Så mycket plats kräver spelen till Xbox One

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Borde väll nämnas att det går o köpa externa hårddiskar till Xbox One. Dock så kan man inte göra detta på PS4 där spelen har samma storlek. Värt o tänka på.

Om man bortser från att hårddisken är utbytbar då, eller?

Medlem
Skrivet av KoP:

Har oftast bara 2-3 spel installerade samtidigt. Så det blir inget problem. Dessutom lär man ju skaffa en extern hdd på några TB.

Vet inte hur det är med Xboner men Ps4 har inte stöd för externa hårddiskar, så vill du ha större får du byta ut den interna.

Medlem
Skrivet av FImps:

Lite som att ha en dator, men ändå inte.

En dator från 2007...

Medlem

Seriöst? Börjar bli mindre och mindre sugen på att skaffa en Xbox One av denna generation konsoler och jag har ändå köpt alla dom andra Xboxarna nästan samma dag dom kom ut. MS kan inte ha alla hönsen hemma om dom tror 500GB ska räcka när det är så här.

Medlem

Hmm... så... HDD, 500gb, 5400rpm, Next-gen, 2014.... 2014... 14... O_o

Nope, får det inte att gå ihop.

Min hypotes, folk kan inte tänka klart för deras hjärnor inte fått tillräckligt med syre. Lösning, dra ur huvudet ur MS/Sonys rövhål och begär lite valuta för pengarna... för helvette... 2014...

Medlem

Och sen kan man inte byta hd hur som helst, utan säkerligen måste ha en "godkänd" disk som kostar 1500kr extra.

Tacka vet jag sony där kan man smäcka i vad man vill!

Fast det klart MS har ju hela tiden sagt att man inte prioriterar "offline" utan ser helst att folk skall ha snabbt bredband och spelar on demand och tar så lite plats på hdn som möjligt.

Kommer inte funka!

Medlem
Medlem

Inom något år kommer xbox one levereras med 1tb disc. Tänk på att xbox 360n uppgraderades i flera steg varvid 1st gen av den hade 20gb hårddisk och många drabbades av red ring of death. Med tiden kom 60gb därefter 120 och slutligen 250gb. Vi får ju kanske inte samma procentuella utveckligen men visst kommer microsoft inse att de kommer behöva ökanutrymmet. 500gb är på tok för lite. Tänk på att xbpx one har hdmi in där man kan koppla in digitalbox samt inspelningsfunktioner i spel. Utrymmer kommer käkas upp fort. En snabb sökning på prisjakt säger att 1tb hårddisk 2,5" kostar ca 100kr mer än 500gb. Så varför har de snålat när hårddisk är en sån central nuförtiden! Herregud min digitalbox har ju 500gb, pinsamt att dessa inte har fler. 1tb hade de ju kunnat slänga in utan markvärdig höjning i pris. Faktum är att de själva tjänat pengar på det, då hade vi haft mer utrymme till deras varor på deras respektive stores. Och när nu microsoft och sony är såna konkurrenter varför särskiljer sig ingen med en större hårddisk?? Har de någon dold agenda med att ha en liten hårddisk? "Man kan byta hårddisk" visst sony, men om ni då inser att folk kanske kommer vilja göra det, varför har ni inte gjort det åt oss, en konsol skall vara plug n play.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Kan den dolda agendan vara att de planerar att släppa en 1tb variant för 500kr mer vid sidan av senare. På den kommer de ju på så sätt ha större vinstmarginal. Jag gillar inte den tanken. Inte heller det faktum att folk skall behöva byta diskar, det ökar ju bara på konsumtionsamhället ytterliggare. Någon miljöaspekt får ju ändå finnas.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Freddan:

Kan den dolda agendan vara att de planerar att släppa en 1tb variant för 500kr mer vid sidan av senare. På den kommer de ju på så sätt ha större vinstmarginal. Jag gillar inte den tanken. Inte heller det faktum att folk skall behöva byta diskar, det ökar ju bara på konsumtionsamhället ytterliggare. Någon miljöaspekt får ju ändå finnas.

Då Sony, mig veterligen, inte släppt någon seperat HDD så har jag svårt att se att de skulle göra det nu. Microsoft har sagt att det inte kommer gå att byta den interna disken i spelaren (antagligen för att förhindra "exploits").

Medlem
Skrivet av Lagom:
Skrivet av totte1015:

500GB?
Och detta kallas next gen.
Fy fan så skamligt.

Jadu ps4 har också 500GB så det är också skamligt .

Nej inte alls, på PS4 kan man byta ut den Blir en SSD i min!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Lagom:
Skrivet av totte1015:

500GB?
Och detta kallas next gen.
Fy fan så skamligt.

Jadu ps4 har också 500GB så det är också skamligt .

Varför tar du upp PS4? Han säger inte att det inte är skamligt om PS4 har det, artikeln råkar handla om Xbox One. Förstår inte grejen varför Xbone snackas om i PS4 nyheter och PS4 snackas om i Xbone nyheter... det känns som fokuset är lite fel någonstans.

KoP
Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av KoP:

Har oftast bara 2-3 spel installerade samtidigt. Så det blir inget problem. Dessutom lär man ju skaffa en extern hdd på några TB.

Vet inte hur det är med Xboner men Ps4 har inte stöd för externa hårddiskar, så vill du ha större får du byta ut den interna.

Xbone stöder/kommer stöda installation av spel på externa hårddiskar i och med att man inte kommer kunna byta den interna så är det en helt ok lösning.

Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Lagom:
Skrivet av totte1015:

500GB?
Och detta kallas next gen.
Fy fan så skamligt.

Jadu ps4 har också 500GB så det är också skamligt .

Varför tar du upp PS4? Han säger inte att det inte är skamligt om PS4 har det, artikeln råkar handla om Xbox One. Förstår inte grejen varför Xbone snackas om i PS4 nyheter och PS4 snackas om i Xbone nyheter... det känns som fokuset är lite fel någonstans.

Är ju inget jämfört med PC rabblandet i varenda j*vla artikel.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av KoP:

Har oftast bara 2-3 spel installerade samtidigt. Så det blir inget problem. Dessutom lär man ju skaffa en extern hdd på några TB.

Vet inte hur det är med Xboner men Ps4 har inte stöd för externa hårddiskar, så vill du ha större får du byta ut den interna.

Xbone stöder/kommer stöda installation av spel på externa hårddiskar i och med att man inte kommer kunna byta den interna så är det en helt ok lösning.

Ok, såvida det inte är MS egna specialgjorda med överpris så...

Medlem

Oiski poiski


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

De flesta här klagar på Microsoft och Sony för att spelen tar mycket utrymme. Men det är väl spelutvecklarens "fel" att spelet tar mycket utrymme?

Ja, det kanske är lite fel med enbart 500gb hårddisk, men den går ju att byta (i alla fall i PS4 om jag har förstått det korrekt).

Medlem

Enligt artikel nedan så går det använda extern disk på samma vis som interna disken. MEN de har också sagt i en annan artikel att XBONE inte kommer stödja extern lagring från release att utvecklarna jobbar med att fixa det och finns inget datum när det kommer gå.
http://www.engadget.com/2013/05/21/xbox-one-hard-drive/


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av zauii89:

Hur som helst är det skrattretande att ghosts tar ca 40gb.

Kanske på grund av att dom har både en fet multiplayer och sigleplayer? CoD är faktisk större contentmässigt än bf4

Medlem
Skrivet av Lesnitsky:
Skrivet av zauii89:

Hur som helst är det skrattretande att ghosts tar ca 40gb.

Kanske på grund av att dom har både en fet multiplayer och sigleplayer? CoD är faktisk större contentmässigt än bf4

....

Skrivet av Zane86:

De flesta här klagar på Microsoft och Sony för att spelen tar mycket utrymme. Men det är väl spelutvecklarens "fel" att spelet tar mycket utrymme?

Ja, det kanske är lite fel med enbart 500gb hårddisk, men den går ju att byta (i alla fall i PS4 om jag har förstått det korrekt).

Man kan inte komprimera hur mycket som helst och tekniken går framåt!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Lesnitsky:
Skrivet av zauii89:

Hur som helst är det skrattretande att ghosts tar ca 40gb.

Kanske på grund av att dom har både en fet multiplayer och sigleplayer? CoD är faktisk större contentmässigt än bf4

å så här dom fiskar och hundar.....


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Det här är ju för fan löjligt och ytterligare ett tecken på hur ofantligt dåligt optimerade spel verkligen är!!!

Jag tycker det känns som om speltillverkarna skiter i att optimera dittan eller komprimera dattan för att dagens teknik klarar så mycket. Varför optimera för att spara resurser och lagringsutrymme när det finns kraft och plats!?

Xbox 360 och PS3 är fortfarande extremt kapabla plattformar även om de är 8-9 år gamla. Om spelen optimerades lika stenhårt för PC/Next Gen som de mest optimerade spelen till de gamla konsolerna, så skulle det rocka så jäääävla mycket! Är det någon här som fortfarande spelar spel på ett 8-9 år gammalt grafikkort och en lika gammal CPU? Är det någon som ens tror att det är möjligt med nyare titlar?

Optimera mera FFS!!!


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem

Sen får man ju inte ens 500gb. Är väl typ 450 man kommer kunna använda om ens det.

Medlem

Det har ju pratats om cloud hit och dit. Trodde vi var längre fram i utvecklingen men vi verkar stå still. Allt jävla skit handlar bara om pengar. Life sux then u die Arrrgh!!!

Medlem
Skrivet av kallamamran:

Det här är ju för fan löjligt och ytterligare ett tecken på hur ofantligt dåligt optimerade spel verkligen är!!!

Jag tycker det känns som om speltillverkarna skiter i att optimera dittan eller komprimera dattan för att dagens teknik klarar så mycket. Varför optimera för att spara resurser och lagringsutrymme när det finns kraft och plats!?

Xbox 360 och PS3 är fortfarande extremt kapabla plattformar även om de är 8-9 år gamla. Om spelen optimerades lika stenhårt för PC/Next Gen som de mest optimerade spelen till de gamla konsolerna, så skulle det rocka så jäääävla mycket! Är det någon här som fortfarande spelar spel på ett 8-9 år gammalt grafikkort och en lika gammal CPU? Är det någon som ens tror att det är möjligt med nyare titlar?

Optimera mera FFS!!!

Det krävs tid för att göra sånt. Tid = pengar. Och alla spelföretag just nu förutom kanske CDprojekt är ju helt förblindade av att tjäna och mjölka så mycket pengar som möjligt av konsumenten. Fan de släpps ofärdiga spel hela tiden, shops så att man kan slöa mer pengar på skit som inte behövs etc.

Medlem
Skrivet av Arkaith:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Lagom:
Skrivet av totte1015:

500GB?
Och detta kallas next gen.
Fy fan så skamligt.

Jadu ps4 har också 500GB så det är också skamligt .

Varför tar du upp PS4? Han säger inte att det inte är skamligt om PS4 har det, artikeln råkar handla om Xbox One. Förstår inte grejen varför Xbone snackas om i PS4 nyheter och PS4 snackas om i Xbone nyheter... det känns som fokuset är lite fel någonstans.

Osäker på om du är ett blockmongo eller inte. Han gjorde en jämförelse mellan två konsoler som båda är next-gen, att han tycker att det är dumt att båda konsolerna har sån liten hårddisk med tanke på spel-storleken. Vem bryr sig om märket?

Tror nog inte att någon av er kommer att fylla hårddisken det första året i alla fall, så vad grinar ni om? Avinstallera spelet så du har plats för något annat när ni har spelat er less? Helt sjukt vad deprimerande det är att läsa dessa kommentarer.

No need to get upset...
Jämför han konsolerna? Vad jag ser så säger han bara att 500GB är väldigt lite utrymme för en next-gen konsol, i detta fallet är artikeln om Xbox One. Ska han annars specifikt påpeka att detta gäller båda konsolerna varje gång han pratar om antingen Xbox One eller PS4?

"Jadu ps4 har också 500GB så det är också skamligt ." låter som ett onödigt påpekande såvida han som sagt inte har försvarat det sen tidigare åt PS4(vilket jag isåfall har missat!). Annars förstår jag inte alls vad PS4 hade med artikeln att göra även om båda konsolerna har en 500GB hårddisk. Nyheten handlar fortfarande om just Xbox One, han säger inte att det inte är skamligt av PS4 att ha en 500GB hårddisk(åtminstone i den kommentaren) utan håller sig bara till Xbox One, då artikeln handlar om just det.

Om jag missat något får du gärna rätta mig, bli inte så upprörd för något sånt litet... det må bara vara ett litet misstag.

Och angående att 500GB räcker håller jag fullständigt med om. Jag håller inte med honom om att det är skamligt med 500GB, tvivlar, som du säger, skarpt på att vi kommer kunna fylla upp så mycket(eller lite?) utrymme på kort tid. Det är inget jag säger emot.

Medlem

Inte så mycket att bråka om egentligen - om man kollar på prislappen så får man ju knappt en PC som klarar Minecraft med högst grafikinställningar för 4000 kr. Nu har ju Sony snällt visat hur man pillar sönder en PS4 så är du inte nöjd med disken - köp en ny och låta alla som inte bryr sig lika mycket om prestanda eller utrymme få en billig konsol.

Medlem

Som redan påpekats så är en hårddisk på 500 GB snarare 465 GB på grund av att en dator räknar binärt medan vi räknar decimalt. Som också har påpekats så kommer Xbox One INTE ha stöd för extern HDD vid lansering och det är inte heller sagt när så kommer ske bara att Microsoft kommer införa detta stöd vid ett senare tillfälle.

Medlem
Skrivet av Lesnitsky:
Skrivet av zauii89:

Hur som helst är det skrattretande att ghosts tar ca 40gb.

Kanske på grund av att dom har både en fet multiplayer och sigleplayer? CoD är faktisk större contentmässigt än bf4

Medlem

Lite dumt kan man tycka,men att köra spel på extern disk är inte så farligt ens med nyaste spelen och jag gör det ändå mot fw800 samt långsam seagate hd som är slöare än usb3.

Liten o nätt extern ssd med usb3 , kommer rulla utan problem.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

123
Skriv svar