Arnroths krönika – De osynliga elitspelarna

Medlem

Ännu en tröttsam krönika som propagerar för spel och är designad och utformad för att stryka målgruppen, den spelande FZ-läsaren, medhårs?

Kanske.

Orkar inte läsa och ta reda på det. Såg rubriken och bilden och kommenterar utifrån den. Det känns så billigt, uttjatat, gjort och beräknande att skriva den typen av texter (gång på gång) för att liksom skapa en vi-känsla och få med sig läsaren i kampen mot de andra, de som inte förstår.

Om det nu är den typen av text. Igen.

Medlem

Grym krönika som vanligt!

Medlem
Skrivet av Banjo:

Ännu en tröttsam krönika som propagerar för spel och är designad och utformad för att stryka målgruppen, den spelande FZ-läsaren, medhårs?

Kanske.

Orkar inte läsa och ta reda på det. Såg rubriken och bilden och kommenterar utifrån den. Det känns så billigt, uttjatat, gjort och beräknande att skriva den typen av texter (gång på gång) för att liksom skapa en vi-känsla och få med sig läsaren i kampen mot de andra, de som inte förstår.

Om det nu är den typen av text. Igen.

Håller med dig, känns som massa text för att få läsarna som mår dåligt att känna sig bra.
Var själv en seriös gamer inom vissa fps och kan av egen erfarenhet skriva:
Man tappar väldigt mycket gemenskap med sina vänner eftersom man satt hemma och spela. Med riktig sport så får man oftast nya vänner IRL som kanske varar livet ut medans en medlem i en clan kommer och går ungefär som på en arbetsplats.
Dessutom är det aningens hälsosammare att utöva en riktig sport.
Men absolut så var det kul att sitta på irc och joina pickups i q3 cs, halo eller whatever.
Ångrar absolut inte min tid som seriös gamer men skulle aldrig gå ner i de träsket igen som jag ser det.
Kan även säga att jag inte äger en dator eller konsol för tillfället (inväntar ps4).

Medlem

Om du leker med datan "starcraft" så borde Blizzard anställa dig direkt för det innebär att du rotar i koden.

Det heter väl dator eller?

Inaktiv

Engagerat och välksrivet Thomas! Diggar dina artiklar.

--Detta skrev relativt fort, särskrivningar med felstavningar lär förekomma--
Jag håller på att skriva en bok som är en samhällskildring av dagens samhälle, där jag bland annat komma lägga ett antal sidor för att belysa just detta problem.

Till att börja med, detta är inget enskilt problem hos individen eller gruppen "Gamers", utan det är ett samhällsfenomen. Ett samhällsfenomen där vi inte blir sedda, hörda, bekräftade eller accepterade. Vi ser inte varandra längre, utan det är alltid en skärm ivägen.

Tekniken är ubiquitous (ständigt närvarande) och förstör det mänskliga mötet. Det spelar ingen roll hur avancerad teknik vi får, det kan aldrig ersätta det mänskliga mötet där vi kan använda alla våra sinnen. Att förlora det mänskliga mötet innebär flera olika saker. Delvis att vi tappar massa känslor. Vi tappar empati. Vi tappar förståelse. Vi föder ilska. Vi föder individualism.

Nåväl, tillbaka till prestation. Problemet jag ser i samhället är att vi försöker bekräfta vad vi gör, d.v.s. våra prestationer. Tillägas är att allt detta är personliga åsikter, jag är ingen expert utan bara en 23-årings syn på livet som varit med om en del, bland annat just detta beroende.
När man bekräftar prestationer, vilket blev fallet för mig. Dock inte inom gaming världen, men allt annat jag gjorde. Min far tyckte inte om gaming och dess påverkan, vilket gjorde att jag kände mig värdelös, precis som 'Ali'. Resultatet att jag trodde att jag måste prestera för att bli accepterade, sedd eller hörd. Vilket blir ett väldigt jobbigt liv. Man kan applicera det här på allt man gör, sporter, jobb, utseende, "träning" osv.

Då kanske jag säger emot mig själv, men det är för att vi från barnsben blir beroende av sk. "bekräftelse". Och vi bekräftar oftast resultatet, istället för processen, som är den absolut viktigaste delen. Vi kan bara se i skolan hur man får ett KRYSS eller ett grön RING. 1/20 RÄTT. 19/20 FEL. Du får GODKÄNT. DU ÄR GODKÄND I LIVET. Betyghetsen fortsätter i 12 år, fy fan, stackars barn. Mitt barn kommer för övrigt aldrig få gå i "skola". Vårt samhälle är sjukt så in i bängen.

Idag kretsar allt kring STATS;poäng, vinst eller förlust, kills/deaths, ilska och glädje, ovänner och vänner.

Att så många, framför allt unga människor, har dåligt självförtroende idag är inte så konstigt. Vi lever i ett otroligt självupptaget, kritiskt och tävlingsinriktat samhälle. Allt och alla ska hela tiden granskas, analyseras, bedömas och gärna också poängsätas. Vi blir hela tiden bombarderade av alla slags media som bestämmer hur vi ska se ut, hur vi ska klä oss hur vi ska bete oss och det här massiva flödet av "bestämmelser" börkar påverka oss allt tidigare i livet.

Sluta värdera och prestera! Sluta sätt ettikter på allt! SKIT I RESULTATET OCH VÅGA GÖRA FEL.

Gamers kanske ofta blir irriterade på tjejer som fotar sina tuttar på Instagram (haha knappast att man kan bli de när jag tänkte efter) eller när de söker bekräftelse på facebook. Det är precis på samma sätt, fast det tar sitt uttryck på ett annat sätt, och det är utseendemässigt. Eftersom reklam riktas mot unga tjejer på detta sätt med smink osv.

Låt mig ställa en fråga till dig, vad är motsatsen till "prestation"?
Efter att du tänkt några sekunder kommer du så klart Googla, utan att hitta något svar.

Vi har gått in med huvudet så långt i det här tävlingssamhälletatt vi glömt bort att Vara, vilket är motsatsen till prestera enligt mig. Varandet innebär i gemenemans mun kanske att slappna av, eller de "fula" ordet lata sig. Enligt mig betyder de "Good enough" "Man duger som man ÄR".

Det finns ett skön bit text som frågar en så här;
"Om du var förlamad från huvudet och ner till tå spetsarna, skulle du vara bra nog?"
Helvetes JA!

"We are human beings, not human doings"

Lite mer om Varandet;I meditation är detta något man försöker uppnå. Varandet har olika stadier. När du når det högsta stadiet, det är något som liknar "Flow". Men det som är så vackert är att du inte behöver göra något för att uppnå detta i meditation. Fast det fungerar på samma sätt;Släppa taget och lita på dig själv. När man släpper taget om alla tankar, känslor så uppnår man en känsla av frihet som inte går att beskriva. OBS! Detta är inget man ska sträva efter. Man strävar inte efter något i meditation. Det finns inget mål eller nån prestation.

Du kanske har upplevt när du spelar om hur du upplever att allt flytter på, du dödar fan allt! Även om du det är 10 mot 1 i CS så lyckas du ta dom alla med kniven. Eller i DotA så är de 3v1 och du gör sjuka jukes och lyckas ta ner dom med Chen utan minions. Det är vad som kallas "Flow" eller "In the zone".

I flow förlorar du tid och rum. Det är bara Nuet och Varandet Varandets högsta stadie som existerar och du njuter av varenda sekund och det känns som du är ett med spelet. Obeskrivligt egentligen. Spelutvecklarna vet mycket väl om vad Flow innebär och bygger nu spelen efter detta beroendeframkallande sätt. Vilket jag tycker är fel. De uttnyttjar människan för att tjäna pengar, och många förlorar sitt jobb, vänner och pengar på grund av denna drog. Kunskap är makt.

Jag såg också att många pratar om att detta inte är en sport, vilket det är. E-sport, som någon skrev. För övrigt är vi långtifrån den absoluta toppnivån. Eftersom Gaming är så pass nytt har inte etablisemanget hunnit med. Även om E-sport är relativt stort. Korea är ju såklart i framkanten, och de ser man på deras resultat också. Det är bara att kolla på vilken sport som, världsrekord bryts oftast då man kommer på olika lösningar, utrustning och träning.

Förutom de kommer meditation vara A och O för att bli en spelare i toppklass. När jag benämner meditation är det utan religiöst inflytande. Meditation kommer för övrigt bli lika viktigt som att röra på fläsket om några år.

Varför är meditation viktigt? Tänk dig ett kök. Ett gamingkök, fullt av redbulls (eller vad de nu dricks, det är för övrigt INTE bra, enligt mig) pizzakartonger och massa behåar från alla kvinnor man lyckats dra omkull. Stökigt kan man lugnt säga. Precis så är ditt huvud fullt av tankar. Tankar som till 90% är negativa, och det är för övrigt en stor orsak varför man kanske flyr in i datorns värld, man orkar inte med all ångest och tankar. Det är oftast så beroende börjar. Och det är just därför man dricker alkhol, droger, träning osv. Vill också tillägga att om man har balans i livet så går det utmärkt att dricka alkhol, träna och spela dator och utecklas!
Meditation hjälper en då att fria dig från dessa tankar och uppnå ett tomrum i huvudet. Vilket är en rätt knasig känsla, det krävs träning, inte mycket dock.

Slutsats:Våga Vara Den Du Är. Våga sluta prestera och bara Vara. Du duger precis som du är, kom ihåg de. Lyssna på varandra, empatiskt, inte något kollar-bort, gör-något annat-lyssnande. Utan ett empatisikt lyssnande där man reflekterar vad den andra sagt.

Ta bort ordet prestera och lägg till utveckla.

Inaktiv
Skrivet av delli:
Skrivet av Banjo:

Ännu en tröttsam krönika som propagerar för spel och är designad och utformad för att stryka målgruppen, den spelande FZ-läsaren, medhårs?

Kanske.

Orkar inte läsa och ta reda på det. Såg rubriken och bilden och kommenterar utifrån den. Det känns så billigt, uttjatat, gjort och beräknande att skriva den typen av texter (gång på gång) för att liksom skapa en vi-känsla och få med sig läsaren i kampen mot de andra, de som inte förstår.

Om det nu är den typen av text. Igen.

Håller med dig, känns som massa text för att få läsarna som mår dåligt att känna sig bra.
Var själv en seriös gamer inom vissa fps och kan av egen erfarenhet skriva:
Man tappar väldigt mycket gemenskap med sina vänner eftersom man satt hemma och spela. Med riktig sport så får man oftast nya vänner IRL som kanske varar livet ut medans en medlem i en clan kommer och går ungefär som på en arbetsplats.
Dessutom är det aningens hälsosammare att utöva en riktig sport.
Men absolut så var det kul att sitta på irc och joina pickups i q3 cs, halo eller whatever.
Ångrar absolut inte min tid som seriös gamer men skulle aldrig gå ner i de träsket igen som jag ser det.
Kan även säga att jag inte äger en dator eller konsol för tillfället (inväntar ps4).

Återigen, du har ett val att gå in att läsa den här artikeln. Jag är ganska säkert att om du befinner dig på internet, finns det 99% du tycker är skit. Varför skulle du tvinga dig att gå in där och kommentera?

Och Deli;
Vad fan är det för fel om man försöker få folk att må bra?
Läste till och med att någon grät. Jävligt skönt att höra att vi fortfarande kan vara sårbara.

Och hur kom du ur "träsket" då? Kanske för att du läste och fick en artikel i ansiktet, där folk kände samma sak och det var de du behövde för att dra dig ur?

Hoppas ni får en jävligt härlig söndagskväll grabbar, eller tjejer! Det förtjänar ni

Inaktiv

Jag undrar dock hur de bästa lirarna inom e-sport lever? Nu menar jag sömn, mat osv.

Kan ta en Youtube person vid namn Swifty. Han har vid flera tillfällen sagt att han måste äta rätt och träna för och orka streama twitch i 24h. Samt eftersom det är hans jobb och sitta framför skärmen.

Medlem

Går ju att jämföra med klassikern: Ingen bryr sig om du efter jobbet/skolan kollar på tv från 18:00-22:00 men sitta framför datorn då är man lat,slänger bort sin tid etc.

Sen tror jag att E-sport lider lite av samma sak som MMA/kampsport gjorde för 10år sen att folk vet för lite om det för då var ju det nåt jättefarligt även fall mer skadas allvarligt per år inom fotboll.

Fast nått som visar att E-sport håller på att växa är ju att det börjar komma fler och fler betting sidor vilket jag bara tycker är roligt (antagligen för man gått plus)

Medlem

Håller med att artikeln är välskriven och belyser ett stort problem. Att många tror spelen är en orsak till sociala problem istället för att tvärt om kunna vara en trygg zon att te sig till är såklart problematiskt. Man kan bara hoppas att allmänheten får upp ögonen för e-sport till den grad att de i alla fall förstår att det är minst lika imponerande insatser som görs av e-sport spelare som de exempelvis Zlatan hyllas för på fotbollsplanen. Vill återigen tacka för en bra och välskriven artikel.

Men så brukar jag gilla alla krönikor här, även de som tar upp andra superviktiga ämnen som jämställdhet, sexism och liknande frågor. Ni vet, de där krönikorna som mer eller mindre alla FZ användare spyr galla över. Det är löjligt transparent hur det var lätt att identifiera sig med situationen i dagens artikel, men hur lite empati många verkar ha för liknande situationer som de inte riktigt kan sätta sig in i och tror kommer göra deras egen situation sämre, när det i verkligheten bara handlar om att alla borde får vara med och känna sig välkomna. Inte minst i spelens värld, som just denna krönika verkligen påvisar, som borde vara välkomnande för alla som känner sej utanför. Tyvärr är den också extremt omogen på flera punkter, men i alla fall jag hoppas (liksom Arnroth och de andra fantastiska FZ skribenterna verkar göra) att vi kan växa upp, bli mer förstående och låta alla vara med. För hur kan vi förvänta oss att omgivningen ska ta detta på allvar när vi som pysslar med spel ofta beter oss som sexistiska och omogna pojkar?

Medlem
Skrivet av Kane:

Å andra sidan så brukar de flesta få den uppmärksamhet deras intresse lyfter.

Se på damfotboll, jämfört med herrfotbollen är det minimal publik, både via tv.-sändningar och på plats live. E-sport lyfter inte heller en storpublik och har jättesummor i omlopp.

Men det var inte det krönikan handlade om. Hade "Ali" varit en tjej och haft talang för fotboll (eller basket, som familjen i artikeln hade nära till hjärtat) hade familjen säkerligen varit intresserade och glada för det trots hon var tjej och sysslade med en en sport som är underlägsen herrvarianten. Det är familjens till synes totala ointresse för vad "Ali" sysslar med som är problemet, inte att de inte vet något om e-sport.

Skrivet av Kane:

Om man dessutom lägger till att det tydligen är knepigt att hålla sig ajour så blir det än mer förståeligt att e-sporten lever damfotbollsliv. Olika ligor och ladders och det är svårt att få ett samlat grepp. För en utomstående känns det lika organiserat som boxningen med sina sjuttioelva bälten och viktklasser. Nån sorts hittepå där någon smart typ nånstans tjänar en jävla massa pengar. Det vore inget problem att börja leta upp de stora ligorna i vilken sport som helst, både nationellt och internationellt. Enklast brukar bara att leta sig via google till respektive sports förbund. Var hittar jag Svenska Starcraft 2 Förbundet? Och OM jag hittar till nån större site så är den generellt ett förbannat myller av reklam, flash och "en jävla röra". Man bäddar alltså förbaskat illa och hjälper till att låta folk sova illa.

Du underskattar inte folk en del när du framför en sådan (miss)tro på deras förmåga att hålla koll på ligor och ladders? Är det ens relevant att jämföra e-sport-ligor med "de stora ligorna i vilken sport som helst" när varje sport (och e-sport) har sina egna egenheter som behöver hållas reda på? Du verkar tycka att e-sport ska vara organiserat exakt som t ex fotboll, handboll och ishockey med seriesystem när det i själva verket har fler tävlingsorganisatoriska likheter med t ex golf, schack, tennis och javisst, varför inte, boxning. Äpplen och päron...

Samma sak med att hitta information om matcher och ligor. Du kan inte förutsätta att ett förbund ska hålla snabb och enkel information tillgänglig för din skull för det finns i princip inga sådana förbund inom e-sport. Inte i nuläget iaf, kanske aldrig och det är inte nödvändigtvis en dålig sak att det är så. Det närmsta du kan komma är diverse communities men de gör i gengäld jobbet att sprida information bra mycket bättre än sportförbund gör, främst för att e-sportcommunities är globala (precis som e-sport av naturen är) medan sportförbund tenderar att tillhandahålla information effektivt som högst upp till nationell nivå.

Enkel sökning på "starcraft 2 community" ger mig Team Liquid, vars kalender, forum och liquipedia tillhandahåller i stort sett ALL information om turneringar, liveströmmar, VODSs och spelare som finns, som tredjeträff. TL har även i princip all info om Dota 2 du kan tänkas behöva och även en hel del om LoL.

Enkel sökning på "dota 2 community" ger mig joinDOTA som andraträff. Deras presentation av resultat och kommande matcher är superb.

Ingen av dom två sajterna har "ett förbannat myller av reklam, flash och "en jävla röra"" så såvida du inte bara fejkar kränkt uppgivenhet blir jag allt lite nyfiken på vilka sajter du faktiskt syftar på.

Skrivet av Kane:

Yngre begriper nog spelandet bättre men yngre idag är också sämre än någonsin på att organisera sig och driva något kontinuerligt. /care-generationen om man så vill.

Jag är inte säker men jag tror faktiskt inte att det är så jättemånga "yngre" (relativt såklart) som anordnar/driver de tävlingar du menar det är så svårt att hitta information om...

Jaja, lite OT men men...

Medlem

Personangrepp är inte okej. Även när det gäller mot offentliga personer som exempelvis Lucchesi. Inlägg raderat.


signatur

Have a good time!

Skrivet av mrFluffy:

Bra krönika, synd att inte FZ tar e-sport på allvar.

FZ tar visst e-sport på allvar. Jag antar att du menar att sajten skriver för lite om e-sport i dina ögon, men det är inte samma sak som att FZ inte tar e-sport på allvar. Grejen är att det finns redan stora sajter dedikerade helt och hållet för e-sport. FZ är inte en sån sajt. FZ är en sajt om "vanliga" spel till dator och konsol, och det skulle krävas oerhört mycket extrajobb att både kunna fungera som rapportör av "vanlig gaming" samt e-sports-gaming. Sen får man inte heller glömma att det också krävs initierade skribenter som förstår sig på alla de invecklade strategierna, teknikerna osv i de olika spelen.

Att täcka e-sport ordentligt är helt enkelt en jättestor uppgift och inte så lätt om man inte har det som huvudinriktning.

Det är anledningen att det inte är så mycket e-sport på FZ, skulle jag gissa i alla fall.

edit: Och just ja, jättebra krönika! Även om jag själv aldrig intresserat mig för e-sport eller tävlat i spel kan jag känna igen mig lite i det där problemet att "vuxenvärlden" inte ser spelandet som något annat än ett problem. Har nog drabbat många gamers under åren, förhoppningsvis är det en trist attityd som försvinner med tiden.

Medlem

damfotboll = korpfotboll

Jag säger inte att damfotbollen är något dåligt, men herrfotbollen har ju ändå haft 100+ år att etablera sig. Det bara ren och skär idioti att förvänta sig att folk skall finna det intressant bara för att det körs ner i halsen på dem.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

Jag tycker liknelserna haltar en aning. De föräldrar som är oroliga för sina barns spelande tror jag inte har barn som går till skolan, gör sina läxor, klipper gräsmattan och sedan spelar Starcraft två timmar och går och lägger sig kl 22.

Nej det är ungar som sitter dygnet runt, skiter i allt annat och bara lever för spelen som får den typen av oro.

Och skulle någon bara vara helt besatt av fotboll, strunta i skolan och familj så skulle säkert en vettig förälder reagera där med.

Oavsett om det gäller fotboll eller ett datorspel så måste ju barnen sköta sina övriga aktiviteter. Eller ska vi uppmuntra ungdomar att bli "proffs" och hoppa av skolan vid 16 års ålder?

Medlem

Riktigt bra skrivet Keep up the good work! Hälsa "Ali" att det blir bättre med tiden.

Medlem
Skrivet av Boerje:

En massa svar och citat

Uppenbart är vi lite oense i ämnet och det är givetvis okej. Man måste inte dela åsikt bara för att man bor i Sverige.

Däremot vill jag bemöta det sista du skriver:

Jag sökte på "joinDOTA" (hur jag nu ska veta det, är jag inte helt insatt är det väl "dota" man söker på, no?) och jag hittar samma site som du pekar ut. Den är svart och minst tre reklamer för diverse konstigheter slår ut från skärmen. Jag möts alltså av vad random jeppe gör när denne kommer dit. Sidan är dessutom aggressivt svart . Man möts alltså av tonårssite med massa reklam. Inte minst möts man nästan alltid av en englesk site också eftersom engelska rätt naturligt är gamingspråket om man vill nå ut till flest att spela med och mot eller som ska kunna läsa. En problematik där är att subtitlegenerationen idag inte är helt jäkla slängda i engelska. Folk födda på 70-80-talet, generellt de som driver de siter du pratar om (vilket du också påpekar) har växt upp med englesk datalitteratur, engelska "datatidningar" och engelska spel. Fan vi frågade vår engelskalärare om svåra ord på den tiden om det inte gick att slå upp i en ORDBOK(!). "Art thou" var inte precis förekommande i normala uppslagsverk.

Så summa summarum, spelvärlden måste lämna tonårsrummet om man vill bli tagna på allvar och inte vara en geek-orgie där utomstående har väldigt svårt att komma in i terminologi och till och med rent visuellt.

Nu tog jag själv upp bland annat ridsporten tidigare:

http://www3.ridsport.se/
och
http://www.joindota.com/en/start

(Utom tävlan är officiella dota-siten http://www.playdota.com och inte heller den sparkar in "ta mig-på-allvar-dörren" )

Vad tycker du känns seriösast om du inte var insatt i någon av dem och ville hitta in i den världen? (tips... alla svar utom ridsporten är fel)


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Förstöra sin kropp/hjärna framför en dator tycker jag låter som en vettig sysselsättning. Förstår inte alls kritiken mot e-sport.

Medlem

Bra krönika men jag tycker den missar en poäng. Du liknar e-sport med vanlig idrott. Men e-sporten förbrukar väldigt många fler timmar i rasande takt. Om man verkligen satsar allt som tonåring så kanske man tränar 3 timmar om dagen i en fysisk sport, sen orkar inte kroppen mer. Resten av dagen kan man ägna åt andra saker + att man blir fysiskt topptrimmad.

Med datorspel är det inga problem att förbruka det dubbla till i stort sett ingen annan nytta än skicklighet i datorspel. Datorspel har en förmåga att göra att man försummar andra delar av tillvaron som också är nyttig och ger ett bra hälsobefinnande. Att sitta vid datorn alla kvällar är inte ett sunt beteende, man måste varva det med fysisk aktivitet eller annan intellektuell stimuli.

Tyvärr finns väl risk att man inte blir så bra på sin e-sport i unga år då, men jag tycker att det är helt okej då e-sport inte är åldersberoende som andra sporter är. Vill man bli bra har man betydligt längre tid på sig att utvecklas.

Medlem

Bra krönika, känner sympati för stackars "Ali" Oroar mig inte så mycket för oförstående föräldrar...det här problemet känns normalt med tanke på pågående generationsskifte. Mycket kommer nog gå över av sig själv.
Däremot så kan jag också förstå föräldrars oro, visst, mycket hade ju kunnat klaras upp med lite bättre kommunikation...i det här fallet, men det hade lika gärna kunna varit så att "Ali" istället hade varit med i en topguild på Daggerspine, och haft alla HC bossar på farm.
DÅ hade man nog kunna konstaterat att grabben haft riktiga problem

Medlem
Skrivet av t4jr3nT_:

Förstöra sin kropp/hjärna framför en dator tycker jag låter som en vettig sysselsättning. Förstår inte alls kritiken mot e-sport.

Möjligtvis kroppen, hjärnan underhålls nog mer än den hos en som utövar [insert any sport here]. En e-sportare förstör inte kroppen mer än vilken kontorist som helst, och är man mån om sin hälsa så ser man till att röra på sig emellanåt också, oavsett anledningen till sitt stillasittande.

Medlem
Skrivet av CarniFlex:

Så länge grabben klarar skolan... som fd datorspelsmissbrukare och numera elevassistent på högstadiet ser jag både positivt och negativt med att sitta framför datorn. Datorn kan bli värsta tidstjuven och att träna datorspel är helt okey men inte okey att göra från det man kommer hem från skolan till midnatt.

På skolan där jag jobbar har det delats ut ipads till alla elever och nu sitter personer som aldrig förut pratade med varandra och spelar och chattar i korridorerna med varandra. Definitivt bra... så länge de klarar av att få godkänt i skolan...

Där beskrev du mig för några veckor sen XD
"men inte okey att göra från det man kommer hem från skolan till midnatt. "


signatur

Gradixio!

12
Skriv svar