Onlinerollspelens framtid

Medlem

Håller med, jag älskar att läsa om historier från eve online fast att spela det är ofattbart tråkigt. Väntar på repopulation bland annat. det ska bli ganska likt SWG pre cu och eve fast i tredjeperson då

Medlem

Jag föredrar p2p modellen om spelet verkligen förtjänar det med bra content från release till endgame och med jämna updates, om spelet i fråga förtjänar det är ju upp til var och en
När det gäller Wildstar så är det en hybrid mellan p2p och b2p så man kan spela det gratis om man nu vill göra det.

Sen så tycker jag personligen inte att gå ut som ett subscription mmo idag är speciellt vågat egentligen då man alltid kan falla tillbaka till f2p TSW är ett bra exempel då dem bestämde sig att gå buy once play forever sålde dem ca 70,000 kopior av spelet.

Medlem

Det märks att många av er var inte med då när man köpte spelet en (1) gång och sen var det inga fler utgifter, oavsett hur mycket man spelade. Utvecklingsverktygen var fria och inga dedikerade servrar fanns. I princip var det upp till communityt att göra vad fan de ville. Inom rimliga ramar förstås.

Jag kan lugnt säga att jag saknar den tiden. Allt var inte lika hysteriskt som det är nu.

/Capi

Medlem
Skrivet av Marsman:

Det måste finnas minst två läger som kan dunka varandra på käften på det ena eller andra sättet och man måste kunna göra detta vart som helst (wow style) annars kommer det inte fungera och folk ledsnar...

EN fri värld ala Azeroth är ett måste, det bara är så!

De flesta nyare MMO spelen saknar detta och det är också dessa spel som spelarna lämnat fortast. De flesta spelare vill ha en stor och helt öppen värld med möjlighet till PvP/PvE vart som helst och när som helst, träffa vänner eller fiender här och där är helt avgörande...

Wow är varken det första eller sista MMO-spelet med två eller flera motståndarsidor. När det gäller PvPn i WoW är antalet factions ganska ovidkommande, i synnerhet som world pvp varit i stort sett död sedan TBC. De flesta servers i WoW har dessutom en extrem faction obalans, vilket inte gynnar world pvp.

Wow har inte heller en helt fri och öppen värld. Det är lätt att glömma bort att varje kontinent liksom dungeons är instanserade. Det finns flera andra MMOs med minst lika stor öppenhet.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem
Skrivet av Draug:

Så länge MMO:n inte kan stödja EN kontinuerlig värld så spelar det ingen roll hur många spelar man har.

Jag väljer hellre en värld med 500 000 spelare än ett flertal dussin med 7 miljoner, så det lär finnas gott om plats för nya MMO:n där ute.

Kan folk för övrigt sluta snacka som att konsollerna är enda chansen för att spela i soffan?
(Notera att videon är 3 år gammal)

https://www.youtube.com/embed/4mJeefx5_Qc

Det lägger enorma gränser för hur ett spel kan se ut, den enda anledningen till at EVE can stödja en så stor värld är att det inte egentligen finns så mycket i den, skeppen är väldigt enkla, de rör inte på sig och för det mesta så är det enbart tom rymd.

Medlem

signatur

Requiēscat in pāce ~

Inaktiv

Det är så uppenbart att Fz hatar WoW och var gång det nämns skriver de en massa slander hela tiden. Kanske blev ni gankade och därav traumatiserade eller så är det för att inte är totalt konsolifierat?

Hur som helst, anledningen till varför WoW tappat spelare beror på två saker, det första är en massa snedsteg iname där man inte lyssnat på spelarna, iaf inte rätt spelare, och har förenklat det som inte skulle förenklas, samt fördummat det som inte borde fördummats, men även en massa andra mekaniska och estetiska val de gjort som inte varit så lyckade. Det andra problemet är den bottenlösa girighet som råder hos många utgivare och även hos Blizzard(Activision). Det började med P2W Store där man till en början sålde pets, sedan mounts, sedan ännu fler mounts, sedan transmog-gear och nu talas det även om att man kan köpa karaktärer i lvl 90 rakt av via store. Denna vidriga utsugarmodell är det som tar kål på wow.

"Microtransactions" (250:+ är inte micro någonstans då jag kan köpa fulländad spel på t'ex steam för dessa summor) är alltid oacceptabelt och vidrigt men i ett mmo som är baserat på månadskostnad så är det så oerhört mycket värre. Det var illa nog med TGC vid sidan om men sedan p2wstore började sälja pet har det gått ut för.

Jag har spelat sedan 2005, jag har sett andra mmos komma och gå, jag har hört X antal gånger att "detta spel kommer döda wow" några exempel på detta var Age of Conan, Warhammer, Swtor, Guild Wars 2, Aion m.fl och ingen av dessa kom någonsin nära att lyckas. Snart kommer som sagt Elder Scrolls Online och Wildstar men jag tvivlar på att dessa kommer bli någon succé att jämföra med wow. Det enda som någonsin kommer ta död på WoW är Blizzard(Activison) själva. Dessvärre ser dem profits iom försäljning via p2w store så därav kommer de förblinda sig själva av girighet och börja lägga till saker som verkligen sabbar spelet, typ guld, equipment, lvl 90 karaktärer osv.

Många av oss såg varningstecknen redan när pets släpptes på p2wstore, men på den tiden brydde sig inte så många om pets. Sedan släpptes mounts, nu blev fler upprörda men många hjärntvättades till att tänka "om du inte vill betala för det så gör det inte". Denna falska illusion av att det är okej, fast i verkligheten så betalas en månadskostnad och inga sidokostnader förutom fulländad expansioner är aldrig rättfärdigade. Nu släpptes i år transmogrification items (ni som spelar vet garanterat vad det är) och snart har vi som sagt fulländad karaktärer. De pressar hela tiden gränserna..

123
Skriv svar