Arnroths krönika – De osynliga elitspelarna

Robot
Arnroths krönika – De osynliga elitspelarna

Är du duktig i fotboll klappar hela bekantskapskretsen dig i ryggen. Men är du en Starcraft-talang tror omgivningen att du "leker med datan.”

#battlefield-4, #league-of-legends-clash-of-fates, #half-life-counter-strike, #dota-2, #starcraft-ii-heart-of-the-swarm


Moderator | Testpilot
Arnroths krönika – De osynliga elitspelarna

Älskar E-sport Blir så less på Fotboll och annat för det är "samma skit helatiden" medans spel som LoL och Dota alltid uppdateras och blir annorlunda


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Alltid intressant med folk som säger "det här med data" och "sitter bara vid datorn".

Har dom missat hur världen ser sedan datorer och gaming kom in i våra liv? Totalt ovetande. Deras förlust.

"Går väl inte att tjäna några pengar på dehära data och internät" har man ju själv hört en miljard gånger under ens uppväxt....

(disclaimer: här syftar data och internät på allt som någonsin felaktigt eller korrekt kan klassas som dator, konsol, IT, internet etc)

Medlem

Så länge grabben klarar skolan... som fd datorspelsmissbrukare och numera elevassistent på högstadiet ser jag både positivt och negativt med att sitta framför datorn. Datorn kan bli värsta tidstjuven och att träna datorspel är helt okey men inte okey att göra från det man kommer hem från skolan till midnatt.

På skolan där jag jobbar har det delats ut ipads till alla elever och nu sitter personer som aldrig förut pratade med varandra och spelar och chattar i korridorerna med varandra. Definitivt bra... så länge de klarar av att få godkänt i skolan...

Inaktiv
Skrivet av CarniFlex:

Så länge grabben klarar skolan... som fd datorspelsmissbrukare och numera elevassistent på högstadiet ser jag både positivt och negativt med att sitta framför datorn. Datorn kan bli värsta tidstjuven och att träna datorspel är helt okey men inte okey att göra från det man kommer hem från skolan till midnatt.

På skolan där jag jobbar har det delats ut ipads till alla elever och nu sitter personer som aldrig förut pratade med varandra och spelar och chattar i korridorerna med varandra. Definitivt bra... så länge de klarar av att få godkänt i skolan...

Jag håller med till 100% då jag var i exakt samma sits som dig. Tills jag var ca 25. 28 idag. Pluggar Ma, Sv som jag har kvar.

Medlem

Lycka till Ali!

Bra krönika som belyser ett viktigt faktiskt problem.

Medlem

Bra krönika, synd att inte FZ tar e-sport på allvar.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Aresz:

Alltid intressant med folk som säger "det här med data" och "sitter bara vid datorn".

Har dom missat hur världen ser sedan datorer och gaming kom in i våra liv? Totalt ovetande. Deras förlust.

"Går väl inte att tjäna några pengar på dehära data och internät" har man ju själv hört en miljard gånger under ens uppväxt....

(disclaimer: här syftar data och internät på allt som någonsin felaktigt eller korrekt kan klassas som dator, konsol, IT, internet etc)

själv tycker jag att det är intressant med folk som säger "data" när dom menar "dator". mest eftersom data är information och dator är hårdvara... ser inte hur man kan blanda ihop dom två begreppen

Medlem

Jag gillar dina krönikor Thomas, men det har varit lite för mycket krystat genussvammel på sista tiden, som bättre skulle ha passat på södertörn bland "manliga trumpeter" istället.

Den här krönikan var dock superb. Intressant och engagerande.
Fortsätt så!

Medlem

Jättebra skrivet!
Den här krönikan borde definitivt publiceras nånstans där icke spelintresserade också ser den!

Medlem

Å andra sidan så brukar de flesta få den uppmärksamhet deras intresse lyfter.

Se på damfotboll, jämfört med herrfotbollen är det minimal publik, både via tv.-sändningar och på plats live. E-sport lyfter inte heller en storpublik och har jättesummor i omlopp.

Allt tjaskigt som appliceras på e-porten kan appliceras på en uppsjö fysiska sporter. Här låter det mest butthurt över att just det man själv sysslar med inte får den uppmärksamhet man vill att det ska få. Själv vill jag att alla ska lägga ner alla skitspel och börja spela BF1942 igen men inte händer det för att jag och ett fåtal vill det, den stora massans intresse styr det hela.

Om man dessutom lägger till att det tydligen är knepigt att hålla sig ajour så blir det än mer förståeligt att e-sporten lever damfotbollsliv. Olika ligor och ladders och det är svårt att få ett samlat grepp. För en utomstående känns det lika organiserat som boxningen med sina sjuttioelva bälten och viktklasser. Nån sorts hittepå där någon smart typ nånstans tjänar en jävla massa pengar. Det vore inget problem att börja leta upp de stora ligorna i vilken sport som helst, både nationellt och internationellt. Enklast brukar bara att leta sig via google till respektive sports förbund. Var hittar jag Svenska Starcraft 2 Förbundet? Och OM jag hittar till nån större site så är den generellt ett förbannat myller av reklam, flash och "en jävla röra". Man bäddar alltså förbaskat illa och hjälper till att låta folk sova illa.

Yngre begriper nog spelandet bättre men yngre idag är också sämre än någonsin på att organisera sig och driva något kontinuerligt. /care-generationen om man så vill.

"hårddisken är den där stora... Ja, alltså, datan" kommer med tiden att vara ett minne blott då de unga idag är de äldre sen.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Inaktiv

Bra och intressant krönika där jag tror att många här på FZ känner igen sig i. Surret från föräldrar som inte förstår osv.

Du kan när du vill ; ))

Medlem

Varför gillar han inte Dota 2? Är det för svårt för den lilla grabben?

Medlem

Bra skrivet, bra morgon läsning

Medlem
Skrivet av sarg:

Varför gillar han inte Dota 2? Är det för svårt för den lilla grabben?

Förmodligen. Sen tycker jag det är lite fånigt av krönikören och jämföra fotboll som är världens största sport som princip alla människor kan utöva. På andra sidan har vi esport som är ett relativt nytt fenomen där du behöver en dator, uppkoppling etc.

Inte så jävla konstigt att det inte får samma uppmärksamhet.

Sen har ju esporten växt explosionsartat efter att SC2 och senare Dota2 kom ut. Nu är det i många länder i världen accepterat med en karriär inom esport.

Vi har haft spelare på nyhetsmorgon och fanbasen blir ju bara större och större. Om du hade skrivit denna krönika för 1-2 år sen kanske den hade stämt.

Medlem

bra artikel som alltid, det största problemet med e-sport som karriär är att ett spel har en väldig begränsad livslängd (med några undantag, cs och starcraft t.ex.) medan fotboll kommer att finnas i hela din livstid. nu finns det givetvis mycket talang som kan överföras ifrån ett spel till ett annat men att vara bäst på ett spel gör dig givetcis inte automatiskt bäst på dess uppföljare eller ett helt nytt spel som blivit populärt.

Medlem

"Ändå spelar vi ju en hel del tillsammans, jag och barnen, och därför är det lätt för honom att umgås med oss när vi spelar Call of Duty, Battlefield eller något annat familjespel."
Läste det där som att CoD och BF skulle vara familjespel

Intressant krönika, tackar.

Om man bara kan sköta sitt verkliga liv sida om sitt spelande, finns det inga problem.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Sen har ju esporten växt explosionsartat efter att SC2 och senare Dota2 kom ut. Nu är det i många länder i världen accepterat med en karriär inom esport.

Vi har haft spelare på nyhetsmorgon och fanbasen blir ju bara större och större. Om du hade skrivit denna krönika för 1-2 år sen kanske den hade stämt.

Du har helt rätt i att e-sporten blir större och mer accepterad världen över.
Jag uppfattar det dock som att i Sverige 2013 är det fortfarande många som har en förlegad syn på vad spel är och vad ett spel kan innebära.
Allt för ofta möts jag av människor som tänker på Super Mario Bros. när de hör ordet TV-spel.

Så nog tycker jag att Arnroth's krönika visar på ett samhälleligt synsätt där datorspelande på elit nivå inte anses vara en prestation, snarare en lek. (Om jag nu ska generalisera).

Medlem

Håller med dig Deli. Jag tycker sport oftast är som att spela spel. Det är roligare att hålla på med det än att kolla på. Finns inget tråkigare än E-sport. Men det är ju synd för dem som faktiskt gillar att kolla på det.

Skrivet av Deli:

Det här är varför man inte kan ta e-sport seriöst.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/16476689/800/normal/edf7d...

Alltså vanlig sport är så otroligt menlöst, men e-sport tar det till helt nya nivåer av ren bajs. Alltså när man kan sitta och runka i pojkrummet under matchpauser, sitta och dricka energidryck och pizza under träningen, då går det fan inte att räkna som sport.

Du blandar inte ihop sport och idrott eller? Glöm inte att tex shack är en sport, samma grej där... du kan sitta och hinka red bull medans du spelar schack också.

Medlem

E-sport bör tas på allvar, men inte bara för att det kräver höga prestationer av alla som utövar det på elitnivå, utan även för att få bort det där stigmat av att det bara är "lek" och dylikt, vilket är en jävligt farlig grej att hålla fast vid. Det finns trots allt ungdomar som tar spelandet, och fixerandet vid e-sport, till de nivåerna att de inte äter som de ska, de inte sköter hygien, och de inte klarar av skolan. Detta är ett socialt problem som aldrig kan lösas ifall vi inte tar dessa människor på allvar. Och nej, det beror inte på spel eller e-sporten i huvudsak, det är inte det jag säger, jag säger bara att det finns ett växande problem bland unga som vi måste ta på allvar.

Sen gällande huruvida e-sport bör kallas riktig sport eller inte är en bisarr diskussion. Säsong 3 av League of Legends world championship har $2,050,000 i vinstpotten ifall jag inte minns fel. Det är seriösa pengar involverade, och folk kan spela det professionellt som sitt huvudjobb -- vad mer kan krävas för att något ska tas på allvar som en "riktig" sport?

FM-guru
F.d. Sisyr

Fullständigt ointresserad av E-sport. Ridsport lockar mer, och gudarna ska veta att jag ogillar ridsport.

Skrivet av Gröna Bananer:
Skrivet av Deli:

Det här är varför man inte kan ta e-sport seriöst.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/16476689/800/normal/edf7d...

Alltså vanlig sport är så otroligt menlöst, men e-sport tar det till helt nya nivåer av ren bajs. Alltså när man kan sitta och runka i pojkrummet under matchpauser, sitta och dricka energidryck och pizza under träningen, då går det fan inte att räkna som sport.

Du blandar inte ihop sport och idrott eller? Glöm inte att tex shack är en sport, samma grej där... du kan sitta och hinka red bull medans du spelar schack också.

Man verkar inte ens hålla isär definitionerna (sport/idrott) på officiell nivå längre. Golfaren Stenson är ju nominerad för priser på Idrottsgalan......

Medlem
Skrivet av Deli:

Det här är varför man inte kan ta e-sport seriöst.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/16476689/800/normal/edf7d...

Alltså vanlig sport är så otroligt menlöst, men e-sport tar det till helt nya nivåer av ren bajs. Alltså när man kan sitta och runka i pojkrummet under matchpauser, sitta och dricka energidryck och pizza under träningen, då går det fan inte att räkna som sport.

Det räknas ju inte som sport heller, det räknas som e-sport, vilket är två olika saker, ena handlar om fysiska tävlingar den andra handlar om elektroniska tävlingar därav namnet (elektronisk-sport) e-sport, att bunta ihop dom två i samma kategori är det ingen som gör.

Tycker själv att tävlingsinriktade spel är roliga, och det är väll kul att det existerar en elit som tävlar seriöst över pengar.
Inte för jag tittar på det speciellt ofta.

Inaktiv

Härlig artikel!

Medlem

Bra skrivet, väldigt intressant!

Medlem

Så bra skrivet! Känner igen mig såå väl, blev nästan tårögd när jag läste..

Medlem

Väldigt bra krönika, känns igen alltför väl!

Har f.ö. en nära polare som är i exakt samma sits, de enda små skillnaderna är väl att han är 22 år och inte 16 år, samt att han är Diamond II (var Diamond I så sent som nån vecka sen) och inte Platinum V...

[http://www.lolking.net/summoner/euw/21582380
http://www.lolking.net/summoner/euw/21582380]

...och fortfarande lika ouppskattad som Ali inom detta område av "vuxensamhället".

Jag ska länka honom den här krönikan omedelbart.

Medlem

Bra krönika!

Dock är väl inte Platinum V något att hurra över tyvärr. Även om man kan tro det så är inte "andra" bästa ligan speciellt bra. Skall vara minst Diamond I för att lyckas komma med i något lag som faktiskt tjänar på att lira LoL.


signatur

Wai

12
Skriv svar