Onlinerollspelens framtid

Medlem
Onlinerollspelens framtid

Du nämner bara GW2 i förbifarten ang deras betalningsmodell men att det är ett av dom snabbast växande och mest aktiva MMOs just nu det missade du tydligen totalt...


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

Så länge MMO:n inte kan stödja EN kontinuerlig värld så spelar det ingen roll hur många spelar man har.

Jag väljer hellre en värld med 500 000 spelare än ett flertal dussin med 7 miljoner, så det lär finnas gott om plats för nya MMO:n där ute.

Kan folk för övrigt sluta snacka som att konsollerna är enda chansen för att spela i soffan?
(Notera att videon är 3 år gammal)

Medlem

intressant läsning för en icke invigd single player-lirare som undertecknad


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Nämns inget om asiatiska marknaden där MMOs är stort som bara den.
Många koreanska uppstickare och självklart kinesiska Perfect World som banade vägen för öppna världar och första riktiga MMOt med en fungerande f2p modell.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag tycker att f2p modellen har förstört mmo industrin totalt.

Om f2p inte var ett alternativ så kanske utvecklare skulle förstå snabbare att det inte håller med en produkt som liknar en annan som redan finns.

Tackar för trevlig artikel Petter. MMO har sin charm, men det blir ofta snabbt tråkigt, det kvittar vem det är som har producerat spelet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av shaitan:

Du nämner bara GW2 i förbifarten ang deras betalningsmodell men att det är ett av dom snabbast växande och mest aktiva MMOs just nu det missade du tydligen totalt...

GW2 var dock väldigt tråkigt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Företagen pumpar in pengar, men när spelet sen släppts blir det dags att tjäna så mkt som möjligt, och man satsar endast pengar på features som direkt genererar mer pengar. Det gör så att spelen blir ensidiga, sällan satsas det på ex pvp och crafting, utan det är pve som gäller. Jag är life time member i Star Trek Online och även om jag tycker att det spelet är grymt så är det precis så det är i det spelet. Givet, det innehåll som pressas ut är grymt, men det är för den breda publiken, och nästan uteslutande inte för de som spelar Klingon. Om ett mmorpg ska hålla i längden kan man inte satsa allt på ett ben, utan man lär se alla delar som en infrastruktur och även våga satsa på sånt som inte ger direkt avkastning.

Medlem

Får instämma i att detta var en trevlig artikel. Inte fel alls att diskutera framtiden för spel oavsett inriktning eller genre.

Jag tyckte för övrigt det var kul att läsa vad du skrev Jump to Lightspeed i kontrast till den nya SWTOR-expansionen då jag tänker precis likadant själv. Det känns som om Star War Galaxies bjöd på mycket mer när det väl begav sig. Det kan i och för sig hända att man har en lite glorifierad bild utav det nu så här i efterhand.

Medlem

Off topic: Jisses, artikelbilden är ju nostalgisk så det skriker om det!

Medlem

Själv hatar jag F2P MMO'n, Särskilt dom under Perfect World's flagga.
Enda spel som har haft en F2P modell som jag verkligen har gillat är Runescape.
Annars försöker nästan alla F2P spel suga pengar ur dig genom att sälja spelen i småbitar och ge extra fördelar till dom som betalar.

Medlem

Älskar MMORPGs, spelar det mesta som släpps och även om jag ibland tröttnar efter 1 månad tycker jag oftast att det är värt det för den långa underhållningen det ger.
Har precis börjat spela WoW igen efter något års uppehåll och har fått en nytändning, tycker det är riktigt kul. Längtar även tills Elder scrolls online och Wildstar släpps. För mig kommer MMOgenren alltid vara aktiv, hoppas bara det fortsätts göras.

Medlem
Skrivet av Ballong:

Jag tycker att f2p modellen har förstört mmo industrin totalt.

Om f2p inte var ett alternativ så kanske utvecklare skulle förstå snabbare att det inte håller med en produkt som liknar en annan som redan finns.

För mig snedvrider F2P spelet helt och hållet. Var ligger det roliga att så kalllade wallet wariours ska kunna få ha fördelar? Hela det konceptet utarmar ett spel genom att skill inte längre är det primära.

En annan sak som F2P medför är att communityt blir lidande - då främst genom att speltillverkarna sällan låter allmänheten få tillgång till de verktyg som används för att skapa banor/maps, moddar osv. Förr blommade de privata servrarna, med egengjorda banor/maps osv, och eftersom servrarna privata var adminarna mer aktiva i spelet och visste vad kompisarna/spelarna ville ha.

Helt enkelt tycker jag det var fan så mycket roligare förr, man blev ett sammansvetsat gäng som höll till på samma servrar och alla kände alla. Nu idag råder det ofta ett jädra kaos och ungarna kallar varandra för noobs till höger och vänster, utan att ens veta vad det betyder....

/Capi

Medlem
Skrivet av shaitan:

Du nämner bara GW2 i förbifarten ang deras betalningsmodell men att det är ett av dom snabbast växande och mest aktiva MMOs just nu det missade du tydligen totalt...

Nu tycker jag GW2 är lite tråkigt, tycker storyn är lite för barnslig och är inte mycket för pve-grind-mmo-typen av spel. Men jag måste endå säga att GW2 lyckades, men det verkar som att många fortfarande inte vill erkänna att arenanet lyckades. Till och med jag som inte gillar den typen av spel har nog ett par hundra timmar på GW2.

Medlem

Tycker F2p/B2p är rätt när det kommer till total-themepark-grind PvE spel som endast utvecklas i from av mer av samma kontent med nya texturer och sladdrigt ihopvispade storylines. Men jag skulle vilja se mer spel ta månadsavgift och faktiskt utveckals, växa och förbättras. Eve online comes too mind.

Medlem

F2P hör inte hemma i MMORPG-spel imo.

B2P eller månadskostnad är det enda som funkar.

Så fort Tera blev F2P så blev det betydligt sämre kvalité på i princip allt.

phi
Medlem

Jag har gett upp MMO-genren så gott som fullkomligt med undantaget för just EVE, som spelas i perioder och oftast i några månader efter varje expansion.

I övrigt så tycker jag genren är otroligt tråkig och den verkar ha stagnerat totalt. Alla MMO-spel känns mer eller mindre som samma sak i en ny förpackning. Grind- och farmfest 24/7 eller högst medioker PVP där den som grindat och farmat mest oftast är den som blir "bäst".

Sen blir det ju samtidigt lite vad man gör det till men i slutänden står valet oftast mellan min-maxing eller hjärndött trams.

Kom på något nytt för guds skull.

Medlem
Skrivet av Capitan:
Skrivet av Ballong:

Jag tycker att f2p modellen har förstört mmo industrin totalt.

Om f2p inte var ett alternativ så kanske utvecklare skulle förstå snabbare att det inte håller med en produkt som liknar en annan som redan finns.

För mig snedvrider F2P spelet helt och hållet. Var ligger det roliga att så kalllade wallet wariours ska kunna få ha fördelar? Hela det konceptet utarmar ett spel genom att skill inte längre är det primära.

En annan sak som F2P medför är att communityt blir lidande - då främst genom att speltillverkarna sällan låter allmänheten få tillgång till de verktyg som används för att skapa banor/maps, moddar osv. Förr blommade de privata servrarna, med egengjorda banor/maps osv, och eftersom servrarna privata var adminarna mer aktiva i spelet och visste vad kompisarna/spelarna ville ha.

Helt enkelt tycker jag det var fan så mycket roligare förr, man blev ett sammansvetsat gäng som höll till på samma servrar och alla kände alla. Nu idag råder det ofta ett jädra kaos och ungarna kallar varandra för noobs till höger och vänster, utan att ens veta vad det betyder....

/Capi

Finns olika aspekter i det, i path of exile till exempel så är micro transactions endast till för kosmetiska saker, har ingenting med gear eller något gameplay påverkande att göra.

Är ju inte ett mmo iofs, men fortfarande f2p, samma sak med Dota 2.

Inaktiv

Själv skulle jag gärna vilja se något nytt, inte ytterligare ett WoW fast med nya skins. Lite så det känns oavsett vad jag testar, så har sedan flera år tillbaks lagt ner MMO´s. Synd, för den genren lovade så extremt mycket, och visst fick vi EvE och WoW, inte alls illa, riktigt suveränt bra tom men nu då?

Sen undrar jag vad Blizzard tänkte med gullepandaexpansionen? Var det riktat endast till barn och animefans? Alla de som lirat WC1 och framåt då? (jo pandor finns med i Warcraft, jag vet..men designmässigt wtf?).

Problemet med F2P, som jag tror det, är att för mycket resurser just då läggs på vad som ger pengar via F2P, är det inte pay2win så ska det betalas för kosmetiska saker, visst det är ok, men då riskerar man också att fokus läggs på kosmetiska saker istället för rent gameplay. Lägger man pengarna på ren utrustning blir det kanske pay2win och det gillar ingen. Anar att det är en riktigt svår balansgång, enklast vore ju att betala per månad, men alldeles för få som är intresserade av det.

Här känns spel som Hearthstone mer relevanta, *känns* inte som f2p eller pay2win, men är å andra sidan inte ett MMO heller.

Någon ny form av MMO vore kul, men när det första som händer är
1. skilltree
2. döda 10 whatevs
3. spring i stora världen
4. tappar intresset direkt

Lite som FPS, CoD, BF mfl;
muricasoldat, valfritt sandlådeland, kämpa för freedom. VI har gjort det nu sedan tidernas begynnelse, Klysch mc klyschisons och hans familj. Gud förbjude något annat.
Som att se på många storproducerade filmer numera, även om jag ser det för första gången så kan jag replikerna utantill. *walk away from explosion, yeaaaaaah*

Ovanstående är min högst personliga åsikt/whine och består av rena chansningar och antaganden, försöker inte få det att framstå som absolut sanning. Kritik uppskattas.

Medlem

WoW snart 10 år, det sätter verkligen perspektiv på saker och ting.

F2P debatten är så meningslös, det finns dåliga och det finns bra exempel, det räcker gott så. Och det här med att det skulle påverka vilka verktyg spelarna får och tillgång till att ha privatägda servrar är väl en sanning med modifikation, jag tror knappast F2P modellen kan beskyllas för det, då nästan inget modernt spel stödjer varken eller.

Och personligen så har jag inget emot om folk som väljer att betala får lite fördelar, då dom i princip betalar för oss andra som inte kanske har råd. I PvP sammanhang så är det såklart ett känsligare ämne, och jag kan själv tycka att vissa saker är klart starkare i till exempel i planetside 2 än vad jag kan komma med utan ha investerat rejält med tid, men samtidigt har jag förståelse för det.

Det jag aldrig riktigt fattat är skillnaden på att betala för saker i ett F2P spel mot att betala en månadskostnad, om man nu vill kan man väl lägga ner lika mycket pengar i månaden på F2P spel, om det skulle kännas bättre på något sätt.

Medlem

Den riktiga debatten borde handla om combatmekaniken som är helt förlegad. Sticky targeting är sååå ute. Alla mmo´s borde följa i Teras fotspår. Fantastisk combat där man missar om man inte siktar rätt. PvP:n blir verkligen riktigt rolig. Är inte bara gear som avgör.

Medlem

Jag blir bara så förbannad på alla "skitungars" gapande om mjölkande hit och dit. Och hur DYRT det är att ha månadsavgift på 170:- för ett MMORPG osv(jämför med en biobiljett t ex).

Det är det tänket som förstört hela MMO-genren. Nu skapar man istället spel som gör att man inte vet om en person i spelet nått en viss level genom att betala sig dit eller genom genuint slit.

Det vill säga. Hela iden med spelet faller. Rollspel är väl rätt baserat på att skaffa sig en "maktposition", att känna att man "äger" genom sina prestationer,inte genom att betala mer än den som väljer FTP.

Medlem

Wildstar. Där sitter nog alla MMO-älskares förhoppningar för åren att komma framöver.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Wildstar. Där sitter nog alla MMO-älskares förhoppningar för åren att komma framöver.

Wildstar är knappast någon förhoppning eller räddning till MMORPG genren snarare så att det bara att det är ännu en av dessa överhypad MMORPG som sedan till sist visar sig vara Meh och blöda ekonomiskt.

Den stora orsaken varför MMORPG faktiskt inte är lika populära är väl pga. att de flesta bara försöker kopiera Wow. Finns ett få undantag tex. Guild wars men GW2 brast på så pass många plan att det aldrig blev något. SWTOR var genomtråkigt rakt igenom och förutom viss PVP så var spelet en katastrof. Gammal motor och icke existerade End game.

Medlem

för ett mmo ska lyckas krävs nytänk i mekaniker ifrån mobs abilities och dina abilities och lite "aim" ist för bara toggle combat.

ex wildstar har rätta formulan allt är ju bara frågan om att utföra det väldigt väl!

allt i spelet är du som löser ska du sätta en heal eller taunt cc eller en damage ability så är det upp till dig att sikta rätt.

bossar kommer tydligen ha mycket mechanics, tänk er även hur förvirrande det kändes wow i vanilla.

exempel bossar kmr ha mer att göra om allt snack är sanning.

och det handlar inte om att äta den och ha så välgearad och heala ut det som i wow.

utan handlar om att dodga det.

vissa saker kmr handla om heala ut givetvis.

Men i summan av kardemumman siktar wildstar på spelarens interaktion, mmo:s har gått och blivit hålla handen spel för mycket.

Allt är nästan siffror och det är EXTREMT tråkigt, man vill vara involverad, dodga den där få in den attacken ifrån den vinkeln.

hoppa och ducka kmr du vara tvungen att göra wildstar på visssa bossar coolt va?

så det kmr vara gear hjälper dig men det är upp till din "skicklighet" att klara av det gearen hjälper dig bara på traven att kunna heala/tanka/dpsa och tåla mer.

men bara till en viss begränsning.

roligaste är även all cc tar du ur dig själva!

Älskar deras tanke sätt

Medlem

Jag kan också tycka att det kanske står lite lite om Guild Wars 2, vilket har en massa spelare idag. Somliga här på forumet säger såklart att det är tråkigt, men jag är med i en aktiv guild som spelar varje kväll och pvp-scenen har ändrats lite för att motivera även pve-älskare. (Jag ställer mig i båda facken).

Visst, du kan väl inte täcka alla spel...jag blir väl kanske klassad som fanboy då jag snart har 2000 timmars gametime? ^^

Medlem
Skrivet av Prixm:

Wildstar. Där sitter nog alla MMO-älskares förhoppningar för åren att komma framöver.

Wildstar är för likt WoW på för många sätt.

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Prixm:

Wildstar. Där sitter nog alla MMO-älskares förhoppningar för åren att komma framöver.

Wildstar är för likt WoW på för många sätt.

What!? säg mig vad som är likt?

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Prixm:

Wildstar. Där sitter nog alla MMO-älskares förhoppningar för åren att komma framöver.

Wildstar är för likt WoW på för många sätt.

What!? säg mig vad som är likt?

Well. Det utspelar sig i en fantasi värld. Det är ett MMORPG?

Wildstar liknar dock Tera Online en hel del. Dessutom verkar det även vara en hel del överhypat.

123
Skriv svar