till det sämre. Enligt min åsikt är det till det sämra.

"De viktigaste egenskaperna är ärlighet och uppriktighet, lyckas man förfalska dessa kan man komma långt"

Du menar de talentrees som bestod mest av onödiga val och det dessutom fanns en eller max två olika builds? 99% av alla körde samma build i en sk. "Cookie cutter" roll där det fanns en väg att gå. Detta system var rent av efterblivet. Detta ändrades något i Cataclysm men ändå fanns dessa val som ingen någonsin använde eftersom de var helt värdelösa. Det kräves noll intelligens att skapa din klass. Du behövde bara googla för att få reda på den enda kombinationen av talents som skulle användas.

MEG
Medlem
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av MEG:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av MEG:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av MEG:

Var länge sedan man lämnade WoW, chansen att man skulle återvända försvann när de försämrade/fördummade hur man levlar.

Fördummar? Du menar lämnar in Quests? Har spelat sedan vanillah och levlandet är väl det ENDA som är hyfsat likt sedan den tiden. Mycket annat har gjorts om men att kalla det fördummande av något är inte direkt givande. Jag menar, vem tusan vill gå tillbaka till tiden då det tog en halv dag att få ihop en 40 man raid till AQ för att sedan wipa för att någon tönt valde att faila och sedan lämnade halva raiden?

Jag ska förtydliga vad jag menade.
Tidigare fick man sätta ut poäng när man gjorde level, vilket nu är helt annorlunda. Det är något jag kallar att fördumma, ja man kunde sätta fel men det var en del av charmen, att man måste planera och tänka efter.

Questen har sett ut så här sedan lansering av spelet. Sedan vad menar du med "sätta ut poäng"?

För länge länge sedan på den tiden då människorna lyssnade på Timbuktu, låten Alla vill till himlen men ingen vill dö.
På den tiden då videowebbplatsen YouTube såg sitt första ljus. Samma månad (februari) släptes ett spel som skulle bli till dagsdatum det populäraste onlinerollspelet som världen har skådat. Företaget var Blizzard Entertainment. De gjorde allt rätt, de tog de bästa delarna från andra liknande spel, lade till lite egna ideer och World of Warcraft var fött.
Nu idag låter det kanske konstigt men på den tiden så var spel lite mer krävande, spelarna måste tänka i större utsträckning än vad många spel idag kräver. Man hade (ja nu kanske endel av er blir förskräckta) TRE val, ja så var det. När man gick upp i level så fick man ett poäng, det poänget kunde man välja att sätta på ett av de tre olika talentrees som ens yrke hade. Idag så har spelet förändrats vilket är fullt naturligt då det funnits under så många år, endel säger till det bättre andra säger till det sämre. Enligt min åsikt är det till det sämra.

"De viktigaste egenskaperna är ärlighet och uppriktighet, lyckas man förfalska dessa kan man komma långt"

Du menar de talentrees som bestod mest av onödiga val och det dessutom fanns en eller max två olika builds? 99% av alla körde samma build i en sk. "Cookie cutter" roll där det fanns en väg att gå. Detta system var rent av efterblivet. Detta ändrades något i Cataclysm men ändå fanns dessa val som ingen någonsin använde eftersom de var helt värdelösa. Det kräves noll intelligens att skapa din klass. Du behövde bara googla för att få reda på den enda kombinationen av talents som skulle användas.

Du det är helt ok, du får tycka vad du vill. Vi lever i ett någorlunda fritt land


signatur

Death is only the beginning

Inaktiv

VALUTA FÖR PENGARNA:up:

Skriv svar