Xcom: Enemy Within

Robot
Xcom: Enemy Within

För ett år sedan fick Firaxis en hel spelvärld att bli nyförälskade i Xcom. Ett år senare ingjuter de sin träffsäkra kampanj med nya hot, nya förmågor och nytt liv.

#xcom-enemy-within, #xcom-enemy-unknown, #firaxis-games


Medlem
Xcom: Enemy Within

Enemy Within är en fristående expansion till Xbox och PS3, INTE till PC. Då krävs originalspelet. Kan vara värt att nämna så fotnoten inte lurar någon stackare att köpa det när de inte äger originalet.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Stephan:

Enemy Within är en fristående expansion till Xbox och PS3, INTE till PC. Då krävs originalspelet. Kan vara värt att nämna så fotnoten inte lurar någon stackare att köpa det när de inte äger originalet.

Bra och VIKTIGT spottat! Så är det naturligtvis, har ändrat.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Så hur gör man ifall man redan äger original spelet till xbox? behöver jag köpa en fristående expansion ändå? dvs originalspel+expansion?spelar kanske mindre roll egentligen om priset är det samma men innebär det att det inte kommer gå att ladda ner det direkt på xbox live?

Medlem

Vad med oss stackare som har Originalet på sin Ipad? Jag kan inte hitta spelet i App-storen???

Medlem

Vill ha. Dumma dumma amerikaner som får spela redan nu.

Testpilot

Timmarna går på tok för långsamt innan det blir fredag och vi kan spela , det är mobbing mot oss europeer att släppa spelen tidigare i US!

Medlem

Saknade information om man fixat något av problemen i originalet.

Exempelvis att avatarerna alltid tar shortest path, även om den så väl är att klättra uppen på en buss och vifta med armarna för att visa var man är och sen klättra ner igen någon ruta senare?

En workaround för detta är ju då att använda dina två actions till att steppa runt bussen.

Kan man fortfarande bli skjuten bakom full cover?

Testpilot
Skrivet av Horniak:

Saknade information om man fixat något av problemen i originalet.

Exempelvis att avatarerna alltid tar shortest path, även om den så väl är att klättra uppen på en buss och vifta med armarna för att visa var man är och sen klättra ner igen någon ruta senare?

En workaround för detta är ju då att använda dina två actions till att steppa runt bussen.

Kan man fortfarande bli skjuten bakom full cover?

Vad jag vet så är det fortfarande så att gubbarna springer kortaste vägen ja.
Skjuten bakom full cover har man väl alltid kunnat bli , eller menar du nån bugg?
De har iallafall uppdaterat Second Wave inställningarna så att beroende på vinkeln så minskar cover finns som ett val.

PaZ
Medlem

Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.

Inaktiv
Skrivet av PaZ:

Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.

Förstår vad du menar, för min del körde jag på hard och sen någon custom inställning eller hur det nu var när det begav sig. Valde också att se varenda död soldat ur min "mainsquad" som ett nederlag och tvinga mig själv till en tidigare save. Jag låg precis alltid uppe vid vattenytan och andades, så för mig var det perfekt. Och upplevelsen var underbar när man gång på gång undvek total förintelse.

Det jag menar är att det självfallet beror på individen, och det kan vara värt att kanske starta om spelet om man nu känner att det är för lätt tidigt. Xcom är så underbart så är lätt värt det.

Däremot så haltade jag på sista uppdraget då en bugg gör att den sista dörren inte öppnades...dags att spela om det innan fredag.
Eller ska jag strunta i det och bara kolla på youtube hur det slutar? Sista uppdraget var ganska så långt om jag minns rätt. Får man någon fördel eller nåt till Enemy Within om man klarat vanilla?

Äntligen!

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Vad jag vet så är det fortfarande så att gubbarna springer kortaste vägen ja.
Skjuten bakom full cover har man väl alltid kunnat bli , eller menar du nån bugg?
De har iallafall uppdaterat Second Wave inställningarna så att beroende på vinkeln så minskar cover finns som ett val.

Bug och bug, för mig räknas det som en bug när man kan skjuta någon som står bakom ett hörn från en helt omöjlig vinkel. Om de nu har löst det att de tagit in vinklar i beräkningarna så låter ju det bra.

Shortest path biten är ju så dum. Men men.

Medlem

Ta mina pengar!


signatur

-----------------------------
Death Before Dishonor

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av PaZ:

Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.

Förstår vad du menar, för min del körde jag på hard och sen någon custom inställning eller hur det nu var när det begav sig. Valde också att se varenda död soldat ur min "mainsquad" som ett nederlag och tvinga mig själv till en tidigare save. Jag låg precis alltid uppe vid vattenytan och andades, så för mig var det perfekt. Och upplevelsen var underbar när man gång på gång undvek total förintelse.

Det jag menar är att det självfallet beror på individen, och det kan vara värt att kanske starta om spelet om man nu känner att det är för lätt tidigt. Xcom är så underbart så är lätt värt det.

Däremot så haltade jag på sista uppdraget då en bugg gör att den sista dörren inte öppnades...dags att spela om det innan fredag.
Eller ska jag strunta i det och bara kolla på youtube hur det slutar? Sista uppdraget var ganska så långt om jag minns rätt. Får man någon fördel eller nåt till Enemy Within om man klarat vanilla?

Äntligen!

Det här spelet FÅR INTE spelas utan iron man!
angående buggen på sista banan. kontrollera så att du verkligen rensat sista banan. är det någon fiende som gömt sig så öppnas inte sista dörren.

Medlem

Hur är spelet på plattan? Tänkte att det ska bli ett köp när/om jag köper iPad Air i julklapp till mig själv.

Medlem

Jobbigt att vänta på släppet när de andra samt alla pirater redan spelar. *hytter med näven*

FM-guru
F.d. Sisyr

Härligt att se en riktigt jävla gedigen expansion bland alla värdelösa DLC:s.

Inaktiv
Skrivet av Wintermist:

Jobbigt att vänta på släppet när de andra samt alla pirater redan spelar. *hytter med näven*

Verkligen, det här regionstramset, speciellt när det gäller digital distribution måste försvinna.

Medlem

Jag rekomenderar verkligen alla att spela XCOM i Ironman mode, det är definitivt roligare.
Blir riktigt skoj med en expansion och det känns som det är lite mer komplett nu med massa ny forskning och prylar att låsa upp.

Medlem

Fick för mig att det var igår som man kunde börja spela, men självklart skulle det vara mer komplicerat än så. Avinstallerade och tankade hem spelet några gånger i hopp om att det skulle lösa problemet, men tji fick jag.

PaZ
Medlem
  • text

Skrivet av Ender:

Hur är spelet på plattan? Tänkte att det ska bli ett köp när/om jag köper iPad Air i julklapp till mig själv.

Det funkar utmärkt på plattan. Och då har jag bara en ipad2, vilket är den sämsta som stöds. Jag har inte tänkt på skillnaderna mot pc-versionen alls.

Edit: just det, förutom en detalj: spelet hängde sig under slutsekvensen när jag klarat spelet. Gjorde inget för mig, men kan ju vara snopet om det är första gången.

PaZ
Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av PaZ:

Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.

Förstår vad du menar, för min del körde jag på hard och sen någon custom inställning eller hur det nu var när det begav sig. Valde också att se varenda död soldat ur min "mainsquad" som ett nederlag och tvinga mig själv till en tidigare save. Jag låg precis alltid uppe vid vattenytan och andades, så för mig var det perfekt. Och upplevelsen var underbar när man gång på gång undvek total förintelse.

Det jag menar är att det självfallet beror på individen, och det kan vara värt att kanske starta om spelet om man nu känner att det är för lätt tidigt. Xcom är så underbart så är lätt värt det.

Däremot så haltade jag på sista uppdraget då en bugg gör att den sista dörren inte öppnades...dags att spela om det innan fredag.
Eller ska jag strunta i det och bara kolla på youtube hur det slutar? Sista uppdraget var ganska så långt om jag minns rätt. Får man någon fördel eller nåt till Enemy Within om man klarat vanilla?

Äntligen!

Jag har kört igenom det 4 ggr, 2 på normal och 2 på classic (med lite olika second wave-prylar). Det jag menade med svårighetsgraden var att den var lagom första halvan av spelet, men för lätt andra halvan. På impossible klarade jag inte ens första uppdraget, så det var inte ett alternativ

Jag har inte vågat riktig iron man ännu, bara satt egna gränser för när jag får spara och ladda. Men någon gång ska jag väl ta steget

Inaktiv
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av PaZ:

Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.

Förstår vad du menar, för min del körde jag på hard och sen någon custom inställning eller hur det nu var när det begav sig. Valde också att se varenda död soldat ur min "mainsquad" som ett nederlag och tvinga mig själv till en tidigare save. Jag låg precis alltid uppe vid vattenytan och andades, så för mig var det perfekt. Och upplevelsen var underbar när man gång på gång undvek total förintelse.

Det jag menar är att det självfallet beror på individen, och det kan vara värt att kanske starta om spelet om man nu känner att det är för lätt tidigt. Xcom är så underbart så är lätt värt det.

Däremot så haltade jag på sista uppdraget då en bugg gör att den sista dörren inte öppnades...dags att spela om det innan fredag.
Eller ska jag strunta i det och bara kolla på youtube hur det slutar? Sista uppdraget var ganska så långt om jag minns rätt. Får man någon fördel eller nåt till Enemy Within om man klarat vanilla?

Äntligen!

Jag har kört igenom det 4 ggr, 2 på normal och 2 på classic (med lite olika second wave-prylar). Det jag menade med svårighetsgraden var att den var lagom första halvan av spelet, men för lätt andra halvan. På impossible klarade jag inte ens första uppdraget, så det var inte ett alternativ

Jag har inte vågat riktig iron man ännu, bara satt egna gränser för när jag får spara och ladda. Men någon gång ska jag väl ta steget

Låter som ett bra beslut

Har låtit bli att läsa om Enemy Within för att undvika spoilers, men hur är det ställt med ironman och diverse svårighetsgrader?

Inaktiv
Medlem

*hetsar* Men släpp spelet nu då! Släpp det! Jag äger det men får inte spela! Släpp!

PaZ
Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av PaZ:

Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.

Förstår vad du menar, för min del körde jag på hard och sen någon custom inställning eller hur det nu var när det begav sig. Valde också att se varenda död soldat ur min "mainsquad" som ett nederlag och tvinga mig själv till en tidigare save. Jag låg precis alltid uppe vid vattenytan och andades, så för mig var det perfekt. Och upplevelsen var underbar när man gång på gång undvek total förintelse.

Det jag menar är att det självfallet beror på individen, och det kan vara värt att kanske starta om spelet om man nu känner att det är för lätt tidigt. Xcom är så underbart så är lätt värt det.

Däremot så haltade jag på sista uppdraget då en bugg gör att den sista dörren inte öppnades...dags att spela om det innan fredag.
Eller ska jag strunta i det och bara kolla på youtube hur det slutar? Sista uppdraget var ganska så långt om jag minns rätt. Får man någon fördel eller nåt till Enemy Within om man klarat vanilla?

Äntligen!

Jag har kört igenom det 4 ggr, 2 på normal och 2 på classic (med lite olika second wave-prylar). Det jag menade med svårighetsgraden var att den var lagom första halvan av spelet, men för lätt andra halvan. På impossible klarade jag inte ens första uppdraget, så det var inte ett alternativ

Jag har inte vågat riktig iron man ännu, bara satt egna gränser för när jag får spara och ladda. Men någon gång ska jag väl ta steget

Låter som ett bra beslut

Har låtit bli att läsa om Enemy Within för att undvika spoilers, men hur är det ställt med ironman och diverse svårighetsgrader?

Classic och impossible ska ha blivit lite svårare än tidigare (men man har ju tillgång till fler leksaker). De lätta svårighetsgraderna är oförändrade tror jag att jag läste. ironman är kvar, har inte hört något annat iaf.

Medlem

Men vilka klåpare som inte släpper spelet till xbox som en normal expansion så att man kan ladda ner det från xbox live...

Inaktiv

Har lagt in några timmar i detta och kan verkligen rekommendera det. Gillar att soldaterna pratar olika språk

Älskar verkligen det här spelet. Tycker det är bland det bättre jag har spelat på mycket länge.

Inaktiv
Skrivet av MadHatter:

Jag rekomenderar verkligen alla att spela XCOM i Ironman mode, det är definitivt roligare.
Blir riktigt skoj med en expansion och det känns som det är lite mer komplett nu med massa ny forskning och prylar att låsa upp.

Håller med om det men kanske inte första varvet? Man gör ju som man vill men det är ju ganska svårt redan på normal ironman om man kör första gången och inte vet exakt vad man bör bygga i vilken ording osv. Man kan ju faktiskt "göra fel"

Medlem

Mmm de har definitivt gjort det svårare än innan. Classic är nästan för svårt för mig nu, och Normal är nästan för lätt. Vill ha en inbetween

12
Skriv svar