Medlem
varför?

så det här har jag undrat över ett tag men aldrig riktigt sökt efter några svar. Men varför är spel, konsoler och annan elektronik så dyrt här i Sverige tex ps4 den ligger på 400$ i USA men här ligger den på mer eller mindre 600$ (4000kr) har det att göra med skatter och annat att göra att det landar på dom priserna?

http://www.pricerunner.se/pl/52-2876878/Spelkonsoler/Sony-Pla...

Medlem

Det har 0 ränta i USA vilket gör de extremt mycket billigare. Medan Sverige har en ganska dyr skatt så prisskillnaden blir ganska stor på de mesta i Sverige!

phi
Medlem

Momsen. I USA så finns det inte heller något fast moms som här i sverige vilket gör att de inte visar priser med momsen inkluderat.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Medlem
Skrivet av phi:

Momsen. I USA så finns det inte heller något fast moms som här i sverige vilket gör att de inte visar priser med momsen inkluderat.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Om jag inte har helt fel så är det ingen moms i USA, däremot om du handlar från USA till ett annat land då måste du betala moms såklart.
Som jag pratade om innan 0 ränta.

phi
Medlem
Skrivet av vTune:
Skrivet av phi:

Momsen. I USA så finns det inte heller något fast moms som här i sverige vilket gör att de inte visar priser med momsen inkluderat.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Om jag inte har helt fel så är det ingen moms i USA, däremot om du handlar från USA till ett annat land då måste du betala moms såklart.
Som jag pratade om innan 0 ränta.

Nej precis, finns ingen moms som i sverige utan den får man betala när man importerar. När jag skrev att de inte skriver ut moms på priserna så jag syftade på deras sales tax (omsättningsskatt) som varierar en hel del mellan staterna, allt mellan 0-13% om jag inte missminner mig.

Korkat system i vilket fall som helst.

Inaktiv

BRA FRÅGA:up:

1
Skriv svar